Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f1r3b4ll
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-09 01:04
Gisteravond heb ik mijn ASUS PB287Q 4k monitor ontvangen. Dus gelijk aangesloten natuurlijk. Terwijl Windows nog draaide mijn oude Dell 24" met IPS panel (heerlijk scherm trouwens) afgekoppeld (DisplayPort) en de ASUS aangesloten.

Gelijk viel op dat de brightness van het scherm ENORM hoog staat in vergelijking met de Dell. Ik heb dit proberen te tweaken, en het is nu wel een stukje beter (standard mode, brightness 70, contrast 75, color mode user 100/97/97 (r/g/b), maar het scherm oogt nog steeds erg licht, en daarnaast zijn de kleuren grauw / flets.

Komt dit puur omdat ik "terug ga" van IPS naar TN??? Eerlijk gezegd ben ik een beetje teleurgesteld in de ASUS, zeker ook door al de positieve reviews op internet.

Ik hoop dus op een foutieve instelling in bijv. Windows waardoor het scherm weer normaal gaat doen. Anders toch maar omkijken naar een 4k met IPS panel.

Wie helpt mij uit de brand?

Daikin 4MXM68A2V1B9 + FTXA50C2V1BB + 2x FTXM25A5V1B + FTXM20A5V1B. SolarEdge 13960 Wp PV array + SE9K inverter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

TN is inferieur ten opzichte van IPS. Dat je beeld nu flets lijkt verbaast me weinig, dat is bij TN nu eenmaal zo, ook al zijn die panelen in de afgelopen jaren wel wat beter geworden. Ik heb nog geen enkele TN gezien die in de buurt kwam van een IPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmenvn
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-08 19:41
Ik denk zelf dat je misschien inderdaad iets van instellingen fout hebt staan. Ik ben zelf van een PB278Q (1440p PLS scherm, gelijke technologie als IPS). Naar een PG278Q (1440p, TN, 144Hz). En ik heb weinig verschil gemerkt. Merk wel op. Tussen TN schermen kan heeel veel verschil zitten. Je hebt goede TN schermen en "wat mindere". Dus het kan zijn dat ASUS gewoon een minder goed paneel gebruikt. Wat mij niet raar lijkt, sinds de prijs voor deze monitor erg laag is voor een 4K scherm

AMD Ryzen 7 9800X3D // Noctua NH-U12A Chromax Black // ASUS X870-P // 64GB G.Skill Trident Z5 6000MT/s C30 // NVIDIA RTX4090 FE // Samsung 980 Pro 2TB // Corsair AX1200i // Phanteks Enthoo Evolv ATX // Alienware AW3423DW (3440x1440 QD-OLED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
f1r3b4ll schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 12:04:
Gelijk viel op dat de brightness van het scherm ENORM hoog staat in vergelijking met de Dell. Ik heb dit proberen te tweaken, en het is nu wel een stukje beter (standard mode, brightness 70, contrast 75, color mode user 100/97/97 (r/g/b), maar het scherm oogt nog steeds erg licht, en daarnaast zijn de kleuren grauw / flets.
Brightness op 70 is nog steeds enorm hoog, volgens de PRAD review kom je daarmee op zo'n 210 cd/m² uit. Voor een scherm met een (opgegeven) contrast van 1000:1 (in de praktijk meestal nog minder) wil je dat echt niet. Veel mensen vinden de 120 cd/m² die standaard wordt aangeraden te donker, waar ik op zich wel in kan komen (zeker overdag als er direct zonlicht de kamer in schijnt), maar ik zou toch echt niet hoger gaan dan 160 cd/m². Dat zou volgens die review ongeveer rond Brightness 50 moeten liggen.

Ik denk dat dit de kleuren al iets zal verbeteren voor je gevoel.
Komt dit puur omdat ik "terug ga" van IPS naar TN???
Nee. Fletse kleuren komen door twee dingen: te klein kleurbereik en te lage gammawaarde. Een klein kleurbereik is niet direct gerelateerd aan de TN, maar er moet wel bijgezegd worden dat vrijwel alle wide gamut schermen tegenwoordig IPS zijn, met nog een handjevol VA. Wide gamut op TN zie je eigenlijk helemaal niet meer.

Nu zeg je in de eerste alinea dat je eerst een 24" Dell met IPS gebruikte, welk scherm is dat precies? Als het de U2410 of U2413 is en je daar op werkte zonder het scherm te kalibreren is het namelijk geen wonder dat je de kleuren flets vindt, want dan heb je jaren naar candy colors zitten kijken. Die schermen hebben namelijk een groot kleurbereik (wide gamut) en als je dan niet kalibreert worden alle kleuren standaard behoorlijk oververzadigd weergegeven.

Wat betreft lage gammawaarde, dat is een kwestie van afstelling. Zoals gezegd denk ik dat de gammawaarde nu te laag is. Als je het scherm zou kalibreren naar een gammawaarde van 2,2 (meest gebruikte standaard) zal het waarschijnlijk al beter zijn. Eventueel kan je ook nog naar 2,3 kalibreren, al is dat wel aan de hoge kant voor een scherm met een contrast van 1000:1.
Eerlijk gezegd ben ik een beetje teleurgesteld in de ASUS, zeker ook door al de positieve reviews op internet.
Ik weet natuurlijk niet welke reviews je hebt gelezen. Maar voor beeldschermreview zijn TFT Central en PRAD (alleen nog in het Duits) het best. Daarnaast zijn de beeldschermreviews van Tom's Hardware en AnandTech ook de moeite waard, de rest is dat allemaal niet. Van die vier sites hebben PRAD (review) en Tom's Hardware (review) het scherm getest.
Ik hoop dus op een foutieve instelling in bijv. Windows waardoor het scherm weer normaal gaat doen.
Hoewel het geen echte vervanging is voor een kalibratie met een kalibratiesensor (bijvoorbeeld de X-Rite i1Display Pro colorimeter) zijn er ook wel manieren om het scherm op het oog te kalibreren. Dit kan bijvoorbeeld met http://www.lagom.nl/lcd-test/
TERW_DAN schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 12:21:
TN is inferieur ten opzichte van IPS. Dat je beeld nu flets lijkt verbaast me weinig, dat is bij TN nu eenmaal zo, ook al zijn die panelen in de afgelopen jaren wel wat beter geworden. Ik heb nog geen enkele TN gezien die in de buurt kwam van een IPS.
Daar ben ik het op zich wel mee eens, vooral omdat ik meer iemand ben van beeldkwaliteit dan snelheid, maar dat is in dit geval waarschijnlijk niet de oorzaak van het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f1r3b4ll
Kid Jansen schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 13:27:
[...]

Brightness op 70 is nog steeds enorm hoog, volgens de PRAD review kom je daarmee op zo'n 210 cd/m² uit. Voor een scherm met een (opgegeven) contrast van 1000:1 (in de praktijk meestal nog minder) wil je dat echt niet. Veel mensen vinden de 120 cd/m² die standaard wordt aangeraden te donker, waar ik op zich wel in kan komen (zeker overdag als er direct zonlicht de kamer in schijnt), maar ik zou toch echt niet hoger gaan dan 160 cd/m². Dat zou volgens die review ongeveer rond Brightness 50 moeten liggen.

Ik denk dat dit de kleuren al iets zal verbeteren voor je gevoel.
Brightness naar 50 gezet, wordt inderdaad al een stuk beter.
Nee. Fletse kleuren komen door twee dingen: te klein kleurbereik en te lage gammawaarde. Een klein kleurbereik is niet direct gerelateerd aan de TN, maar er moet wel bijgezegd worden dat vrijwel alle wide gamut schermen tegenwoordig IPS zijn, met nog een handjevol VA. Wide gamut op TN zie je eigenlijk helemaal niet meer.

Nu zeg je in de eerste alinea dat je eerst een 24" Dell met IPS gebruikte, welk scherm is dat precies? Als het de U2410 of U2413 is en je daar op werkte zonder het scherm te kalibreren is het namelijk geen wonder dat je de kleuren flets vindt, want dan heb je jaren naar candy colors zitten kijken. Die schermen hebben namelijk een groot kleurbereik (wide gamut) en als je dan niet kalibreert worden alle kleuren standaard behoorlijk oververzadigd weergegeven.
Het was een Dell U2412M. Volgens mij had ik die inderdaad maar gedeeltelijk gecalibreerd, ik meen alleen brightness en contrast.
Wat betreft lage gammawaarde, dat is een kwestie van afstelling. Zoals gezegd denk ik dat de gammawaarde nu te laag is. Als je het scherm zou kalibreren naar een gammawaarde van 2,2 (meest gebruikte standaard) zal het waarschijnlijk al beter zijn. Eventueel kan je ook nog naar 2,3 kalibreren, al is dat wel aan de hoge kant voor een scherm met een contrast van 1000:1.
Die kan dus niet worden afgesteld op de monitor zelf. Ik zal het eens in Windows proberen.
Ik weet natuurlijk niet welke reviews je hebt gelezen. Maar voor beeldschermreview zijn TFT Central en PRAD (alleen nog in het Duits) het best. Daarnaast zijn de beeldschermreviews van Tom's Hardware en AnandTech ook de moeite waard, de rest is dat allemaal niet. Van die vier sites hebben PRAD (review) en Tom's Hardware (review) het scherm getest.
Ik had sowieso eentje van HardwareInfo gelezen en nog wat vergelijkingen op internet, maar zal jouw reviews ook nog eens lezen!
Hoewel het geen echte vervanging is voor een kalibratie met een kalibratiesensor (bijvoorbeeld de X-Rite i1Display Pro colorimeter) zijn er ook wel manieren om het scherm op het oog te kalibreren. Dit kan bijvoorbeeld met http://www.lagom.nl/lcd-test/
Thanks, ga het proberen.

Daikin 4MXM68A2V1B9 + FTXA50C2V1BB + 2x FTXM25A5V1B + FTXM20A5V1B. SolarEdge 13960 Wp PV array + SE9K inverter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f1r3b4ll
Ben even aan het pielen geweest met de brightness en heb gamma ingesteld dmv nVidia control panel en die test op http://www.lagom.nl/lcd-test/ en het beeld is echt stukken beter nu! Vond het eerst zelfs een klein beetje donker in SWTOR, vandaar dat ik het gamma iets omhoog gezet heb naar 0.68 en de brightness verhoogd heb naar 55.

Vind nog wel dat er (met name te merken bij het browsen) veel kleurverloop is. Ik zit ongeveer 60 cm van het scherm af en mijn ogen zitten op gelijke hoogte met de bovenrand van het scherm. Maar dat zal wel niet op te lossen zijn met een TN panel.

Ik wilde dit scherm alweer gaan inruilen voor een 27" IPS paneel, maar daar zie ik toch maar van af... of toch niet ;-)

Iedereen bedankt voor de tips!!!

[ Voor 23% gewijzigd door f1r3b4ll op 25-06-2015 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f1r3b4ll
Ik zou graag nog even wat ervaringen willen hebben van mensen die een 4k IPS paneel hebben, en of zij ook kunnen aangeven wat het verschil is met TN. Als IPS veel beter is, heb ik daar ook wel 200 euro extra voor over. Ik bedoel, je doet jaren met zo'n monitor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-09 00:08

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

f1r3b4ll schreef op maandag 29 juni 2015 @ 14:28:
Ik zou graag nog even wat ervaringen willen hebben van mensen die een 4k IPS paneel hebben, en of zij ook kunnen aangeven wat het verschil is met TN. Als IPS veel beter is, heb ik daar ook wel 200 euro extra voor over. Ik bedoel, je doet jaren met zo'n monitor!
Heb zelf geen 4k scherm maar ik ben wel ooit van een TN (Dell E228WFP) naar IPS (Dell U2412M) scherm overgestapt. Ook al was mijn eerste scherm maar 22 inch, ik had wel last van de inkijkhoek. TN panelen zijn wel iets beter geworden in de loop der jaren maar ik zou zelf niet meer terug willen gaan naar TN. Inkijkhoek en kleuren bij een IPS scherm zijn over het algemeen (veel) beter.

Hoever zit je normalitair van je scherm af? Bij een 28 inch scherm kan de inkijkhoek gaan meespelen als je er dicht op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f1r3b4ll
60 cm schat ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kozzmozz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:50
Nog iemand problemen met dit scherm aangesloten op een DisplayPort?
Wanneer mijn PC in slaapstand gaat, wil erna het scherm niet meer opstarten.
Ik krijg de foutmelding Display Port - Geen signaal.
De kabel uithalen en terug in de grafische kaart steken, helpt niet.
Ook de monitor aan- en uitschakelen ook niet.
Zeer vreemd allemaal.

|| AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | INNO3D RTX 4090 iCHILL X3 | Fractal Design Meshify 2 | 2x LG Ergo 32UN880 | Thermalright Peerless Assasin 120 SE | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 | BE QUIET! Pure Power 12 M 850W | WD Black SN850X 2TB ||

Pagina: 1