Computer gaat direct uit bij cold-boot. 2e keer gaat goed.

Pagina: 1
Acties:

• MokaNi
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-01 00:06
Hallo mede-tweakers!

Als eerste, hoop ik dat ik dit op de goede plaats post. Na een half uurtje googlen kwam ik niets verder.

Hier het probleem/vraag/kwestie:
Als ik mijn computer een aantal uur niet heb gebruikt, bijvoorbeeld bij thuiskomst na werk, moet ik mijn computer 2x aan zetten. Bij de eerste keer verliest de computer _direct_ stroom zodra ik de power button los laat. Vervolgens wacht ik 2-3 seconden en probeer het nog een keer, dan gaat het goed.
Ik heb vorige maand een geheel nieuwe setup gebouwd en het beestje excessief laten stresstesten (d.m.v. aida64). Tot zover geen enkel BSOD gehad, geen haperingen en geen uitvallers. Alles loopt als een tierelier. Wat stabiliteit betreft kan het haast niet beter. Daarom vind ik dit probleem uit de cold-boot zo raar...

Gezien alle hardware gloedje nieuw is, maak ik me wel een beetje zorgen. Heeft iemand dit ooit zelf meegemaakt? Waar kan dit aan liggen? Kan dit schadelijk zijn voor de componenten? (zal bijna wel)

Klein overzicht van specs:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 345,50€ 345,50
1MSI Z97 GAMING 7€ 181,-€ 181,-
2MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 362,95€ 725,90
1Corsair Carbide Air 540 Zwart€ 138,-€ 138,-
1Xilence SSD | HDD DOCK€ 26,-€ 26,-
1Cooler Master V8€ 77,90€ 77,90
2Corsair Vengeance 16GB 1600MHz CL10€ 101,49€ 202,98
1Asus BW-16D1HT Zwart€ 75,50€ 75,50
1Corsair HX750i€ 157,51€ 157,51
2Samsung 850 EVO 500GB€ 185,05€ 370,10
1Samsung SM951 512GB€ 375,-€ 375,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.675,39

Randapparatuur bestaat uit 3 monitoren, een mac toetsenbordje en een Logitech G550 gaming muis.

#edit: BIOS is geüpdatet naar laatste versie.

Alvast bedankt voor de hulp! _/-\o_

[ Voor 74% gewijzigd door MokaNi op 23-06-2015 18:52 ]

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-01 23:04
Als het alleen bij een cold boot is en het gebeurd nooit bij een hot boot ligt het meestal aan de voeding. Sowieso denk ik dat het aan de voeding ligt aangezien het de 2e keer wel goed gaat.

De voeding die je hebt uitgekozen is sowieso van erg slechte kwaliteit. Capxon caps wil je gewoon niet in je voeding. Ik zou toch eens je voeding goed testen om te kijken of het daar niet aan ligt en anders omruilen. Zelfs bij zo'n slechte voeding mag dit niet voorkomen. (en kan ook de rest van je hardware aantasten)

Als je hem toch gaat omruilen (er van uit gaan dat het idd de voeding is) kan je hem net zo goed omruilen voor een voeding van wel degelijke kwaliteit. Een Seasonic M12II Evo 620W is een echt degelijke voeding. En als je je zorgen maakt over het wattage; niet nodig. Jouw systeem verbruikt ong 500 W maximaal. (Sowiezo zijn er wat dingen van je PC overkill, 16 GB ram :+)

TIME TO UPGRADE !!!

• MokaNi
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-01 00:06
Bedankt voor het advies, Rick.

Wat het overkill betreft - Als geld niet zo zeer een issue is, dan is het meer een verhaal van "ach, omdat het kan" :p

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-01 23:04
MokaNi schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 20:34:
Bedankt voor het advies, Rick.

Wat het overkill betreft - Als geld niet zo zeer een issue is, dan is het meer een verhaal van "ach, omdat het kan" :p
Ach ja, waarom een Renault kan kopen als je ook een Ferrari kan kopen :P Maar te overkill is niet goed, als je een PC hebt die 250 W trekt en je smijt er een 1000W voeding in gaat die voeding kapot omdat hij te veel op Idle blijft :)

Maar goed je zult je voeding wel even moeten testen voordat je een nutteloze RMA doet of omruilt en blijkt dat het niet heeft geholpen. Het beste is om hem op op een ander bordje te proberen en kijken wat er dan gebeurd. Als dat niet gaat is het eigenlijk een gok, je kan evt nog een multimeter aan de 12 volt kabels hangen en kijken hoeveel watt hij geeft als je hem opstart. Als dat te weinig is (of te veel kan ook nog) geeft het je wat meer zekerheid.

Als het niet aan de voeding ligt kan het nog aan je Bios liggen. Onwaarschijnlijk maar het kan zijn dat de Bios zelf niet goed functioneert en dat hij door 2e keer opstarten ineens wel functioneert aangezien hij de POST al een keer heeft doorlopen. Maar nogmaals het is onwaarschijnlijk maar dat zou mijn 2e verdachte zijn.

TIME TO UPGRADE !!!