Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:28
Een vraag aan jullie, dus thuis hebben wij Ziggo (200/20) en allemaal leuk en aardig maar wifi werkt voor geen meter zoals het hoort.

Hiervoor hadden wij een oude Cisco router (eigen, niet van Ziggo) en die was aangesloten aan de modem van Ziggo, via Lan haal je altijd stabiel 190 a 200 down en 18 a 20 up, via wifi niet, welk apparaat ik ook probeer het effect is hetzelfde en de snelheid kwam nooit verder dan 25 down, echter upload was altijd stabiel 18 a 20mbps.

Prima, ik kon er mee leven echter is de Cisco router kapot gegaan en hebben wij een Asus RTAC87U gehaald, super ik haal op alle apparaten op laptop na (oudere chip) gewoon 150+ down, op laptop 120 down, en 18 a 20 up.

To the point, af en toe daalt de snelheid van de wifi, bereik en ping blijven goed (vol bereik en ping van 4ms tot 14ms) maar de snelheid daalt vrolijk naar 5mbps download of lager, hetzelfde geldt voor upload en wat wij ook proberen, alleen een herstart helpt, maar het blijft irritant aangezien de router via Lan perfect stabiel is, we hebben een nieuwe gehaald en ook hier hetzelfde.

Dus, 2 verschillende routers en veel gedoe met wifi, iemand een idee waar het aan kan liggen?

(op rebooten na hebben wij ook nieuwe firmware, andere router van een kennis geleend, de huidige router bij een kennis geprobeerd, het probleem bestaat alleen bij ons thuis)

5Ghz is geen optie, geen van onze apparaten ondersteund het qua wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

je wifi al op een ander kanaal gezet?

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:06
Storing door naburige netwerken. Zoek met een phone-app (wifi-analyzer) of PC-progje inSSiDer naar een kanaal dat minder druk is en stel je router in op dat kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
Fietsbel schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 21:02:
je wifi al op een ander kanaal gezet?
Masimo schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 21:05:
Storing door naburige netwerken. Zoek met een phone-app (wifi-analyzer) of PC-progje inSSiDer naar een kanaal dat minder druk is en stel je router in op dat kanaal.
Het is inderdaad vrij druk, 9 netwerken op 2,4ghz en 8 op 5ghz (echter, zoals gezegd heb ik niks aan 5Ghz).

De minst drukke kanaal is meestal 12 maar ook dat hielp niet (sinds zaterdag geprobeerd), probleem blijft alsnog voorkomen.

Factory reset helpt ook niet, maar dat was met de oude Cisco ook al het geval, probleem komt terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mizgala28 schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 21:00:
[...]

5Ghz is geen optie, geen van onze apparaten ondersteund het qua wifi.
Waarom heb je dan in vredesnaam de peperdure AC87U gekocht, die in 5GHz subliem is, maar in 2.4GHz geen enkele meerwaarde levert boven een router van EUR 50 (bijv de TP-Link WR1043ND)? 8)7

Als meerdere AP's op verschillende settings en locaties brak zijn in 2.4GHz dan is de conclusie dat die band gewoon vol zit qua interferentie. Enige oplossingen zijn bedraad of via 5GHz aansluiten.

Dat laatste zou geen optie zijn zeg je, maar een 5GHz (zelfs WiFi-ac capable) mPCIe kaart voor in een laptop kost EUR 25. Als je blijkbaar EUR 200 over hebt voor een router (waarvan EUR 150 op dit moment weggegooid) is een paar keer zo'n kaartje kopen natuurlijk kleine moeite. Bijkomend voordeel is dat je verbinding niet alleen stabieler gaat worden maar ook veel sneller. En met een echt goede AP (en dat is de AC87U zeker) ga je niet eens inleveren op dekking (minder penetratie maar veel meer reflecties bij 5GHz).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
dion_b schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 22:13:
[...]

Waarom heb je dan in vredesnaam de peperdure AC87U gekocht, die in 5GHz subliem is, maar in 2.4GHz geen enkele meerwaarde levert boven een router van EUR 50 (bijv de TP-Link WR1043ND)? 8)7

Als meerdere AP's op verschillende settings en locaties brak zijn in 2.4GHz dan is de conclusie dat die band gewoon vol zit qua interferentie. Enige oplossingen zijn bedraad of via 5GHz aansluiten.

Dat laatste zou geen optie zijn zeg je, maar een 5GHz (zelfs WiFi-ac capable) mPCIe kaart voor in een laptop kost EUR 25. Als je blijkbaar EUR 200 over hebt voor een router (waarvan EUR 150 op dit moment weggegooid) is een paar keer zo'n kaartje kopen natuurlijk kleine moeite. Bijkomend voordeel is dat je verbinding niet alleen stabieler gaat worden maar ook veel sneller. En met een echt goede AP (en dat is de AC87U zeker) ga je niet eens inleveren op dekking (minder penetratie maar veel meer reflecties bij 5GHz).
Ik heb de router ook niet gekocht, dat heeft mijn vriendin gedaan vanwege haar game-pc, echter die is aangesloten op LAN.

En ja ik heb 2 jaar terug zo'n kaartje geprobeerd, echter werkte zo'n PCI-E kaartje niet, ik heb wel een Wi-Fi stick die 5GHZ ondersteund, maar zoals gezegd is die netwerk ook vrij vol met 8 andere netwerken (en ook op 5GHZ komt het probleem voor).

Wat de Wifi stick betreft, zelfs als het probleem daarmee opgelost was, is het vrij belachelijk om aan een 3 jaar oude laptop een wifi stick aan te sluiten die ook nog eens 5cm uitsteekt.

Echter zoals gezegd komt het probleem voor op beide 2,4Ghz en 5Ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Eens met Dion_b. Je zult echt wel naar 5 ghz toe moeten. Zeker met 40 mhz op 2,4 is de kans op overlapping erg groot. Beperk je tot primaire wifi kanalen, update je drivers van je wifi netwerkkaart en kijk ook eens naar wijzigingen in je omgeving zoals babyfoons en PIR sensors.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
martinvdm schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 22:20:
Eens met Dion_b. Je zult echt wel naar 5 ghz toe moeten. Zeker met 40 mhz op 2,4 is de kans op overlapping erg groot. Beperk je tot primaire wifi kanalen, update je drivers van je wifi netwerkkaart en kijk ook eens naar wijzigingen in je omgeving zoals babyfoons en PIR sensors.
Zoals gezegd is de 5GHZ band hier ook vrij druk en komt precies hetzelfde probleem ook voor, beperken tot minst drukke kanalen hielp ook niet zo ook updaten van netwerk kaart, echter aangezien het probleem ook op onze smartphones en consoles voorkomt betwijfel ik of dat het is.

Echter, wil ik wel weten hoe ik de omgeving nacheck op babyfoons en PIR sensors? Dat het ik dus niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Nu online

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Mizgala28 schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 22:22:
[...]

Zoals gezegd is de 5GHZ band hier ook vrij druk en komt precies hetzelfde probleem ook voor, beperken tot minst drukke kanalen hielp ook niet zo ook updaten van netwerk kaart, echter aangezien het probleem ook op onze smartphones en consoles voorkomt betwijfel ik of dat het is.

Echter, wil ik wel weten hoe ik de omgeving nacheck op babyfoons en PIR sensors? Dat het ik dus niet gedaan.
Je schrijft dat je het probleem alleen bij jou thuis hebt, is daar iets gewijzigd mbt babyfoons of PIR sensors oid? Heb er wellicht overheen gelezen, maar neem aan dat bekabeld geen probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
martinvdm schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 22:25:
[...]

Je schrijft dat je het probleem alleen bij jou thuis hebt, is daar iets gewijzigd mbt babyfoons of PIR sensors oid? Heb er wellicht overheen gelezen, maar neem aan dat bekabeld geen probleem is?
Klopt, het probleem komt alleen hier thuis voor, maar wij hebben geen babyfoon or dergelijke, de buren hebben wel kinderen echter zijn dat al pubers.

Ik weet wel dat de buurman geen problemen heeft met zijn internet op zijn telefoon en laptop op draadloos.

En verder is alles altijd stabiel op Lan op beide game-pc en webserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Nu online

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Probeer je channel bandwitdh eens op 20mhz te zetten en controleer eens of QoS uit staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
martinvdm schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 22:48:
Probeer je channel bandwitdh eens op 20mhz te zetten en controleer eens of QoS uit staat
QoS staat uit, channel bandwidth stond op 20/40mhz, even gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mizgala28 schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 22:19:
[...]

Ik heb de router ook niet gekocht, dat heeft mijn vriendin gedaan vanwege haar game-pc, echter die is aangesloten op LAN.
Ook dan heeft dit apparaat nul meerwaarde boven een geval van EUR 50 met Gigabit Ethernet en een fatsoenlijke WAN-to-LAN performance. Tenzij je alsnog over gaat op 5GHz, dan is het zowat beste apparaat op de markt momenteel :)
En ja ik heb 2 jaar terug zo'n kaartje geprobeerd, echter werkte zo'n PCI-E kaartje niet,
Waarschijnlijk heeft je laptop dan een BIOS whitelist. Dat is in vrijwel alle gevallen door een gemodde BIOS te verhelpen. Zoek juiste BIOS, even flashen en klaar. Probeer eens in termen van oplossingen te denken. Gaat stuk beter.
ik heb wel een Wi-Fi stick die 5GHZ ondersteund, maar zoals gezegd is die netwerk ook vrij vol met 8 andere netwerken.
In 5GHz heb je 19 kanalen (en de AC87U kan ze daadwerkelijk alle 19 ook gebruiken). 8 netwerken maakt dat verre van vol. Bovendien zegt de aanwezigheid van een SSID erg weinig. Als er geen data overheen gaat heb je er in het geheel geen last van, ongeacht signaalsterkte.
(en ook op 5GHZ komt het probleem voor)
Uitermate onwaarschijnlijk. Het is een andere frequentieband dat zo ver van de 2.4GHz af staat dat nagenoeg is uitgesloten dat zelfde probleem in beide banden speelt. Mogelijk heb je een ander probleem in de 5GHz, maar die moet je apart aanpakken.
Wat de Wifi stick betreft, zelfs als het probleem daarmee opgelost was, is het vrij belachelijk om aan een 3 jaar oude laptop een wifi stick aan te sluiten die ook nog eens 5cm uitsteekt.
Als je 3 jaar geleden een laptop kocht zonder 5GHz support is dit min of meer verdiende loon.
Echter zoals gezegd komt het probleem voor op beide 2,4Ghz en 5Ghz.
Nope, je hebt twee verschillende problemen. Hoogstwaarschijnlijk is de USB-adapter vrij crappy, dus dat kan mogelijk je probleem zijn in 5GHz. Als het wel een probleem is, dan is enig gemeenschappelijke factor je laptop zelf...

Maar ik zou vooral aanraden een stuk minder vooringenomen te handelen. Als je het zo goed wist had je namelijk geen probleem. Dat heb je wel, dus laat alsjeblieft alle aannames varen en ga op onderzoek uit naar wat je problemen zijn in beide banden.

Dus:
- ga meten hoe sterk het signaal binnenkomt (afhankelijk van je OS altijd wel op een of andere manier te doen); onder de -75dBm en je hebt gewoon te weinig signaal op de plek waar je wilt werken.
- probeer systematisch alle 13 2.4GHz kanalen en kijk of er verschil te merken is.
- herhaal bovenstaande oefeningen met 5GHz.
- doe een tweede check met een ander apparaat om je laptop uit te sluiten.

Post hier dat soort resultaat, dan kunnen we een stuk gerichter helpen.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 23-06-2015 23:12 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Kijk eens of je op 5GHz een van de hogere (DFS) kanalen kunt gebruiken, het komt zelden voor dat daar iemand gaat zitten. Routers kiezen die kanalen meestal niet met de automatische selectie.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lYfAyFX.png

Kun je eens een screenshot van "WiFi analyzer" voor Android (of "inSSIDer" voor Windows) posten, dan kunnen we meedenken met de situatie.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

donny007 schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 23:07:
Kijk eens of je op 5GHz een van de hogere (DFS) kanalen kunt gebruiken, het komt zelden voor dat daar iemand gaat zitten. Routers kiezen die kanalen meestal niet met de automatische selectie.

[afbeelding]
Onhandige screenshot. Daar staan naast de EU non-DFS kanalen (36-48) en DFS kanalen (52-64, 100-140) ook de extra US non-DFS-kanalen vanaf 149 op. Die mag je in EU niet gebruiken, en als je het toch zou doen zouden je clients er hoogstwaarschijnlijk niet mee kunnen communiceren.

Maar de AC87U doet zeer zeker DFS, dus alles tot 140 zou beschikbaar moeten zijn. Ik zou per default gaan voor 80MHz-kanaal op 100, want vanaf 100 zijn het ook high-power (1W ipv 200mW) kanalen. Maar als de concurrentie daar ook op zit kan een ander kanaal beter zijn.
Kun je eens een screenshot van "WiFi analyzer" voor Android (of "inSSIDer" voor Windows) posten, dan kunnen we meedenken met de situatie.
Zou ik terughoudend in zijn. Enige wat je daarin ziet is signaalsterkte van de beacons van de netwerken. Dat zegt erg weinig over hoeveel last je ervan hebt, en helemaal niets over non-WiFi interferentie.

M.i. zijn dergelijke tools alleen nuttig om signaalsterkte van je eigen netwerk te bepalen, ze zijn voor interferentie bovenal onvolledig/misleidend. Zonder dure tooling is simpelweg handmatig kanalen aflopen enige manier om goed gevoel te krijgen voor interferentie.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
dion_b schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 23:06:
[...]

Ook dan heeft dit apparaat nul meerwaarde boven een geval van EUR 50 met Gigabit Ethernet en een fatsoenlijke WAN-to-LAN performance.

[...]

Waarschijnlijk heeft je laptop dan een BIOS whitelist. Dat is in vrijwel alle gevallen door een gemodde BIOS te verhelpen. Zoek juiste BIOS, even flashen en klaar. Probeer eens in termen van oplossingen te denken. Gaat stuk beter.

[...]

In 5GHz heb je 19 kanalen (en de AC87U kan ze daadwerkelijk alle 19 ook gebruiken). 8 netwerken maakt dat verre van vol. Bovendien zegt de aanwezigheid van een SSID erg weinig. Als er geen data overheen gaat heb je er in het geheel geen last van, ongeacht signaalsterkte.

[...]

Uitermate onwaarschijnlijk. Het is een andere frequentieband dat zo ver van de 2.4GHz af staat dat nagenoeg is uitgesloten dat zelfde probleem in beide banden speelt. Mogelijk heb je een ander probleem in de 5GHz, maar die moet je apart aanpakken.

[...]

Als je 3 jaar geleden een laptop kocht zonder 5GHz support is dit min of meer verdiende loon.

[...]

Nope, je hebt twee verschillende problemen. Hoogstwaarschijnlijk is de USB-adapter vrij crappy, dus dat kan mogelijk je probleem zijn in 5GHz. Als het wel een probleem is, dan is enig gemeenschappelijke factor je laptop zelf...

Maar ik zou vooral aanraden een stuk minder vooringenomen te handelen. Als je het zo goed wist had je namelijk geen probleem. Dat heb je wel, dus laat alsjeblieft alle aannames varen en ga op onderzoek uit naar wat je problemen zijn in beide banden.

Dus:
- ga meten hoe sterk het signaal binnenkomt (afhankelijk van je OS altijd wel op een of andere manier te doen); onder de -75dBm en je hebt gewoon te weinig signaal op de plek waar je wilt werken.
- probeer systematisch alle 13 2.4GHz kanalen en kijk of er verschil te merken is.
- herhaal bovenstaande oefeningen met 5GHz.
- doe een tweede check met een ander apparaat om je laptop uit te sluiten.

Post hier dat soort resultaat, dan kunnen we een stuk gerichter helpen.
Ik ga er heel kort op in, aangezien ik er zeker van ben dat jij de risico's van BIOS flashen kent neem jij de verantwoordelijkheid niet, *knip*

Overigens heeft de tip van martinvdm geholpen, *knip* probleem is nu weg en hopelijk ook in de toekomst.

*knip*

Verder is de signaal van mijn router -29, de signaal van mijn apparaten varieert tussen -31 en -44, ook staat de router op 3 meter afstand naast de TV.

Verder was de laptop 3 jaar terug 800 euro, ik kon niet weten dat 5Ghz niet ondersteund werd, destijds stond de router naast de laptop in het ouderlijk huis dus was Wifi overbodig.

Daarnaast had ik al meerdere keren gezegd dat het probleem op alle apparaten voorkwam, probleem is nu weg, maar toch, Moto E (2015) is de oudste niet maar heeft toch geen 5Ghz en om nou een peperdure telefoon te kopen die dat wel heeft is ook onzinnig gezien hij alleen voor mail en whatsapp gebruikt wordt, daarnaast kwam het probleem ook voor op andere kanalen en andere apparaten zoals PS3 en PS Vita die helaas geen 5Ghz ondersteunen.

Ow ja, dit is de usb dongel waar ik het over had.

Martindvm, nogmaals bedankt voor je hulp d:)b

[ Voor 18% gewijzigd door Mizgala28 op 23-06-2015 23:44 . Reden: Dingen gewist puur uit netheid. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Onhandige screenshot. Daar staan naast de EU non-DFS kanalen (36-48) en DFS kanalen (52-64, 100-140) ook de extra US non-DFS-kanalen vanaf 149 op. Die mag je in EU niet gebruiken, en als je het toch zou doen zouden je clients er hoogstwaarschijnlijk niet mee kunnen communiceren.
Deze router draait toevallig Asuswrt Merlin met regioaanpassing, het ging meer om het idee van de hogere kanalen. Overigens kunnen alle 802.11ac clients die hier rondzwerven (tablets, smartphones en laptop) er prima verbinding mee maken...
Zou ik terughoudend in zijn. Enige wat je daarin ziet is signaalsterkte van de beacons van de netwerken. Dat zegt erg weinig over hoeveel last je ervan hebt, en helemaal niets over non-WiFi interferentie.

M.i. zijn dergelijke tools alleen nuttig om signaalsterkte van je eigen netwerk te bepalen, ze zijn voor interferentie bovenal onvolledig/misleidend. Zonder dure tooling is simpelweg handmatig kanalen aflopen enige manier om goed gevoel te krijgen voor interferentie.
Helemaal mee eens, maar dat zijn wel de enige tools waarmee een doorsnee gebruiker een klein beetje inzicht kan krijgen in het kanaalgebruik rond zijn locatie

Een radiospectrumscan kan tegenwoordig al met sommige Ubnt/Mikrotik access points van €50. De performance daarvan is uiteraard niet te vergelijken met een echte spectrum analyzer, maar het geeft wel een goede indruk van eventuele stoorzenders in het spectrum.

...

Terug on topic:
Ow ja, dit is de "crappy" usb dongel waar ik het over had.
Met die dongel mag het op 5GHz met 802.11ac geen probleem zijn om 100+ Mbps te halen, op 2.4GHz met 802.11n is hij echter niet zo sterk.

Nog een tip: Geef je 5GHz netwerk een andere naam, zo kun je de twee netwerken goed onderscheiden in de lijst van netwerken.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Nu online

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Mizgala28 schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 23:14:
[...]

Ik ga er heel kort op in, aangezien ik er zeker van ben dat jij de risico's van BIOS flashen kent neem jij de verantwoordelijkheid niet, je gaat enorm kort door de bocht, al gebeurt dat wel vaker op Tweakers dat mods dat doen, dat is teleurstellend.

Overigens heeft de tip van martinvdm geholpen, blijkbaar aangezien hij niet kort door de bocht gaat, heeft hij tenminste de moeite gedaan en dat wierp zijn vruchten af, probleem is nu weg en hopelijk ook in de toekomst.

Nogmaals teleurstellend hoe moderators de laatste jaren zijn geworden op Tweakers, slechts nog een handje vol die wel normaal hanteert, in mijn ogen kan zo iemand beter niet reageren in plaats van zo kort door de bocht gaan.

Verder is de signaal van mijn router -29, de signaal van mijn apparaten varieert tussen -31 en -44, ook staat de router op 3 meter afstand naast de TV.

Verder was de laptop 3 jaar terug 800 euro, ik kon niet weten dat 5Ghz niet ondersteund werd, destijds stond de router naast de laptop in het ouderlijk huis dus was Wifi overbodig.

Daarnaast had ik al meerdere keren gezegd dat het probleem op alle apparaten voorkwam, probleem is nu weg, maar toch, Moto E (2015) is de oudste niet maar heeft toch geen 5Ghz en om nou een peperdure telefoon te kopen die dat wel heeft is ook onzinnig gezien hij alleen voor mail en whatsapp gebruikt wordt, daarnaast kwam het probleem ook voor op andere kanalen en andere apparaten zoals PS3 en PS Vita die helaas geen 5Ghz ondersteunen.

Martindvm, nogmaals bedankt voor je hulp d:)b
Graag gedaan. Vergeet echter niet dat we hier allemaal zitten om jou te helpen. Ook dion_b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mizgala28 schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 23:14:
[...]

Ik ga er heel kort op in, aangezien ik er zeker van ben dat jij de risico's van BIOS flashen kent neem jij de verantwoordelijkheid niet, je gaat enorm kort door de bocht, al gebeurt dat wel vaker op Tweakers dat mods dat doen, dat is teleurstellend.
Pardon? Ik ken de risico's en neem de verantwoordelijkheid zelf - heb het al bij vier eigen laptops moeten doen. Helaas business as usual bij veel laptop vendors. Maar je moet de risico's niet groter maken dan dat ze zijn. Als je zorgt dat je exacte specs van je laptop opzoekt, zorgt dat je aan netspanning hangt en dat je exact zoals aangeraden flasht gaat het gewoon goed.
Overigens heeft de tip van martinvdm geholpen, blijkbaar aangezien hij niet kort door de bocht gaat, heeft hij tenminste de moeite gedaan en dat wierp zijn vruchten af, probleem is nu weg en hopelijk ook in de toekomst.
Als 20MHz (wat sowieso in 2.4GHz default zou moeten zijn, jammer dat veel vendors dat nog niet implementeren) werkt ipv 20/40MHz betekent het dat er bij tijd en wijlen een sloot interferentie is op 2.4GHz. Want het verschil tussen de twee als het op stabiliteit aankomt is 3dB meer signaal-ruisverhouding (SNR) bij 20MHz tov 40MHz. En als de 'auto' functie van je AP goed functioneert komt daar nog bij dat hij bij wisselende interferentie steeds tussen 20 en 40MHz in schakelt met de 20/40MHz setting.

Dus die 2.4GHz is wel degelijk vol. 20MHz kan voor nu helpen, maar je ontkomt er niet aan vroeg of laat naar 5GHz te gaan. En wat dan ook je daar ervaarde, het is zoals gezeg niet hetzelfde probleem als in de 2.4GHz.

En over "kort door de bocht": martinvdm heeft juist een aanname, een gok gedaan dat iets waar jij met geen woord over repte fout stond. Juist hij ging kort door de bocht. Gelukkig had hij in dit geval ook goed gegokt, maar beste manier om kort door de bocht gaat te voorkomen is uitgebreide en duidelijke info te geven. Zoals welke settings je gebruikt bij iets waar het niet goed mee gaat.
Nogmaals teleurstellend hoe moderators de laatste jaren zijn geworden op Tweakers, slechts nog een handje vol die wel normaal hanteert,
"De laatste jaren" - jij was 11 toen ik moderator werd 8)7 - en als je terugkijkt naar meerdere jaren geleden zul je zien dat we juist een aanzienlijk vriendelijkere, lossere beleid uitdragen dan voorheen.

Maar los daarvan, dit is niet een van 'mijn' subfora. Ik post daarbuiten - en dus hier - gewoon als user net zoals jij.
in mijn ogen kan zo iemand beter niet reageren in plaats van zo kort door de bocht gaan.
Hoezo kort door de bocht? Ik neem de moeite lappen text met onderbouwing te posten. Dat je allicht liever niet hoort dat je mogelijk een paar miskopen gedaan hebt en dat je voor een definitieve oplossing iets moet doen dat je liever niet doet - zoals Scottie zei: I cannae change the laws of physics
Signaal zat dus, zelfs op het apparaat met minste signaal. Des te meer bewijs dat het een interferentie-verhaal is.
Dat het toen geen relevante factor is, OK, maar het is natuurlijk niet zo dat je niet kon weten dat 5GHz niet ondersteund werd. Niet dat het helder genoeg in de meeste specs staat, maar het is absoluut uit te zoeken. En juist een laptop is een apparaat dat wel eens ergens anders komt, dus is het allerminst overbodige luxe om mee te nemen dat het ook overal mee kan verbinden. Allicht een tip om voor de volgende keer mee te nemen (of om bij deze alsnog iets aan te doen met andere adapter en desnoods BIOS).
Daarnaast had ik al meerdere keren gezegd dat het probleem op alle apparaten voorkwam
Dat heb je gezegd, maar met onvoldoende info om te kunnen zien of het gaat om hetzelfde probleem, of om dezelfde symptomen maar verschillende oorzaken (zoals wat dan ook er op 5GHz mis gaat met die dongel).
probleem is nu weg, maar toch, Moto E (2015) is de oudste niet maar heeft toch geen 5Ghz en om nou een peperdure telefoon te kopen die dat wel heeft is ook onzinnig gezien hij alleen voor mail en whatsapp gebruikt wordt, daarnaast kwam het probleem ook voor op andere kanalen en andere apparaten zoals PS3 en PS Vita die helaas geen 5Ghz ondersteunen.
Gebrek aan 5GHz-support bij mobile devices is een plaag. Gelukkig lijkt het nu goed te komen. Niet omdat ook maar iemand technisch het licht gezien heeft, maar omdat de marketeers per se een WiFi-ac sticker overal op willen plakken en je daarvoor toch echt 5GHz moet hebben.

Maar goed, 5GHz gebruiken betekent allerminst 2.4GHz uitzetten. Als je legacy spullen niet meekunnen is dat jammer maar tenminste kun je met de apparaten die wel op 5GHz meekunnen uit de interferentie-soep in 2.4GHz stijgen.
Nogmaals, de manier om aannames (goede of foute) te voorkomen is om vooraf goede info te geven, dus als je een apparaat benoemt, ook gelijk aan te geven welke. Maar ook al is dit een high-performance ding, als het op een cruciaal vlak lijkt op z'n voorganger de A6200, die ik erg goed ken, dan is het zeker 'crappy' :o

Probleem met de A6200 is namelijk dat het geen DFS ondersteunt. Dat is in een router/AP een forse schoonheidsfout, maar in een NIC maakt het dat ding echt ongeschikt, want je kunt dan niet verbinden met apparaten die de hoogste 15 kanalen in de 5GHz-band gebruiken. Kan dus zijn dat je bij de buurman (of op werk/school/waar dan ook) bent en je kunt simpelweg het netwerk waar je op zou willen niet detecteren laat staan ermee te verbinden :X

Of dat zo is bij de A6210 kun je prima nagaan met tip van donny007: stel op de AC87U een van de DFS-kanalen in, bijvoorbeeld kanaal 100. Wacht vervolgens een minuut (DFS vereist dat je AP eerst een minuut wacht en controleert op luchtvaartradars voor het gaat zenden) en kijk of je het netwerk nog kunt detecteren in 5GHz. Zo ja: mooi, en dan is die dongle best goed. Zo nee: minder mooi, dat ding is dan m.i. niet geschikt voor de taak waarvoor hij verkocht wordt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:58
Ik val zomaar even in bij dit topic maar wat voor een uitkomsten had je verwacht toen je dit topic startte? Er zijn verschillende opties genoemd om je probleem grotendeels op te lossen maar flexibel ben je niet.

Welke laptop heb je? Wellicht kunnen we even kijken of we je op pad kunnen helpen met een whitelisted kaartje. Aan je reacts te zien een Toshiba Satellite. Eventueel heb ik een een Intel Centrino Ultimate N-6300 voor je klaar liggen die je mag gebruiken om te testen.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:33
Bo0bz schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 10:02:
Ik val zomaar even in bij dit topic maar wat voor een uitkomsten had je verwacht toen je dit topic startte? Er zijn verschillende opties genoemd om je probleem grotendeels op te lossen maar flexibel ben je niet.

Welke laptop heb je? Wellicht kunnen we even kijken of we je op pad kunnen helpen met een whitelisted kaartje. Aan je reacts te zien een Toshiba Satellite. Eventueel heb ik een een Intel Centrino Ultimate N-6300 voor je klaar liggen die je mag gebruiken om te testen.
Was al opgelost Bo0bz ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 00:05:
Probleem met de A6200 is namelijk dat het geen DFS ondersteunt.
Wel DFS met de 1.0.0.35 driver. Staat al sinds juli of augustus 2014 op de site van Netgear.
dion_b schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 00:05:
Of dat zo is bij de A6210 kun je prima nagaan met tip van donny007
Ook DFS volgens deze review:
http://www.amazon.de/revi...JE8LPG/ref=cm_cr_rdp_perm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dav1d schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 21:45:
[...]

Wel DFS met de 1.0.0.35 driver. Staat al sinds juli of augustus 2014 op de site van Netgear.
Ik ben erg terughoudend met meldingen op de site van Netgear voor definitief aan te nemen. Wij hebben er eind 2014 nog mee getest met toen nieuwste driver en waren niet in staat te verbinden met netwerken op kanalen 52 of 100.
Dat ziet er dan weer beter uit :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 21:50:
Ik ben erg terughoudend met meldingen op de site van Netgear voor definitief aan te nemen. Wij hebben er eind 2014 nog mee getest met toen nieuwste driver en waren niet in staat te verbinden met netwerken op kanalen 52 of 100.
Gek...
Netgear zegt expliciet "Adds DFS channels in Europe" en ik lees op meerdere plekken dat het werkt.

Zelfs met setup-V1.0.0.30-signed.zip (januari/februari 2014) werkte DFS al volgens een review.
Pagina: 1