Mizgala28 schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 23:14:
[...]
Ik ga er heel kort op in, aangezien ik er zeker van ben dat jij de risico's van BIOS flashen kent neem jij de verantwoordelijkheid niet, je gaat enorm kort door de bocht, al gebeurt dat wel vaker op Tweakers dat mods dat doen, dat is teleurstellend.
Pardon? Ik ken de risico's en neem de verantwoordelijkheid zelf - heb het al bij vier eigen laptops moeten doen. Helaas business as usual bij veel laptop vendors. Maar je moet de risico's niet groter maken dan dat ze zijn. Als je zorgt dat je exacte specs van je laptop opzoekt, zorgt dat je aan netspanning hangt en dat je exact zoals aangeraden flasht gaat het gewoon goed.
Overigens heeft de tip van martinvdm geholpen, blijkbaar aangezien hij niet kort door de bocht gaat, heeft hij tenminste de moeite gedaan en dat wierp zijn vruchten af, probleem is nu weg en hopelijk ook in de toekomst.
Als 20MHz (wat sowieso in 2.4GHz default zou moeten zijn, jammer dat veel vendors dat nog niet implementeren) werkt ipv 20/40MHz betekent het dat er bij tijd en wijlen een sloot interferentie is op 2.4GHz. Want het verschil tussen de twee als het op stabiliteit aankomt is 3dB meer signaal-ruisverhouding (SNR) bij 20MHz tov 40MHz. En als de 'auto' functie van je AP goed functioneert komt daar nog bij dat hij bij wisselende interferentie steeds tussen 20 en 40MHz in schakelt met de 20/40MHz setting.
Dus die 2.4GHz is wel degelijk vol. 20MHz kan voor nu helpen, maar je ontkomt er niet aan vroeg of laat naar 5GHz te gaan. En wat dan ook je daar ervaarde, het is zoals gezeg niet hetzelfde probleem als in de 2.4GHz.
En over "kort door de bocht": martinvdm heeft juist een aanname, een gok gedaan dat iets waar jij met geen woord over repte fout stond. Juist hij ging kort door de bocht. Gelukkig had hij in dit geval ook goed gegokt, maar beste manier om kort door de bocht gaat te voorkomen is uitgebreide en duidelijke info te geven. Zoals welke settings je gebruikt bij iets waar het niet goed mee gaat.
Nogmaals teleurstellend hoe moderators de laatste jaren zijn geworden op Tweakers, slechts nog een handje vol die wel normaal hanteert,
"De laatste jaren" - jij was 11 toen ik moderator werd

- en als je terugkijkt naar meerdere jaren geleden zul je zien dat we juist een aanzienlijk vriendelijkere, lossere beleid uitdragen dan voorheen.
Maar los daarvan, dit is niet een van 'mijn' subfora. Ik post daarbuiten - en dus hier - gewoon als user net zoals jij.
in mijn ogen kan zo iemand beter niet reageren in plaats van zo kort door de bocht gaan.
Hoezo kort door de bocht? Ik neem de moeite lappen text met onderbouwing te posten. Dat je allicht liever niet hoort dat je mogelijk een paar miskopen gedaan hebt en dat je voor een definitieve oplossing iets moet doen dat je liever niet doet - zoals Scottie zei:
I cannae change the laws of physicsVerder is de signaal van mijn router -29, de signaal van mijn apparaten varieert tussen -31 en -44, ook staat de router op 3 meter afstand naast de TV.
Signaal zat dus, zelfs op het apparaat met minste signaal. Des te meer bewijs dat het een interferentie-verhaal is.
Verder was de laptop 3 jaar terug 800 euro, ik kon niet weten dat 5Ghz niet ondersteund werd, destijds stond de router naast de laptop in het ouderlijk huis dus was Wifi overbodig.
Dat het toen geen relevante factor is, OK, maar het is natuurlijk niet zo dat je niet kon weten dat 5GHz niet ondersteund werd. Niet dat het helder genoeg in de meeste specs staat, maar het is absoluut uit te zoeken. En juist een laptop is een apparaat dat wel eens ergens anders komt, dus is het allerminst overbodige luxe om mee te nemen dat het ook overal mee kan verbinden. Allicht een tip om voor de volgende keer mee te nemen (of om bij deze alsnog iets aan te doen met andere adapter en desnoods BIOS).
Daarnaast had ik al meerdere keren gezegd dat het probleem op alle apparaten voorkwam
Dat heb je gezegd, maar met onvoldoende info om te kunnen zien of het gaat om hetzelfde probleem, of om dezelfde symptomen maar verschillende oorzaken (zoals wat dan ook er op 5GHz mis gaat met die dongel).
probleem is nu weg, maar toch, Moto E (2015) is de oudste niet maar heeft toch geen 5Ghz en om nou een peperdure telefoon te kopen die dat wel heeft is ook onzinnig gezien hij alleen voor mail en whatsapp gebruikt wordt, daarnaast kwam het probleem ook voor op andere kanalen en andere apparaten zoals PS3 en PS Vita die helaas geen 5Ghz ondersteunen.
Gebrek aan 5GHz-support bij mobile devices is een plaag. Gelukkig lijkt het nu goed te komen. Niet omdat ook maar iemand technisch het licht gezien heeft, maar omdat de marketeers per se een WiFi-ac sticker overal op willen plakken en je daarvoor toch echt 5GHz moet hebben.
Maar goed, 5GHz gebruiken betekent allerminst 2.4GHz uitzetten. Als je legacy spullen niet meekunnen is dat jammer maar tenminste kun je met de apparaten die wel op 5GHz meekunnen uit de interferentie-soep in 2.4GHz stijgen.
Ow ja,
dit is de "crappy" usb dongel waar ik het over had.
Nogmaals, de manier om aannames (goede of foute) te voorkomen is om vooraf goede info te geven, dus als je een apparaat benoemt, ook gelijk aan te geven welke. Maar ook al is dit een high-performance ding, als het op een cruciaal vlak lijkt op z'n voorganger de A6200, die ik erg goed ken, dan is het zeker 'crappy'
Probleem met de A6200 is namelijk dat het geen DFS ondersteunt. Dat is in een router/AP een forse schoonheidsfout, maar in een NIC maakt het dat ding echt ongeschikt, want je kunt dan niet verbinden met apparaten die de hoogste 15 kanalen in de 5GHz-band gebruiken. Kan dus zijn dat je bij de buurman (of op werk/school/waar dan ook) bent en je kunt simpelweg het netwerk waar je op zou willen niet detecteren laat staan ermee te verbinden
Of dat zo is bij de A6210 kun je prima nagaan met tip van donny007: stel op de AC87U een van de DFS-kanalen in, bijvoorbeeld kanaal 100. Wacht vervolgens een minuut (DFS vereist dat je AP eerst een minuut wacht en controleert op luchtvaartradars voor het gaat zenden) en kijk of je het netwerk nog kunt detecteren in 5GHz. Zo ja: mooi, en dan is die dongle best goed. Zo nee: minder mooi, dat ding is dan m.i. niet geschikt voor de taak waarvoor hij verkocht wordt.