AMD Radeon HD 7870 nog nuttig?

Pagina: 1
Acties:

• jaihel
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-02 10:42
Ik zit een klein beetje in dubio. Enerzijds vind ik het 'gewoon leuk' om een nieuwe pc te kopen. Anderzijds is het niet echt nodig, aangezien ik niet perse alles op 'ultra' hoef te spelen. Daar gaat mijn vraag dan ook over. In hoeverre kan mijn HD 7870 nog mee met de huidige en aankomende games? Zoals gezegd, ik hoef niet alles op de hoogste instellingen te spelen.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:26

br00ky

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!). Schopje naar CAA. Tevens titel iets duidelijker gemaakt.

Wat zeggen benchmarks van je favoriete games? En op welke instellingen en resolutie game je?

[ Voor 25% gewijzigd door br00ky op 24-06-2015 12:41 ]

• GOTD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-01 12:50
CrimpyRex schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 12:28:
Ik zit een klein beetje in dubio. Enerzijds vind ik het 'gewoon leuk' om een nieuwe pc te kopen. Anderzijds is het niet echt nodig, aangezien ik niet perse alles op 'ultra' hoef te spelen. Daar gaat mijn vraag dan ook over. In hoeverre kan mijn HD 7870 nog mee met de huidige en aankomende games? Zoals gezegd, ik hoef niet alles op de hoogste instellingen te spelen.
Volgens mij beantwoord je je eigen vraag. Als het niet nodig is hoef je het ook niet te vervangen.

Stel je koopt wel een nieuwe kaart ( pricewatch: MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G ) de 960 even als voorbeeld. Is de vraag of je huidige CPU hier wel de juiste prestaties uit kan halen.

• jaihel
Nou, de reden dat ik het vraag is om voor mezelf te gaan bepalen of ik of voor een nieuw mobo + cpu ga icm de 7870 of voor een compleet nieuwe pc.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:26

br00ky

Moderator Harde Waren
Zonder meer informatie over de rest van je systeem en je specifieke wensen blijft het weinig meer dan gissen. Je zult een hoop meer duidelijkheid moeten scheppen ;).

• jaihel
Natuurlijk, je hebt helemaal gelijk.
Hierbij mijn volledige specs:

Cooler Master N200
XFX Core Edition 550W
Asrock FM2A75 Pro4-M
AMD A serie A8-5600K
Cooler Master Hyper TX3 EVO
Mushkin PC12800 1600Mhz 4Gb
Western Digital Caviar Blue 500Gb
Club3D AMD RADEON HD 7870 '13Series 2Gb

Dan mijn wensen:

Atm speel ik geen games die een zware PC nodig hebben, maar ik zou toch graag GTA 5 willen spelen en in de nabije toekomst Fallout 4.

Verwijderd

Niets aan doen. Is behoorlijk goed in balans.
Als je daar een veel betere videokaart in zet krijg je een bottleneck.
Nutteloos dus. Als je iets wil upgraden zou ik bij de processor beginnen.
Als je geen ssd hebt, is het ook een heel erg goede upgrade.
Heb je gta al geprobeerd trouwens? Dat kan gewoon. Op ongeveer medium kan je die gewoon spelen.
De hd 7870 is voor 1920x1080 op medium nog prima.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2015 13:35 ]

• jaihel
Oh, vergeten te vermelden dat ik inmiddels al een ssd schijf alsmede een extra 4gb bankje erin heb geplaatst.

Gta nog niet geprobeerd. Maar diablo 3 (ja, diablo) gaf me al veel problemen (12 fps als het druk werd op t scherm). Cod:aw was ook niet te doen.

Edit:
Voornamelijk heb ik dit topic gestart om te bepalen of de 7870 nog even mee kan, zodat ik alleen mijn mobo en cpu hoef te upgraden.

[ Voor 21% gewijzigd door jaihel op 24-06-2015 13:38 ]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
CrimpyRex schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 12:28:
Ik gebruik nog gewoon een HD5830. Blijkt dat spellen ook leuk zijn op medium ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-02 11:55
CrimpyRex schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 13:21:
Natuurlijk, je hebt helemaal gelijk.
Hierbij mijn volledige specs:

Cooler Master N200
XFX Core Edition 550W
Asrock FM2A75 Pro4-M
AMD A serie A8-5600K
Cooler Master Hyper TX3 EVO
Mushkin PC12800 1600Mhz 4Gb
Western Digital Caviar Blue 500Gb
Club3D AMD RADEON HD 7870 '13Series 2Gb

Dan mijn wensen:

Atm speel ik geen games die een zware PC nodig hebben, maar ik zou toch graag GTA 5 willen spelen en in de nabije toekomst Fallout 4.
Je cpu is een APU: dat houdt in dat er een GPU en CPU op je CPU chip zit: Hierdoor zal je cpu eerder onderdoen vergeleken met een losse cpu. Helaas heb je gezien het chipset van je moederbord niet de optie om er een andere cpu in te doen.

Een 7870 wordt tegenwoordig nog steeds verkocht als een r9 370, en is zeker nog geen irrelevante GPU (maar geen snelheidsmonster). Toch zal die Diablo 3 zonder problemen moeten aankunnen. Mijn gedacht is dus dat je CPU de grootste bottleneck is! Persoonlijk zou ik eerst je cpu vervangen voor een intel i5 quadcore + mobo (werkheugen kan je blijven gebruiken).

• Brent
  • Nu online
Mja, maar 12fps voor Diablo3, ook een A8-5600K kan dat veel en veel beter. Er is dan iets anders mis denk ik.

• jaihel
Brent schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 13:48:
Mja, maar 12fps voor Diablo3, ook een A8-5600K kan dat veel en veel beter. Er is dan iets anders mis denk ik.
Ik heb tot tweemaal toe Windows opnieuw geinstalleerd, en dat heeft het probleem niet opgelost. Alle andere foefjes, truukjes etc heb ik geprobeerd zonder resultaat.
Ardjee schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 13:44:
[...]

Je cpu is een APU: dat houdt in dat er een GPU en CPU op je CPU chip zit: Hierdoor zal je cpu eerder onderdoen vergeleken met een losse cpu. Helaas heb je gezien het chipset van je moederbord niet de optie om er een andere cpu in te doen.

Een 7870 wordt tegenwoordig nog steeds verkocht als een r9 370, en is zeker nog geen irrelevante GPU (maar geen snelheidsmonster). Toch zal die Diablo 3 zonder problemen moeten aankunnen. Mijn gedacht is dus dat je CPU de grootste bottleneck is! Persoonlijk zou ik eerst je cpu vervangen voor een intel i5 quadcore + mobo (werkheugen kan je blijven gebruiken).
Dankjewel, stiekem het antwoord waar ik een beetje op hoopte >:)

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-02 11:55
zeker weten dat je in je bios wel je apu hebt uitegezet? anders heef tje huidige 7870 nooit enig werk verricht! dat zou meteen je extreem lage fps bij diablo verklaren.

• jaihel
Ik zal dat meteen bekijken als ik thuis kom, heb zelf nooit iets in het bios ingesteld en de pc heb ik laten assembleren bij de webshop waar ik m heb gekocht

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Er is wat goed mis met je spul.

Stel je had geen grafische kaart en je zou op de APU werken: Diablo3 geeft dan 32 FPS op Fullhd low quality settings.
Maar jij hebt ook een grafische kaart waarbij de APU verbleekt want de 7870 zet zeker meer dan 100 FPS weg op Fullhd op high quality settings.

Dus zelfs al heb je per ongeluk de grafische kaart uitgezet en werk je alleen met je APU, dan nog zit je maar op de helft.

Verwijderd

Ik ken diablo niet, maar de amd cores zijn niet zo sterk natuurlijk, misschien loopt diablo het meest op 1 core. Dat soort spellen loopt vaak heel zwaar op 1 core. Overclocken een optie? Kan leuk met die chips.
Zit je kabel van je scherm in de videokaart, of in het moederbord? Als hij in de videokaart zit, loopt het altijd over de videokaart.

• Brent
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 14:35:
Ik ken diablo niet, maar de amd cores zijn niet zo sterk natuurlijk,
Die A8 verklaard echt 12fps niet. Er is hier iets anders aan de hand.

• jaihel
Als ik solo speel in Diablo 3, werkt het allemaal prima hoor. Maar zodra ik in een full party zit in een high density area waar er vanalles en nog wat gebeurt, schiet ik naar de 12 fps.

In de bios kan ik zo snel niks vinden, alles waar Apu bij stond stond op default.

En inderdaad, Diablo loopt op 1 core. Daar is ook al over geklaagd op de forums van D3.

• Brent
  • Nu online
CrimpyRex schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 15:16:

In de bios kan ik zo snel niks vinden, alles waar Apu bij stond stond op default.
Dat zou het probleem kunnen zijn. Wat zijn de andere opties?

• jaihel
Brent schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 15:30:
[...]

Dat zou het probleem kunnen zijn. Wat zijn de andere opties?
Apu load line calibration staat op default, overige opties:

1/2 vcore, 1/2 vcore nb, 1/2 vcore + 1/2 vcore nb

Apu pcie voltage vddp 1.208v staat op auto,
overige opties:

1.208v, 1.220v, 1.233v etc etc

• Brent
  • Nu online
we zoeken iets over de gpu. kun je die uitzetten, of althans niet op intern?

• jaihel
Brent schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 17:18:
we zoeken iets over de gpu. kun je die uitzetten, of althans niet op intern?
Het enige wat ik kan vinden waar uberhaupt het woord graphics in voorkomt is primary graphics adapter, deze staat op pci express.

Onder het kopje OC Tweakers heb ik de volgende opties (voor de volledigheid):

EZ OC Mode
CPU Configuration
Overclock Mode
Spread Spectrum
AMD Turbo Core Technology
Current APM Status (Enabled)
AMD Application Power Management
Multiplier/Voltage Change
APU Load line Calibration
Load XMP Setting
DRAM Frequency
DRAM Voltage
APU PCIE Voltage VDDP
SB Voltage

Verder heb ik het kopje advanced waar ik diverse configurations kan kiezen, zoals cpu configuration (core c6 mode, cool n quiet, svm, cou thermal throttle)

north bridge configuration (primary graphics adapter, share memory, onboard hdmi hd audio, dvi function, dual graphics/surround view)

de rest vd opties lijken mij niet relevant, maar als je ze graag wil weten dan zal ik dat ook even hier vermelden

[ Voor 22% gewijzigd door jaihel op 24-06-2015 17:30 ]

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:57

Esumontere

Floep, banaan.

Throttlen ze niet gewoon? Heb je je temperaturen wel eens in de gaten gehouden?

• jaihel
Esumontere schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 17:30:
Throttlen ze niet gewoon? Heb je je temperaturen wel eens in de gaten gehouden?
Sorry, maar throttlen zegt me werkelijk niks. Er is me weleens eerder geadviseerd de temperaturen in de gaten te houden. Ze kwamen (volgens mij) nooit boven de 60 graden uit.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:57

Esumontere

Floep, banaan.

CrimpyRex schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 17:32:
[...]

Sorry, maar throttlen zegt me werkelijk niks. Er is me weleens eerder geadviseerd de temperaturen in de gaten te houden. Ze kwamen (volgens mij) nooit boven de 60 graden uit.
Throttlen is het automatisch verlagen van de kloksnelheid van een processor om schade door een te hoge temperatuur te voorkomen.

Verwijderd

Zit de monitor op de videokaart, of op het moederbord?
Temperaturen zat ik ook aan te denken. Even in de gaten houden.
Heb je met andere spellen ook problemen?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2015 17:47 ]

• jaihel
Ik speelde eigenlijk geen andere spellen, ja CoD:AW maar dat lag meer aan het spel dacht ik bij mezelf.
Monitor zit op de DVI van de videokaart.

• Skynick
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-02 16:36
Sowieso als je toch beslist om te upgraden, kan je het beste wachten tot de release van de nieuwe spellen die je wil spelen om te kijken wat er nodig is. Hoe langer je wacht hoe beter de prijzen liggen. Daarnaast komt als het goed is intel skylake rond de tijd van fallout uit.

Dus kortom, je kan altijd upgraden maar als het nog niet nodig is dan kan je het beste je upgrade nog even uitstellen.

Verwijderd

Probeer ook even andere spellen. Als je die hebt natuurlijk.

• jaihel
League of Legends en Heroes of the Storm. Maarja, dat is geen probleem ;)

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-12-2025

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Bij hele drukke momenten in Diablo 3 is 12fps niet ongewoon met jouw configuratie hoor. Helemaal niets mis met je computer, je processor is gewoon niet snel genoeg.

Ik speelde Diablo tijden op een Core 2 Duo 3GHz met 4GB ram en een Radeon 7750. Prima FPS als het rustig was, maar op de drukste momenten drops naar 8fps.

Na een CPU-upgrade (core i5-4670K met nog dezelfde videokaart) was dit probleem helemaal verholpen en kwam het spel op de drukste momenten niet meer onder de 25-30fps.

Inmiddels heb ik een andere videokaart en is het nagenoeg altijd stabiel 60fps, maar op hele drukke momenten is Diablo gewoon een heel zwaar spel, ook al zou je het absoluut niet verwachten. Ik zit met een 6950 2GB, nieuwe i5 en 8GB RAM en met 3 Talsere wizards in beeld nog steeds niet boven de 30fps ;)

Samenvatting: de CPU upgraden. Voor spellen als Diablo 3 is die 7870 zat.

[ Voor 4% gewijzigd door adamvansanten op 25-06-2015 15:26 ]

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

• jaihel
Inmiddels heb ik een i5-4460 aangeschaft. Diablo 3 wordt, as we speak, geinstalleerd. Ik ben benieuwd.

• Vickiieee
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-01 23:10

Vickiieee

Kritische lezer.

CrimpyRex schreef op maandag 29 juni 2015 @ 13:42:
Inmiddels heb ik een i5-4460 aangeschaft. Diablo 3 wordt, as we speak, geinstalleerd. Ik ben benieuwd.
Neem aan dat je dan ook een nieuw moederbord hebt aangeschaft? :+

Processor en moederbord die je nu over houdt kan je makkelijk hier op Tweakers weer verkopen, mits je er een schappelijke prijs van maakt ;).

Ben benieuwd naar de nieuwe getallen! Het zal in ieder geval stukken beter moeten zijn! :)

Trotse winnaar van het 'Captain Obvious lintje' van 07-10-2015!

• jaihel
Vickiieee schreef op maandag 29 juni 2015 @ 14:26:
[...]

Neem aan dat je dan ook een nieuw moederbord hebt aangeschaft? :+

Processor en moederbord die je nu over houdt kan je makkelijk hier op Tweakers weer verkopen, mits je er een schappelijke prijs van maakt ;).

Ben benieuwd naar de nieuwe getallen! Het zal in ieder geval stukken beter moeten zijn! :)
Ik heb de CPU en moederbord nog inderdaad. Met doosjes. Nooit aan gedacht die hier te koop aan te bieden.
Als ik zo vrij mag zijn, wat zou ik er voor kunnen vragen? Het is overigens echt niet zo dat ik het maximale ervoor wil hebben.

GTA 5 gaat sowieso als een zonnetje. Evenals Diablo. FPS van 30+ :)

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:33
Ardjee schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 13:44:
[...]

Een 7870 wordt tegenwoordig nog steeds verkocht als een r9 370..
Stop! Fout. Het is HD 7850 > R7 265 > R7 370 en HD 7870 > R9 270

R9 370 bestaat niet. ;)

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• jaihel
Ik heb de smaak volgens mij te pakken.. Ik overweeg namelijk om ook een andere videokaart erin te zetten.

Dit is wat ik momenteel heb:

XFX Core Edition 550W
ASRock B85M Pro4
Intel Core i5-4460 Boxed

Tweedehands is voor mij geen probleem. Prijs die ik in gedachten heb ligt rond de 200 euro. Het moet echter wel zo zijn dat mijn huidige voeding niet vervangen hoeft te worden.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

2ehands zou je kunnen kijken voor een 7970/280X, toch wel een stuk sterker dan de 7870. als je mazzel hebt kun je ook wel een 290 met aftermarket koeler op de kop tikken voor rond de 200, de reference koeler maakt veel herrie. een 770 zou voor een goede prijs ook nog kunnen.

960 en 380 als je nieuw gaat halen, waarbij de 380 imo het voordeel heeft.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Verwijderd

GTA5 kan je vast wel normaal spelen met je 7870.
Ik zit hier op een pc met een 6870, hij verricht geen wonderen maar op gewoon alles zo laag mogelijk zetten en heb rond de 40fps op FHD.

• jaihel
NLBUURMAN schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 10:03:
2ehands zou je kunnen kijken voor een 7970/280X, toch wel een stuk sterker dan de 7870. als je mazzel hebt kun je ook wel een 290 met aftermarket koeler op de kop tikken voor rond de 200, de reference koeler maakt veel herrie. een 770 zou voor een goede prijs ook nog kunnen.

960 en 380 als je nieuw gaat halen, waarbij de 380 imo het voordeel heeft.
Kan mijn voeding al jouw genoemde videokaarten aan?
Verwijderd schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 10:06:
GTA5 kan je vast wel normaal spelen met je 7870.
Ik zit hier op een pc met een 6870, hij verricht geen wonderen maar op gewoon alles zo laag mogelijk zetten en heb rond de 40fps op FHD.
Klopt, maar ik denk dat hij voor spellen als Witcher 3 tekort komt.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-02 19:04
CrimpyRex schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 12:41:
[...]

Kan mijn voeding al jouw genoemde videokaarten aan?

[...]

Klopt, maar ik denk dat hij voor spellen als Witcher 3 tekort komt.
Wat heb je zelf gevonden? Tip kijk niet naar de specificaties die de fabrikanten opgeven. Maar kijk naar max tpd(maximaal verbruik zonder oc). Of bij benchmarks. Er is genoeg over te vinden😉.

• jaihel
loki504 schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 13:38:
[...]

Wat heb je zelf gevonden? Tip kijk niet naar de specificaties die de fabrikanten opgeven. Maar kijk naar max tpd(maximaal verbruik zonder oc). Of bij benchmarks. Er is genoeg over te vinden😉.
Als tweedehands optie had ik ook een GTX 770 gevonden. Had verder niet echt gekeken naar nieuwe kaarten. Omdat ik nog niet echt thuis ben in hardware kijk ik meestal bij GPU boss welke kaart er beter uit komt dan mijn HD 7870.

Als ik kijk naar een review van de GTX 770 zie ik 230W TDP staan (http://www.anandtech.com/...ia-geforce-gtx-770-review)

Nu is het mij niet geheel duidelijk wat hiermee wordt bedoeld. :D

[ Voor 37% gewijzigd door jaihel op 30-06-2015 14:20 ]

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-12-2025

adamvansanten

Appletje voor de dorst

CrimpyRex schreef op maandag 29 juni 2015 @ 18:53:
[...]

Ik heb de CPU en moederbord nog inderdaad. Met doosjes. Nooit aan gedacht die hier te koop aan te bieden.
Als ik zo vrij mag zijn, wat zou ik er voor kunnen vragen? Het is overigens echt niet zo dat ik het maximale ervoor wil hebben.

GTA 5 gaat sowieso als een zonnetje. Evenals Diablo. FPS van 30+ :)
Goed te horen dat de CPU upgrade je problemen met Diablo heeft opgelost ;)

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

Pagina: 1