Bij licht gebruik van pc, beeld en soms geluid vallen weg

Pagina: 1
Acties:

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:31
Sinds enkele dagen heb ik zonder enige (voor mij bekende) aanleiding problemen met de computer. Tijdens gebruik van de computer voor browsen en e-mailen is het me nu al meerdere keren gebeurd dat de monitor ineens geen aansturing meer krijgt. Op dat moment hoor ik ook de ventilatoren tijdelijk harder gaan draaien, zoals ook bij opstarten van de pc gebeurt. De computer blijft wel te allen tijde ingeschakeld, de lampjes blijven branden. Als ik muziek aan heb staan dan blijft dat soms ook even doorspelen, terwijl andere keren de muziek sterk vervormd al gauw tot een einde komt. Ik krijg de pc na deze crash enkel nog aan de praat door de resetknop te gebruiken. Starten gaat dan zoals gebruikelijk, alsof er niets gebeurd is.

Dit zijn de specificaties van de computer, gekocht en zelf geassembleerd in september 2011.

CPU: AMD Phenom II X4 965
Moederbord: ASRock 970 Extreme4 AMD 970
Geheugen: Corsair 2x4GB, DDR3, PC12800, CL9, Vengeance
GPU: Club 3D Radeon HD 6950, 1GB
Voeding: Corsair CX 430W V2

Wat ik zelf heb gedaan om problemen op te sporen of uit te sluiten:

- Windows in veilige modus gebruiken. In veilige modus is het probleem ook twee keer voorgekomen, dat sluit volgens mij een softwarematig probleem uit.

- Memtest86+ anderhalve cyclus laten draaien, 0 errors. Dit maakt het geheugen een zeer onwaarschijnlijke kandidaat.

- Computerkast geopend en de hardware en kabels geïnspecteerd. Alles ziet er netjes uit, geen stofophopingen, kabels zitten stevig vast, geen beschadigingen aan hardware, geheugen en GPU stevig op moederbord vast.

- Temperaturen van hardware gecheckt, alles in orde.

- Logbestanden Windows (Windows 7) bekeken. Daar staan kritieke fouten in, maar die hebben waarschijnlijk gewoon te maken met dat ik de resetknop gebruik. Namelijk:
Gebeurtenis 41: Kernel-Power: Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te worden afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.

Blijven als opties voor mij over het moederbord, de processor en de videokaart. Graag zou ik van jullie horen wat ik nog meer zou kunnen doen om de oorzaak specifieker op te sporen. Het vervangen van drie onderdelen terwijl er maar één defect is, is natuurlijk zonde. Klinkt dit jullie bekend in de oren als specifiek een probleem met een bepaald onderdeel?

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
9 v/d 10 keer is het volgens mij het mobo.
Heb je een reserve mobo liggen? Anders een goedkoop exemplaar bestellen (bij een legit(als in fatsoenlijke service) webshop) en checken of je vergelijkbare errors krijgt. Indien de errors zijn opgelost lag het aan je oude mobo en hou je de nieuwe, anders retourneer je de nieuw bestelde binnen 14 dagen in nieuwstaat.

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Kan je een (goede) voeding van iemand lenen, om uit te sluiten dat het niet daar aan ligt?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• FreddyFish
Bedankt voor de reacties. Hardware lenen is misschien mogelijk. Als het niet anders kan dan moet ik dat maar gaan proberen ja. Ik hoopte dat het een duidelijk verhaal zou zijn. Ik ga eerst het moederbord maar proberen, maar niet om puur te testen een nieuwe bestellen en retourneren, dat vind ik niet netjes. Processor is zo goed als uitgesloten? Een kapotte processor zou het hele systeem onbruikbaar maken zeker? Voeding kan, maar lijkt me onwaarschijnlijk. Vanavond zal ik eens een zware game draaien om de voeding zwaarder te belasten.

• GieltjE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:11

GieltjE

Niks te zien...

Probeer allereerst eens cool & quiet uit te zetten, heb al op veel AMD machine's meegemaakt dat deze optie veel problemen veroorzaakt bij laag gebruik (juist niet bij belasting, want dan schakelt deze niet).

Hell / 0

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Voeding lijkt mij het meest waarschijnlijke gezien je klachten. Ik zat dat eerst proberen voordat je met een ander moederbord aan de haal gaat.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• FreddyFish
De afgelopen twee dagen heb ik de computer vrij veel gebruikt maar geen enkel probleem ondervonden. Dit terwijl ik nog helemaal geen hardware heb gewisseld of cool & quiet aangeraakt heb. Apart, maar als het zo blijft ben ik tevreden. Ik laat dit topic dus rusten tot eventueel de problemen terugkeren. Nogmaals dank voor het meedenken.

• Cowamundo
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:17
Laatste periode tijdens het websurfen met chrome had ik ook steeds last van het feit dat mijn scherm even op zwart sprong, mijn GPU leek te resetten en ik na 2-3 seconden weer beeld had maar ik niet snapte waardoor dit kwam.
Blijkbaar ben ik dus niet de enige die deze (TDR) Timeout Detection and Recovery (weer wat geleerd) error heeft en het schijnt dat de v350.12 drivers hier geen last van te hadden, ik zou aanraden om de nieuwe drivers weer te verwijderen en een paar stapjes terug te doen naar 350.12.
Pagina: 1