Toon posts:

Verschil intel i7 4e en 5e generatie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat is het verschil tussen een laptop met intel i7 4e generatie en 5e generatie? En is dit verschil zo groot dat ik liever een 5e met minder cores wil? Welke raden jullie aan?

Processor:
Aantal cores 4
Aantal threads 8
Chipset moederbord Intel HM86
Grafische processor Intel HD Graphics 4600
Processor cache 6 MB
Processor model i7-4720HQ
Processorfamilie 4e generatie Intel® Core™ i7
Processor-kloksnelheid 2,6 GHz
Processor-kloksnelheid (Boost) 3,6 GHz
Processorsocket BGA1364

Aantal cores 2
Aantal threads 4
Grafische processor Intel HD Graphics 5500
Processor cache 4 MB
Processor model i7-5500U
Processorfamilie 5e generatie Intel® Core™ i7
Processor-kloksnelheid 2,4 GHz
Processor-kloksnelheid (Boost) 3,0 GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je vergelijkt appels met peren (cores/threads).

Zo te zien gaat het om laptop CPU's gezien de socket voor de 4e gen en de i7-5500U voor de 5e gen.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:03

D4NG3R

kiwi

:)

Je vergelijkt een Ultra-low power processor met een High Performance Quadcore processor, appels en peren dus: http://www.intel.com/cont...rs/processor-numbers.html

Kort door de bocht: De 4e gen is minder zuinig maar ruimschoots sneller.

[ Voor 21% gewijzigd door D4NG3R op 24-06-2015 11:27 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hello123456
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 13:31
Dat ligt eraan welke chip uit de i7 serie het precies is. De bovenste is een i7-4720HQ en de onderste een i7-5500U. De U en Y series zijn bedoelt als zuinige chips, waar de HQ en M series veel meer performance bieden. Hoewel de onderste dus een nieuwere generatie i7 is, zal deze toch echt aanzienlijk minder performance leveren dan de bovenste omdat deze uit een andere serie komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

Trucker Her

Someone ate my cookie :(

Hierover had ik ook een vraag. Mooi dat er een recent topic over is.

Ik zat namelijk te kijken naar de Lenovo ThinkPad Yoga 15.
Deze kan ik samen laten stellen met een Intel i7 5500U, echter zag ik tot mijn verbazing dat dit dus een dual-core is.

Dat had ik niet verwacht, en ben dan nu ook aan het twijfelen.

Op dit moment heb ik een Asus N73SV met een Intel Core i7 2630QM @ 2 ghz.
Zou het voor mij een vooruitgang, of achteruitgang zijn als ik toch de betreffende Lenovo bestel?

Heb een tijdje zitten Googlen, maar wordt me maar niet wegwijs hierin. Vind het alles nogal een vaag verhaal, en ik had me verheugd op een Quadcore :c

Gestoord word je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik zit met hetzelfde en wat ik zover aan benchmarks heb gevonden is De 5500u ongeveer net zo snel als mijn 2630qm. Wel met 2 cores minder dus single threaded wel sneller.

Aangezien ik nog wel wat met vmware doe vind ik het ook erg jammer dat in huidige top end ulteabooks de 5500u zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:44

Major_ton

Shoot!

Op deze website kan je mooi CPU's vergelijken: CPU Boss
Elke generatie kent verschillende type CPU's met verschillende doeleindes. Het grootste onderscheid zit hem in de energie zuinige modellen (U) en de performance modellen (HQ, QM etc). Op dit zijn moment zijn de performance modellen van de 5de generatie pas net aangekondigd (Ci7 5700HQ), maar bestaan de energie zuinige modellen zoals de Ci7 5500U wel al een tijdje. De performance modellen van de vorige en dus 4de generatie liepen/lopen langer door en daarom zie je nog veel laptops aangeboden worden met een Ci7 4710HQ / 4720HQ CPU. In die 4de generatie had je ook energie zuinige modellen zoals de Ci7 4510U en dat was ook gewoon een dual core model.

De meeste mensen willen een laptop met quad core Ci7 CPU terwijl ze dit helemaal niet nodig hebben. Het staat alleen wel stoer... Kijk dus goed naar wat je wilt doen met een laptop en waar de nadruk op moeten liggen. Algemene taken en een lange accu duur? Neem een Ci7 5500U. Vereisen je taken vooral veel rekenwerk die snel afgerond moeten worden? Ga dan voor (op dit moment) een Ci7 4720HQ.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Major_ton schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 11:40:
Op deze website kan je mooi CPU's vergelijken: CPU Boss
Nee. Het probleem met processoren is dat je deze niet met elkaar kan vergelijken puur kijkend naar het aantal Mhz, CPU Boss is leuk om even wat nummers naast elkaar te zetten. Niet om prestaties te vergelijken.
De meeste mensen willen een laptop met quad core Ci7 CPU terwijl ze dit helemaal niet nodig hebben. Het staat alleen wel stoer... Kijk dus goed naar wat je wilt doen met een laptop en waar de nadruk op moeten liggen. Algemene taken en een lange accu duur? Neem een Ci7 5500U. Vereisen je taken vooral veel rekenwerk die snel afgerond moeten worden? Ga dan voor (op dit moment) een Ci7 4720HQ.
Mwhah, de meeste mensen denken uberhaupt een i7 nodig te hebben terwijl ze vaak beter af zijn met een quad- of dualcore i5. HT is vrij nutteloos voor de meeste gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:44

Major_ton

Shoot!

D4NG3R schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 11:50:
[...]

Nee. Het probleem met processoren is dat je deze niet met elkaar kan vergelijken puur kijkend naar het aantal Mhz, CPU Boss is leuk om even wat nummers naast elkaar te zetten. Niet om prestaties te vergelijken.

[...]
CPU Boss laat ook benchmark resultaten zien en daar heb je wel degelijk wat aan. Klakkeloos de specificatiecijfertjes vergelijken heeft inderdaad soms maar weinig zin.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

D4NG3R schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 11:50:
[...]

Mwhah, de meeste mensen denken uberhaupt een i7 nodig te hebben terwijl ze vaak beter af zijn met een quad- of dualcore i5. HT is vrij nutteloos voor de meeste gebruikers.
Dat is ook de reden dat ik me zelf aan het richten ben op een i5 ipv een i7 (wel desktop maar goed).
Aangezien ik op een 1920x1200 scherm game wil ik daar weer net niet über gpu instoppen. (bij gtx 970 ipv de dure gtx980). Maar ook ik zat te twijfelen of tussen de generaties.

Nieuwer wil niet altijd zeggen beter ;)

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

CPU Boss laat benchmark resultaten zien, maar toont verder niet in welk systeem deze is getest of onder welke omstandigheden. CPU Boss is een van de minst zeggende vergelijkingsites die er is die slechts heel zelden een nuttig antwoord heeft voor een specifieke vraag. Wil je processoren vergelijken dan zoek je naar reviewsites die daadwerkelijk weten wtf ze doen. E.g. http://www.anandtech.com/ of http://www.tomshardware.com/. Veelal makkelijk te vinden op http://www.techpowerup.com/.

Je bent real-world resultaten nodig, niet alleen benchmarks of synthetische load.

[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 25-06-2015 12:00 ]

Pagina: 1