Aankoopadvies Monitor voor fotobewerking

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twapee12
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-11-2023
Beste tweakers,

Graag jullie advies/mening in de aanschaf van een monitor voor fotobewerking (Photoshop LR en CS). Mijn desktop pc gebruik ik daarnaast ook voor gaming en het bekijken van films. Mijn huidige monitor is een Samsung 27" A550 (TN-panel). Ik merk tijdens het fotobewerken dat kleur en helderheid niet altijd in overeenstemming zijn met de 'werkelijkheid'. Nu heb ik pas geleden een Spyder 5 gekocht om mijn scherm te calibreren maar helaas is dat niet naar tevredenheid gelukt. De monitor is ook al een aantal jaren oud dus ik zat te denken aan een nieuwe monitor. Mijn huidige graka: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5.
eisen nieuwe monitor:
IPS panel, minimaal 27", maximaal €800.
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:06

br00ky

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!). Schopje naar CAA.

Welke heb je zelf in gedachten? Je eisen zijn vrij duidelijk omschreven. Lijkt me weinig moeite kosten dat eens in de Pricewatch te gooien, wat een minimale vereiste is voor aankoopadviestopics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is het fotobewerken alleen een (serieuze) hobby, of ook professioneel? Als het ook (gedeeltelijk) professioneel is zou ik zeker overwegen om het budget te verhogen om vervolgens voor een Eizo ColorEdge CS270 te gaan. Sterker nog, ik zou dat dan haast als minimum stellen.

Dit scherm is echt net uit en er zijn dus ook nog geen reviews van, maar ik moet de eerste negatieve review over een Eizo ColorEdge beeldscherm nog tegen komen. Het scherm heeft een ingebouwde actieve uniformiteitscorrectie die automatisch uniformiteitsfouten corrigeert. Dit doet het scherm op basis van metingen met ingebouwde sensoren, dus mocht de uniformiteit van het paneel zelf door ongelijkmatige slijtage van de backlight over de jaren veranderen, dan blijft de weergave nog steeds uniform. Verder ondersteunt dit scherm hardwarematige kalibratie, wat beter en nauwkeuriger werkt dan softwarematige kalibratie.

Het verschil is dat bij softwarematige kalibratie met bijvoorbeeld de Spyder 5 die je al hebt de kalibratiesoftware een ICC-profiel aanmaakt waar de hele kalibratieinformatie in verwerkt is. Vervolgens worden de kleuren in de videokaart aangepast zodat ze goed op het scherm worden weergegeven. Bij hardwarematige kalibratie dient het kleurprofiel alleen maar voor correcties naar de kleurruimte waarnaar het scherm gekalibreerd is als je op dat moment in een andere kleurruimte werkt. Bijvoorbeeld wanneer je het scherm hebt gekalibreerd naar Adobe RGB, maar een afbeelding in sRGB aan het bewerken bent in Photoshop. De echte kalibratie wordt echter in het scherm zelf verwerkt door middel van een LUT. Ik heb dit onderwerp laatst ook redelijk uitgebreid uitgelegd in Kid Jansen in 'nieuws: Eizo introduceert ColorEdge CS270-monitor met 16bits look-up table'.

De software die Eizo gebruikt voor de hardwarematige kalibratie, Eizo ColorNavigator, werkt echt uitstekend en heb ik zelf recentelijk uitgebreid getest in Eizo ColorEdge CG277 review - Deel II: Eizo ColorNavigator 6 - tests na kalibratie. Op dit moment wordt de DataColor Spyder 5 nog niet ondersteund door ColorNavigator, maar ik verwacht dat dit op vrij korte termijn wel het geval zal zijn, aangezien de Spyder 3 en Spyder 4 colorimeters ook ondersteund worden.

Ik denk dat het overigens ook wel interessant is om te kijken naar Kid Jansen in "[BBG] High-end workstation juli 2015".

Anders dan die Eizo vind ik het overigens lastig om iets aan te raden. De Dell UltraSharp U2713H is op papier een goede kandidaat, in de praktijk niet echt, zoals ik ook in dat workstationtopic uitleg.

Je zou nog naar de iiyama ProLite XB2779QS kunnen kijken. Die doet het toch erg goed in de PRAD review, maar heeft wel als nadeel dat de minimale helderheid van wit met 159 cd/m² behoorlijk hoog is. Verder is de Dell Ultrasharp U2715H misschien ook nog wel wat. Die komt ook erg goed uit de reviews van PRAD en TFT Central. Aan de andere kant zijn er behoorlijk veel klachten over de uniformiteit van dat scherm en zijn er veel mensen die het scherm meerdere keren hebben moeten omruilen voor een ander exemplaar totdat ze er één hadden zonder uniformiteitsproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twapee12
Dank je Kid Jansen voor je uitgebreide uitleg. Fotobewerking is voor mij een (serieuze) hobby. Ik verdien er niet mijn boterham mee maar ik ben wel een beetje een perfectionist.
Soms wordt ik, op mijn werk, gevraagd om foto's te maken bij evenementen. Die foto's worden in het interne magazine en soms extern (regiobladen) gebruikt.
Ik ga me, aan de hand van je links, wat verder verdiepen.
Als je nog aanvullende tips houdt ik me natuurlijk aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan lijkt de CS270 mij een uitstekende optie voor jou. Het is wel behoorlijk boven je budget, maar het biedt een hele hoop meerwaarde vergeleken met de goedkopere alternatieven voor jouw doeleinden. Enige minpunt is dat totdat de Eizo ColorNavigator software een update krijgt voor de Spyder 5 je nog even vast zit aan softwarematige kalibratie.

Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twapee12
Kid Jansen schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 23:59:
Dan lijkt de CS270 mij een uitstekende optie voor jou. Het is wel behoorlijk boven je budget,
De prijs is voor mij wel een probleem. De €800 die ik als bovengrens heb aangegeven is, in grote lijnen, ook echt mijn bovengrens. Een aantal euro's meer is niet zo'n probleem maar het gaat hier om bijna €300.
Ik moet het n.l. helaas wel thuis kunnen verantwoorden :S :N
Is er in mijn prijsrange niet echt iets te vinden wat goed genoeg zou zijn voor mij in vergelijk met mijn huidige monitor (Samsung A550)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem Boom
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-06 14:07
Ik werk zelf op een wat ouder Dell Ultrasharp scherm en ben daar ook zeer tevreden mee. Echt een bizar groot verschil met het goedkope TN panel wat ernaast staat. Ik weet verder niets over de recentere modellen, maar Dell lijkt me nog steeds een veilig merk om voor te gaan. Alhoewel Eizo natuurlijk nog steeds top of the bill is wat fotografie betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
twapee12 schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 12:28:
maar het gaat hier om bijna €300.
€225 als je bij Micro-Mail Zeewolde BV het scherm koopt. Die winkel wordt redelijk goed beoordeeld in de PW. Afuture wordt nog beter beoordeeld, maar dan zit je op €275 boven budget.
Is er in mijn prijsrange niet echt iets te vinden wat goed genoeg zou zijn voor mij in vergelijk met mijn huidige monitor (Samsung A550)?
Zoals gezegd zou de Dell U2713H op papier een prima kandidaat zijn. Maar de TFT Central review van m'n collega liet zien dat de uniformiteitscorrectie niets doet op dat scherm. Op de Dell UltraSharp schermen met uniformiteitscorrectie waarop het wel werkt kan je het alsnog niet gebruiken in combinatie met de hardwarematige kalibratie, waardoor je er eigenlijk niets aan hebt. Dit wordt nog eens versterkt doordat op de meeste van die schermen de helderheid wordt vastgezet op 50% als je de uniformiteitscorrectie gebruikt, waardoor de helderheid veel te hoog is.

Nu zou het gebrek aan uniformiteitscorrectie op zich nog geen probleem moeten zijn, want er zijn zat schermen die dat niet hebben waarop de uniformiteit toch ook zeker zeer redelijk is. De Dell UltraSharp schermen lijken jammer genoeg niet tot die groep te behoren. In de Topicreeks: [TFT] Dell UltraSharp Serie zijn heel veel klachten over de uniformiteit van de UltraSharp schermen. De TFT Central review bevestigt dit ook, met afwijkingen in helderheid van wel -30% en kleurtemperatuurafwijkingen tot -10% ten opzichte van het midden. Dat is echt veel te hoog om bruikbaar te zijn voor fotobewerking. Daarvoor is respectievelijk ±10% en ±5% toch echt wel de max. Voor een goed scherm zelfs maar ±6% en ±3%. Ook hebben de U2413, U2713H en U3014 een erg agressieve overdrive implementatie, waardoor je erg veel overshoot hebt met een groot aantal grijsovergangen (die dan overigens nog steeds vrij traag verlopen).

Ik heb zelf een Dell U2711 als primaire monitor, die ik sinds maandag 5 jaar heb en inmiddels al 13408 branduren op de teller heeft. Daar ben ik nog steeds best wel tevreden over. Maar van wat ik op de reviewsites en fora lees over de huidige UltraSharp schermen wordt ik niet bepaald enthousiast en ik denk dat m'n volgende scherm dan ook geen Dell zal worden. Als ik zelf nu een nieuw scherm zou kopen ga ik in ieder geval voor één met hardwarematige kalibratie, want dat was toch echt wel een genot met de CG277 die ik getest heb. De CS270 zou dan ook voor mij een zeer goede kanshebber zijn.
Pagina: 1