Toon posts:

Feedback gaming pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Wil voor het eerst een gaming pc gaan bouwen. Heb al redelijk veel research gedaan, maar ken helaas niet echt mensen die feedback kunnen geven. Ik zou dan ook graag feedback krijgen of dit systeem een beetje goed is afgesteld op elkaar en of dingen uberhaupt samenwerken. Ik verzuip soms een beetje in alle dingen waar je rekening mee moet houden, bijvoorbeeld het moederbord.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornaamste functie zal zijn gamen. Mijn laptop nu kan uberhaupt witcher 2/3 niet spelen. Die wil ik dus nu graag wel kunnen spelen. Daarnaast zijn 5.1 sound en een beetje recordingmogelijkheid ook fijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximum bedrag is toch echt 1200,- Minder is altijd fijn ;)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb geen randapparatuur nodig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb hiervoor o.a. de site logicalincrements gebruikt en vervolgens nog gekeken of deze onderdelen inderdaad wel bij elkaar passen etc.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Het liefst wil ik geen amd, heb hier slechte ervaringen mee gehad. Verder maakt het me niet uit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Grootte en energieverbruik maken met niet uit. Stilte is voor mij ook niet zo super belangrijk. Het liefst wil ik een systeem dat toch een paar jaar mee kan, en de meeste games kan maxen op 1080p.

Ga je overklokken?
Overklokken wil ik alleen gaan doen als het over een paar jaar nodig zou zijn.

Bedankt voor het lezen en alvast bedankt :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 237,50€ 237,50
1Gigabyte GA-Z97X-UD5H€ 156,01€ 156,01
1MSI GeForce GTX 970 Gaming 100ME€ 379,-€ 379,-
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 48,50€ 48,50
1Phanteks Enthoo Pro Window Zwart€ 95,-€ 95,-
1Raijintek EREBOSS€ 37,99€ 37,99
1Crucial Ballistix Sport XT BLS2C4G3D169DS3CEU€ 55,10€ 55,10
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 56,95€ 56,95
1Crucial BX100 250GB€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.149,-

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-11 14:45
Allereerst zou ik het overklokken achterwege laten. Processoren vormen tegenwoordig eigenlijk geen bottlenecks meer. Een pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed of pricewatch: Intel Core i5-4590 Boxed volstaat prima. Je hebt dan ook geen Z97 bord meer nodig en dan verwijs ik zoals vaker door naar de pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6. Hier zit alles op wat je nodig hebt. Dit samen scheelt al iets van 130 euro. Verder heb je een goede kast gekozen en dit is grotendeels een persoonlijke keuze. Is er een bepaalde reden dat je voor dat geheugen hebt gekozen? Ik zou gewoon het bekende setje nemen: pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU. Iets goedkoper, iets lagere CL, en low-profile (om eventuele koeler incompatibaliteiten te verkomen). Als ik de reviews van de EREBOSS lees, wil dit nog wel eens krap zijn. Maar verder moet die koeler het goed doen. Verder hoef je niet per se de 100ME versie van de GTX 970 te pakken, deze heeft alleen een wat ander uiterlijk (misschien wel mooi voor je windowed kast ;)). De normale versie is toch bijna 2 tientjes goedkoper. Verder heb je een goede voeding gepakt, alleen kun je ook af met iets minder wattage. Ik zou dan meteen voor een hoogwaardige gold-voeding gaan in de vorm van de pricewatch: Cooler Master V450 Semi-Modular.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de respons :)
Kun je met overclocken je cpu niet beter toekomstproof maken dan?
Dat moederbord ziet er inderdaad ook wel goed uit, maar is overklokproof zoveel geld extra? Het is bijna de helft van de UD5H.
Het geheugen heb ik gewoon random gekozen, dus zal ik de crucial wel nemen ;)
Ik had voor de 100me gekozen, omdat deze een backplate heeft en daardoor beter zou koelen, maar heb tegenstrijdige informatie gevonden over hoe belangrijk dat is.
Zou een grotere ssd trouwens slechter zijn? Ik heb op sommige sites gelezen dat ssd's boven de 250gb nogal eens kapot gaan.

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:57
Verwijderd schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 15:26:
Zou een grotere ssd trouwens slechter zijn? Ik heb op sommige sites gelezen dat ssd's boven de 250gb nogal eens kapot gaan.
Ik weet niet of dit zo is, maar dit lijkt me een aantal gevallen die je toevallig gelezen hebt. Grotere ssd's (vanaf 250gb) zijn juist sneller dan kleinere ssd's. Dus in dat opzicht loont het zeker om een grotere ssd te nemen. De prijs per GB is ook lager, waardoor je meer bang for the buck krijgt 8).

• JoepD
Verwijderd schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 15:26:
Bedankt voor de respons :)
Kun je met overclocken je cpu niet beter toekomstproof maken dan?
Dat moederbord ziet er inderdaad ook wel goed uit, maar is overklokproof zoveel geld extra? Het is bijna de helft van de UD5H.
Het geheugen heb ik gewoon random gekozen, dus zal ik de crucial wel nemen ;)
Ik had voor de 100me gekozen, omdat deze een backplate heeft en daardoor beter zou koelen, maar heb tegenstrijdige informatie gevonden over hoe belangrijk dat is.
Die backplate is eerder een isolator dan een koeler lijkt me. :P Overklokproof kost inderdaad meer geld. Je hebt een K-processor nodig (in het geval van Intel Core i3/5/7) en die zijn duurder. Ook heb je een Z-moederbord nodig en die zijn ook duurder. Om een beetje flink te kunnen overklokken heb je er ook een nodig van degelijke kwaliteit. Voor games is dit tegenwoordig niet meer van echte meerwaarde naar mijn mening.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle info allemaal :)
Overklokken ga ik dus niet meer doen. En die cpu pas ik ook aan, denk de 4590.

Maak me alleen nog wel zorgen om het moederbord, wat verlies ik allemaal met de gigabyte sniper 6 ten opzichte van de gigabyte die ik eerst gekozen had? Heb van moederborden geen verstand :P

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:48
Ik zou lekker die z97 pakken in combinatie met een samsung M.2 ssd van 256gb. Als het goed is heb je dan voor de komende 5 jaar een hele strakke snelheid (2,2GB/s sequentieel). Vooral met gamen is dat wel lekker (grote maps inladen)

Qua cpu kan je inderdaad prima een 4590 pakken. Een backplate op je graka is niet echt voor koeling, maar meer voor de stevigheid, sommige koelers zijn echt loeizwaar en kunnen de kaart laten doorbuigen. Verder zou ik wel nog even kijken naar wat losse fans eventueel om de boel een beetje koel te houden. Deze kan je op de V&a voor leuke prijsjes vinden.

Verwijderd

supersnathan94 schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 17:51:
Ik zou lekker die z97 pakken in combinatie met een samsung M.2 ssd van 256gb. Als het goed is heb je dan voor de komende 5 jaar een hele strakke snelheid (2,2GB/s sequentieel). Vooral met gamen is dat wel lekker (grote maps inladen)
Die snelheden haal je toch enkel maar op papier, in de praktijk zijn er toch praktisch geen M.2 ssd's die al die snelheden aankunnen. Zelfs in die mate niet dat ze de snelheden van de satapoorten overstijgen. Dus die investering lijkt me op dit moment met de huidige technologie voor handen (belangrijke voorwaarde!) niet de moeite waard.

• JoepD
supersnathan94 schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 17:51:
Ik zou graag wat onderbouwing willen zien wat betreft de Z97 chipset. Er kan naar mijn mening beter gekeken worden naar de featureset van B85 en kijken of hier wat mist. De Sniper B6 heeft net zo goed M.2. Vaak heeft B85 wat minder USB en SATA poorten, en bijvoorbeeld geen SLI. Gebruik je al die dingen niet, dan zie ik de meerwaarde niet.

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:48
Oh ik zie het ja. Volgens de wikipedia tabel met alle chipsets ondersteunen alleen de 9series chipsets M.2. Maar dat kan ondertussen al weer veranderd zijn door gebruik van Intel flex i/O.

Dan is de Z97 wel weer overkill als je geen OC CPU pakt.

@thecrook. Nou reken maar van wel hoor. Die samsung SSDs trekken 2GB/s zo vol als je ze die ruimte geeft. Maar op de B85 heb je maar max 1.25 ter beschikking zie ik. Sata trekken ze iig zo voorbij.

Verwijderd

Topicstarter
Dus wat is nou het verschil tussen de Z97 en de sniper B6 wat ervoor zorgt dat de sniper B6 maar de helft kost?
Is die M.2 ssd beter dan de crucial?

Alvast bedankt allemaal :)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:04

br00ky

Moderator Harde Waren
Kort gezegd ondersteund een Z97 bord overklokken (mits gecombineerd met een i5 4690K/i7 4790K). Een B85 ondersteunt geen overklokken.

Verwijderd

Topicstarter
Heb de adviezen verwerkt. Is er verder nog iets aan op te merken?
Alvast bedankt :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 201,01€ 201,01
1Gigabyte G1.Sniper B6€ 82,95€ 82,95
1MSI GeForce GTX 970 Gaming 100ME€ 379,-€ 379,-
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 48,50€ 48,50
1Phanteks Enthoo Pro Window Zwart€ 95,-€ 95,-
1Scythe Mugen 4€ 35,95€ 35,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 52,95€ 52,95
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 56,95€ 56,95
1Crucial BX100 250GB€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.035,26

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Gele RAM lijkt me niet zo mooi :)
pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU

Verder zou je eventueel een i5 4460 kunnen nemen, verschil merk je niet.

De (overigens top) PSU heeft een aardig veroudert design en is officieel niet Haswell gecertificeerd. Je zou een pricewatch: Antec VPF Series 550W kunnen nemen, maar daarvan zijn de kabels weer niet gesleeved wat ook weer niet zo mooi is door een window. Daarom zou ik ietsjes meer uitgeven voor de tevens efficiëntere pricewatch: Seasonic S12G 450W .

Verder niet echt op of aanmerkingen.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Pagina: 1