Advies over CPU

Pagina: 1
Acties:

• GravGunner
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-12-2025

GravGunner

Man's inhumanity to Man

Topicstarter
Daar mijn huidige proc overleden is en het na ~5 jaar toch ook stiekem wel tijd werd voor een nieuw systeempje waar ik even mee vooruit kan

Ik zoek een?
CPU die wat toekomstvast is en er goed mee gegamed kan worden. Ik ben niet van plan over te clocken.

Wat is je budget?
Budget is max €300

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Rest van het systeem is al uitgezochtgeselecteerd, Intel is een voorkeur

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Gaming met hier en daar een virtueel systeempje. Laatste is een leuk iets, maar geen echte vereiste.

Geselecteerde setup high over:
Nvidia GTX970
Mobo met Z97 chipset(socket 1150)
16GB RAM

Ik had zelf al naar de volgende processoren gekeken(staan dus ook als mogelijkheid, maar graag advies hierover)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 226,89€ 226,89
1Intel Core i5-5675C Boxed€ 285,-€ 285,-
1Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed€ 256,50€ 256,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 768,39

De 5675C is op dit moment moeilijker leverbaar en heeft stiekem mijn voorkeur, maar ik wil niet te lang wachten(lees, zit zonder degelijke pc) dus wil ook kijken naar andere opties.
Also, wachten op Skylake is gezien mijn wens snel door te gaan ook geen optie ;)

Alvast bedankt voor het meedenken :)

target assimilated

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Zelf zou ik of een 4460 nemen, of als HT echt nuttig voor je is, die Xeon. Een hoger geclockte i5 ga je nauwelijks merken, en eentje met een Iris Pro lijkt mij al helemaal zinloos als je een losse videokaart hebt.

People as things, that’s where it starts.

• GravGunner
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-12-2025

GravGunner

Man's inhumanity to Man

Topicstarter
hmm, houdt die 4460 zijn broek dan nog wel op als ik bv een GTX980 erbij zou stoppen? Of wordt de CPU dan meer een bottleneck?

target assimilated

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:57

Esumontere

Floep, banaan.

Jahoor, die trekt dat prima bij. Hoef je je geen zorgen over te maken.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Als je je daar zorgen overmaakt, kun je ook kijken naar een pricewatch: Intel Core i5-4590 Boxed welke een mooie tussenoplossing is tussen een 4460 en een 4690, al betwijfel ik of je het verschil merkt, tenzij je een game pakt die maar op 1 core draait.

People as things, that’s where it starts.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-02 19:04
Waarom niet de 4690k zodat je kan overclocken?

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:29
loki504 schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 16:16:
Waarom niet de 4690k zodat je kan overclocken?
Overklokken is het bij Intel niet echt waard. Je moet een duur moederbord hebben (100€+) en een veel duurdere chip (rond de 250€), plus, de boost die je krijgt is meestal niet echt merkbaar. Waarbij je met een niet OC systeem een CPU hebt van ongeveer 175€ met een moederbord van 50-60€. Dat verschil is het meestal niet waard voor veel mensen.

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-02 10:18
3L3ktr1k schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 16:42:
[...]

Overklokken is het bij Intel niet echt waard. Je moet een duur moederbord hebben (100€+) en een veel duurdere chip (rond de 250€), plus, de boost die je krijgt is meestal niet echt merkbaar. Waarbij je met een niet OC systeem een CPU hebt van ongeveer 175€ met een moederbord van 50-60€. Dat verschil is het meestal niet waard voor veel mensen.
Terwijl ik hier in CAA toch ook regelmatig lees dat mensen met een i5-2500 (de 4460 van 4 jaar geleden) nu in veeleisende games langzaam tegen de limiet aan beginnen te lopen terwijl de overclockers met de i5-2500k nog wat speling hebben. Zou het niet kunnen dat hoewel het verschil nu verwaarloosbaar is tussen de 4460 en de 4690k, de overclockende variant over 4 jaar net één videokaart-generatie meer mee kan gaan?
Bovendien is een Z97 mobo ten opzichte van een H97 met vergelijkbare features niet zó veel duurder als je hier schetst en is een aardige luchtkoeler ook op een niet OC-systeem al aan te raden als je het geheel een beetje stil wil houden.
Ja, er zit zeker een meerprijs aan maar dat het het niet waard is zou ik niet zo makkelijk zeggen.

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:29
Sebastiaannn schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 20:26:
[...]

Terwijl ik hier in CAA toch ook regelmatig lees dat mensen met een i5-2500 (de 4460 van 4 jaar geleden) nu in veeleisende games langzaam tegen de limiet aan beginnen te lopen terwijl de overclockers met de i5-2500k nog wat speling hebben. Zou het niet kunnen dat hoewel het verschil nu verwaarloosbaar is tussen de 4460 en de 4690k, de overclockende variant over 4 jaar net één videokaart-generatie meer mee kan gaan?
Bovendien is een Z97 mobo ten opzichte van een H97 met vergelijkbare features niet zó veel duurder als je hier schetst en is een aardige luchtkoeler ook op een niet OC-systeem al aan te raden als je het geheel een beetje stil wil houden.
Ja, er zit zeker een meerprijs aan maar dat het het niet waard is zou ik niet zo makkelijk zeggen.
Ja, het is ook wel sneller, maar meestal op een later tijdstip pas. Terwijl de meeste Tweakers geen 4 jaar doen met hun CPU en GPU omdat ze het eerder vernieuwen. Maar, je hebt wel gelijk, het is sneller, maar meestal is het het niet waard voor de meeste.
Pagina: 1