Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celica_T20
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 17:43
Beste mede-tweakers,

Ik heb sinds een paar maanden een nieuwbouwhuis inclusief bijbehorende woestijntuin. Deze wil ik binnenkort gaan aanpakken zodat we nog een deel van de zomer van de tuin kunnen genieten.

Ik heb samen met een hovenier gekeken naar een goede indeling van de tuin en we zijn tot onderstaand ontwerp gekomen. De tuin loopt in totaal 60cm af, dat is een bijkomende moeilijkheid. De tuin zal deels gemaakt worden door de hovenier en deels door mij zelf. De verlichting en elektronica zal ik zelf doen.

Graag zou ik wat mooie sfeerverlichting in de tuin willen creëren, daarvoor het ik mijn idee op het onderstaande plaatje aangegeven. Ook wil ik ervoor zorgen dat eventuele uitbreidingen in de toekomst mogelijk zijn, bijv. oplaadpunt auto, IP-camera op schuur of extra/andere verlichting. Aangezien de tegels die wij gekozen hebben (flagstones) gemetseld en gevoegd worden kan ik dit niet later nog makkelijk openmaken.

Op het onderstaande plaatje heb ik de verlichting en loze leidingen aangegeven. De loze leidingen zijn blauw aangegeven, hiervoor wil ik dikwandige PVC pijp gebruiken (afvoerpijp), zodat ze niet platgedrukt worden onder de flagstones.

Bovenaanzicht:
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/33aut7l.png

Lamp nr.1 (2 stuks) zit op de gevel van het huis, deze heb ik al (http://www.lampenonline.c...tdoor-rvs-wandlamp-buiten)

Lamp nr.2 (4 stuks) zijn grondspots, ik denk zelf aan deze met dimbare led-lampen (http://www.lampenonline.c...16-rvs-mygarden-grondspot)

Lamp nr.3 (3 stuks) zijn inbouw wandspots ik denk zelf aan deze met dimbare led-lampen (http://www.lampenonline.c...lvergrijs-wand-inbouwspot)

Dit alles wil ik gaan realiseren met grondkabel gekoppeld met gietmoffen. Binnen in de schuur sluit ik het aan de stroom met een KAKU dim-schakelaar. Op de schuur zet ik ook een KAKU draadloze bewegingsmelder (of/en draadloos magneetcontact op poort) die de verlichting eventueel kan aansturen. Dit kan ik dan hopelijk ook koppelen aan mijn homewizard.

Hier zijn nog 2 andere aanzichten om wat inzicht te krijgen hoe de tuin eruit ziet (hetgeen wat op een trap lijkt is in werkelijkheid gewoon schuin aflopend):

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2rg02kx.png

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/1iyb5s.png

Mijn vraag aan jullie is, wat denken jullie van het verlichtingsplan en het elektraplan? Zoals ik heb genoemd kan ik het niet makkelijk later weer veranderen, dus wil er zeker van zijn dat ik aan alles gedacht heb.

Tips en suggesties zijn zeer welkom (ook voor de indeling van de tuin zelf) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:02
Misschien wat 5x2.5mm2 ymvk-as op strategische plaatsen op rol zodat je deze makkelijk kan opgraven? Die 50 mm pvc pijp is natuurlijk ook handig alleen wordt het wel lastig om daar een grondkabel doorheen te trekken later, niet onmogelijk natuurlijk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celica_T20
Ik begrijp wat je bedoelt, hier had ik zelf ook mijn bedenkingen over. Alleen als ik een paar 50mm pijpen naast elkaar onder het pad leg moet het toch wel mogelijk zijn? zeker ook als ik er een trekdraad doorheen leg.

Je stelt voor 5x2.5 mm2 ymvk-as. Ik dacht zelf voor de lampen aan 2x2.5 mm2 ymvk-as. Waarom 5x2.5? Bedoel je zodat ik maar 1 kabel kan trekken voor meerdere toepassingen? Had ik eigenlijk niet over nagedacht, zo kan ik ook 1 kabel onder het pad doortrekken en allebei de groepen lampen schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:41

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou mantelbuis gebruiken in plaats van afvoerpijp, stuk makkelijker te leggen.
Dat is die rode pijp die ze ook langs de straat gebruiken, spul is goedkoop.
Deze leg je altijd van punt naar punt (bijv kruipruimte naar schuur) en tak je niet af en laat je niet ondergronds eindigen, erg goed te doen om daar bijna elke willekeurige kabel in te trekken..

Sowieso zoveel mogelijk proberen al je kabels door 1 'goot' te leggen in de tuin in plaats n kriskras de kortste route.

Leg naar de schuur een belachelijk overbemeten stroomkabel, daar wordt je een keer blij van (feestjes, terrasverwarmer, etc).
Denk aan 3-fasen 4mm2 bijv.
Lassen wil je indien mogelijk boven de grond doen (dus lampen doorlussen ipv een gietmof). Is minder werk en makkelijker probleemzoeken/aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Het is wel mogelijk alleen nu is alles nog open dus leg je het er zo in.
Inderdaad zat mogelijkheden, let wel, alle aders in dezelfde grondkabel moeten wel achter dezelfde groep. Natuurlijk mag je wel 2 aders fase geschakeld maken dmv een relais.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Inderdaad, een kabel/buis mag maar op 1 groep zitten, maar daar is een makkelijke oplossing voor.
In je huis plaats je de kabel op een 3-fasen zekering.
In de schuur plaats je een kleine meterkast met aardlek en 1-fase zekeringen.

Dan heb je op 1 3-fase kabel gewoon 1-fase groepen in de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

50 mm is veel te krap voor een mantelbuis. Normaal gebruikt men 90 of 110, dan kun je er later nog eens wat bijtrekken, met 50 mm lukt dat niet.
Zorg voor een touw in al je mantelbuizen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:50

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik weet niet of een auto laadpunt genoeg heeft aan 2,5 mm², bijv, een jacuzzi heeft al snel een krachtgroep nodig dus een loze leiding is nooit weg.

Ik heb voor mijn achtertuin welk een lichtgroep en een stroom groep gemaakt (3 aderig 3,5 mm²), voor licht is dat overkill (hangt in totaal maar een paar watt aan led aan) maar voor mijn stroom groep hoef ik me niet snel druk te maken als ik daar een (peer) stroomvreter(s) aan hang.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celica_T20
Ik weet niet of ik zover wil gaan door een extra meterkast in mijn schuur te maken :)

Die mantelbuis ken ik idd wel van de aannemers langs de weg. Toch lijkt het niet heel stevig, wil namelijk niet dat het platgedrukt wordt. Ook lijkt het me door de ribbels moeilijk om er een kabel doorheen te trekken, afvoerbuis is lekker glad van binnen.

Sowieso wil ik loze leidingen leggen zodat ik altijd nog wat bij kan leggen. Ik kreeg door jullie nog wat inspriratie en ga nu ook een buitenstopcontact aanleggen bij het terras ( handig voor grasmaaier, buiten gourmetten, buiten op een laptop, etc.)

Kan ik eigenlijk met een kabel met 4 aders 3 lichtgroepen voorzien van stroom? Voor iedere groep 1 aparte schakeldraad en dan voor allen dezelfde nuldraad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ribbelbuis wordt uitsluitend gebruikt voor kleine aftakkingen vanuit een trekput of als zeer tijdelijke bescherming. Vaak wordt rond 110 gebruikt met SDR11, dus wanddikte is 10 mm. Voor in de tuin is dat zwaar overkill tenzij je er regelmatig met vrachtwagens of treinen overheen gaat rijden. Als je SDR17 neemt heb je nog een wanddikte van 6,6 mm en met SDR22 nog 5 mm. Knappe jongen die dat plat drukt.
Hemelwaterafvoer moet je niet gebruiken, dat is dunwandig met SDR > 40.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celica_T20
Idd hemelwaterafvoer was ik ook niet van plan. Ribbelbuis met wanddikte 5mm klinkt wel als een aardig stevige buis. Ik zal er eens naar gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Kan wel komt er nog een aarde bij of als je ymvk-as hebt dus de aardlitze. En natuurlijk achter dezelfde aardlek/automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ook als je geen meterkast in de schuur bouwt zou ik de kabel leggen alsof je het van plan bent, zoveel duurder is het niet en al helemaal niet als je het vergelijkt met je tuin nog een keer opgraven.

Power is (en blijft in de nabije toekomst) toch een van die dingen die niet draadloos kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:39

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Zou wat meer licht doen. Wij hebben 2 jaar geleden gelijkwaardig tuin aangelegd. De klein spotje geven toch niet echt een verlichting meer een speciaal effect. Had liever de planten ook wat kunnen belichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Celica_T20 schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 14:44:
Idd hemelwaterafvoer was ik ook niet van plan. Ribbelbuis met wanddikte 5mm klinkt wel als een aardig stevige buis. Ik zal er eens naar gaan kijken.
Argh! Nee, géén ribbelbuis, krijg je nooit meer wat doorheen. Gewoon een gladde mantelbuis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ribbelbuis krijg je prima wat doorheen.
De truc is om wat pluizigs (watten oid) aan een dun touw te binden en aan de andere kant een stofzuiger.
Dan heb je vrij snel een dun trouw erdoor, daarmee trek je je trekveer erin en daarmee de kabel.

Werkt ook heel goed voor normale leidingen waar een randje oid inzit waardoor je de trekveer er niet doorheen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WK100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 07:32
SA007 schreef op maandag 29 juni 2015 @ 21:03:
Ribbelbuis krijg je prima wat doorheen.
De truc is om wat pluizigs (watten oid) aan een dun touw te binden en aan de andere kant een stofzuiger.
Dan heb je vrij snel een dun trouw erdoor, daarmee trek je je trekveer erin en daarmee de kabel.

Werkt ook heel goed voor normale leidingen waar een randje oid inzit waardoor je de trekveer er niet doorheen krijgt.
Het blijft rotwerk om er een kabel doorheen te krijgen, ondanks die trucjes. Ikzelf gebruik gewoon stevige PVC pijp met een gladde binnenkant onder de grond. Totaal geen moeite om iets doorheen te krijgen. Het lijkt mij nog minder leuk als je meerdere kabels door de ribbelbuis heen wilt krijgen, terwijl dit bij PVC wel goed te doen valt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celica_T20
Ik heb nu onder het terras bij het huis een 50x2,5 PVC pijp gelegd die onder de fundering door naar de kruipruimte gaat. Ik kan daar eventueel later nog kleine elektra pvc buisjes in duwen, makkelijk voor meerdere kabels te trekken, denk dat er 4 inpassen. Daarnaast heb ik besloten om een cat6 netwerkkabel (http://www.kabeldirect.nl...tengebruik-per-meter.html) vanaf de meterkast, door de kruipruimte, door de tuin naar de schuur te leggen. Nu alles toch open ligt is dat wel makkelijk.
Pagina: 1