Televisies met matte schermen

Pagina: 1
Acties:
  • 8.943 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxhans196
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 12:23
Geen aankoop advies, maar discussie over huidige TV beeldschermen.

Wat is er aan de hand in televisieland?
Nu mijn TV op leeftijd begint te raken ben ik weer eens aan het rondkijken of ik toe ben aan een nieuwe, grotere (48-55") TV met hoogst waarschijnlijk een betere beeldkwaliteit. Of dat ook 3D en/of UHD moet worden weet ik nog niet. Smart zijn ze ook bijna allemaal tegenwoordig, maar is eigenlijk niet noodzakelijk, want dat gaat ook wel met externe kastjes.
Echter is er voor mij een groot struikelpunt waar ik mee zit en het zo'n beetje onmogelijk maakt om een keuze te maken.
Toen ik mijn eerste platte TV kocht, nu zo'n 8 jaar geleden, waren bijna alle televisies voorzien van een beeldscherm met een anti-gloss (anti-glare, mat, hoe je het ook noemen wilt) afwerking. Nu zijn bijna alle TV's van die glimmende spiegels, zodat het ding alleen maar bruikbaar is in een verduisterde kamer! Vreselijk vind ik het! Mijn zoon heeft zo'n 55" glimmend monster staan en ieder schemerlampje zit in de weg om goed tv te kunnen kijken.
Ook bij PC beeldschermen en laptops is er zo'n glimmende periode geweest, maar tegenwoordig zie je toch weer steeds meer computer en laptop beeldschermen met een matte afwerking (gelukkig!).
Het kán overigens wél. Wandelend naar de mediamarkt zag ik bij de ingang een hele (te) grote, hele dure Sony TV die wél een anti-glare afwerking heeft. Op de verkoop afdeling echter kon ik niet één TV vinden met een mat scherm, ook bij BCC niet.

Ook in 'onze' tweakers productfilter is er geen filter mogelijkheid op schermafwerking. Zoekwoordje 'mat' levert wat Sony TV's op met een mat bezel afwerking, lekker belangrijk.
Zoekend in het forum kom ik wel heel af en toe deze vraag tegen, maar er wordt vrijwel niet op gereageerd. De topics zijn ook te oud om daar zelf nog op te reageren, vandaar deze nieuwe poging.

Ben ik dan één van de weinigen die geen glimmende TV wilt, of heb ik meer medestanders?
Kan iemand mij misschien een link naar een site geven waar wél een filter mogelijkheid voor glossy of mat scherm is?

Een link naar een mooie TV met mat scherm mag ook, maar als gezegd was dit niet bedoeld als aankoop advies.

met groet.

Deze tekst niet lezen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik vind het topic toch wel erg veel neigen naar een aankoopadvies topic... De topic titel helpt daar ook niet echt bij dus deze pas ik even aan. Dan geven we het topic even het voordeel van de twijfel en laten we het nog even staan in Televisies & Beamers om te zien of het een meer algemene discussie blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Je zou eens de reviews van Rtings moeten lezen. Zij testen ook op reflectie.

http://www.rtings.com/info/reflections-tvs-matte-and-glossy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxhans196
Thanks Dimens, daar was ik inmiddels ook al eens langsgekomen.
Goed verhaal over het 'waarom' er geen matte TV's meer zijn. Wel vreemd dat bij die semi-gloss schermen zo weinig reflectie gemeten wordt. In de winkel zie ik het verschil niet goed tussen Gloss en semi-gloss en vind ik alle schermen teveel reflecteren.
De 'best getest' uitslag op die site gaat vaak over nét iets andere modellen dan hier in NL te koop zijn.
Gelukkig doet mijn oude TV het nog en kan ik ruim de tijd nemen om vanaf nu te zoeken of er iets is wat ik wil.

Deze tekst niet lezen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:18

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik heb hetzelfde 'probleem' ik heb nu nog een prehistorische Samsung 46" en die heeft ook zo'n 'matte' finish wat ik zeer fijn vind. En nu hebben 'alle' nieuwe tv's zo'n spiegel effect wat ik zeer irritant vind!

Ik wacht nog wel even tot mijn huidige tv niets meer doet.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
mxhans196 schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 13:27:
Thanks Dimens, daar was ik inmiddels ook al eens langsgekomen.
Goed verhaal over het 'waarom' er geen matte TV's meer zijn. Wel vreemd dat bij die semi-gloss schermen zo weinig reflectie gemeten wordt. In de winkel zie ik het verschil niet goed tussen Gloss en semi-gloss en vind ik alle schermen teveel reflecteren.
Bedenk je wel dat winkels ontzettend veel omgevingslicht hebben waardoor er dus ook veel meer reflectie ontstaat. Eenmaal thuis zal de reflectie een stuk lager zijn.

Het is sowieso ook af te raden om lichtbronnen in de reflectie te plaatsen. Zit je dus recht voor de televisie, dan moet je geen lampen achter je hebben hangen. Dan kun je deze lampen beter naast de televisie hebben waar het toestel deze niet reflecteert. Hetzelfde geldt ook voor ramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 332746

Dimens schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 13:53:
[...]

Bedenk je wel dat winkels ontzettend veel omgevingslicht hebben waardoor er dus ook veel meer reflectie ontstaat. Eenmaal thuis zal de reflectie een stuk lager zijn.

Het is sowieso ook af te raden om lichtbronnen in de reflectie te plaatsen. Zit je dus recht voor de televisie, dan moet je geen lampen achter je hebben hangen. Dan kun je deze lampen beter naast de televisie hebben waar het toestel deze niet reflecteert. Hetzelfde geldt ook voor ramen.
En witte muren waarop de zon schijnt enz enz enz, dus eigenlijk zou je je tv in een verduisterde kelder moeten zetten of enkel kijken in het holst van de nacht?

Ik zit met hetzelfde probleem en hoop dat mijn huidige tv (ondertussen ook reeds 8 jaar oude Philips) het nog even uithoudt want ik wil niet mijn hele huiskamer inrichting in teken van mijn tv...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxhans196
Gelukkig zijn er meer mensen met dezelfde mening als ik over de spiegelende schermen. Hopelijk zien de fabrikanten dat ook in en worden er op termijn weer meer ontspiegelde schermen aangeboden.

Op kantoor zie ik meerdere grote (>50") beeldschermen die bij video conferenties gebruikt worden. Al deze professionele beeldschermen hebben de ontspiegelde, matte coating, dus het zal wel een kwestie van prijskaartje zijn.
Ik blijf rustig rondkijken en wacht af....

Deze tekst niet lezen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OLVG
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 09:37
Ik wil hier graag opmerken dat mat ook niet altijd minder spiegeld dan bijvoorbeeld een glasplaat.
Als ik 2 tv's die hier in huis staan vergelijk.

De Samsung 5500 lcd met mat scherm spiegeld evenveel of meer dan onze
Pansonic ST50 met glasplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Ook hier een fan van matte schermen (en bezels). Mijn PC-monitor (ondertussen al weer iets van 8 jaar oud) heb ik daar toen specifiek op uitgezocht. Toentertijd was er bijna geen te vinden met mat scherm en matte bezel. Ik snapte daar niets van, glanzend geeft toch verschrikkelijk beeld als er ook maar íets lichts in de reflectie komt? Vond het altijd heel onrustig kijken. Mijn ouders hebben in die tijd ook een platte TV gekocht, eentje van Sony met matte coating en matte bezel. Kijkt heerlijk rustig, ook al zijn de zwarte tinten niet súperzwart.

Nu ben ik zelf in de markt voor mijn eerste eigen platte TV (samen gaan wonen, dus het moest er eens van komen :) ) maar het valt me op dat er inderdaad weinig goedkope modellen zijn met matte bezel en mat scherm, al helemaal rond de 32". Waarom zou je in godsnaam een glanzende zwarte rand om je tv willen? Dat leidt toch alleen maar af? Lekker krasgevoelig ook, en mooi vind ik het evenmin (oogt heel snel goedkoop, maar da's uiteraard een kwestie van smaak).

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Volgens mij dat modellen van Vizio nog wel matte of semi-matte schermen hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gfgw
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-01 10:42
Ook ik ben geen fan van glanzende schermen. Niet op een laptop, niet op een tv.
Onze 8 jaar oude Philips met mat scherm doet het nog wel, maar omdat het 32 inch is, en we er zo'n 5 meter vandaan zitten, zou ik een grotere willen.
De Philips heeft zo'n brede rand dat een modern toestel met smalle rand 42 inch beeld kan hebben met dezelfde buiten maten.
De glimmende schermen houden me nog tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees Hoek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19-07-2023
Hier hetzelfde issue. Ik heb nu nog een 40 inch Sony Bravia LCD uit 2008.
Heel tevreden, maar 1 HDMI poort en 40 inch is tegenwoordig relatief klein.
Dus een moderner en groter jasje zou fijn zijn.
Maar, wat een verschrikking om een nieuwe TV uit te zoeken.

Ik heb nu een super matte beeldbuis. Er is geen reflectie te zien.
Zelfs als TV uit staat is er geen reflectie, eigenlijk net als een matte muur en dat kijkt heel fijn, ook overdag.

Tweede puntje vind ik altijd die toeters en bellen op een TV.
Waarom is dat toch nodig? Geef me gewoon 3 HDMI poorten en een HDMI of Optical out en klaar.
Externe spelers, zoals Apple TV, zijn gemakkelijk(en voordeliger) te vervangen door een upgrade.
Ook geluid doe ik liever via een soundbar of een receiver, vandaar mijn HDMI/SPDIF out verzoek.

Ook al die standaard instellingen voor het "smooth" weergeven van beeld.
Mijn god, elke film wordt een soap aflevering. Vinden mensen dit echt mooi?

Ik zou bijna voor een monitor gaan van 55 inch.
Maar die kosten dan weer 3 keer zoveel als een TV.

Fabrikanten: Er is een grote groep gebruikers die gewoon een beeldbuis wil van goede kwaliteit en weinig extra's. Kunnen jullie dat ook maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 603761

ik loop tegen het zelfde aan, in 2005 een tv gekocht met een mat scherm.
ideaal en geen last van de lichtinval op de te tv, zoals je vroeger had met de oude glazen beeldbuis.
waarbij je een gordijn dicht moest trekken omdat je anders niks zag.

nu anno 2018 ben ik aan het zoeken naar een 4k UHD scherm, die zoals eerder is gesproken werd van anti gloss. en het is een ramp om zo'n scherm tegen te komen, ligt dat aan de generatie dat ik net als de persoon die de topic gestart heeft deze eisen stellen aan een tv?

zodra je een scherm vind wat mat is, of het begint bij 55'' of het is niet te betalen zo duur, en energie klasse b of lager dat ze stroom vreten.

lijkt me dat ik net als vele anderen toch niet zo veel eisend zijn?

dat ik kijk naar een nieuwe tv oude is kapot na 11 jaar, en door prive omstandigheden nu aan het kijken naar een fijn tv scherm.

met vriendelijke groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:55

Major_ton

Shoot!

De antiereflectie coatings van glossy panelen zijn ondertussen veel beter geworden. Daarnaast kunnen de panelen lichtinval wen stuk beter opvangen dankzij de hogere maximale helderheid die haalbaar is. Matte panelen are a thing of the past.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuna
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-09-2023
Zijn er nu al TV's op de markt met antiglare-schermen van 55 + inch ?
Zo ja, graag eens een test indien mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Beuna schreef op zondag 21 juni 2020 @ 10:00:
Zijn er nu al TV's op de markt met antiglare-schermen van 55 + inch ?
Zo ja, graag eens een test indien mogelijk.
Zo werkt GoT niet. Een topic kicken is tot daar aan toe maar om het topic dan inzetloos te kapen is niet de bedoeling.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.