Na de 'review' gelezen te hebben (wat dus eigenlijk een Preview is (!)) bleef er een nare smaak in mijn mond achter. Die van negativiteit. Met alle respect voor de 'reviewer', ik vind dit weinig voorstellen. Het hele stuk voelt aan alsof er enorme verwachtingen waren, die niet waargemaakt zijn.
Daarnaast lijkt de 'reviewer', naar mijn mening, ontzettend bevooroordeeld te zijn. Dit merk je keer op keer weer aan uitspraken over de game. Ik denk dan ook dat Jurian niet de juiste persoon is om deze game daadwerkelijk goed te reviewen. Hij lijkt al enorme verwachtingen te hebben van de uitgevers terwijl er eigenlijk nog niets bekend is. I.p.v. dat hij blanco en objectief de preview in gaat, heeft hij verwachtingen die niet waargemaakt worden en dat laat hij duidelijk merken.
On a sidenote: even 'miereneuken'. Elke planeet kan niet uniek zijn aangezien er grenzen zijn aan de mogelijkheden. Als de game daadwerkelijk oneindig is (wat op zich kan), zou elke combinatie een keer voorbij gekomen moeten zijn, wat er op zijn beurt voor zorgt dat er dus 'dubbele' planeten komen en niet elke planeet uniek is. (Dit is ook van toepassing op ons 'universum', voor zover dat oneindig is.) Maar dat terzijde!
De 'hyperdrive' is een aspect wat in tal van ruimte-films en -games terug komt. Probeer daar dan maar ineens af te stappen als studio.
Ik zou in ieder geval graag verwijzen naar de volgende reactie op de Preview: Vayra in 'reviews: No Man's Sky: meer ontdekkingssimulator dan game'
Wie weet was je wel naar de PS4 versie aan het kijken, aangezien de studio aan heeft gegeven de game toch ook op de Pc uit te willen brengen en daar extra tijd voor neemt. Wat als die trailer dus geschoten is met gameplay van een PS4? Daar zit een stuk minder krachtige hardware in dan in een PC mogelijk is. Misschien wordt je wel uit je sokken geblazen door de PC versie.
Kortom: uitspraak is zéér kort door de bocht.
"X is niet voor iedereen bedoeld."
Dat is natuurlijk van toepassing op elke game hé, Jurian. Zoals ik aan gaf in mijn reactie op het artikel: een gigantische dooddoener.
GTA V is niet voor iedereen bedoeld;
CoD (de hele franchise) is niet voor iedereen bedoeld;
Battlefield (de hele franchise) is niet voor iedereen bedoeld;
De Sims is niet voor iedereen bedoeld;
Age of Empires is niet voor iedereen bedoeld;
Saints Row is niet voor iedereen bedoeld;
Euro Truck Simulator 1/2 is niet voor iedereen bedoeld;
The Witcher 3 is niet voor iedereen bedoeld.
Do I need to say more?
Daarnaast: er zijn zát spelers die bovenaan een leaderboard willen komen te staan. Bij welke game dan ook.
Met betrekking tot een van de bovenstaande punten: natuurlijk zal niet iedereen zich overal mee kunnen vermaken. Zo is ook niet iedereen hetero, donker gekleurd, Zuid-Amerikaans, rijk, slim, etc. etc. Weer een heerlijke dood-doener.
Mijn advies: doe de échte review met een objectief persoon, ga blanco de game in zonder verwachtingen anders dan die geschapen door de uitgevers en geniet er van. Zoals het op mij overkomt is Jurian namelijk niet iemand die een game als No Man's Sky moet reviewen. Het past gewoon niet in zijn straatje.
Nu is dit ook géén 'review' maar een Preview, maar dat terzijde
.
Daarnaast lijkt de 'reviewer', naar mijn mening, ontzettend bevooroordeeld te zijn. Dit merk je keer op keer weer aan uitspraken over de game. Ik denk dan ook dat Jurian niet de juiste persoon is om deze game daadwerkelijk goed te reviewen. Hij lijkt al enorme verwachtingen te hebben van de uitgevers terwijl er eigenlijk nog niets bekend is. I.p.v. dat hij blanco en objectief de preview in gaat, heeft hij verwachtingen die niet waargemaakt worden en dat laat hij duidelijk merken.
Hieruit blijkt dus al dat Jurian enorme verwachtingen heeft. I.p.v. dat hij het concept interessant vind, voelt dit aan alsof het een zoveelste game in een (zeer) succesvolle reeks is. Dat is het niet.Er zijn van die games die vanaf het eerste moment dat je er iets over hoort direct hoog op je verlanglijstje staan. No Man's Sky was voor veel mensen zo'n titel, en voor ons ook. Het concept klonk vanaf het begin intrigerend. Ontwikkelstudio Hello Games maakte bekend een universum van ongelimiteerde grootte te kunnen presenteren, met dank aan 'procedural generation'. Het spel zou continu nieuwe planeten genereren, en elke planeet zou uniek zijn. Spelers zouden dat universum met al die planeten vrij kunnen verkennen.
On a sidenote: even 'miereneuken'. Elke planeet kan niet uniek zijn aangezien er grenzen zijn aan de mogelijkheden. Als de game daadwerkelijk oneindig is (wat op zich kan), zou elke combinatie een keer voorbij gekomen moeten zijn, wat er op zijn beurt voor zorgt dat er dus 'dubbele' planeten komen en niet elke planeet uniek is. (Dit is ook van toepassing op ons 'universum', voor zover dat oneindig is.) Maar dat terzijde!
Zoals eerder gezegd: de reviewer is niet neutraal en objectief de game ingegaan, waardoor er dus verwachtingen waren (zie eerste regel van de quote). Jammer.Dat gebeurde helaas in een presentatie, en niet met de hands-on-sessie waar we vooraf stiekem wel een beetje vanuit waren gegaan.
Daarnaast: hoe kan je nu al zeggen dat 'No Man's Sky' gameplay mist als je de game nog niet gespeeld hebt? Dan weet je dat toch niet? Kan dus gewoon weg gelaten worden.De game wordt al meer dan een jaar gepresenteerd op allerlei gameshows: het begint wat raar aan te voelen dat Sony de game nog niet breeduit laat uitproberen. Daar kun je al dan niet iets achter zoeken, maar na de presentatie op de E3 hebben we misschien wel een klein beetje een idee: No Man's Sky mist gameplay.
Mag ik dan bij deze van dhr. Jurian de definitie van 'een echte gamer'? Vind dit echt een enorme dooddoener..Waar de aantrekkingskracht ligt voor virtuele avonturiers en ontdekkingsreizigers is wel duidelijk, maar voor echte gamers? Dat is nog maar de vraag.
Kan anders geformuleerd worden. Dit heeft ook direct weer een bepaalde lading...No Man's Sky biedt namelijk meer dan alleen maar van planeet 1 naar planeet 2 naar planeet 2.000.000 vliegen.
Hetzelfde, klinkt mij in de oren alsof de 'reviewer' het idee heeft dat het een zoveelste in een dozijn idee is.Brandstof is nodig om te kunnen vliegen, vooral als je lange afstanden wilt afleggen. In dat geval heb je trouwens nog iets nodig. Wil je tussen zonnestelsels reizen, dan heb je natuurlijk een hyperdrive nodig. Sommige regels zijn nu eenmaal in alle ruimtegames hetzelfde.
De 'hyperdrive' is een aspect wat in tal van ruimte-films en -games terug komt. Probeer daar dan maar ineens af te stappen als studio.
Tja, ik twijfel nog tussen lekker kritisch naar de game kijken, of iets anders..We kunnen ons prima voorstellen dat je met ontdekken, minen en handelen de nodige uurtjes zoet zult zijn. Ook het reizen van zonnestelsel naar zonnestelsel, en uiteindelijk naar het centrum van het universum, klinkt best als iets waar uitdaging in zit. Maar dan? Of wat als je dat ´reizen om het reizen´ niet voldoende vindt? Daar zit precies het probleem. Er zullen zeker gamers zijn die in die elementen een avontuur kunnen vinden, maar er zullen er ook genoeg zijn die al deze losse gameplayelementen onvoldoende vinden en die dus meer nodig hebben.
Ik zou in ieder geval graag verwijzen naar de volgende reactie op de Preview: Vayra in 'reviews: No Man's Sky: meer ontdekkingssimulator dan game'
Zelfde als hierboven, zie reactie: Vayra in 'reviews: No Man's Sky: meer ontdekkingssimulator dan game'Een overkoepelend verhaal, iets dat gamers een reden geeft om hun best te doen en zich te verbeteren, zou handig zijn geweest.
Hoe kan je iets zeggen over de 'rewarding experience' van een game als je het nog niet gespeeld hebt? Hoe kan je zeggen dat de motivatie te dun is om uren en uren in de game te steken? Misschien zijn er zat spelers die dat wél kunnen. Naar mijn mening schaar je spelers van Euro Truck Simulator 2 hiermee onder dezelfde noemer. Er is gewoon een groep gamers die daar voor open staat en dat er voor over heeft (nu zal die groep niet zo groot zijn als FPS spelers, maar hij is er ongetwijfeld).Dat verhaal is er niet. Nu is dat ook niet verplicht. Het gaat ons niet om een plot, maar meer om beloningen. Ontwikkelaars hebben het in presentaties vaak over een 'rewarding experience', en hoewel we dat al snel duiden als marketingtaal zit er wel wat in, want dat is precies waar het No Man's Sky aan lijkt te ontbreken. Oké, het midden van het universum bereiken kost moeite en volgens de makers is het die moeite waard, maar dat is nogal dun om als motivatie te dienen om uren en uren in No Man's Sky te steken.
Uhm, ten eerste lijkt deze stelling behoorlijk tegenstrijdig. Ten tweede: nogmaals: hoe kan je hier iets over zeggen als je de game nog niet gespeeld hebt?!De graphics dragen daar aan bij. No Man's Sky heeft een heel eigen 'look' en een aantrekkelijk kleurenpalet, wat dit spel een van de meest kleurrijke titels van dit moment maakt. Wanneer je de planeten even verlaat om door het universum te reizen, gaat dat ook nog eens gepaard met prachtige effecten. Zo heeft No Man's Sky misschienniet de beste graphics van alle ruimtegamess, maar de titel komt vrijwel zeker het origineelst voor de dag.
Kortom: uitspraak is zéér kort door de bocht.
Tja. Moet ik hier nog wat over zeggen?No Man's Sky is niet voor iedereen bedoeld.
"X is niet voor iedereen bedoeld."
Dat is natuurlijk van toepassing op elke game hé, Jurian. Zoals ik aan gaf in mijn reactie op het artikel: een gigantische dooddoener.
GTA V is niet voor iedereen bedoeld;
CoD (de hele franchise) is niet voor iedereen bedoeld;
Battlefield (de hele franchise) is niet voor iedereen bedoeld;
De Sims is niet voor iedereen bedoeld;
Age of Empires is niet voor iedereen bedoeld;
Saints Row is niet voor iedereen bedoeld;
Euro Truck Simulator 1/2 is niet voor iedereen bedoeld;
The Witcher 3 is niet voor iedereen bedoeld.
Do I need to say more?
Vind dit ook wel weer heel erg stempels plakken/in een hoekje stoppen.. Zie hierboven staande punt.Voor een bepaalde groep gamers biedt de titel precies wat ze willen: een virtueel eindeloze ruimte om te ontdekken. Zij zullen zich vermaken terwijl ze betere schepen verdienen, meer planeten en dieren ontdekken en misschien zelfs wel hoog komen te staan op de leaderboards waarop te zien is welke speler de meeste planeten heeft bezocht, of wie de meeste credits heeft verdiend.
Daarnaast: er zijn zát spelers die bovenaan een leaderboard willen komen te staan. Bij welke game dan ook.
Oh, heeft de 'reviewer' cijfers over wat 'echte gamers' interessant/droog/vermakelijk vinden? Natuurlijk zijn er van bepaalde genres meer games, die worden ook meer gespeeld, vereisen minder creativiteit, zijn al populair en hoeven als genre niet meer op te komen. Maar dat betekend nog niet dat je als 'previewer' eindeloos door kan gaan met stempels plakken.Een andere groep, die waarschijnlijk groter is, zal No Man's Sky echter te droog vinden. Dat is niet erg, maar in dat licht bezien is het niet zo handig dat Sony de game in de markt zet alsof iedereen zich ermee kan vermaken. In werkelijkheid bedient No Man's Sky een niche-publiek. Niet erg, maar dat is wel iets om je bewust van te zijn. Als gamer, maar ook als uitgever.
Met betrekking tot een van de bovenstaande punten: natuurlijk zal niet iedereen zich overal mee kunnen vermaken. Zo is ook niet iedereen hetero, donker gekleurd, Zuid-Amerikaans, rijk, slim, etc. etc. Weer een heerlijke dood-doener.
Mijn advies: doe de échte review met een objectief persoon, ga blanco de game in zonder verwachtingen anders dan die geschapen door de uitgevers en geniet er van. Zoals het op mij overkomt is Jurian namelijk niet iemand die een game als No Man's Sky moet reviewen. Het past gewoon niet in zijn straatje.
Nu is dit ook géén 'review' maar een Preview, maar dat terzijde
Trotse winnaar van het 'Captain Obvious lintje' van 07-10-2015!