Rare problemen MBPr eind 2014

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Sinds een week heb ik rare "problemen" met mijn macbook en graag hoor ik van een van jullie "kenners" wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Het is een MBPr medio 2014.
2,8 GHz i7, 16 GB, 2 videokaarten (Iris pro 1,5 gb en Nvidea 2 gb) en 1 TB SSD.

Hij is overdag verbonden met een server (apple macmini van 2015 met OSX server erop)
via wifi of de kabel.
Verder hangen er normaliter 2 24 inch alu cinema displays aan (bij wifi) of 1 scherm en de netwerkkabel.

De problemen zijn de volgende:

- Halverwege de dag wordt het netwerk ontzettend traag. Een bestandje kopieren van 1 mb kost dan al 5 seconden oid. De andere computers op het netwerk hebben dat probleem niet.
- Opstarten duurt vrij lang voor zo'n snel apparaat. Mijn 2011 MBA start sneller op.
- Soms wil die niet afsluiten, of het netwerk ontkoppelen.
- Vanmorgen stond de datum op 1 januari terwijl dat zo'n 6 maanden geleden was. Ook was de accu leeg terwijl die de dag ervoor nog 100% was. Na 3 keer herstarten stond de datum wel goed.

Ik heb sinds begin deze week een update gehad naar adobe CC.
En vorige week een update naar Vectorworks 2015

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-10 23:59
Probeer eens een smc reset. Hier worden datum en tijd gegevens op geslagen. Voor de accu zou ik even coconut battery draaien en kijken of daar gekke dingen naar voren komen.

Wat voor netwerk apparatuur heb je verder in gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik heb een aantal vragen:

- Wat geeft de activiteitenweergave weer als het gaat om CPU gebruik? (evt. vastgelopen processen?)
- Welke handelingen heb je voor het traag worden uitgevoerd?
- Geeft de (berichten) console meldingen weer die op elkaar lijken op het moment dat hij traag is?
- Hoe zit het met de warmte van de MBP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
14ml337 schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 18:04:
Ik heb een aantal vragen:

- Wat geeft de activiteitenweergave weer als het gaat om CPU gebruik? (evt. vastgelopen processen?)
- Welke handelingen heb je voor het traag worden uitgevoerd?
- Geeft de (berichten) console meldingen weer die op elkaar lijken op het moment dat hij traag is?
- Hoe zit het met de warmte van de MBP?
- Activiteitenmonotor laat steeds iets anders zien dat bovenaan staat (in % cpu gebruik). Ik zie wel steeds reportcrash (2130) voorbij komen. Evenals windowserver.
- Voordat die traag wordt ben ik meestal aan het photoshoppen, indesignen en heb vectorworks aanstaan. (buiten mail, agenda ect.)
- Berichtenmonitor geeft steeds dit aan:
27-06-15 12:53:17,135 ReportCrash[2177]: Saved crash report for hasplmd[2181] version ??? to /Library/Logs/DiagnosticReports/hasplmd_2015-06-27-125317_MacBook-Pro-van-Robert.crash
Dit blijft doorgaan.
- Hij is wel warm, maar niet extreem. Ligt gesloten aan de oplader terwijl ik het scherm gebruik.

Ik heb het opgezocht en report crash lijkt te laten zien dat er een proces is dat steeds crasht. Weten jullie hoe je erachter komt welk programma dat is?

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
supersnathan94 schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 17:43:
Probeer eens een smc reset. Hier worden datum en tijd gegevens op geslagen. Voor de accu zou ik even coconut battery draaien en kijken of daar gekke dingen naar voren komen.

Wat voor netwerk apparatuur heb je verder in gebruik?
Het netwerk is een mac mini met een paar harde schijven eraan, en een sharp printer. Aan het netwerk hangen een paar macs.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Niet online
RobertJRB schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 13:02:
[...]

- Activiteitenmonotor laat steeds iets anders zien dat bovenaan staat (in % cpu gebruik). Ik zie wel steeds reportcrash (2130) voorbij komen. Evenals windowserver.
- Voordat die traag wordt ben ik meestal aan het photoshoppen, indesignen en heb vectorworks aanstaan. (buiten mail, agenda ect.)
- Berichtenmonitor geeft steeds dit aan:
27-06-15 12:53:17,135 ReportCrash\[2177]: Saved crash report for hasplmd\[2181] version ??? to /Library/Logs/DiagnosticReports/hasplmd_2015-06-27-125317_MacBook-Pro-van-Robert.crash
Dit blijft doorgaan.
- Hij is wel warm, maar niet extreem. Ligt gesloten aan de oplader terwijl ik het scherm gebruik.

Ik heb het opgezocht en report crash lijkt te laten zien dat er een proces is dat steeds crasht. Weten jullie hoe je erachter komt welk programma dat is?
windowserver is logisch. Maar reportcrash is niet de bedoeling. Ik denk dat je het probleem moet zoeken in die hasplmd. Een snelle google opdracht verteld me dat dit door meerdere applicaties gebruikt wordt in combinatie met een dongle. Komt je dit bekend voor?

Dit zou je eventueel kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
14ml337 schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 13:13:
[...]

windowserver is logisch. Maar reportcrash is niet de bedoeling. Ik denk dat je het probleem moet zoeken in die hasplmd. Een snelle google opdracht verteld me dat dit door meerdere applicaties gebruikt wordt in combinatie met een dongle. Komt je dit bekend voor?

Dit zou je eventueel kunnen proberen.
Dank je. Voor vectorworks heb ik inderdaad een dongel. Vond op een andere website van apple dat dit inderdaad het probleem zou zijn. Ik heb VW verwijderd en die dongelsoftware en de foutmeldingen zijn over. Nu opnieuw installeren omdat ik VW wel nodig heb en kijken of het weer fout gaat. Anders maandag bellen met VW.
Ik dacht vandaag nog even door te werken maar dat lijkt er niet in te zitten... :)

Bedankt voor het meedenken iig!

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Niet online
RobertJRB schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 13:25:
[...]

Dank je. Voor vectorworks heb ik inderdaad een dongel. Vond op een andere website van apple dat dit inderdaad het probleem zou zijn. Ik heb VW verwijderd en die dongelsoftware en de foutmeldingen zijn over. Nu opnieuw installeren omdat ik VW wel nodig heb en kijken of het weer fout gaat. Anders maandag bellen met VW.
Ik dacht vandaag nog even door te werken maar dat lijkt er niet in te zitten... :)

Bedankt voor het meedenken iig!
Graag gedaan. Ben benieuwd of de performance van je machine nu weer stabiel is. Laat het even weten in dit topic :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
14ml337 schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 21:41:
[...]

Graag gedaan. Ben benieuwd of de performance van je machine nu weer stabiel is. Laat het even weten in dit topic :).
Vectorworks gebeld en er blijkt een update te zijn voor de dongel. Die geïnstalleerd en hij werkt weer perfect.
Bijkomend probleem te komen doordat ik op de server inlogde via apparaten in de finder. Nu via Ga - verbind met server een snelkoppeling gemaakt en ook daar geen problemen meer.

Hij werkt nu weer zoals het hoort :)

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Niet online
RobertJRB schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 09:59:
[...]

Vectorworks gebeld en er blijkt een update te zijn voor de dongel. Die geïnstalleerd en hij werkt weer perfect.
Bijkomend probleem te komen doordat ik op de server inlogde via apparaten in de finder. Nu via Ga - verbind met server een snelkoppeling gemaakt en ook daar geen problemen meer.

Hij werkt nu weer zoals het hoort :)
Mooi dat het definitief is opgelost. :)
Pagina: 1