Nieuwe iPhone kopen of toch wachten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKeano
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 09:47
Hey mensen,

Ik wil een beetje jullie zienswijze op het volgende.

Wat is verstandiger/beter/handiger/leuker?

Scenario 1:
Losse iPhone kopen bij release en vervolgens daar zo lang mogelijk mee doen. Ik heb nog de iPhone 5, 32gb. Gekocht voor +- € 800,- en waarvan de marktplaatswaarde nu zo'n €150 tot €200 is.
Dit betekent een afschrijving van (ruim genomen) €650 voor 3 jaar (vanuitgaande dat in september ongeveer dezelfde waarde aan de iPhone is toegekend) en €220 per jaar.

Scenario 2:
Losse iPhone kopen bij release en vervolgens elk jaar een nieuwe halen en die 'oudere' verkopen. Dan moet je zorgen dat je hooguit een verlies maakt van zo'n €220,-. Maar dan heb je dus wel ieder jaar de nieuwste telefoon.

Als ik nu op marktplaats kijk is het toch moeilijk een bepaalde afschrijving te bepalen. We zitten in juni en het is nog onduidelijk in hoeverre de prijs voor de oudere iPhone gaat dalen. Daarnaast kun je er voor kiezen om een iPhone bij een abonnement te nemen, maar dat verandert de hele boel. Ook kun je er voor kiezen een iPhone gesealed op marktplaats te kopen.

Ik heb dus zoals gezegd nog de iPhone 5, maar vraag me af wat ik in september zal moeten doen.

Klopt dit een beetje? Wat denken jullie? Hoe doen jullie dit?

Een beetje discussie hierover kan denk ik geen kwaad. Let me know!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 07:10

Hokkie

Hello

Wil je de beste/nieuwste/als eerste een iPhone vanaf het moment dat deze verkrijgbaar is, dan kost dat geld. Dit kun je zelf alleen maar beslissen. Er zijn zat mensen die nu voor een Apple Watch het dubbele neerleggen om maar in bezit te zijn van zo'n ding. Er zijn zat mensen die wachten totdat ze een half jaar op de NL markt zijn en dan tegen geringe afschrijving éen kopen.

Mijn punt is dat je alleen zelf kunt beslissen wanneer je een iPhone aanschaft. Voor hetzelfde geld zit je volgend jaar zonder baan en ben je maar blij met je reeds aangeschafte iPhone 5 ;)

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKeano
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 09:47
Ja dat klopt.

Maar wanneer je de onvoorziene omstandigheden weghaalt, wat zou jij dan doen?

Ik heb dus in eerste instantie gedacht dat het voordeliger zou zijn om er twee jaar mee rond te lopen en dan voor de 6 te gaan. Achteraf weet ik niet zo zeker of dat wel de juiste zet was. De iPhone 6 vond ik niet al te bijzonder, maar het is natuurlijk wel een stap vooruit ten opzichte van de 5.

Enfin, ik denk dat ik de 6s ga halen en dan de 7, waarbij ik hoop dat mijn verlies niet groter zal zijn dan de afschrijving die je anders maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Wachten op de 6s. Hopelijk (net als Air2) 2 GB werkgeheugen, de 6s wordt van ander, steviger materiaal gemaakt.. huh, waarom ;) Misschien gaat die lelijk uitstekende camera op een nette manier ingebouwd enz. enz.

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Het gaat er inderdaad op wat je graag wilt. Op dit moment heb je elke drie jaar een nieuwe iPhone, terwijl je tweede scenario elk jaar een nieuwe iPhone hebt. Dat is nogal een verschil.

Na een jaar nog €580 vangen voor je oude gebruikte apparaat, lijkt mij aan de hoge kant. Je zult dus sowieso een wat hogere afschrijving hebben. Maar het voordeel is dan wel dat je elk jaar gewoon met het nieuwste model rondloopt - dat kost dus mogelijk iets meer, maar dan loop je niet drie jaar lang met hetzelfde apparaat rond.

Om specifiek op je eerste vragen in te gaan:

Wat is leuker?
Het leukste is natuurlijk elk jaar een nieuwe iPhone.

Wat is handiger?
Het handigste is om de drie jaar een nieuwe telefoon: je hoeft m immers maar 1x te verkopen. Aan de andere kant zorgen nieuwe functies in nieuwe iPhones misschien weer voor een 'verbetering' in je dagelijkse leven - dat kan ook erg handig zijn.

Wat is verstandiger/beter?
Het beste is gewoon om elke maand geld opzij te zetten. Een iPhone 6 (nieuwprijs) kost €700. Voor een iPhone 5S vragen ze op marktplaats tussen de €300 en €400.

€300 is dus een bedrag dat je in theorie, minimaal, verdient als je elk jaar je iPhone verkoopt. Dan moet je nog €400 zelf bijleggen. Oftewel: je moet ongeveer €35 per maand sparen.

Als je €35 per maand kan sparen en je wilt graag elk jaar een nieuwe iPhone: doe het!
Als je €35 per maand kan sparen, maar je wilt eigenlijk geen nieuwe iPhone: doe het niet, of spaar nog een jaartje door (dan heb je je toestel nog 2 jaar ipv 3 zoals nu)
Als je geen €35 per maand kan sparen: doe t absoluut niet!

:)

Heb hier nog best uitgebreid op gereageerd, als ik het zo teruglees :P

EDIT: en kom er dus net achter dat ik je vraag verkeerd had begrepen. :9 Ja, ik zou wachten op de iPhone 6S. Die krijgt zeer waarschijnlijk gewoon de prijs van de huidige iPhone 6, maar zal dus wel nieuwe functies hebben. Mocht de update toch tegenvallen, dan kan je alsnog voor de iPhone 6 gaan die dan in 1 klap €100 goedkoper is geworden.

[ Voor 9% gewijzigd door Uniciteit op 23-06-2015 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
RKeano schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 19:49:
Hey mensen,

Ik wil een beetje jullie zienswijze op het volgende.

Wat is verstandiger/beter/handiger/leuker?

Scenario 1:
Losse iPhone kopen bij release en vervolgens daar zo lang mogelijk mee doen. Ik heb nog de iPhone 5, 32gb. Gekocht voor +- € 800,- en waarvan de marktplaatswaarde nu zo'n €150 tot €200 is.
Dit betekent een afschrijving van (ruim genomen) €650 voor 3 jaar (vanuitgaande dat in september ongeveer dezelfde waarde aan de iPhone is toegekend) en €220 per jaar.

Scenario 2:
Losse iPhone kopen bij release en vervolgens elk jaar een nieuwe halen en die 'oudere' verkopen. Dan moet je zorgen dat je hooguit een verlies maakt van zo'n €220,-. Maar dan heb je dus wel ieder jaar de nieuwste telefoon.

Als ik nu op marktplaats kijk is het toch moeilijk een bepaalde afschrijving te bepalen. We zitten in juni en het is nog onduidelijk in hoeverre de prijs voor de oudere iPhone gaat dalen. Daarnaast kun je er voor kiezen om een iPhone bij een abonnement te nemen, maar dat verandert de hele boel. Ook kun je er voor kiezen een iPhone gesealed op marktplaats te kopen.

Ik heb dus zoals gezegd nog de iPhone 5, maar vraag me af wat ik in september zal moeten doen.

Klopt dit een beetje? Wat denken jullie? Hoe doen jullie dit?

Een beetje discussie hierover kan denk ik geen kwaad. Let me know!
Maar €220,00 per jaar afschrijven gaat je niet lukken als je het elk jaar doet verwacht ik.

Even als voorbeeld.
Ik heb op de Duitse release (september) een iPhone 6 Plus Space Gray 16 GB gekocht (€799,-)

Deze heb ik een maandje geleden verkocht omdat ik naar een 64 GB plus overstapte. Ik had een advertentie hier op Tweakers en op marktplaats. Tweakers geen serieuze reacties en op Marktplaats ook erg weinig (Veel €350,- spul). Uiteindelijk met veel moeite er € 525,- voor gekregen maar dan moest ik mijn Sleeve er wel bij doen.

Dat is dus ruim boven de 220,- afschrijving die je zelf had uitgerekend.

Edit: Nu wachten op de S zou ik trouwens nog wel even doen. De S modellen zijn doorgaans toch de meeste interessante namelijk.

Ik koop elk jaar op release een nieuwe trouwens. Hoort bij de hobby. De afschrijving neem ik zelf niet echt mee, verkoop ze meestal (Behalve bovenstaand scenario dus) aan een vriend/kennis voor een leuk prijsje.

[ Voor 7% gewijzigd door Donstil op 23-06-2015 21:52 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-09 22:09
Donstil schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 21:49:
[...]

Maar €220,00 per jaar afschrijven gaat je niet lukken als je het elk jaar doet verwacht ik.

Even als voorbeeld.
Ik heb op de Duitse release (september) een iPhone 6 Plus Space Gray 16 GB gekocht (€799,-)

Deze heb ik een maandje geleden verkocht omdat ik naar een 64 GB plus overstapte. Ik had een advertentie hier op Tweakers en op marktplaats. Tweakers geen serieuze reacties en op Marktplaats ook erg weinig (Veel €350,- spul). Uiteindelijk met veel moeite er € 525,- voor gekregen maar dan moest ik mijn Sleeve er wel bij doen.

Dat is dus ruim boven de 220,- afschrijving die je zelf had uitgerekend.

Edit: Nu wachten op de S zou ik trouwens nog wel even doen. De S modellen zijn doorgaans toch de meeste interessante namelijk.

Ik koop elk jaar op release een nieuwe trouwens. Hoort bij de hobby. De afschrijving neem ik zelf niet echt mee, verkoop ze meestal (Behalve bovenstaand scenario dus) aan een vriend/kennis voor een leuk prijsje.
Dat is omdat de 16GB totaal niet in trek is.
Zet nu een Plus 64GB online en je krijg er makkelijk 675-700 er voor terug.
Dat is dan een afschrijving van ongeveer 200 a 225.

Nu kan ik je sowieso vertellen dat tweakers er minder voor willen betalen dan Marktplaatsers. Ook logisch, want de meeste tweakers hebben toch wel enig inzicht op zulke spulletjes. Marktplaatsers kopen omdat ze denken dat iets goedkoop is.
Ben momenteel de iPhone 6 16Gb goud van mijn vrouw aan het verkopen. Op Marktplaats heb ik al 500 ervoor geboden gekregen. Op Tweakers is het hoogste bod 425. Voor een kleine verschil verkoop ik liever aan een medetweaker, maar voor realistische deal, moet je hier niet zijn.

Daarnaast moet je ook kijken naar de situaties qua afschrijving.

Bvb van iPhone 4 verkopen toen de 4s uit is, is je afschrijving klein. Toestellen waren bijna identiek.
Toen schreef je nauwelijks 200 euro af. Maar wanneer je de 4s kocht werd er wel veel afgeschreven toen de 5 uitkwam. Model was geheel anders dan de 4/4s

Nu de 6 uitgekomen is het nogal een drama.
De meeste mensen kunnen geen keuze maken tussen de 6 en de 6+.
Daarnaast is de 16gb helemaal niet meer in trek nu de iOS standaard meer geheugen in neemt.
Misschien ook omdat er ondertussen teveel Apple iPhones op de markt zijn, maar ik denk dat dit niet afneemt de aankomende jaren.

Je mag dus zeker verwachten dat je straks minstens 300 euro gaat afschrijven per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
16 GB is wat minder in trek idd. Echter geloof ik dan weer niet dat die 100,- upgrades (16>64>128) zich na een jaar ook volledig terug betalen.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:38
kx22 schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 22:23:
[...]

...

Nu kan ik je sowieso vertellen dat tweakers er minder voor willen betalen dan Marktplaatsers. Ook logisch, want de meeste tweakers hebben toch wel enig inzicht op zulke spulletjes. Marktplaatsers kopen omdat ze denken dat iets goedkoop is.
Ben momenteel de iPhone 6 16Gb goud van mijn vrouw aan het verkopen. Op Marktplaats heb ik al 500 ervoor geboden gekregen. Op Tweakers is het hoogste bod 425. Voor een kleine verschil verkoop ik liever aan een medetweaker, maar voor realistische deal, moet je hier niet zijn.

Je mag dus zeker verwachten dat je straks minstens 300 euro gaat afschrijven per jaar.
Dit is een interessante, moet ik toch even op reageren. Mijn ervaring met aan en verkoop via tweakers is niet zo ruim, maar mijn indruk is wel dat het betrouwbaarder is dan marktplaats. Wbt marktplaats, een hoog bod zegt mij daar niet heel veel, omdat het vaak losse flodders zijn van mensen. Als ik wat verkoop laat ik mensen altijd reageren per mail, na wat contact over en weer heb je al wel voor een deel door wat voor vlees je in de kuip hebt (soms na 1 mail al, soms pas als je iemand reallife ontmoet).

Misschien dat je op marktplaats iets meer zou kunnen vangen, maar imo ook meer kans op luchtbellen / fraude etc.

waarom ze op marktplaats nooit een soort van review/rating systeem hebben ingevoerd, vraag ik me nog steeds af. Naja, ik heb ook nog maar 1 review te pakken hier op tweakers maar toch, is wel een van de eerste dingen waar ik naar kijk meestal.

Oke, ik dwaal ook wat af nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:06
Het verkopen van iPhones is een leuke business waar ik een leuk zakcentje aan over houd en ik kan je ook precies vertellen waarom.

De iPhone is een prachtig voordeel van toestellen die erg waardevast zijn. Zo heb ik mijn 5 32GB in januari dit jaar verkocht voor €325 met inruil van een iPhone 4 16GB. Je moet er echter wel voor zorgen dat je toestel is voorzien van het nodige onderhoud. Is bijvoorbeeld je accu zo goed als dood dan is het verstandiger er zelf €50 tegenaan te gooien aangezien je er gemiddeld €75 minder voor vangt (in geval van de 5) Ook de originele accessoires (met uitzondering van de oordoppen) zoals doos leveren een paar tientjes extra op.

Dit geldt voor Marktplaats maar ook normale verkoop als je het via kennissen ed doet. Houd er echter wel rekening mee dat als er een nieuw toestel uitkomt je direct moet reageren, In de eerste maand zijn er namelijk vrij weinig prijsdalingen terwijl je nu (een half jaartje later) rustig €150 meer aan afschrijving hebt.
Pagina: 1