Toon posts:

GitLab server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een GitLab server gaan draaien op de 64-bits versie van Debian 8. Daarnaast zal de server voornamelijk worden gebruikt als back-up-server.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het systeem mag inclusief verzendkosten maximaal 450 euro gaan kosten. Ik zet het systeem zelf in elkaar.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
N.v.t.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4160 Boxed€ 112,51€ 112,51
1ASRock B85M-ITX€ 77,95€ 77,95
1Cooler Master Elite 130€ 39,95€ 39,95
1Crucial BLT8G3D1608ET3LX0CEU€ 57,50€ 57,50
1Antec VPF Series 350W€ 36,-€ 36,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 323,91

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De server zal 24/7 aan staan. Omdat de reviews van de HDD’s in de pricewatch nogal uiteenlopen vraag ik me af wat voor HDD ik moet kiezen. Een SSD is niet nodig aangezien ik de server (het liefst) maar 1x opstart. De HDD(‘s) mogen in totaal 100 euro kosten. Het liefst heb ik zoveel mogelijk opslagruimte maar wanneer het beter is om kleinere schijven in RAID te draaien vind ik dat ook prima. Ook is het belangrijk dat de server niet al teveel stroom verbruikt.

Ga je overklokken?
Nee.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik zou voor een iets beter bordje gaan met server opties zoals de Intel ME voor servers, of met vPro/Q chipset, of anders met BMC. Maakt het beheer een stukje prettiger en geeft ook wat meer metrics. Bovendien heb je dan vaak ondersteuning voor meer/beter geheugen, en zit er in de UEFI vaak ondersteuning voor server CPU's. Niet dat je dat nu direct gaat gebruiken, maar als over 3 jaar de Xeon E3's goedkoper zijn en je een upgrade wil doen is het natuurlijk erg handig als dat kan.

Je kan voor 100 euro meer een SuperMicro moederbord uit de X10 reeks nemen, daar zitten dan ook meteen een shitload SATA/SAS poorten op, een IP KVM ingebouwd, extra netwerkpoorten en goede monitoring. ECC wordt ondersteund, en naast de 1150 Core serie ook de Xeon E3 serie.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4160 Boxed€ 112,51€ 112,51
1Supermicro X10SLL-S€ 170,50€ 170,50
1Cooler Master Elite 130€ 39,95€ 39,95
1Kingston ValueRAM KVR16LN11/8€ 47,50€ 47,50
1Antec VPF Series 350W€ 36,-€ 36,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 406,46

Qua opslag zou ik voor een RAID1 setup gaan met deze schijven: pricewatch: Toshiba DT01ACA300, 3TB

Installeer Debian 8 wel in EFI mode, anders kan je mogelijk niet opstarten met 3TB schijven. Dat is vooral een CSM (BIOS emulatie op EFI) beperking. Dat komt door dat een MBR niet op 3TB schijven gebruikt kan worden en je dus GPT zal gebruiken.

RAID1 moet je handmatig aanmaken in de installer via manual mode bij partitioning disks. Je moet dus ook RAID1 partities voor /boot en /boot/efi enz. maken, dus eerst de schijven identiek partitioneren en daarna de partities RAID-en.

Zowel die HDD's als het RAM in mijn aangepaste lijstje hebben goede low power modi. Het moederbord heeft ook goede power management opties in Linux om dat de BIOS / UEFI niet brak is zoals op de meeste desktop moederborden wel het geval is.

[ Voor 13% gewijzigd door johnkeates op 23-06-2015 19:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst bedankt voor je zeer uitgebreide antwoord!

Ik denk niet dat ik al deze server opties volledig kan/zal gaan benutten. De kans is zeer klein dat deze server ooit een andere upgrade dan een nieuw setje RAM of een extra HDD zal krijgen. Ook kom ik niet helemaal uit met mijn budget als ik nu al rekening ga houden met Xeon upgrades.

De HDD’s in RAID 1 draaien lijkt me een goed idee. Ik moet met mijn budget alleen wel voor 2x 1 TB HDD’s gaan. Ik heb net op de website van WD gelezen dat "WD Red" HDD’s special voor NAS omgevingen zijn gemaakt. Heeft het zin om voor deze HDD’s te gaan? In principe staat de server 24/7 aan maar ik denk dat ie vooral ’s nachts aan het idlen is.