Eerste build: Mini-itx allround

Pagina: 1
Acties:

• daandeg
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-11 22:36
Hallo iedereen,

Komende zomer wil ik mijn eerste systeem in elkaar gaan zetten. Om gelijk uitdagend te beginnen heb ik besloten voor een mini-itx allround systeem te gaan. Hoewel ik niet de meest veeleisende gamer ben, wil ik toch wat groeiruimte hebben. Daarnaast heb ik qua studie nogal wat programmeerwerk en simulatiewerk e.d., waarbij ik gemerkt heb dat wat extra power daar geen kwaad kan. Ik gebruik onder andere Java, Eviews en Aimms (de laatste twee zijn econometrische softwarepaketten voor de kenners ;)).

Qua prijs heb ik niet direct een min- of maxprijs. Het belangrijkste is gewoon een goede 'bang for the buck' die een tijdje meekan. Aan randapparatuur hoeft (nog) niks besteed, hierin ben ik voorlopig voorzien. De rest komt er wel allemaal nieuw in (m'n oude computer is nu bijna 6 jaar oud, dus niks interssant genoeg om mee te nemen). Merkvoorkeuren heb ik niet. Betrouwbaarheid is uiteraard wel belangrijk.

Gezien ik dus een mini-itx systeem ga bouwen, lijken warmte en geluid me punten waar ik op moet letten. Het hoeft niet muisstil natuurlijk, als het maar binnen de perken blijft. Overklokken is niet nodig mijns inziens.

Ik volg al een tijdje andere topics en heb ook de mini-itx BBG als leidraad gebruikt om een opzet te maken.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed€ 256,50€ 256,50
1ASRock H97M-ITX/ac€ 97,50€ 97,50
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 362,95€ 362,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 51,95€ 51,95
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 72,95€ 72,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 25,95€ 25,95
1Crucial CT102464BA160B€ 46,-€ 46,-
1Cooler Master V450 Semi-Modular€ 67,95€ 67,95
1Crucial BX100 250GB€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.064,70

In het kort:
- i7 4790 dus omdat ik verwacht wel voordeel te halen uit de extra power die het biedt t.o.v. i5. Wel zou ik graag weten of de stockkoeler van voldoende kwaliteit is. Wordt deze niet te warm, of maakt deze niet teveel herrie?
- Het moederbord heb ik met name uitgekozen vanwege de aanwezigheid van draadloos internet. Ik dacht dat het hebben hiervan in een mini-itx systeem nog wel eens van pas kan komen, hoewel ik verwacht dat hij toch voornamelijk aan de kabel zal liggen. Is het wellicht verstandiger voor een goedkoper alternatief te gaan, zoals de ASRock B85M-ITX, en dan een wifistick te kopen als ik onverhoopt toch een keer draadloos internet nodig heb?
- De MSI 970 omdat deze volgens reviews zuinig, stil en krachtig is.
- De Node 304 omdat deze vrij goede reviews krijgt en ik hem er strak vind uitzien. Is me best een paar tientjes extra waard!
- Crucial geheugen omdat het het goedkopste 8GB RAM is in één stick. Zo blijft uitbreiden naar 16GB mogelijk.
- CX500M omdat deze uit reviews betrouwbaar bleek, goede prijs heeft en semi-modulair is (lijkt me niet onhandig bij mini-itx). Volgens mij zou ik met de 430 Watt ook uit moeten komen, maar op o.a. de website van Azerty en Coolblue staat dat de MSI GTX 970 een voeding van 500 watt nodig heeft. Klopt dit? Zo nee, zou ik niet alsnog beter de 500 watt kunnen nemen vanwege eventuele upgrades?
- Tot slot, de BX100 omdat deze simpelweg ruim 20 euro goedkoper is dan de samsung evo 250. Als ik iedereen op het forum zo hoor zijn de prestatieverschillen miniem, dus het geld niet waard.

Ik hoop dat jullie me van advies kunnen voorzien! Mochten jullie verbeteringen zien, zeg het vooral, ik bouw voor het eerst een pc en hoor dus graag verbeterpunten. :)

[ Voor 3% gewijzigd door daandeg op 24-06-2015 13:12 ]

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-11 12:17
Ik hoop dat jullie me van advies kunnen voorzien! Mochten jullie verbeteringen zien, zeg het vooral, ik bouw voor het eerst een pc en hoor dus graag verbeterpunten. :)
Ik zal je allereerst mijn complimenten geven. Je hebt een erg netjes en vooral goed onderbouwd lijstje neergezet!

Uiteraard heb ik wel een enkele opmerking: ;)
Qua processor zou je ook kunnen kijken naar de pricewatch: Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed. Dit is in essentie een I7 zonder geintegreerde grafische kaart en met een erg leuk prijskaartje. Als je van plan bent de volle kracht van die CPU te gaan benutten kan een aftermarket koeler ook geen kwaad. De Tweakers 'huiskoeler' gaat hier prima werken: pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

Qua voeding heb je gelijk wat reviews betreft, maar we zijn ondertussen al zo'n 2.5 jaar verder en er zijn tegenwoordig betere voedingen te vinden. Een model dat veel wordt gekozen bij vergelijkbare builds is deze: pricewatch: Cooler Master V450 Semi-Modular

Ten slotte: Als je later WIFI denkt te gaan gebruiken kan je beter gewoon bij dit moederbord blijven. De prijs van een fatsoenlijk wifi-stickje is toch al gauw 20-25 euro (uit m'n hoofd). Je dat imho net zo goed nu alvast in een nette AIO-oplossing investeren.
- CX500M omdat deze uit reviews betrouwbaar bleek, goede prijs heeft en semi-modulair is (lijkt me niet onhandig bij mini-itx). Volgens mij zou ik met de 430 Watt ook uit moeten komen, maar op o.a. de website van Azerty en Coolblue staat dat de MSI GTX 970 een voeding van 500 watt nodig heeft. Klopt dit? Zo nee, zou ik niet alsnog beter de 500 watt kunnen nemen vanwege eventuele upgrades?
De inschattingen van voedingscapaciteit worden altijd erg ruim genomen. Zowel om financiele redenen (groter = duurder) als veiligheid. (Niet alle voedingen waar 500W opstaat halen dat in de praktijk ook.)
Een systeem als dit zal op zijn maximum (ruim genomen) nog geen 300W verstoken. Met een goede 450W voeding zit je dus prima, ook met het oog op upgrades.

[ Voor 20% gewijzigd door svenvv2 op 24-06-2015 08:06 ]

• GOTD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-11 12:17
Mooi lijstje! Ik vraag me af of de 970 niet wat veel is voor een allround PC. Met de 960 bespaar je ongeveer €140 en kan je gewoon alle games op ultra draaien.

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G€ 207,95€ 207,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 207,95

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-11 14:45
Goede openingspost!

Je geeft aan niet de meest veeleisende gamer te zijn. Wat betekent dit? Welke games op welke resolutie en welke settings? De GTX 970 is een high-end kaart en draait alle nieuwe games soepel op high/ultra tot 1440p zo'n beetje gok ik. Hoeft dit niet, dan volstaat een veel goedkopere kaart.

Zijn er verder concrete bewijzen dat de genoemde software gebruikt maakt van de capaciteiten van de i7? Java compilaties duren niet veel langer, de system requirements van Eviews zijn minimaal, net zoals die van AIMMS. Of je moet echt al enorme datasets gebruiken, maar AIMMS heeft dan eerder baat bij meer geheugen. Maar dit kun je later dus altijd nog erbij prikken. Het lijkt me persoonlijk geen slechte keuze om voor een pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed te gaan. Wil je toch de i7, dan zou ik inderdaad voor de bovengenoemde Xeon gaan. Verder zou ik ook voor de pricewatch: Cooler Master V450 Semi-Modular zoals svenvv2 al zegt, dat is een hele prima voeding.

De rest zou ik lekker zo laten. :) Het voordeel van dat moederbord is dat je 'externe' wifi-antennes hebt, dus dat impliceert wel een betere draadloze performance in vergelijking tot de meeste usb stickjes (waar ik geen fan van ben) of mini-PCI kaarten.

• daandeg
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-11 22:36
Bedankt voor alle reacties! Hier kan ik zeker verder mee.
Qua processor zou je ook kunnen kijken naar de pricewatch: Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed. Dit is in essentie een I7 zonder geintegreerde grafische kaart en met een erg leuk prijskaartje. Als je van plan bent de volle kracht van die CPU te gaan benutten kan een aftermarket koeler ook geen kwaad. De Tweakers 'huiskoeler' gaat hier prima werken: pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
Ik had niet eens over een Xeon nagedacht. Omdat ik inderdaad ook een gpu koop is dit een goede optie. Wel iets minder goed verkrijgbaar dan de i7, maar dat moet geen probleem zijn. :) Gewoon uit interesse, maar waarom wordt deze eigenlijk niet vaker aanbevolen? Ik heb hem nog niet vaak voorbij zien komen.

De koeler heb ik er ook direct bijgezet. Zag dat hij ook een goede beoordeling had gekregen van HardwareInfo, dus lijkt me perfect!
Qua voeding heb je gelijk wat reviews betreft, maar we zijn ondertussen al zo'n 2.5 jaar verder en er zijn tegenwoordig betere voedingen te vinden. Een model dat veel wordt gekozen bij vergelijkbare builds is deze: pricewatch: Cooler Master V450 Semi-Modular
Ook dit lijkt me een goed advies. Kost wel iets extra, maar de besparing van de processor maakt weer wat budget vrij, dus goed uitwisselbaar! :)
Mooi lijstje! Ik vraag me af of de 970 niet wat veel is voor een allround PC. Met de 960 bespaar je ongeveer €140 en kan je gewoon alle games op ultra draaien.
en
Je geeft aan niet de meest veeleisende gamer te zijn. Wat betekent dit? Welke games op welke resolutie en welke settings? De GTX 970 is een high-end kaart en draait alle nieuwe games soepel op high/ultra tot 1440p zo'n beetje gok ik. Hoeft dit niet, dan volstaat een veel goedkopere kaart.
Ik had inderdaad eerst de 960 op m'n lijstje staan. In de reviews die ik heb gelezen kwam echter naar voren dat deze nu al niet alles op de hoogste settings kan draaien. Dat is op zich niet zo'n probleem, maar zoals eerder gezegd wil ik ook graag een beetje toekomstbestendigheid hebben, dus naar 1440p uitbreiden in de (nabije) toekomst is bijvoorbeeld dan lastig met een 960, vandaar dat ik bij de 970 blijf.
Zijn er verder concrete bewijzen dat de genoemde software gebruikt maakt van de capaciteiten van de i7? Java compilaties duren niet veel langer, de system requirements van Eviews zijn minimaal, net zoals die van AIMMS. Of je moet echt al enorme datasets gebruiken, maar AIMMS heeft dan eerder baat bij meer geheugen. Maar dit kun je later dus altijd nog erbij prikken. Het lijkt me persoonlijk geen slechte keuze om voor een pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed te gaan.
Wellicht is een 4460 een goede optie. Echter, ik heb de afgelopen maanden nogal wat simulaties moeten draaien voor mijn scriptie. Dit waren er zo'n 3000 met gemiddelde runtime van 4 minuten. Je snapt, elke seconde extra in dit proces is er een, dus wat extra investeren hierin vind ik het wel waard. :)

Tot slot, het moederbord. Fijn om te horen dat mijn keuze hier goed was. Ik twijfelde ook al of van die wifi-usb sticks wel zo goed zouden werken, dus dan is ook hier 2 tientjes extra alleen maar een investering.

Nogmaals dank voor alle positieve en constructieve reacties! Zeker een aanbeveling waard voor mensen die voor het eerst een computer willen samenstellen! :)

PS: build aangepast in openingspost

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-11 12:17
daandeg schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 13:10:
Gewoon uit interesse, maar waarom wordt deze eigenlijk niet vaker aanbevolen? Ik heb hem nog niet vaak voorbij zien komen.
Ik denk dat dat komt omdat die processor een beetje in een niche valt.
Verreweg de meeste systemen die hier langskomen zijn puur op gaming gericht. Duurdere game+stream builds gaan hierbij vaak voor een 4790K (of 4670K) omdat die CPU overgeklokt kan worden en in de 'standaard' gamebakken zit over het algemeen een 4460.
De 1231V3 zie ik eigenlijk vooral terug in workstations en ''allround" PC's als deze.

Het tweede deel heb je eigenlijk zelf al beantwoord:
Ik had niet eens over een Xeon nagedacht.
Je bent daar echt niet de enige in ;)
Pagina: 1