Nieuwe all-rounder

Pagina: 1
Acties:

• PinkPanther1970
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-11 15:26
Beste tweakers,

Momenteel bestaat de gezinscomputer uit een oud beestje dat ik in 2008 heb gebouwd.
Voornaamste onderdelen: Intel Core 2 Duo E8400, Gigabyte GA-EP35-DS3, Asus EAH3650 Silent, Corsair VX450 voeding, 2*1Gb OCZ Platinum, 320Gb HDD en dat alles in de eerste Cooler Master CM690.

An sich is er geen reden waarom dit vandaag niet meer zou werken voor het gebruik dat we ervan maken (zie verder), maar de laatste tijd komen er toch steeds meer problemen voor.
Grootste "culprit" is het geheugen. Die 2Gb is toch echt te weinig vandaag de dag. Ik heb 2Gb generiek geheugen bijgekocht, maar dat veroorzaakt meer problemen dan wat anders...

Enkele maanden geleden een nieuwe monitor gekocht en nu krijgen we af en toe een BSOD tijdens het opstarten. Vorige monitor was nog VGA aangesloten, deze via DVI. Misschien heeft die videokaart ook wel haar beste tijd gehad...

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De computer wordt hoofdzakelijk gebruikt voor lichte dingen (internet, office, downloads, muziek, film), er wordt niet op gegamed (behalve als men spelletjes op internet als gamen beschouwd).
Op sommige momenten staan er wel vele vensters tegelijk open: bijvoorbeeld 10 browserschermen + 5 grote word-documenten + 5 grote pdf-bestanden, Skype en dan misschien nog een Publisher-bestand of iets anders.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zoals altijd, hoe minder hoe beter.
Maar aangezien ook dit systeem weer een flink aantal jaren moet meegaan, is kost niet de eerste zorg.
Laten we zeggen: maximum een 700 tot 750 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Wireless Logitech toetsenbord en muis
- Iiyama ProLite XB2483HSU
- Externe HDD WD My Passport Ultra 2TB
- Interne dvd-brander (merk even vergeten)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Behalve die interne dvd-brander, zo ongeveer een volledige desktop.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen grote fan van Gigabyte, huidige moederbord heeft me over de jaren redelijk wat kopzorgen bezorgd.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst een redelijk stil systeem, aangezien het in de woonkamer komt te staan.
De CM690 is op dit vlak toch wel een teleurstelling.

Ga je overklokken?
Zie er het nut niet echt van in, gezien het gebruik dat er van wordt gemaakt.

Zelf ben ik op het volgende uitgekomen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 179,30€ 179,30
1ASRock H97M Pro4€ 85,-€ 85,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 53,07€ 53,07
1Aerocool DS Cube Black Edition Closed€ 68,32€ 68,32
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 53,49€ 53,49
1Seasonic G-series 360 watt€ 59,50€ 59,50
1Crucial BX100 250GB€ 88,-€ 88,-
1Raidsonic Icy Box IB-868€ 26,-€ 26,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 612,68

Velen zullen waarschijnlijk zeggen dat dit serieuse overkill is, maar heb liever een flinke dosis overschot dan binnen dit en een jaar opnieuw tegen een of andere limiet aan te lopen.
Waarschijnlijk zal er nog een andere processorkoeler bijkomen, maar weet totaal nog niet welke.
Er is geen videokaart gepland, volgens mij voldoet de Intel® HD Graphics 4600 of vergis ik me?

Graag had ik vernomen of dit alles een mooi geheel kan vormen (vooral combinatie processor, moederbord en geheugen), of ik iets vergeten ben en of er iets beters te krijgen is voor hetzelfde bedrag...
De voeding is normaliter voldoende voor dit systeem, maar is niet modulair. Zou een modulair model beter zijn voor deze kast?
Alvast bedankt voor alle reacties.

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-11 11:09
Je zei het zelf al, dit is serieuze overkill. Nog steeds overkill, maar wel wat goedkoper is een intel i3. Met de door jouw beschreven taken die de computer moet kunnen is een i3 eigenlijk nog steeds overkill, maar wat minder dan een i5. Met een i3 kun je ook nog jaren vooruit. De interne gpu van de i3 is voldoende krachtig voor wat je ermee wil.

• PinkPanther1970
Bedoel je de i3-4160?
Want met de i3-4360 wordt het prijsverschil met de i5 me toch wat te klein...

En de rest van de build, geen opmerkingen?

[ Voor 19% gewijzigd door PinkPanther1970 op 23-06-2015 19:21 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:57

br00ky

Moderator Harde Waren
Met deze eisen heb je al genoeg aan een pentium of zelfs celeron. Waarom er dan een i5 inzetten? Meer dan 350 euro is al eigenlijk overkill.

• PinkPanther1970
br00ky schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 19:25:
Met deze eisen heb je al genoeg aan een pentium of zelfs celeron. Waarom er dan een i5 inzetten? Meer dan 350 euro is al eigenlijk overkill.
Zou dat dan niet ongeveer hetzelfde zijn als het huidige systeem eens volledig uit elkaar halen, alles goed ontstoffen, opnieuw in de kast stoppen, er een SSD in plaatsen en Windows herinstalleren?

Zo voelt het alleszins aan...

Sommige dingen lijken me gewoon tergend traag te gaan op het huidige systeem, bv. als ik tegelijker tijd een bestand van 1Gb uitpak en een ander bestand van 1Gb kopieer van de harde schijf naar een usb stick, valt de snelheid razendsnel terug.

[ Voor 23% gewijzigd door PinkPanther1970 op 23-06-2015 20:04 ]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:00
Een harde schijf 2 verschillende opdrachten tegelijk laten doen is vragen om vertraging. Laat staan op een 7 jaar oude schijf.

Zoals je zelf al aangeeft: koop een ssd en installeer Windows opnieuw.

• PinkPanther1970
White Feather schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 15:18:
Een harde schijf 2 verschillende opdrachten tegelijk laten doen is vragen om vertraging. Laat staan op een 7 jaar oude schijf.
Dat is echter niet op de 7 jaar oude schijf, maar op de nieuwe WD my passport.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:00
PinkPanther1970 schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 21:38:
[...]

Dat is echter niet op de 7 jaar oude schijf, maar op de nieuwe WD my passport.
Het blijft een mechanische schijf, die zeer slecht is in het uitvoeren van meerdere taken tegelijk.

Een ssd zal hier wonderen verrichten.

• PinkPanther1970
White Feather schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 08:37:
[...]

Het blijft een mechanische schijf, die zeer slecht is in het uitvoeren van meerdere taken tegelijk.

Een ssd zal hier wonderen verrichten.
Stel me echter de vraag wat de invloed van de processor is tijdens dergelijke werkzaamheden.
Heb even gekeken naar de CPU charts op tomshardware en bij de Adobe Acrobat, 7-Zip en Winzip tests presteert de i5 telkens duidelijk beter dan de i3.

In hoeverre valt dit op in de dagelijkse praktijk?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014

br00ky

Moderator Harde Waren
Je moet het zo zien, je PC is zo snel als je langzaamste onderdeel. Een (oude) 320GB HDD zou hier best wel eens de boosdoener kunnen zijn. 2GB RAM is natuurlijk ook niet heel ruim, of kom je daar (even checken in taakbeheer) niet overheen?

Het kost je niks extra's om eerst eens een SSD aan te schaffen en daar een schone installatie op te zetten. Als je een compleet nieuwe pc aanschaft wil je daar immers ook een SSD bij.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:06
PinkPanther1970 schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 09:08:
[...]
[..]presteert de i5 telkens duidelijk beter dan de i3.
[..]
Natuurlijk presteert een BMW 335 beter dan een BMW 318. Dat lijkt me nogal logisch. De vraag is, kopieer je echt dagelijk bestanden van 1gb? De tweede vraag is, hoe erg is het dat het een minuutje of twee langer duurt (wachten moet je toch)

Voor mijn gevoel (wat ik zo kan opmaken uit je reacties) heb je in gedachten het systeem al helemaal samengesteld en vind je het eigenlijk wel goed zo of zeg ik nu iets stoms? Een i5 is overkill, dat is al meerdere keren herhaald. Toch blijf je er aan vast houden. Dat is natuurlijk prima, dat is je goed recht (had ik zelf ook toen ik al zoveel tijd en moeite in mijn eigen build had gestopt)
De vraag is dan meer of je hier dan nog moet vragen om hulp of gewoon lekker dat ding moet aanschaffen?

*sowieso

• PinkPanther1970
br00ky schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 09:14:
Je moet het zo zien, je PC is zo snel als je langzaamste onderdeel. Een (oude) 320GB HDD zou hier best wel eens de boosdoener kunnen zijn. 2GB RAM is natuurlijk ook niet heel ruim, of kom je daar (even checken in taakbeheer) niet overheen?
De interne HDD is inderdaad het langzaamste onderdeel.
Die 2GB is meestal voldoende, als er veel tabs openstaan in FF komt 'ie wel eens aan de limiet.
DonJunior schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 09:14:
[...]

Natuurlijk presteert een BMW 335 beter dan een BMW 318. Dat lijkt me nogal logisch. De vraag is, kopieer je echt dagelijk bestanden van 1gb? De tweede vraag is, hoe erg is het dat het een minuutje of twee langer duurt (wachten moet je toch)

Voor mijn gevoel (wat ik zo kan opmaken uit je reacties) heb je in gedachten het systeem al helemaal samengesteld en vind je het eigenlijk wel goed zo of zeg ik nu iets stoms? Een i5 is overkill, dat is al meerdere keren herhaald. Toch blijf je er aan vast houden. Dat is natuurlijk prima, dat is je goed recht (had ik zelf ook toen ik al zoveel tijd en moeite in mijn eigen build had gestopt)
De vraag is dan meer of je hier dan nog moet vragen om hulp of gewoon lekker dat ding moet aanschaffen?
Laat ik nou net met een 318 rijden :*)

Niets stoms, hoor.... denk dat ik ga wisselen voor de i3-4160.
Twijfel nog over het moederbord en de voeding.
Normaliter zou een ASRock B85M Pro4 voldoende moeten zijn, maar het bios kan problemen geven met die i3... dus toch beter de H97M Pro4 of een Gigabyte GA-H97M-D3H?
De Seasonic G-series 360 watt is niet moduleerbaar, maar is dat belangrijk bij deze kast of niet?

• PinkPanther1970
br00ky schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 09:14:
Het kost je niks extra's om eerst eens een SSD aan te schaffen en daar een schone installatie op te zetten. Als je een compleet nieuwe pc aanschaft wil je daar immers ook een SSD bij.
Nog steeds aan het twijfelen, denk dat ik dit maar eerst eens ga proberen.

Nog 1 vraagje daarover: als ik nu een ssd koop en een clean install doe op het huidige systeem, kan ik die ssd daarna dan gewoon in een nieuwe build plaatsen of moet ik dan weer een clean install doen?

• PinkPanther1970
Crucial bx100 250Gb is besteld. Ga het eerst zo maar eens proberen een paar weken en dan zien we wel weer...

Echt niemand die een antwoord wil geven op mijn vraag uit de vorige post?

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
Je bedoelt dat je de ssd incl Windows installatie wilt overzetten naar een nieuwe PC? Dat kan, maar je zult wel Windows opnieuw moeten activeren. Dat kan volgens mij gewoon bij configuratiescherm dus zou je niet een nieuwe install van Windows hoeven te doen. Correct me if i'm wrong. Een nieuwe Windows installatie is trouwens een fluitje van een cent, alleen is het zo dat je wel eerst de belangrijke bestanden die je wilt bewaren moet backuppen ;).

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-11 12:17
PinkPanther1970 schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 10:46:
[...]

Nog steeds aan het twijfelen, denk dat ik dit maar eerst eens ga proberen.

Nog 1 vraagje daarover: als ik nu een ssd koop en een clean install doe op het huidige systeem, kan ik die ssd daarna dan gewoon in een nieuwe build plaatsen of moet ik dan weer een clean install doen?
Ik heb het zelf een aantal keer geflikt om een install 1-op-1 over te zetten en meestal gaat dat wel. (Windows opnieuw activeren en klaar.)
Het nadeel is dat ik altijd kleine probleemples met drivers en zo had achteraf, waardoor er na een paar weken alsnog een nieuwe install overheen ging.

• PinkPanther1970
Bedankt voor de reacties.
Pagina: 1