Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Koop advies, diesel auto

Pagina: 1
Acties:

• StarZ
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-11 17:55
Hey mede Tweakers,

Mijn peugeot 206 heeft het begeven binnen een half jaar van aanschaf, jammer maar ik kon er niet zoveel aan doen.

Ik ben nu opzoek naar een "nieuwere" auto en ik weet niet goed wat ik nou moet kiezen. Wat is nu slim om te doen.

Mijn eisen zijn:
- zoals gezegt een Diesel
- Liefst jonger dan 2006
- Betrouwbaar (geen renault)
- ~7.500 euro
- Hatchback of sedan
- Midden tot wat groter (denk aan voorbeeld, niet veel kleiner dan een Ibiza maar hoeft ook geen bmw 5 serie te zijn)

Ik rij ongeveer 35-40k per jaar, kosten per maand moeten redelijk blijven, maar ben er vrij flexibel mee.
Ik ben 20 jaar, dus geen kinderen etc. :)

Autos die ik een beetje op het oog heb:
- Saab 9-3 TID Linear sport 2006
Toch wel mijn favoriet, vind het een super strakke auto met veel standaard luxe.

- Seat Ibiza ecomotive ~2010 ish
Volgens mij is dit een prima auto en zou het geen verkeerde keuze zijn

Wat voor keuzes zou ik nog meer hebben en wat is nou verstandig om te doen? Waar moet ik vooral op letten als ik een Saab koop bijvoorbeeld, of een ander voorgestelde auto?

[ Voor 15% gewijzigd door StarZ op 24-06-2015 09:13 ]

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Fiat Punto Evo 1.3 Multijet. 2009, binnen je budget. Kopen? O-)

[ Voor 8% gewijzigd door naitsoezn op 24-06-2015 08:44 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:44

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik ben geen fanboy hoor, absoluut niet zelfs, maar sinds wanneer zijn Renault van na 2006 niet betrouwbaar?

Life is not about specs, it is about joy!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-11 01:33
StarZ schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 22:59:
Hey mede Tweakers,

Mijn peugeot 206 heeft het begeven binnen een half jaar van aanschaf, jammer maar ik kon er niet zoveel aan doen.

Ik ben nu opzoek naar een "nieuwere" auto en ik weet niet goed wat ik nou moet kiezen. Wat is nu slim om te doen.

Mijn eisen zijn:
- zoals gezegt een Diesel
- Liefst jonger dan 2006
- Betrouwbaar (geen renault)
- ~7.500 euro

Toch wel mijn favoriet, vind het een super strakke auto met veel standaard luxe.

- Seat Ibiza ecomotive ~2010 ish
Volgens mij is dit een prima auto en zou het geen verkeerde keuze zijn

Wat voor keuzes zou ik nog meer hebben en wat is nou verstandig om te doen? Waar moet ik vooral op letten als ik een Saab koop bijvoorbeeld, of een ander voorgestelde auto?
Ik mis wat dingen.. Groot/klein? Luxe of juist standaard. Tussen die saab en de ibiza zit een wereld van verschil. Een polotje op diezel kan ook, of moet het een station zijn?

Zelfs heb ik een voorliefde voor mazda en volvo. Ik kan je de mazda 3 (of 6) van harte aanbevelen, en rij al jarenlang enorm tevreden, en zonder enige pech, rond in een (ouwe) V40... Relatief comfortabel, maar ietswat luidruchtig. Kost ondertussen geen drol meer. Maar gezien je budget kun je een stuk "hoger inzetten" dan ik en ligt een mooie V50 makkelijk binnen de opties.

Van jouw 2 opties zou ik zeker voor de saab gaan en eventueel hogere onderhoud en wegenbelasting voor lief nemen.

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:30
Wat voor keuzes zou ik nog meer hebben enwat is nou verstandig om te doen??
dan zou iets uit deze klasse mijn voorkeur hebben.
naitsoezn schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 23:01:
Fiat Punto Evo. 2009, binnen je budget. Kopen? O-)
ik zou eens gaan rekenen en kijken wat je op de langere termijn kwijt bent aan zo'n saab of b-segment spaardiesel.

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:19
Wat wil je maandelijks uitgeven aan een auto, heb je daar al eens over nagedacht?

Verder, geen Renault is natuurlijk onderbuikgevoelens. Een Laguna uit 2006 ~ 2008 met 2.0 Dci is voor onder jouw budget te krijgen en is een luxe, onderhoudsvriendelijke auto.

K to the KillaZ

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jorisjan schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 23:43:
[...]

Ik mis wat dingen.. Groot/klein? Luxe of juist standaard. Tussen die saab en de ibiza zit een wereld van verschil. Een polotje op diezel kan ook, of moet het een station zijn?
DIt. Als je deze twee auto's op je shortlist hebt, betekent het bovenal dat je nog geen idee hebt wat je exact wilt :o

Probeer stil te staan bij wat je zoekt op zoveel mogelijk vlakken en deel dat met ons als je wilt dat wij je zinnig helpen. Als het alleen aankomt op jouw onderbuik dan kunnen wij op geen manier bijdragen aan de keuze...

Oslik blyat! Oslik!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-11 11:30
- Hoeveel kilometers ga je per jaar maken?
- Hatchback / Sedan / Station
- Eventueel kinderen die achterin moeten
- Vakanties?

We hebben nu even geen idee wat je wilt :+

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:05

Player1S

Probably out in the dark

Wat is de gezins situatie? Zit het in de planning om deze op relatief korte termijn te wijzigen?

Zelf heb ik onlangs een Ford Focus C-max aangeschaft omdat we een kind hebben en hopen er nog 1 bij te voegen.

Als je vrijgezel bent en wilt blijven is dat natuurlijk overbodige ruimte. Ga je dan weer veel vissen is een station weer handig. etc etc etc

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• StarZ
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-11 17:55
Ik heb de beginpost bijgewerkt. Sorry voor de onduidelijkheid. Ik ben nog erg zoekende. Dit word mijn eerste "wat duurdere" auto.

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-11 11:30
Als je nog zoekende bent is het toch meer persoonlijk natuurlijk.
Maar elke model auto heeft wel zijn eigen kwaaltjes.

Handige sites:
http://www.anwb.nl/auto/tests/autotests/?ref=menu
Reviews op Autoweek

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:48
StarZ schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 22:59:
Hey mede Tweakers,

[...]

Paar observaties:
* Je bent 20,
* Je hebt geen gezin en verwacht ook niet binnen enkele jaren een groot gezin te hebben,
* Je rijdt flink wat kilometers.

Vanwege de kilometers zou ik gaan voor een auto met een redelijk zit- en geluidscomfort. Dat begint bij moderne auto's in het B-segment, maar eigenlijk zou je liever 35.000 km/jaar in een C-segmenter rijden.

D-segment (Saab 9-3, Mondeo etc) heeft weer een ander nadeel en dat zijn de vaste kosten. Met diesel loopt de belasting vrij vlot op (je zit zo aan 130 per maand) en wat betaal je om een 9-3 te verzekeren?

Dit opgeteld zou ik vooral kijken naar het C-segment. Astra, Focus, Golf, Leon, Octavia, misschien een 1-serie.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

StarZ schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 09:13:
Ik heb de beginpost bijgewerkt. Sorry voor de onduidelijkheid. Ik ben nog erg zoekende. Dit word mijn eerste "wat duurdere" auto.
Je blijft met die twee totaal verschillende auto's komen. Schiet dus nog niet zo op.

De Ibiza is niet een "midden tot wat groter" auto, maar een uitgesproken kleine (B-klasse zoals dat hierboven genoemd wordt). De Saab is juist een behoorlijk grote zware auto (D-klasse). Die twee vervullen op geen enkel vlak behalve "op wielen van A naar B" dezelfde behoefte.

Wat ik mis in je verhaal is bovenal kosten. Als je 20 bent gaat verzekering duur zijn, al helemaal in een grotere bak. Diesel bij een zware auto tikt erg aan qua wegenbelasting. En ook qua verbruik mag duidelijk zijn dat de Saab aanzienlijk meer gaat drinken dan de Ibiza. Nu heb je blijkbaar genoeg geld om EUR 7500 uit te geven, wat op je 20e niet mis is, maar heb je ook het geld (ervoor over) om de lasten van een zware, dure, relatief onzuinige auto te dragen?

Even een vergelijking

Seat Ibiza 2010 1.2TDI eco:
75pk
1-100 in 13.9 sec
1050kg
Verbruik 1:21 (IRL, volgens spritmonitor.de)

Dit is nadrukkelijk geen scheurijzer, de blok is gebouw op efficiency en laag verbruik, niet op vermogen - en haalt dat laag verbruik alleen als je rustig rijdt. Verder klein kofferbakje, maar wel neerklapbaar achterbank waardoor je veel mee kunt nemen als het nodig is.

Saab 9-3 2006 1.9 TiD:
150pk
1-100 in 9.5 sec
1470kg
Verbruik 1:15 (IRL, volgens spritmonitor.de)

Ook geen scheurijzer, wel een stevig gemotoriseerde lomp zware auto waar je goed kunt doortrekken (en waarmee je trouwens een forse sleurhut kunt sleuren). Verbruik? Iemand die zo'n ding rijdt let daar minder op. Kofferbak is prima ruim, maar het is een sedan, dus als het niet in de bak past heb je pech.

Dan een rekensom (ik laat hier afschrijving buiten beschouwing, want in beginsel vergelijkbaar bij zelfde aanschafprijs, dus niet relevant voor vergelijking):

Seat Ibiza 2010 1.2TDI eco:
Wegenbelasting: EUR 74/maand
Verzekering (uitgaande van 2 jaar rijbewijs en 20 en volledig casco): EUR 139/maand
Verbruik: EUR 238/maand
Onderhoud: EUR 45/maand (advies autoweek.nl)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Totaal/maand: EUR 496
Totaal/jaar: EUR 6k

Saab 9-3 2006 1.9 TiD:
Wegenbelasting: EUR 150/maand
Verzekering: EUR 139/maand
Verbruik: EUR EUR 333/maand
Onderhoud: EUR 57/maand
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Totaal/maand: EUR 679/maand
Totaal/jaar: EUR 8.1k

Dat scheelt dus ruim EUR 2k/jaar. Of anders uitgedrukt, als je 5 jaar hiermee gaat rijden zou de 9-3 je EUR 10k meer kosten dan de Ibiza, aanzienlijk meer dan aanschafprijs dus.
Nu, misschien kun je dat verschil wel ophoesten, maar het maakt duidelijk dat je het ook kostentechnisch over twee erg verschillende auto's hebt :o

Ga dus alsjeblieft je eisen zodanig aanscherpen dat minimaal een van deze twee komt te vervallen.

Verder stukje advies:
- ga vooral niet voor de 1.2TDI motortjes. Die dingen zijn puur voor fiscale redenen ontworpen, rijden niet lekker en er zijn twijfels over de betrouwbaarheid ervan op langer termijn (omdat die turbo constant moet blazen dat ding dus langer/vaker bij hoge druk moet werken dan een groter blok). Bij normaal tot enthousiast rijgedrag zijn de 1.6TDI motoren niet minder zuinig en ze rijden veel lekkerder.
- let ook op stoelcomfort. Ik heb niet in een 2010 VAG-auto gezeten, maar heb trauma's van de oncomfortabele stoelen van m'n oude Seat Cordoba, waar ik continu met extra lendensteun moest rijden (net zoals in de Golf IV met zelfde stoelen waar ik destijds in leste). Comfort is iets subjectiefs, het hangt af van je lichaamsbout. Let dus op als je in andermans auto bent welke stoelen je lekker vindt zitten. Bij 40k km/j, dus ws bijna 200km per werkdag, wil je echt lekker zitten. Dat zou ik veel belangrijker vinden dan overige eigenschappen (uiterlijk auto etc). Grotere auto's zijn niet noodzakelijker comfortabeler, althans niet voorin (achterbank is ander verhaal, maar voor jou op dit moment minder relevant zo te horen).
- cruise control. Bij lange stukken ERG prettig.

Oslik blyat! Oslik!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:02
Ford Focus TDCi.

waarom?
Redelijk ruim, Redelijk vlot (de 109 pk versie), Beste wegligging in zijn klasse (zelfs stukken beter dan de laatste Astra). Ruime keuze binnen het budget. Bij een normale rijstijl 1 op 19 mogelijk, echt zuinig rijden is 1 op 22 mogelijk!

[ Voor 18% gewijzigd door 107mb op 24-06-2015 12:46 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

...en (IMHO) erg comfortabele stoelen (vooral de leren :9~ ). Zeker een mooie auto en prima binnen budget te krijgen. Valt qua kosten halverwege tussen de Ibiza en de 9-3 in. Komt dus weer neer op keuze van wat voor auto je wilt.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Meer in lijn van de Saab: Volvo S60 D5 of 2.4D

Allerbelangrijkste punt om op te letten -welke auto je dan ook koopt- is het onderhoud. Daarna de stoelen aangezien je aardig wat kilometers maakt. (ik ga er even van uit dat cruise control standaard is in jouw zoekgebied)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zou ik - iig bij de ecohokjes - niet vanuit gaan. Bij de genoemde 2010 Ibiza 1.2TDI Eco is het alleen in de topuitvoering standaard, anders losse optie. Kleine moeite om het in zoektocht mee te nemen, grote irritatie als je het over het hoofd ziet ;)

Oslik blyat! Oslik!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:06
Valt een wat oudere Volvo C30 niet binnen budget?
-Goede stoelen
-Zuinige motor
-Stil
-Wat luxer ivm veel km?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:28
dion_b schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 12:44:
[...]
Wat ik mis in je verhaal is bovenal kosten. Als je 20 bent gaat verzekering duur zijn, al helemaal in een grotere bak. Diesel bij een zware auto tikt erg aan qua wegenbelasting.
Verzekeringstarieven zijn gewoon een grote black box. Gewicht en brandstof zijn onderdeel van de berekening, maar vergeet ook niet het soort auto.

Ik heb recent mijn kale Peugeot 206 1.4HDI XR van 949kg vervangen door een Peugeot 207SW 1.6VTi LPG G3 XS van 1246kg, dekking is van WA+ naar allrisk gegaan, premie is goedkoper geworden. Gok dat de populariteit van de 206 er mee te maken heeft, is vooral een kleine sleur en pleur bak die door alle soorten bestuurders gereden wordt, waaronder petjesvolk. Een 207SW is veel meer gezinsbak.

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-11 01:33
wmeester schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 13:44:
Valt een wat oudere Volvo C30 niet binnen budget?
-Goede stoelen
-Zuinige motor
-Stil
-Wat luxer ivm veel km?
En bovendien een aparte en mijns inziens MOOIE auto!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-11 22:58
naitsoezn schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 23:01:
Fiat Punto Evo 1.3 Multijet. 2009, binnen je budget. Kopen? O-)
Dit.

Zelf 21 maand geleden ook een 1.3 mJet gekocht uit 2010 met toen 21k op de klok. Staat nu op 98.500km met gemiddeld 1:22 en daar doe ik dan nog niet eens extreem mijn best voor. Prima auto, ook voor de langere afstanden.
Laat hem voor 300 euro bij Savali chippen en je gaat naar de 105 PK, een behoorlijke wolf in schaapskleren dan kan ik je vertellen.

Voor 7000-8000 euro moet je de meest aangeklede versie we kunnen vinden van zo'n 3-4 jaar oud. Je hebt dan dual-zone automatische airco, Bluetooth, leren stuur met audiobediening, armsteun, parkeerhulp achter, etc.
Sommige modellen hebben wellicht zelfs nog verlengde garantie.

Binnenkort ook te koop ivm overstap naar lease ;)

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:17
Of een golf 5 met een onverwoestbare 1.9 TDI

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
In principe moet het B segment voldoende aan je eisen voldoen. Ik zou alleen proberen om te zoeken naar een model zonder een eco motor. Die motoren hebben als doel goedkoop zijn (bijtelling, aanschaf) en niet betrouwbaarheid of rijprestaties.

Zelf zou ik aanraden om zeker bij Ford te kijken naar de Fiesta (of de Focus als je de ruimte nodig hebt). Al is de eerder genoemde Volvo C30 ook een goede auto.

• JunkieLimbo
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2024
Nou heb je met dit soort topics op tweakers natuurlijk al snel dat het rationeel wordt en een vergelijking van cijfertjes maar ik rijd nu vijf jaar een Saab en ben er erg blij mee. Als ik vijf jaar geleden een ibiza had gekocht dan weet ik zeker dat ik die inmiddels niet meer gehad zou hebben. Geld besparen is leuk als je blut bent maar als je het kan betalen is een leukere auto ook iets waard.

Dit is juist de prijsklasse van autos waar je best pech kan hebben en dat na 7 maanden iets vervangen moet worden van 1500 euro. Voor een ecohok is dat echt een groot bedrag. Als je een auto koopt die je zelf echt leuk vindt dan slik je een keer en kan je weer 5 jaar door.

Overigens denk ik wel dat het verschil in onderhoudskosten wat groter zal zijn dan hierboven voorgerekend wordt. Niet iedereen kan een saab onderhouden. Als je gewoon naar de dealer gaat is het allemaal niet erg goedkoop.

Verwijderd

Audi A3 2.0 TDI met het liefst dsg :)

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:51
dion_b schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 13:34:
Zou ik - iig bij de ecohokjes - niet vanuit gaan. Bij de genoemde 2010 Ibiza 1.2TDI Eco is het alleen in de topuitvoering standaard, anders losse optie. Kleine moeite om het in zoektocht mee te nemen, grote irritatie als je het over het hoofd ziet ;)
Niet waar overigens, als je de 1.2TDI neemt heb je het over de Seat Ibiza E-Ecomotive. In geen enkel andere uitvoering is dit blok gebruikt volgens mij. En in het ecomotive pakket zit sowieso Cruise Control.

De 1.2TDI is op zich gewoon een heel behoorlijk blok. Ik heb er in 3 jaar zo`n 150.000km op versleten en dat ging zonder veel noemenswaardige problemen. Het grootste probleem was een gaatje in de Turbo-slang waardoor ik alle turbodruk verloor. Zonder turbo is het inderdaad een waardeloos blok. Wat ik bij andere merk is een heel ander probleem en dat is een dichtlopende EGR klep. Deze klep is voor het her-circuleren van uitstoot in je normale brandstof mengsel. Als je gaat kijken naar iets van VAG met een 1.2TDI blok, let dan hier heel erg op. Zo rond de 150.000km komt dit probleem aardig vaak de hoek om kijken en de reparatie gaat richting de 800,- euro helaas.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Powergrim schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 08:35:
[...]

Niet waar overigens, als je de 1.2TDI neemt heb je het over de Seat Ibiza E-Ecomotive. In geen enkel andere uitvoering is dit blok gebruikt volgens mij. En in het ecomotive pakket zit sowieso Cruise Control.
Tenzij de info op Autoweek niet klopt zijn er in 2010 wel degelijk twee 1.2TDI uitvoeringen geweest, de "E-Ecomotive Reference" en de "E-Ecomotive Style". Bij de Style zat het er standaard op, bij de Reference was het een losse optie a EUR 175.
De 1.2TDI is op zich gewoon een heel behoorlijk blok. Ik heb er in 3 jaar zo`n 150.000km op versleten en dat ging zonder veel noemenswaardige problemen. Het grootste probleem was een gaatje in de Turbo-slang waardoor ik alle turbodruk verloor. Zonder turbo is het inderdaad een waardeloos blok. Wat ik bij andere merk is een heel ander probleem en dat is een dichtlopende EGR klep. Deze klep is voor het her-circuleren van uitstoot in je normale brandstof mengsel. Als je gaat kijken naar iets van VAG met een 1.2TDI blok, let dan hier heel erg op. Zo rond de 150.000km komt dit probleem aardig vaak de hoek om kijken en de reparatie gaat richting de 800,- euro helaas.
Helaas zijn problemen met EGR-klep niet uniek aan de 1.2TDI of aan VAG. Sowieso een erg goed om op te letten bij alle redelijk recente diesels idd.

Oslik blyat! Oslik!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:51
dion_b schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 09:30:
Tenzij de info op Autoweek niet klopt zijn er in 2010 wel degelijk twee 1.2TDI uitvoeringen geweest, de "E-Ecomotive Reference" en de "E-Ecomotive Style". Bij de Style zat het er standaard op, bij de Reference was het een losse optie a EUR 175.
Bijzonder inderdaad, ik heb in mijn autorijdend leven al veel 1.2TDI's gezien (VW Polo, Seat Ibiza en Skoda Fabia) en alle hadden ze gewoon Cruise control. Ik ben ze serieus nog nooit zonder tegengekomen. Goed om op te letten dan, maar ik verwacht eerlijk gezegd dat je er weinig tegenkomt zonder CC.
Pagina: 1