Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-06 00:57
Hallo, ik heb een probleem met mijn extender, waarbij het internet steeds dropped. Ik zal even de situatie uitleggen:

Ziggo abonnee, een Netgear R7000 aan mijn Ubee modem hangen (waarvan de router uit staat). De R7000 geeft overal perfect internet, behalve in de slaapkamer waar ik het juist wil hebben (Daar staat een smart TV en een PS4). Nu heb ik daarvoor een Extender gekocht die dat euvel prima op had gelost; de Netgear EX6100.

Tot afgelopen week. Ineens ging het internet er continu uit. Firmware updates gedaan, zowel mijn router als mijn extender, allemaal nutteloos. Na lang klooien, en alle opties aan en uit gezet, kwam ik tot de conclusie dat het ligt aan WPA2-AES. Wanneer ik mijn router in WPA2 of mixed WPA/WPA2 laat uitzenden, en in mijn extender opgeef dat het ik het internet wil connecten via WPA2, dan verlies ik dus steeds internet. Zet ik mijn router op mixed WPA/WPA2 en in mijn extender dat het signaal WPA-TKIP is, is het internet vlekkeloos.

Mooi zou je denken. Nou nee, want de WPA-TKIP zorgt ervoor de de maximale snelheid tussen de router en extender slechts 54 Mbit is. Dat komt netto neer op 20 Mbit via speedtests. Terwijl ik voorheen gemakkelijk 40 Mbit haalde toen alles nog functioneerde via WPA2-AES. Die snelheid was vooral fijn voor het downloaden van content via de PSN store.

Ik heb vanalles geprobeerd met firmware terugzetten, op zowel de router als extender, maar het heeft totaal geen nut. Het lijkt me toch sterk dat dit een hardware matig probleem is. Internet doet het dus wel via WPA2, echter dan weer 30 seconden wel, dan weer een 30 seconden niet etc etc. Het probleem lijkt mij zich voor te doen dankzij een lease probleem, waarbij steeds de verbinden verbroken wordt en weer terug aangezet wordt.

Hoe los ik dit op? Hellup!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-06 18:20
Dit komt door de implementatie van 802.11n.
Note: TKIP is not permitted for 802.11n-based transmissions. It is only supported for legacy (802.11b, 802.11g and 802.11a) transmissions, which are limited to a maximum of 54 Mbps.
Dus helaas zal je aan deze snelheid vast zitten als je TKIP encryptie instelt. Maar zo te zien ondersteund beide je router en extender ook AES. Dus is het een kwestie van goed instellen. Zet de encryptie op alleen AES ipv TKIP+AES (weet niet precies hoe ze het beestje in jou router een naam geven) en dan zul je als het goed is betere snelheden moeten kunnen halen.

Maar is het misschien niet makkelijker om je router op een betere "centrale" plek in het huis neer te zetten in plaats van met een extender te gaan werken? Dit heeft namelijk ook veel invloed op de snelheid van je verbinding ivm. interferentie.

[ Voor 24% gewijzigd door chickpoint op 23-06-2015 14:49 . Reden: post wat uitgebreid ]

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
chickpoint schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 14:43:
Dit komt door de implementatie van 802.11n.

[...]

Dus helaas zal je aan deze snelheid vast zitten. Is het misschien niet makkelijker om je router op een betere "centrale" plek in het huis neer te zetten in plaats van met een extender te gaan werken? Dit heeft namelijk ook veel invloed op de snelheid van je verbinding ivm. interferentie.
Hij staat vrij centraal, het probleem zit hem echt in de dode hoek. Achter in de tuin haal ik bijvoorbeeld gemakkelijk hoge snelheden, en boven op andere kamers idem. Op zich haal ik wel degelijke snelheden direct naar de router vanuit die dode hoek, maar het signaal is niet stabiel (en heeft een relatief hoge ping, 30-40 tegenover 10-15 via extender).

Ik weet dat TKIP gelimiteerd is tot 54Mbps, maar ik wil eigenlijk vooral dat ik weer gewoon kan verbinden via AES (de verbinding tussen router en extender). Tot een week geleden werkte dat prima, maar nu dus niet meer. Ik begrijp niet waarom dit ineens niet meer kan. Het is denk ik gekomen na een firmware upgrade van de extender, maar terugzetten heeft totaal geen zin. Ik heb zo ongeveer alle mogelijke firmware combinaties geprobeerd, en niets werkt.

Ik bedenk me zojuist dat ik eventueel nog het volgende kan proberen, signaal van router naar extender via 5Ghz, en vervolgens de extender 2,4Ghz laten uitzenden, misschien dat dat wel werkt. Ik ga het eens proberen.

Edit: wat betreft de encryptie van de router enkel op AES te zetten zorgt voor hetzelfde probleem, wegvallend internet.

[ Voor 3% gewijzigd door MadDogMcCree op 23-06-2015 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-06 17:22
Heb je al eens gekeken naar de sterkte van het wifi signaal richting extender ?
Misschien dat er sinds afgelopen week een stoorzender bij is gekomen die het signaal wegduwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
EverLast2002 schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 15:05:
Heb je al eens gekeken naar de sterkte van het wifi signaal richting extender ?
Misschien dat er sinds afgelopen week een stoorzender bij is gekomen die het signaal wegduwt.
Dat vermoedde ik in eerste instantie ook, maar ik heb niets kunnen ontdekken, daarnaast connect ik met de rest van de apparaten zonder enige problemen. Internet valt niet weg wanneer ik direct connect naar mijn router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
Ik plaats voor het gemak even een quote uit een ouder topic
chickpoint schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 16:35:
Kort gezegd? Nee, dat zal niet de beste oplossing zijn.

Je hebt inderdaad kans dat het helpt en je fatsoenlijk je films kunt kijken, maar des te groter is de kans dat je gemiddelde netwerk performance er op achteruit gaat. Dit komt doordat een repeater flink kan storen op je wifi, waar al zoveel storing zit op 2,4 GHz.

Ook is het plaatje wat je gevonden hebt een beetje rooskleurig, de realiteit is net iets anders.
[afbeelding]

Mijn ervaring is dat repeaters meestal op het zelfde kanaal uitzenden als het kanaal waar ze wifi op ontvangen. Dit stoort enorm en kan tot gevolg hebben dat je in je hele huis brakke wifi hebt.

De beste optie is inderdaad een kabel leggen. Maar aangezien je aangeeft dat, dat geen optie is heb je nog een andere netter oplossing. Probeer tot zover mogelijk 1 kabel te leggen en plaats daar op het eind een extra accespoint. Dat kan een accespoint zijn maar ook een router zijn (mits correct ingesteld).
Het kan zijn dat je last hebt van interferentie. Zeker omdat het opeens gebeurde kan het zijn dat de buren op bijv een router nu ook op dat kanaal hebben ingesteld. Kijk even met de applicatie wifianalyzer of inssider eventjes hoe vol de band zit met wifi routers. Natuurlijk kan het ook nog zijn dat iets anders het probleem veroorzaakt zoals bijv draadloze camera's, babyfoons, etc. Daarbij ook nog komend dat jou extender ook voor een hoop interferentie zorgt, misschien was dit de druppel.

[ Voor 3% gewijzigd door chickpoint op 23-06-2015 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Ik denk ook dat je een paar termen door elkaar haalt, internet valt niet weg of uit, maar je wifi verbinding.
Althans, zo lees ik je verhaal.
En wat bedoel je met de zin "Het probleem lijkt mij zich voor te doen dankzij een lease probleem" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
Nee, het internet is echt het enige wat weg valt. Wifi verbinding blijft gewoon beschikbaar. (edit: voor de duidelijkheid, ik kan bijvoorbeeld wel gewoon met de instellingen van de router zelf prutsen terwijl ik verbonden ben met de extender, dat terwijl het internet het niet doet)

Met het lease probleem bedoel ik dat hij steeds opnieuw met de router wil connecten, dat de lease om de minuut vervalt.

@chickpoint: Ik gebruik iStumbler ;) Ik zit als enige op kanaal 6, de rest zit op 1, 10 of 11, maar dat zijn hele zwakke signalen. Ik woon in een vrijstaande woning, mijn S/N zit op 55 dB het dichtstbijzijnde andere signaal staat op 25 dB, en dat signaal zit er al jaren. Er is de afgelopen tijd 1 signaal bijgekomen, maar die zit op slechts 7dB.

Overigens zojuist Router 5Ghz -> Extender -> 2.4 Ghz geprobeerd, maar dat is al helemaal kansloos. Extreem onstabiel internet, en valt alsnog weg.

Ik denk dat ik voorlopig maar genoegen moet nemen met 20 Mbit.

[ Voor 10% gewijzigd door MadDogMcCree op 23-06-2015 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Volgens mij speelt er iets anders dan het wifi signaal-probleem....
Als internet wegvalt maar je wifi verbinding wel behouden blijft.

Hoe heb je de apparatuur ingesteld en aangesloten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-06 15:28
Kan me niet voorstellen dat de methode van encryptie een verbinding wel laat vallen.
Als de verbinding zo slecht is dat hij niet meer kan decrypten krijg je er ook geen andere data door heen.

Is het niet mogelijk om in plaats van een extender dat ding als accesspoint te schakelen.
Dus met een kabel aansluiten en dan zo dicht mogelijk bij die dode hoek plaatsen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-06 14:24
Ben(V) schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 15:33:
Kan me niet voorstellen dat de methode van encryptie een verbinding wel laat vallen.
Met de combimodus 802.11bgn WPA1/WPA2 (TKIP-AES) falen heel veel extenders.
Zet hem voor de gein eens op 802.11g, WPA2+AES met een fixed kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
jeroen3 schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 15:35:
[...]

Met de combimodus 802.11bgn WPA1/WPA2 (TKIP-AES) falen heel veel extenders.
Zet hem voor de gein eens op 802.11g, WPA2+AES met een fixed kanaal.
Zoals eerder aangegeven, werkt dit dus niet. Hij heeft altijd op AES only gestaan. Iedere vorm van AES zorgt er nu voor dat de verbinding weg valt. De enige reden dat hij op mixed staat, is na het uitproberen van alle mogelijke opties om internet wel aan de gang te krijgen via de extender.

Het kanaal staat overigens fixed, altijd al gestaan, ik heb 1 t/m 11 uitgeprobeerd, dezelfde problemen op ieder kanaal.

Naar mijn idee is het echt een time-out/lease probleem, gezien internet altijd op precies hetzelfde moment wegvalt, zo'n 30 seconden na de eerste verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Dus als je een continue ping start vanaf de extender naar de ubee, dan is er geen uitval ?
En wel uitval om de 30 seconden als je hetzelfde doet maar dan naar bijv www.google.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-06 14:24
Gebruikt hij dezelfde key of moet hij alles opnieuw versleutelen voor het extended netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
Inmiddels bijna 2 jaar verder, en het probleem nooit kunnen oplossen. In iedere configuratie valt het internet weg (dus niet het wifi signaal, enkel internet), behalve wanneer ik de R7000 op WPA-WPA2 zet, en de extender de Wifi enkel laat importeren op WPA-TKIP. Waarom is mij een raadsel. Er is wel één andere optie, en dat is 'bedrijfmode, in de configuratie Router > 5Ghz signaal WPA2 > Extender > 2.4Ghz signaal > apparaat. Helaas is dit geen optie voor online gaming, omdat het ondanks prima signaal percentages hopeloos instabiel is. Download snelheid ligt dan op circa 60mbit, maar met gigantische lagspikes.

De prestaties zijn er ook niet bepaald beter op geworden. Inmiddels is ook online gamen zo goed als onmogelijk, omdat in de enige goed functionerende configuratie ook veel lagspikes veroorzaakt. Dat terwijl het ontvangst signaal van router > extender 100% is, en het signaal van extender > PS4 90-100%.

En het is ook niet zo dat het onmogelijk is 'lagloos' te gamen via een extender. Het heeft immers lange tijd wél goed gewerkt. Het is ook niet zo dat het drukker is geworden op de frequentie. Ik woon in een vrijstaand huis, en vrijwel alle buren gebruiken de standaard ingebouwde routers van de ISP. En als deze al te ontvangen zijn zitten ze op andere kanalen.

Ik ga er dus vanuit dat er gewoon wat mis is met mijn Netgear EX6100 extender, zeer waarschijnlijk na een firmware update (het ding in zijn geheel resetten helpt niet). Omdat ik toch persé een goed draadloos signaal in de uithoeken van de bovenverdieping wil, vraag ik me af wat ik het beste kan doen. Opnieuw een extender aanschaffen, of toch voor een powerline oplossing kiezen? Het hoeft van mij niet razend snel internet te zijn, zolang het maar 100% stabiel is. Een kabel trekken is niet echt een optie. Dat is me te duur en het kost me alsnog een draadloos access point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenn456
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-06 09:16
Kies voor een powerline die zijn veel stabieler. Koop een set met WiFi er bij in en je bent klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
MadDogMcCree schreef op zondag 19 maart 2017 @ 23:31:
Inmiddels bijna 2 jaar verder, en het probleem nooit kunnen oplossen. In iedere configuratie valt het internet weg (dus niet het wifi signaal, enkel internet), behalve wanneer ik de R7000 op WPA-WPA2 zet, en de extender de Wifi enkel laat importeren op WPA-TKIP. Waarom is mij een raadsel. Er is wel één andere optie, en dat is 'bedrijfmode, in de configuratie Router > 5Ghz signaal WPA2 > Extender > 2.4Ghz signaal > apparaat. Helaas is dit geen optie voor online gaming, omdat het ondanks prima signaal percentages hopeloos instabiel is. Download snelheid ligt dan op circa 60mbit, maar met gigantische lagspikes.

De prestaties zijn er ook niet bepaald beter op geworden. Inmiddels is ook online gamen zo goed als onmogelijk, omdat in de enige goed functionerende configuratie ook veel lagspikes veroorzaakt. Dat terwijl het ontvangst signaal van router > extender 100% is, en het signaal van extender > PS4 90-100%.

En het is ook niet zo dat het onmogelijk is 'lagloos' te gamen via een extender. Het heeft immers lange tijd wél goed gewerkt. Het is ook niet zo dat het drukker is geworden op de frequentie. Ik woon in een vrijstaand huis, en vrijwel alle buren gebruiken de standaard ingebouwde routers van de ISP. En als deze al te ontvangen zijn zitten ze op andere kanalen.

Ik ga er dus vanuit dat er gewoon wat mis is met mijn Netgear EX6100 extender, zeer waarschijnlijk na een firmware update (het ding in zijn geheel resetten helpt niet). Omdat ik toch persé een goed draadloos signaal in de uithoeken van de bovenverdieping wil, vraag ik me af wat ik het beste kan doen. Opnieuw een extender aanschaffen, of toch voor een powerline oplossing kiezen? Het hoeft van mij niet razend snel internet te zijn, zolang het maar 100% stabiel is. Een kabel trekken is niet echt een optie. Dat is me te duur en het kost me alsnog een draadloos access point.
Voor je gaat kiezen uit 2 storingsgevoellige oplossingen ga dan eerst even goed na bij jezelf of het niet mogelijk is om een kabel te trekken naar je verdieping (de CV leiding moet ook ergens naar boven/ beneden ;) ). Ik denk dat je van een kabel meer profijt zal hebben dan enig andere oplossing. Mocht je er niet helemaal komen met een kabel kun je er ook nog voor kiezen om op je verdieping een 2e accesspoint neer te zetten. Beter 2 zwakke accesspoints als 1 hele sterke en veel beter dan een extender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
Een kabel trekken is zeker mogelijk, ik heb zelfs ongebruikte bekabeling er momenteel in zitten. Maar omdat deze kabel dan niet op een ideale positie uitkomt, vind ik de kosten niet opwegen tegen het voordeel. Het Wifi punt moet namelijk op de overloop komen, zodat de rothoekjes op de bovenverdieping ook toegang hebben tot Wifi. De telefoon sockets zitten namelijk exact in de hoeken waar het internet slecht is. Dan moet er waarschijnlijk alsnog een extender komen om 1 of 2 kamer te voorzien van stabiel internet.

Momenteel gaat het slechts om één TV, één PS4 op slaapkamer A en stabiel internet op de plek van het bed op slaapkamer B.

En het belachelijke is, ga ik in de tuin op 30 meter van de router zitten, heb ik alsnog snel stabiel internet. Het zijn twee dikke draagmuren die het signaal verpesten. Ik neig toch naar een Extender, vooral vanwege het feit dat de Powerlines veelal geen geweldige antennes hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

MadDogMcCree schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 22:26:
... Ik neig toch naar een Extender, vooral vanwege het feit dat de Powerlines veelal geen geweldige antennes hebben.
Als jij bandbreedte belangrijk vindt moet je een accesspoint neerzetten. Extenders gebruiken een inferieure techniek. Ze halveren - per definitie - je bandbreedte.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
Brahiewahiewa schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 01:57:
[...]

Als jij bandbreedte belangrijk vindt moet je een accesspoint neerzetten. Extenders gebruiken een inferieure techniek. Ze halveren - per definitie - je bandbreedte.
Bandbreedte vind ik juist ondergeschikt aan stabiliteit. Al haal ik maar 10 Mbit, dat maakt me niet zoveel uit. Overigens toen mijn extender wel goed functioneerde, haalde ik op het 5Ghz netwerk circa 80 Mbit en 40 Mbit op 2.4Ghz. Ruim voldoende voor mijn wensen.

Ik twijfel tussen de volgende producten;

pricewatch: TP-Link AV500 Powerline Universal WiFi Range Extender, 2 Ethernet...

pricewatch: TP-Link RE450-AC1750 Wi-Fi Range Extender

Zelfde prijs. Voordeel extender is dat ik heb op de gewenste plek kan hangen en een groter bereik heeft. Voordeel van de powerline is dat deze bedraad aan de PS4 en TV te hangen is, maar heeft als nadeel dat de Wifi waarschijnlijk niet afdoende is om slaapkamer B te voorzien van een goed signaal. De powerline centraal hangen (op de plek van de huidige extender) lijkt mij geen beste optie, ik vermoed dat het Wifi signaal onder de maat zal zijn in beide slaapkamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
De impact van een extended is best groot. Ja het klopt dat de blokjes van je signaal op vol staan maar de extended zorgt voor een hoop interferentie als je deze niet goed instelt. Vaak zenden extenders op het zelfde kanaal uit als dat ze ontvangen. Dan heb je dus alsnog geen stabiliteits/ snelheidswinst.

Voor je een extender gaat kopen, probeer op de locatie waar je hem wilt hangen of je daar een goed/ stabiel signaal kunt ontvangen op dit moment. Aangezien 2.4GHz en 5GHz vrije banden zijn kan iedereen hier op zitten, daarom kan het de ene keer wel goed werken en de andere keer niet. Je bent afhankelijk van de signalen op je heen.

Pagina: 1