Advies koptelefoon <€150,-

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:09
Beste mede-Tweakers,

Eerst een persoonlijke noot: dit is volgens mij de eerste post van mij op het forum van Tweakers, so bear with me. Bij de buren ben ik wel wat actiever (zij het onder een andere naam).

Goed, dan weer on-topic.

Zoals de titel al aangeeft ben ik op zoek naar koptelefoon. Een situatieschets:

Gebruik
Deze koptelefoon is eigenlijk alleen maar bedoeld om gebruikt te worden in combinatie met mijn pc. Het geluid komt uit een Realtek ALC887 (vanaf mijn mobo: pricewatch: Asus P8H77-V LE). Ik ga er niet meer rondfietsen of hem buiten ophebben. Wel is het een plus als de oorschelpen naar binnen kunnen vouwen voor eventueel transport (waarschijnlijk in een rugtas).
Ik heb mijn koptelefoon best lang op per sessie en dus comfort staat hoog op wensenlijst. Door mijn wat naar buiten staande oren is het belangrijk om een een over-ear te nemen (on-ear plet mijn oren in een, laten we zeggen, ongemakkelijke manier). Om aan te sluiten graag een 3.5mm plug (al kan een 6.3mm plug altijd via een verloopje worden verholpen, maar 3.5 heeft de voorkeur).

Afspeelmateriaal
Deze koptelefoon zal gebruikt voor al het geluid uit mijn pc. Aangezien ik best een brede smaak qua muziek heb is het belangrijk dat er niet een duidelijke bas- of treble-nadruk is.
Daarnaast zal er ook mee gegamed worden (dat gebeurt praktisch nooit online). Ik wil daarom een headset zonder microfoon (behalve als die afkoppelbaar is, dan is het te overwegen). Ook een film of serie behoort tot het gebruiksdoel.

Om maar even een recent voorbeeldje te pakken qua materiaal wat er afgespeeld is in 1 dag:
De hele Les Miserables soundtrack (de Original London Cast natuurlijk), gevolgd door de prachtige muziek van Ludovico Einaudi. In de middag werd de Top 40 geserveerd, gevolgd door een uurtje hardstyle. De avond begon met het kijken van 'Last Week Tonight with John Oliver' en werd afgesloten door een aflevering van Strike Back (uit dit lijstje is ook wel af te leiden waarom mijn huisgenoten het waarderen dat dit niet allemaal door het gipswandje heen komt).

Uiterlijk
Totaal onbelangrijk, wordt toch alleen binnenshuis gebruikt.

Wensen
- Geschikt voor alle doeleinden
- 3.5 mm aansluiting
- Prijs tot €150,-
- Over-ear

Als 't even kan
- Inklapbare oorschelpen

Zelf gevonden optie
Na wat rondsnuffelen op het internet kwam ik pricewatch: Sony MDR-7506 (Zwart) tegen. Deze wordt op meerdere plekken aangeprezen om de uitgebalanceerde weergave (onder andere op The Wirecutter komt ie er erg goed uit).

Hoog in de Pricewatch kom je ook de pricewatch: Audio-Technica ATH-M50X (Zwart) tegen, die ook erg goed uit de bus komt.

Nou mijn vraag aan jullie: zijn er nog andere goede alternatieven die aan mijn gebruiksdoel voldoen?

Thanks voor het lezen (en het meedenken ;) )

PS: Als je nou iets mist aan deze post, zeg 't gerust! En als je eerste gedachte is: 'Vent, lul wat minder', dan mag dat natuurlijk ook gemeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedjdoorn
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-10 13:43
Ik heb zelf geen van deze ooit opgehad, ben geen expert maar heb ervaring met de merken (in een andere prijscategorie, dus dit is een gevaarlijke uitspraak, maar boeie).

Wat dacht je van:
Sennheiser HDR 180

Sennheiser HD 518

Sennheiser HD 558

Sennheiser HD 380 Pro

Pioneer SE-A-1000

Sony MDR-XB950AP

Coloud The Boom

De Colouds zijn een stuk goedkoper maar ik heb zelf de Inears van Coloud, die imo de beste keus zijn voor zo'n 20 euro. Geluid is echt perfect!

"We have nothing to fear but running out of beer"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DtenBrink
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-09 11:32
Ik gebruik zelf een Sennheiser 558 en heb hierbij een isolerend kussentje verwijderd (dempte midnoten beetje) waardoor het geluid identiek is aan een 598. Ik raad echter aan om ook een (simpele) geluidskaart te kopen, dit maakt een wereld van verschil ten opzichte van het moederbord. Je kan waarschijnlijk beter 120 euro headphones met 30 euro audiokaart kopen dan een 150 euro headphone. Ik stel voor dat je een Asus Xonar DGX koopt. Alternatief kan je ook tweedehands 5-10 euro geluidskaartje bij de V&A zoeken. Ik heb in mijn desktop een oude Creative Audigy (tweedehands 5 euro) zitten die toch goed geluid reproduceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:35
pricewatch: Beyerdynamic DT 990 PRO (Zwart)
of
pricewatch: Beyerdynamic DT 770 Pro 250 Ohm (Grijs, Zwart)

Heb zelf een DT990 en bevalt echt heel goed, bij de 250 Ohm versie is een versterker wel aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-10 16:09
Wat mij betreft zijn de Audio Technica ATH-M50x en Beyerdynamic DT 770 Pro de beste keuze in jouw prijsklasse. Waarschijnlijk zijn er ook nog wel even goede Sony en Sennheiser modellen, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Ik heb zelf de Audio Technica ATH-M50x en deze bevalt mij zeer goed. Een vriend van mij heeft de Beyerdynamic DT 770 Pro en hem bevalt die ook zeer goed. Hier mijn mening over beide:
- De Beyerdynamic heeft een iets vlakker frequentierespons. Dat betekent dat deze voor muziek producers iets beter is. De Audio Technica heeft ook een relatief vlakke frequentierespons
- De bouwkwaliteit van beide is uitstekend. De Audio Technica is iets meer 'plastic fantastic'. Maar wel op een goede manier. De Beyerdynamic heeft iets meer stof/leer.
- Qua comfort wint de Beyerdynamic het als je de headphone lang op hebt. De Audio Technica ga je na een tijdje toch wel voelen. Niet dat het oncomfortabel is.
- De Audio Technica zit wel initieel (de eerste 1 á 2 uur) iets fijner dan de Beyerdynamic, omdat de Audio Technica iets meer op je hoofd drukt.

Qua geluid zijn ze beide geweldig. Je zou de Audio Technica iets meer beats kunnen noemen. De Audio Technica ziet er wat beter uit i.m.o. Qua geluid hoor ik amper verschil, maar ik ben dan ook geen audiofiel. Ik kan het verschil tussen een 128kbps en een 320 kbps mp3 (of flac) bestand op mijn Audio Technica horen.

Wat ik je wel kan vertellen is dat het verschil tussen de speakers-sets en andere headphone waar ik ooit op geluisterd heb enorm is. De bass is veel minder aanwezig, maar wel veel dieper. Specifieke geluiden zoals gitaar bijgeluiden, of drums in sommige liedjes hoor ik nu opeens waar ze eerder nooit opvielen.

Maar belangrijker:
Het probleem met het zoeken naar producten zoals headphones is dat je vaak op sites uitkomt die te diep op de materie ingaan.
Zo kan een televisie een kleurafwijking van 1% en een andere televisie een kleurafwijking van 2% hebben. Moet je dat dan meenemen in je keuze? Nee, in de praktijk zien 99,9% van de mensen het verschil niet. Wat belangrijker is, is welke resolutie de TV heeft. Hoe ziet de TV er uit? Hoe groot is de diameter van scherm?
Bij een headphones precies hetzelfde. Het is leuk dat die Beyerdynamic een iets vlakker frequentierespons heeft t.o.v. van de Audio Technica. Maar als jij het verschil niet hoort boeit dat helemaal niet.
Wat belangrijker is, is hoe de headphone op je hoofd zit. Hoe lang is de kabel die er aan zit. Kan je de kabel er af halen? Zo ja, wat voor kabels zitten er dan bij. Hoe zwaar is de headphone. Etc, etc. En dat wordt in sommige reviews eigenlijk onderbelicht.
En als je dat allemaal gehad hebt en je hebt geen duidelijke winnaar (wat bijna niet mogelijk is). Dan kan je kijken naar de frequentierespons.

Dus het beste is om een lijst met headphones uit te zoeken die een redelijk tot zeer vlakke frequentierespons hebben, anders gezegd: goed klinken. En uit die lijst de headphone uitzoeken die je het meeste aanspreekt qua uiterlijk, comfort.

Twee uit die lijst zijn dus de Audio Technica ATH-M50x en de Beyerdynamic DT 770 Pro. En als ik het artikel van The Wirecutter lees de Sony MDR-7506 o.a. ook

DtenBrink heeft overigens helemaal gelijk. Je doet er ook goed aan om een geluidkaart te kopen en de Asus Xonar DGX is inderdaad een goede keuze vanwege zijn headphone amp (ik heb zelf trouwens de Asus Xonar DSX).
Je moet er ook rekening mee houden dan sommige headphones een hogere weerstand (impedantie) hebben wat wil zeggen dat je voor die headphones een sterkere output moet hebben. Wat de Xonar DGX dus heeft.
Als je namelijk een headphone met een hoge weerstand (de Ohm waarde) aansluit op zo'n standaard on-board geluidschip dan zul je je geluid relatief heel hard moeten zetten om een bepaald volume uit die headphones te krijgen dan wanneer je ze op bijvoorbeeld een DGX aansluit.
De ATH-M50x die ik heb heeft een Ohm waarde van 38 wat t.o.v. van veel gaming headphones en veel andere headphones hoog is. Maar ik kan op alle apparaten waar ik 'm op aansluit goed en hard geluid krijgen zonder mijn volume al te hoog te zetten. Al merk ik daar t.o.v. andere, lage impendantie, headphones wel verschil: de volumeknop staat iets hoger.

Mijn aanbeveling:
Ga niet alleen op mijn mening af en wacht nog even of wat meer mening van anderen, want mijn kennis is redelijk begrenst tot wat ik heb en wat ik ook maar op internet lees (ik ben geen audiofiel). Maar ik zou zelf aanbevelen om bijvoorbeeld een Asus Xonar DGX met een Audio Technica ATH-M40x te nemen. De ATH-M40x is vrij identiek aan de ATH-M50x.
Hier het verschil tussen beide in een lekker amateuristische video :9, maar het praktische verschil wordt er goed duidelijk gemaakt: YouTube: Audio Technica Ath M50x vs M40x!
En hier een review: YouTube: Audio-Technica ATH M40x Review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
Alvast bedankt voor al deze info!

Even voor de volledigheid, ik heb nu deze (ooit voor heel goedkoop van iBood gehaald toen het me allemaal niet superveel boeide). Deze zitten na een paar uur toch best wel naar en ik zoek toch een koptelefoon die wat minder bassig (dat is vast geen woord, maar ja) klinkt.

Als het allemaal klopt heeft deze koptelefoon een impedantie van 32 ohm, en dat komt ruim hard genoeg uit mijn pc. De pricewatch: Audio-Technica ATH-M40x (Zwart) heeft een impedantie van 35 ohm, dus dat moet wel goedkomen.

Omdat mijn speakers soms nog wel gebruikt worden, moet ik wel handig kunnen switchen tussen mijn speakers en de koptelefoon. Met zo'n ingebouwde geluidskaart is dat niet echt heel handig. Een DAC die ik op een handige plek kan neerzetten lijkt me praktischer.

Ik blijf vooral nu nog met 2 vragen zitten:
- Als ik voor de de Sony MDR 7506 ga (die een 68 ohm impedantie heeft) moet ik dan een DAC kopen die ook versterker aan boord heeft? Welke is er dan voor een normaal bedrag (laten we zeggen toch €70,-) verkrijgbaar?
- En welke DAC moet ik hebben als ik bij een koptelefoon met een lagere impedantie uitkom (wederom tot een euro of 70?

Qua keuze zit ik nu vooral tussen de Sony MDR-7506 en de Audio-Technica ATH M40x te twijfelen (ongeveer even duur (zo rond de €100,-, dus nog geld voor een DAC/AMP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
Iemand die mij hier nog van informatie kan voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-10 16:09
Ik denk dan eerder dat je zit te twijfelen tussen de Sony MDR-7506 + DAC of de Audio-Technica ATH-M50x. Want die laatste kan ook op de meeste simpele mp3 spelertjes (38 ohm), hoewel een iets betere geluidskaart dan de ingebouwde Realtek ALC887 geen kwaad kan natuurlijk.
De Sony heeft een hogere impedantie (63 ohm) en ik durf niet te zeggen of dat zonder amp/dac o.i.d. nog goed en hard genoeg klinkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Micktator
Om dit draadje toch nog even af te sluiten:

Afgelopen kerstvakantie samen met mijn broertje afgereisd naar Bax Shop en daar heb ik na uitvoerig luisteren gekozen voor de Sony MDR-7506. Kraakhelder met een strakke bas en hij zit ook nog eens lekker. Hij is wel spuuglelijk, maar voor binnenshuisgebruik wil ik niks anders meer.

Ik heb nog geen AMP/DAC gekocht, want op mijn pc hoef ik het volume bij lange na niet helemaal open te draaien en klinkt het gelijkwaardig als in de winkel. Op mijn telefoon moet het volume wel richting max en klinkt het minder sprankelend. Maar over het algemeen ben ik ongelofelijk tevreden!

Bedankt!
Pagina: 1