Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffrey.p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-08-2023
Ik zoek een?
Nieuwe IPS monitor om te gebruiken als hoofdmonitor op mijn desktop. Ik ga het scherm niet gebruiken voor grafische bewerking. De bedoeling is om het scherm enerzijds te gebruiken om te gamen en anderzijds om films, series, e.d. op te bekijken. Ik speel diverse soorten games, zoals Cities: Skylines, Sim City, diverse LEGO games, World of Warcraft, Splinter Cell, Football Manager en eventueel in de toekomst GTA V.

Momenteel maak ik gebruik van het volgende scherm: pricewatch: Iiyama ProLite E2273HDS-B1 Zwart en de volgende videokaart: pricewatch: Palit GeForce GTX 770 Jetstream 2GB

Het is de bedoeling dat het scherm van IIyama dus gaat fungeren als tweede scherm en dat de nieuwe monitor het eerste scherm gaat worden.

Wat is je budget?
Ik wil maximaal € 300,- uitgeven voor een nieuwe monitor, maar als het voor minder kan wil ik dat uiteraard graag.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee ik heb geen voorkeuren en sta open voor alternatieven. Wel heb ik zelf als gekeken naar monitoren en heb ik de volgende drie monitoren gevonden:
1. pricewatch: Philips 247E6QDSD Zwart. Deze leek mij in eerste instantie een goede optie, omdat op de website van coolblue vermeld staat dat deze een responstijd heeft van 5 ms en de lage prijs. Toen keek ik op de website van Tweakers en diverse andere websites waarop wordt vermeld dat er sprake is van een responstijd van 14 ms. Dit lijkt mij wat aan de hoge kant voor de games die ik speel.
2. pricewatch: Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart. Volgens tweakers en coolblue een responstijd van 8 ms, maar wat ik uit diverse reviews lees is dit niet storend tijdens het gamen vanwege de lage input lag. Tevens sprake van 2x HDMI aansluiting en in hoogte verstelbaar. Al met al wel lijkt mij dit een interessante optie.
3. pricewatch: Eizo Flexscan EV2450 Grijs / pricewatch: Eizo Flexscan EV2450 Zwart. Beide schermen hebben een responstijd van 5 ms en beide een hogere refresh rate dan de pricewatch: Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart (75 Hz tegenover 60 Hz). Echter het verschil in prijs is bijna € 60 en ik vraag me dan ook af of dit het waard is.

Graag zou ik jullie advies willen inzake de aanschaf van mijn nieuwe monitor. Mochten jullie andere suggesties hebben dan deze drie dan hoor ik ook graag.

Groeten,

Jeffrey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Die Philips zou ik niet aanraden, want Philips beeldschermen presteren over het algemeen vrij slecht de laatste paar jaar (sinds ze TP Vision zijn geworden).

De Eizo EV2450 en Dell U2414H schermen zijn wel allebei prima schermen. Beide doen het erg goed in de TFT Central reviews: EV2450, U2414H. Ze gebruiken ook allebei vrijwel hetzelfde paneel, in de Eizo zit een LG Display LM238WF2-SSC1 AH-IPS paneel en in de Dell zit een LM238WF2-SSA1. De Eizo is een echte kantoormonitor en heeft bijvoorbeeld een ambient light sensor om automatisch de helderheid van het scherm aan te passen op de intensiteit van het omgevingslicht. Ook zit er een bewegingssensor in, zodat het scherm zichzelf kan uitschakelen als er geen gebruiker achter de PC zit. Dit soort features betaal je natuurlijk wel voor. Interessanter is dat de Eizo standaard met 5 jaar garantie komt, bij de Dell is dat 3 jaar. Ook heeft Eizo een betere kwaliteitscontrole dan Dell.

Overigens zijn vrijwel alle schermen die in de Pricewatch staan met een frequentie van 75 Hz fout. Dit zijn vrijwel allemaal 60 Hz schermen. Vaak geeft het EDID alleen een aantal erg lage resoluties op waar 72 of 75 Hz ondersteund wordt, maar dit werkt in de praktijk vaak niet eens. Op de native resolutie werkt het vrijwel nooit. Zie ook Kid Jansen in "Eerste IPS scherm voor average-gamer" en Kid Jansen in "24 inch monitor".

Verder is het denk ik ook nog wel interessant om te kijken naar de Dell Ultrasharp U2515H (TFT Central review). Dat scherm is wel iets boven je budget, maar je hebt dan 2560x1440 in plaats van 1920x1080 pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:43
Ben zelf erg tevreden met een 21:9 exemplaar. Zeker voor gaming.

Afbeeldingslocatie: http://www.gameplayinside.com/wp-content/uploads/2015/05/219-ultrawide-monitor-review-field-of-view-in-battlefield-3-850x359.jpg
In vrijwel elk genre is het een voordeel. Denk aan shooters (om de hoek kijken), mmo's (alle info panels aan de zijkant), racegames (betere immersie, hoogte heb je niets aan in een racer), tower defece (hele map kunnen zien in Defence Grid 2), enz.

Zie 21:9 Ultrawide monitor review

[ Voor 27% gewijzigd door sdk1985 op 24-06-2015 23:37 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffrey.p
Dank voor de reacties. Ik heb in ieder geval de keuze gemaakt voor het merk Dell, echter ik twijfel nu erg of ik toch wat extra moet uitgeven en moet gaan voor de 25 inch met 21:9 i.p.v de 24 inch.

Ik weet alleen niet of mijn videokaart dat aankan, want zoveel verstand heb ik er helaas niet van. Hebben jullie enig idee? Als mijn videokaart het aan kan ga ik namelijk wel voor die 25 inch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
De Dell U2515H is ook gewoon een 16:9 monitor. Je hebt alleen 21:9 monitoren op 29", 34" en sinds kort ook 35". De enige 21:9 monitoren van Dell zijn de Dell UltraSharp U2913WM en Dell UltraSharp U3415W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffrey.p
Ooh dan heb ik het helemaal verkeerd begrepen. Excuses daarvoor.

ik vraag mij wel af wat dan de voordelen van een 2560 x 1440 ten opzichte van 1920 x 1080 (oftewel 25 inch t.o.v. 24 inch). Is dit daadwerkelijk de 100 euro extra waard en kan mijn videokaart dit aan? Zo ja, dan ga ik die aanschaffen.

De 21:9 versie van 29 inch vind ik persoonlijk te groot voor mijn bureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Voor games, films en series is de toegevoegde waarde misschien niet heel groot. Maar 2560x1440 is een verademing ten opzichte van 1920x1080 voor office werk en browsen. Ik zou zelf in ieder geval nooit meer kleiner gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Kid Jansen schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 08:52:
De Dell U2515H is ook gewoon een 16:9 monitor. Je hebt alleen 21:9 monitoren op 29", 34" en sinds kort ook 35". De enige 21:9 monitoren van Dell zijn de Dell UltraSharp U2913WM en Dell UltraSharp U3415W.
Waarom moet het een Dell zijn?
edit: Ik zie nu de post hoger dat de ts aangeeft voor dell te kiezen :+ . In de ts stond "Heb je bepaalde (merk)voorkeuren? Nee ik heb geen voorkeuren en sta open voor alternatieven"

Er zijn in ieder geval ook betaalbare 21:9 25 inch monitoren van andere merken. Dit zijn er twee (er zijn er legio):
pricewatch: LG 25UM65-P Zwart
pricewatch: LG 25UM65-P Zwart

De goedkoopste is 180 euro (!).
jeffrey.p schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 09:38:
Ooh dan heb ik het helemaal verkeerd begrepen. Excuses daarvoor.

ik vraag mij wel af wat dan de voordelen van een 2560 x 1440 ten opzichte van 1920 x 1080 (oftewel 25 inch t.o.v. 24 inch). Is dit daadwerkelijk de 100 euro extra waard en kan mijn videokaart dit aan? Zo ja, dan ga ik die aanschaffen.

De 21:9 versie van 29 inch vind ik persoonlijk te groot voor mijn bureau.
Het "nut" van een hogere resolutie is dat de ppi (pixels per inch) groter, wat het beeld scherper maakt. Daarnaast past er meer op je scherm. Omgedraaid wordt alles dus kleiner. Mijn Surface Pro 2 heeft bijvoorbeeld 1920x1080 op 10.5 inch en heeft daarmee een PPI van 210. Super scherp, maar ook super klein (tenzij je Windows aanpast alles groter weer te geven).

Mbt performance... Zie de eerder gelinkte review voor een paar benchmarks van 21:9. Daar valt het effect van 2560x1080 wel mee. Met 2560 x 1440 dan verlies je nog circa 33% frames extra per seconde omdat er meer pixels zijn (in de hoogte). Dan heb je dus eigenlijk een GTX 970 nodig, of je gaat sub 60 fps spelen. Met 2560x1080 gaat het nog wel lukken met je GTX 770. Als je veel gamed dan zou ik zelf niet voor 1440P gaan tenzij je de financiële ruimte hebt je videokaart te upgraden.

Films en series is wel grappig overigens. Voor series is een 16:9 beter (geen zwarte balken) en voor films een 21:9 (geen zwarte balken) :+ .

[ Voor 44% gewijzigd door sdk1985 op 25-06-2015 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffrey.p
Is het niet mogelijk om de resolutie aan te passen als ik teveel last heb van performance loss of is dat niet zo eenvoudig? Een extra 33% is inderdaad wel een hoop en het is niet wenselijk om mijn videokaart up te graden.

Ik speel momenteel niet de zwaarste games, echter ik wil mezelf niet de mogelijkheid ontnemen om in de toekomst wel zware games te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Dat is natuurlijk wel mogelijk, maar tenzij je precies een factor twee terug gaat zal het niet perfect schalen. Als je de U2515H op 1920x1080 aanstuurt zullen elke 3x3 pixels van het ingangssignaal worden weergegeven door 4x4 pixels op het scherm. Gezien de behoorlijk kleine pixelpitch van de U2515H zal je daar echter niet heel veel van zien, te meer ook omdat je bij bewegende beelden een stuk minder scherp ziet dan bij stilstaande beelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
jeffrey.p schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 14:29:
Is het niet mogelijk om de resolutie aan te passen als ik teveel last heb van performance loss of is dat niet zo eenvoudig? Een extra 33% is inderdaad wel een hoop en het is niet wenselijk om mijn videokaart up te graden.

Ik speel momenteel niet de zwaarste games, echter ik wil mezelf niet de mogelijkheid ontnemen om in de toekomst wel zware games te spelen.
Natuurlijk kan dat alleen non-native ziet er meestal niet uit omdat de pixelmapping dan niet 1 op 1 is. Probeer op je huidige monitor maar eens een paar stapjes lager te gaan. Alles gaat er dan waarschijnlijk een beetje wazig uit zien.

De enige uitzondering hierop is als de pixel mapping wel blijft kloppen. Zo blijft 1920x1080 op een 2560x1080 monitor even scherp omdat de zijkant simpelweg zwart wordt. Een 21:9 film op 16:9 blijft ook scherp, zwarte balken. Maar zodra het beeld gaat verschuiven wordt het meestal wazig.
Kid Jansen schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 14:32:
Gezien de behoorlijk kleine pixelpitch van de U2515H zal je daar echter niet heel veel van zien, te meer ook omdat je bij bewegende beelden een stuk minder scherp ziet dan bij stilstaande beelden.
Lijkt mij dat een native 1920x1080 er dan beter uit ziet dan een non-native 2560x1440 die aan het scalen is.

Als je dat van te voren weet waarom zou je dan die hogere resolutie aanraden en stellen dat het wel mee valt? Dan ben je voor gaming beter af met een native 1920x1080 model (of dus een 21:9 model aangezien je daar wel probleemloos kunt terugvallen op full hd). De genoemde Dell heeft überhaupt "slechts" 117 DPI. Een ouderwetse 23 inch 1920x1080 monitor heeft er al 95. Dat is niet veel speelruimte. gebruik je Windowed Fullscreen modus draaien zodat je snel alt tab dan moet je desktop resolutie ook permanent omlaag.

De keuze komt neer op 2560x1080 voor optimale gaming of 2560x1440 voor optimaal office werk. Als geld geen rol speelt dan is er natuurlijk de GTX 970 die het FPS verlies compenseert (voor 1.5 jaar) of zelfs 3440x1440 (dan heb je echt veel werkruimte).

Voor gaming is mijn voorkeur
1) 29 inch 21:9
2) 1080p
3) 2560x1440 (liever 90 fps op 1080p dan 55 fps op 2560x1440 of non-native waas)

Voor office is mijn voorkeur
1) 2560x1440 (meeste ruimte)
2) 29 inch 21:9 (als dual monitor vervanger, ik was zelf mijn dual monitor setup zat omdat het uiterste 70cm van mij verwijderd was bij 2x 22 inch)
3) 1080p

Let er wel op dat ik het specifiek over 29'' 21:9 varianten heb. Deze monitoren zijn veel compacter zijn dan de naam doet vermoeden. Zo is 29 inch 21:9 smaller dan je muis+toetsenbord combinatie. Dat past op elk bureau (muv de dual monitor setup die de TS graag wil). Door de brede verhoudingen is de hoogte vergelijkbaar met 24 inch 16:9, niet heel erg. Maar dan de 25 inch 21:9... Die is even hoog als een 20 inch 16:9 monitor...Zelf vond ik dat te laag (maar er zijn tweakers die erbij zweren, zie reviews: pricewatch: LG 25UM65-P Zwart). Zou even in de winkel kijken hoe het eruit ziet mocht je een geïnformeerde keuze willen maken.

Maar vergeet niet... mocht je 21:9 niks vinden dan is er altijd nog ouderwets full hd. Daarmee gaat je videokaart het langste mee.

[ Voor 73% gewijzigd door sdk1985 op 25-06-2015 15:20 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffrey.p
Bedankt voor de reacties. Ik denk toch dat voor een 29 inch 21:9 ga, omdat ik mijn desktop hoofdzakelijk gebruik voor games en films. Wat ik met mijn huidige scherm ga doen zie ik dan wel weer, maar die kan ik ook aansluiten op mijn laptop.

Nou zie ik van LG twee betaalbare schermen staan in de pricewatch, namelijk:
pricewatch: LG 29UM65-P Zwart;
pricewatch: LG 29UM55-P Zwart.

Enig idee wat voor mijn gebruik de beste keuze zou zijn?

Ik zie bijvoorbeeld bij de 29um65 dat er sprake is van 14 ms en bij de 29um55 van 5 ms, maar heb geen idee of dit ook daadwerkelijk verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Van geen van beide zijn (noemenswaardige) reviews te vinden, dus ik heb geen idee hoe die schermen presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
jeffrey.p schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 15:25:
Bedankt voor de reacties. Ik denk toch dat voor een 29 inch 21:9 ga, omdat ik mijn desktop hoofdzakelijk gebruik voor games en films. Wat ik met mijn huidige scherm ga doen zie ik dan wel weer, maar die kan ik ook aansluiten op mijn laptop.

Nou zie ik van LG twee betaalbare schermen staan in de pricewatch, namelijk:
pricewatch: LG 29UM65-P Zwart;
pricewatch: LG 29UM55-P Zwart.

Enig idee wat voor mijn gebruik de beste keuze zou zijn?

Ik zie bijvoorbeeld bij de 29um65 dat er sprake is van 14 ms en bij de 29um55 van 5 ms, maar heb geen idee of dit ook daadwerkelijk verschil maakt.
Beetje laat maar zag nu een reactie. Dat verschil is niet bestaand want dat zit hem in de g2g tijd versus de "echte" latency. Kwestie van specs slordig zijn ingevuld (zie de manual van de LG site).

Pagina: 1