Is het fotobewerken alleen een (serieuze) hobby, of ook professioneel? Als het ook (gedeeltelijk) professioneel is zou ik zeker overwegen om het budget te verhogen om vervolgens voor een
Eizo ColorEdge CS270 te gaan. Sterker nog, ik zou dat dan haast als minimum stellen.
Dit scherm is echt net uit en er zijn dus ook nog geen reviews van, maar ik moet de eerste negatieve review over een Eizo ColorEdge beeldscherm nog tegen komen. Het scherm heeft een ingebouwde actieve uniformiteitscorrectie die automatisch uniformiteitsfouten corrigeert. Dit doet het scherm op basis van metingen met ingebouwde sensoren, dus mocht de uniformiteit van het paneel zelf door ongelijkmatige slijtage van de backlight over de jaren veranderen, dan blijft de weergave nog steeds uniform. Verder ondersteunt dit scherm hardwarematige kalibratie, wat beter en nauwkeuriger werkt dan softwarematige kalibratie.
Het verschil is dat bij softwarematige kalibratie met bijvoorbeeld de Spyder 5 die je al hebt de kalibratiesoftware een ICC-profiel aanmaakt waar de hele kalibratieinformatie in verwerkt is. Vervolgens worden de kleuren in de videokaart aangepast zodat ze goed op het scherm worden weergegeven. Bij hardwarematige kalibratie dient het kleurprofiel alleen maar voor correcties naar de kleurruimte waarnaar het scherm gekalibreerd is als je op dat moment in een andere kleurruimte werkt. Bijvoorbeeld wanneer je het scherm hebt gekalibreerd naar Adobe RGB, maar een afbeelding in sRGB aan het bewerken bent in Photoshop. De echte kalibratie wordt echter in het scherm zelf verwerkt door middel van een LUT. Ik heb dit onderwerp laatst ook redelijk uitgebreid uitgelegd in
Kid Jansen in 'nieuws: Eizo introduceert ColorEdge CS270-monitor met 16bits look-up table'.
De software die Eizo gebruikt voor de hardwarematige kalibratie,
Eizo ColorNavigator, werkt echt uitstekend en heb ik zelf recentelijk uitgebreid getest in
Eizo ColorEdge CG277 review - Deel II: Eizo ColorNavigator 6 - tests na kalibratie. Op dit moment wordt de DataColor Spyder 5 nog niet ondersteund door ColorNavigator, maar ik verwacht dat dit op vrij korte termijn wel het geval zal zijn, aangezien de Spyder 3 en Spyder 4 colorimeters ook ondersteund worden.
Ik denk dat het overigens ook wel interessant is om te kijken naar
Kid Jansen in "[BBG] High-end workstation juli 2015".
Anders dan die Eizo vind ik het overigens lastig om iets aan te raden. De
Dell UltraSharp U2713H is op papier een goede kandidaat, in de praktijk niet echt, zoals ik ook in dat workstationtopic uitleg.
Je zou nog naar de
iiyama ProLite XB2779QS kunnen kijken. Die doet het toch erg goed in de
PRAD review, maar heeft wel als nadeel dat de minimale helderheid van wit met 159 cd/m² behoorlijk hoog is. Verder is de
Dell Ultrasharp U2715H misschien ook nog wel wat. Die komt ook erg goed uit de reviews van
PRAD en
TFT Central. Aan de andere kant zijn er behoorlijk veel klachten over de uniformiteit van dat scherm en zijn er veel mensen die het scherm meerdere keren hebben moeten omruilen voor een ander exemplaar totdat ze er één hadden zonder uniformiteitsproblemen.