PC slaat random uit en wil pas na een paar resets terug aan

Pagina: 1
Acties:

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

Topicstarter
Beste Tweakers,

Sinds kort heb ik last van een zeer bizar probleem dat mijn troubleshooting skills zwaar op de proef stelt :-( .
Mijn pc werkt perfect normaal, maar om één of andere reden slaat hij at random volledig uit zonder BSOD of niks. Meestal probeert hij dan nogmaals heel kort aan te gaan en vervolgens niks meer.
Als ik dan de voeding eens afzet, even wacht en terug probeer op te starten werkt alles weer normaal voor onbepaalde tijd. Soms valt het voor dat dit niet voldoende is en herplug ik de 24 pin moederbord stekker eens en werkt alles weer.

Ikzelf begin de voeding te vermoeden, maar kan de resultaten nooit herhalen ook al stress ik mijn pc keihard met furmark en orthos. (overheating is niet het probleem alle temps blijven in de normale range)
Ik heb ook al de load op mijn voeding verlaagd door één van mijn SLI kaarten er terug uit te gooien.
Het viel mij wel op dat de problemen begonnen zijn na de installatie van mijn nieuwe samsung SSD, hoewel dit toch nooit de oorzaak kan zijn ?
Wanneer het probleem voorvalt en ik een jumper test doe werkt de voeding normaal.

Mijn vraag naar jullie toe:
Heeft iemand ooit al eens een gelijkaardig probleem meegemaakt ?
Wat vermoeden jullie Voeding of eerder moederbord ?

Setup:

Intel Core i5 3750K
Gigabyte GA-Z77X-D3H
Kingston DDR3 HyperX 2 X 4 gb @ 800 MHz
normaal 2 X Asus nvidia geforce 560 GTX 1 gb
Samsung 850 pro 512 gb SSD
PSU: Corsair TX750M
OS: Windows 8.1 (doet er niet toe want is echt duidelijk hardware probleem)

greets,

pm1

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:20
Hmm ja ik heb probleem met een 20 euro 500watt intertech voeding gehad.. miss inderdaad de voeding, heb je een andere voeding bij de hand liggen om te testen?

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-12-2025
Een jaar of 10 geleden heb ik weleens zoiets gehad. Standaard ongeveer 10 minuten na het opstarten klapte de pc uit en die ging alleen nog maar aan nadat de stekker uit het stopcontact was geweest. Daarna bleef de pc gewoon uren goed werken. Na het vervangen van de voeding was het probleem opgelost.

Was overigens wel een habbiebabbievoeding, zowel de oude als de vervanger.

[ Voor 11% gewijzigd door Jape op 23-06-2015 19:22 ]

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Topicstarter
Interessant, reeds 2 mensen die de voeding aanwijzen.
Nu dit nog kunnen wijsmaken aan corsair natuurlijk om deze RMA te nemen :-(

Dan zal ik uiteindelijk mijn pc toch maar voor de helft moeten slopen om er mijn oude voeding weer in te proppen: een cooler master gx650

Rare is dit probleem valt niet altijd elke dag voor, ik kan soms weken op mijn pc zitten zonder dit één keer voor te hebben en dan ineens is het weer prijs. En meestal valt het dan ook meerdere malen voor.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Topicstarter
Enige rare dat ik dan nog niet kan verklaren is het volgende:
PC slaat uit en wil niet meer aan via power knop. één van onderstaande dingen doe ik dan :
1. Voeding resetten met switch achteraan => pc gaat weer aan met powerknop, soms gebeurt het dat hij weer direct afslaat en de powerknop weer niks doet. => weer reset ...
2. 24 polige stekker uit het moederbord trekken en weer inpluggen (voeding niet gereset deze blijft ingeplugd en knopje aan ) powerknop indrukken en alles werkt weer.

omwille van het 2e verhaal vermoed ik ook ergens het moederbord :?

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Topicstarter
Even nog een update voor wie ooit hetzelfde probleem tegenkomt, het probleem lag inderdaad aan de voeding. Na het installeren van een andere was het opgelost.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Pagina: 1