Subwoofer blijft aan

Pagina: 1
Acties:

• Ivar19
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:11
Hallo, Sinds enkele weken heb ik een boston acoustics ASW250 subwoofer die ik voornamelijk gebruik om films en series te kijken. Nu heb ik gemerkt dat hij soms na gebruik niet vanzelf uitschakelt / in stand-by gaat, ook wanneer de receiver uitstaat blijft hij dan aan.

Ik kan hierover eigenlijk niets vinden. Dan kom ik uit bij subwoofers die niet inschakelen, maar dat doet ie goed. Verder ook geen problemen zoals bromtonen en dat soort dingen. Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-01 14:32

Tripl3 D

Brother in Arms

Is het misschien een actieve subwoofer?

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:44
http://www.bostonacoustic...er/US/ASW_250_650_man.pdf

Check pagina 6.
Controleer vervolgens of jou instellingen dan wel kloppen met wat je verwacht. ;)

*sowieso

• Ivar19
Tripl3 D schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 14:24:
Is het misschien een actieve subwoofer?
Het is een actieve subwoofer ja
DonJunior schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 14:29:
http://www.bostonacoustic...er/US/ASW_250_650_man.pdf

Check pagina 6.
Controleer vervolgens of jou instellingen dan wel kloppen met wat je verwacht. ;)
Mijn verwachting klopt. De sub is aangesloten via de LFE aansluiting en staat op auto. Na een paar minuten zonder signaal zou ie dan moeten uitschakelen, meestal gaat dit goed. Soms zie ik echter na een half uur of een uur dat ie nog aan staat.

[ Voor 14% gewijzigd door Ivar19 op 23-06-2015 15:06 ]

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:43

ktf

Heb je in zo'n situatie al eens je oor tegen de speaker aangedrukt om te luisteren of hij nog zachtjes geluid maakt? Misschien heb je last van een hele zachte hum die de speaker wakker houdt.

• Theck88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-01 13:08

Theck88

If it's hard just KISS!

De subwoofers zijn vrij gevoelig voor signaal. De volgende dingen kun je proberen:
- Probeer een andere subwoofer kabel (interferentie van andere bronnen) en leg deze vrij van stroomkabels.
- Receiver volledig van het stroom halen en kijken of dan de sub in stand-by gaat (dan is dat je boosdoener).

Thuis de zelfde situatie meegemaakt waarin de sub niet automatisch in stand-by ging. Lag in mijn geval aan de receiver die in stand-by hele lichte ruis doorstuurde. De subs zijn zeer gevoelig voor signaal om in te schakelen. Bij het minst of geringste signaal blijft de aan of springt aan. Opgelost met de trigger-ingang van mijn sub. Volgens mij heeft de ASW250 die helaas niet.

My computer once beat me at chess, but it was no match for me in kickboxing

• Ivar19
ktf schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 19:24:
Heb je in zo'n situatie al eens je oor tegen de speaker aangedrukt om te luisteren of hij nog zachtjes geluid maakt? Misschien heb je last van een hele zachte hum die de speaker wakker houdt.
Dat zal ik de volgende keer eens controleren.
Theck88 schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 19:49:
De subwoofers zijn vrij gevoelig voor signaal. De volgende dingen kun je proberen:
- Probeer een andere subwoofer kabel (interferentie van andere bronnen) en leg deze vrij van stroomkabels.
- Receiver volledig van het stroom halen en kijken of dan de sub in stand-by gaat (dan is dat je boosdoener).

Thuis de zelfde situatie meegemaakt waarin de sub niet automatisch in stand-by ging. Lag in mijn geval aan de receiver die in stand-by hele lichte ruis doorstuurde. De subs zijn zeer gevoelig voor signaal om in te schakelen. Bij het minst of geringste signaal blijft de aan of springt aan. Opgelost met de trigger-ingang van mijn sub. Volgens mij heeft de ASW250 die helaas niet.
Er zit inderdaad geen trigger-ingang op. In eerste instantie waren er wel wat problemen met het inschakelen, daarom heb ik het subwoofersignaal op de reciever harder gezet (+7db uit mn hoofd) en het volume op de subwoofer zelf zachter. Kan het helpen om dit op de receiver iets terug te zetten of maakt dat in stand-by niet uit?

Ik zal vanavond de kabel even controleren, wordt vervolgd.

• DonJunior
Ivar19 schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 10:13:
[..] daarom heb ik het subwoofersignaal op de reciever harder gezet (+7db uit mn hoofd) en het volume op de subwoofer zelf zachter. Kan het helpen om dit op de receiver iets terug te zetten of maakt dat in stand-by niet uit?

[..]
Sorry, maar dat was echt het eerste wat ik zelf zou proberen |:(
Of het werkt of niet daargelaten maar dat had je natuurlijk zelf ook al kunnen doen.. Je geeft zelf immers aan dat je eerder al problemen had met inschakelen en dat je dit hebt "opgelost" door het opschroeven van deze waarden.. Dan lijkt mij de eerste gedachte als de sub vervolgens niet meer vanzelf uit gaat.. "Oh misschien de waarden iets te hoog staan"

*sowieso

• Ivar19
DonJunior schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 10:20:
[...]

Sorry, maar dat was echt het eerste wat ik zelf zou proberen |:(
Of het werkt of niet daargelaten maar dat had je natuurlijk zelf ook al kunnen doen.. Je geeft zelf immers aan dat je eerder al problemen had met inschakelen en dat je dit hebt "opgelost" door het opschroeven van deze waarden.. Dan lijkt mij de eerste gedachte als de sub vervolgens niet meer vanzelf uit gaat.. "Oh misschien de waarden iets te hoog staan"
Je zou gelijk hebben als de sub altijd aan zou blijven, dit is niet het geval. Als je iets beter had gelezen, wist je dat het meestel goed gaat en de sub na een paar minuten uitschakelt. Daarnaast staat de receiver op de momenten dat de sub aanblijft uit. In theorie is er dus geen signaal, laat staan dat dit extra versterkt wordt. Overigens is het signaal versterken bij een subwoofer die (te)laat inschakelt voor zover ik weet gebruikelijk. :+

• DonJunior
Ivar19 schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 12:07:
[...]

[..] Als je iets beter had gelezen, [..]
Ik heb prima gelezen. Vond het alleen vreemd dat je deze optie zelf nog niet bedacht had aangezien je zelf dus al andere issues had met de subwoofer. Dan zou ik eerst mijn eigen stappen terug draaien om te kijken of dat iets oplost voordat ik om hulp zou gaan vragen. Maar goed never mind. Succes ermee in ieder geval.

*sowieso

• Theck88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-01 13:08

Theck88

If it's hard just KISS!

DonJunior schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 16:33:
[...]

Ik heb prima gelezen. Vond het alleen vreemd dat je deze optie zelf nog niet bedacht had aangezien je zelf dus al andere issues had met de subwoofer. Dan zou ik eerst mijn eigen stappen terug draaien om te kijken of dat iets oplost voordat ik om hulp zou gaan vragen. Maar goed never mind. Succes ermee in ieder geval.
Deze optie die je aandraagt (hoe goed ook bedoeld) is irrelevant, want de sub gaat niet in standby als de receiver uit staat. De receiver geeft dan helemaal geen signaal door (als het goed is en geen defect heeft). Instellen van de hoeveelheid dB heeft hier dan ook geen invloed op.

Mijn vraag aan de TS is: heb je al mijn tips al geprobeerd en zo ja wat is het resultaat?

My computer once beat me at chess, but it was no match for me in kickboxing

• Ivar19
Kabels heb ik inmiddels kunnen uitsluiten. Vervolgens toch nog maar eens een keer goed geluisterd, er zit een hele zachte brom in, zelfs met de volumeknop volledig open (zonder signaalkabel) nauwelijks hoorbaar.

Inmiddels contact opgenomen met Hificorner, nu afwachten wat ze eraan gaan doen.

Verwijderd

Hallo, ik heb net dezelfde subwoofer ASW250. Ik vermoed dat het toch een gekend probleem is bij dit type subwoover. Ik heb op engelstalige forums meerdere reacties teruggevonden van deze sub die een brom of humm veroorzaakt. Deze brom is waarschijnlijk de reden dat de sub niet in mute gaat, in mijn geval schakelt mute nooit in. Verder speelt de sub wel volgens mijn verwachtingen. Enkel als de muziek of film uit staat hoor ik het brommend geluid. Ik zet daarom de sub na gebruik volledig uit.
Ik heb de sub module opengemaakt en ik vermoed dat de reden van dit probleem te zoeken is bij het gebruik van en gewone transformator die niet voldoende afgeschermd is van de versterker schakelingen in de elektronica .Duurdere ringkern transformatoren hebben hier meestal minder last van.
Ik heb de mogelijkheid onderzocht de tranfo te vervangen naar een duurdere ringkern maar ik vrees dat de kosten vann ca 70€ niet zullen opwegen tegen het voordeel. Ik bestel me binnenkort wel nog een master-slave contactdoos die de sub automatisch uitschakeld als ik mijn versterker uit zet.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:05

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat laatste is failsafe en werkt altijd. Heb je ook die brom niet meer. Een stoorsignaal op de sub zou de oorzaak kunnen zijn, maar dat kun je testen: trek de signaalkabel maar uit je receiv. Dan moet ie nar verloop van tijd uit gaan, me dunkt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1