Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-09 17:56
Van een oude werkgever van mij kreeg ik de vraag of ik een klusje in de avonduren wilde oppakken (tussen de 30 en 60 uur) tegen een vergoeding van 60 euro excl. btw. Ik heb VAR ROW aangevraagd aangezien ik dit naast mijn normale baan doe en ik kan deze inkomsten dan gewoon opgeven. Als ROW mag ik geen BTW opgeven, dus die zet ik netjes op 0%.

Op zich natuurlijk helemaal prima, maar in hoeverre kan ik hier zaken als aanschaf van mijn macbook die ik voornamelijk gebruik voor het ontwikkelen aftrekken? Uiteraard gebruik ik hem ook wel eens prive, maar ik gebruik hem ook om mijn kennis te vergroten. Maar ook bijvoorbeeld de tas waar deze in gaat, een koptelefoon etc?

Maar ik weet niet of ik in de toekomst deze klusjes blijf doen, maar ik gebruik het wel voor het vergaren van kennis die ik weer inzet mocht ik wel weer iets zakelijks gaan doen.

Kortom, ik vind het allemaal maar rare regeltjes en ik ben benieuwd of iemand hier ervaring heeft met dit soort dingen en hoe jullie dit opgelost hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
Een Macbook is geen uitgave maar en kapitaalgoed, dat schrijft over meerdere jaren af. Ik weet niet hoe je met VAR-ROW kunt activeren, en vermoed dan ook dat het niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-09 10:57
Even gezocht op op de site van de belastingdienst en je mag de zakelijkkosten aftrekken van je inkomsten maar zoals hierboven genoemd moet je dit in meerdere jaren afschrijven. Hiervoor moet je wel een boekhouding met balans hebben om dit goed te kunnen administreren maar dit hoeft geen probleem te zijn lijkt me.

http://www.belastingdiens...n_ter_beschikking_stellen

Wat wel een beetje tegenstrijdig is is dat je kosten voor computers die behoren tot het privévermogen weer niet mag aftrekken volgens dit lijstje. En met een VAR-ROW heb je niet echt een zakelijk vermogen naar mijn idee.

http://www.belastingdiens..._die_u_niet_mag_aftrekken

Ik zou het even navragen bij de belastingdienst of een adviseur als ik jou was.

[ Voor 9% gewijzigd door cytherea op 23-06-2015 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Inderdaad, ik zie niet hoe je een zakelijk vermogen hebt. Bovendien voer je geen balans in je prive-aangifte. Ik zie dus niet hoe je een computer of ander kapitaalgoed zou kunnen afschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als ROW mag ik geen BTW opgeven, dus die zet ik netjes op 0%.
Ik dacht dat je juist helemaal geen btw mag vermelden (als je ook geen btw-nummer hebt); een btw-tarief van 0% is iets anders, namelijk specifiek voor deze goederen en deze diensten. Door 0% op je aangifte te zetten loop je bijvoorbeeld het risico dat je afnemer onjuist jouw Btw-vrije dienst opgeeft in de 0%-categorie bij zijn aangifte.

Kan iemand dit bevestigen?

[ Voor 15% gewijzigd door kunnen op 23-06-2015 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-09 17:56
kunnen schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 16:53:
[...]

Ik dacht dat je juist helemaal geen btw mag vermelden (als je ook geen btw-nummer hebt); een btw-tarief van 0% is iets anders, namelijk specifiek voor deze goederen en deze diensten. Door 0% op je aangifte te zetten loop je bijvoorbeeld het risico dat je afnemer onjuist jouw Btw-vrije dienst opgeeft in de 0%-categorie bij zijn aangifte.

Kan iemand dit bevestigen?
Je hebt gelijk.. Ik bedoelde dat ik hem niet ging vermelden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain