Toon posts:

aankoop basis computer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil de computer voornamelijk gebruiken voor simpele zaken. Dit houdt in dat ik een aantal open office werkbladen gelijktijdig wil kunnen gebruiken, alsook op verschillende beurssites surfen. Daarbij moet ook een beurs software programma draaien, maar dit vraagt niet veel. Daarnaast wat easy surfing (youtube, fb, nieuwssites), mailen en misschien occasioneel eens een film bekijken. Videobewerking, games spelen en dergelijke zijn dus niet vereist.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De prijs is doorslaggevend, ik wil een zo goedkoop mogelijk systeem. Hierbij denk ik aan maximaal 500 €, maar als het goedkoper kan zoveel te beter...

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Voorlopig wil ik testen of ik mijn flatscreen (samsung, 40") kan gebruiken als multiscreen. Lijkt jullie dit een goed idee of 'not done'? Indien dit niet goed loopt, zal ik nog één of twee aparte schermen moeten kopen. Het mogelijk kunnen gebruiken van twee schermen kan dus wel best al voorzien zijn bij de pc.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik twijfel tussen een gewone pc en een mini pc (intel nuc, shuttle, ...), die mogelijk ook aan al mijn wensen kan voldoen? Qua processor, moederbord, intern geheugen, enzovoort heb ik niet echt een idee wat nodig is voor mijn activiteiten, ben een echte noob op dat gebied. O+ Wat ik verder denk nodig te hebben zijn 1 of 2 hdmi ingangen, ethernet, minstens een viertal usb ingangen, vga (als dat nog gebruikt wordt voor gewone monitors).. Wifi is niet vereist, een dure videokaart of grote harde schijf ook niet. Verder zal ik wel gewoon een aparte draadloze muis en toetsenbord kopen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur naar merk toe.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Voor het geluid wil ik met boxjes werken die ik nog heb liggen, hoe lager het energieverbruik hoe beter,...

Ga je overklokken?
Ik weet niet wat met overklokken bedoeld wordt, dus ik vermoed van niet. :)

Graag zou ik weten of jullie zelf iets zouden samenstellen of ik toch best een samengestelde computer koop. Wat mij wel aan mijn wensen lijkt te voldoen, is deze:

http://www.redcoon.be/B59...aming-Multimedia-Desktops

Maar misschien voldoet deze helemaal niet, ik wil ook niet dat een goedkoop samengesteld systeem achteraf duurkoop blijkt. Misschien vinden jullie het toch beter om zelf een mini pc samen te stellen bijvoorbeeld, I don't know. Ik ken er niet echt veel van en moet dus nog veel leren, in elk geval al op voorhand bedankt voor jullie deskundige hulp!!! ;)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Op zich voldoet die PC wel aan je eisen, alleen is het ontbreken van een SSD een groot gemis. Die zou ik er nog bijsteken. Dan is het op zich een aardige deal. Er zit immers ook al Windows bij.

Met zelf bouwen incl. Windows kom je op zoiets;
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 36,-€ 36,-
1ASRock H81M-ITX€ 63,-€ 63,-
1Antec ISK 110 Vesa€ 76,75€ 76,75
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 89,-€ 89,-
1Crucial CT51264BA160BJ€ 22,95€ 22,95
1Crucial BX100 250GB€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 370,65

Klein kastje dus makkelijk achter je monitor te plakken (mits met VESA mount uitgerust). De G1840 is daarbij ook nog eens aanmerkelijk krachtiger.

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:05

Tribits

Onkruid vergaat niet

Ik zie overigens op dezelfde site ook een systeem met een J2900 voor 200 euro, lijkt me dan een betere deal. Overigens nog steeds aanzienlijk trager dan een G1840. Aan de andere kant zijn de toepassingen ook niet echt zwaar als ik het zo eens bekijk, veel lichte klusjes is wel iets waar een J2900 goed in is ;).

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Verwijderd

Topicstarter
die had ik ook gezien, maar heeft onder andere geen hdmi. Of is dit op te lossen?

Waarom is het bijsteken van een SSD zo belangrijk, wat doet dit juist?

• Chrotenise
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 13:00:
die had ik ook gezien, maar heeft onder andere geen hdmi. Of is dit op te lossen?

Waarom is het bijsteken van een SSD zo belangrijk, wat doet dit juist?
Opstarttijden van programma's makkelijk halveren. Windows aan in <10 seconden. Webbrowser openen in <1 seconde ipv 2, etc.

Ik zou het simpel houden en mijn samengestelde machine nemen, zei het in afgeslankte vorm:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3258 Boxed€ 67,-€ 67,-
1ASRock H81M-HDS€ 45,95€ 45,95
1BitFenix Comrade Window Zwart€ 36,51€ 36,51
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 51,-€ 51,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,95€ 32,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 104,04€ 104,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 337,45

Eventueel kan je nog besparen op de grootte van de SSD en het RAM geheugen. Maar met deze set-up heb je een hoop snelheid voor je geld. Windows licentie kan je overzetten van je vorige pc of je koopt een nieuwe voor 80,- euro. Je kan eventueel ook Linux proberen als je geen specifieke Window's programma's hebt draaien.

[ Voor 79% gewijzigd door Chrotenise op 23-06-2015 13:08 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Een SSD maakt je systeem veel sneller aanvoelen dan een systeem met een enkele HDD, vooral omdat een SSD veel beter is in random read dan een HDD.

Best wel onmisbaar in een build als deze, al zie ik liever een MX200, powerlosscaps ftw.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het zo hoor zouden jullie dus opteren voor een gewone pc, aangevuld met een SSD. Wat zou deze aanvulling me kosten en kan ik dit dan zelf plaatsen?

Waar kan ik nog kijken voor een goede deal als basiscomputer, die ik dan eventueel kan uitbreiden met een SSD? bol.com, computerstore.be en redcoon.be vind je wel aanbiedingen, zijn er nog andere goede webwinkels?

Ik lees hierboven ook dat je de licentie van een oude computer kan gebruiken, kan ik bv. de windows 7 van mijn laptop gebruiken? Windows 8 is absoluut geen vereiste voor mij... of wat met Linux ubuntu, kan dit misschien nog een optie zijn om de prijs te drukken?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2015 13:19 ]

• Chrotenise
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 13:12:
Als ik het zo hoor zouden jullie dus opteren voor een gewone pc, aangevuld met een SSD. Wat zou deze aanvulling me kosten en kan ik dit dan zelf plaatsen?

Waar kan ik nog kijken voor een goede deal als basiscomputer, die ik dan eventueel kan uitbreiden met een SSD? bol.com, computerstore.be en redcoon.be vind je wel aanbiedingen, zijn er nog andere goede webwinkels?

Ik lees hierboven ook dat je de licentie van een oude computer kan gebruiken, kan ik bv. de windows 7 van mijn laptop gebruiken? Windows 8 is absoluut geen vereiste voor mij... of wat met Linux ubuntu, kan dit misschien nog een optie zijn om de prijs te drukken?
Laptops bevatten vaak een OEM licentie, die niet overdraagbaar is (wettelijk gezien). Linux is gewoon een kwestie van googelen naar een distro wat je fijn lijkt, over het algemeen wordt gekozen voor Ubuntu of Linux Mint. Van je keuze maakje een bootable usb-stick (google zit vol met tutorials en de sites zelf ook) en die douw je nadat je pc hebt samengesteld erin en doorklikt het instelmenu (is niet moeilijker dan je mobiele telefoon instellen).

Ik heb al een build gepost waar een SSD in zit - en je kan dus al zien wat het max je zou kosten. Als je opteert voor goedkopere onderdelen kan je het nog reduceren naar ~250 euro.

[ Voor 4% gewijzigd door Chrotenise op 23-06-2015 16:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat het bijplaatsen van een SSD betreft, wat is het minimale waarvoor je moet gaan? Hier werd één van 250 GB voorgesteld, maar je vind er ook kleinere (bv. 60 GB).

Is het gewoon kwestie van deze te plaatsen of moet je bepaalde onderdelen van de andere schijf hierop plaatsen?Als ik een systeem zelf samenstel, mag de HDD dan weggelaten worden?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2015 12:39 ]

• Chrotenise
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 12:35:
Wat het bijplaatsen van een SSD betreft, wat is het minimale waarvoor je moet gaan? Hier werd één van 250 GB voorgesteld, maar je vind er ook kleinere (bv. 60 GB).

Is het gewoon kwestie van deze te plaatsen of moet je bepaalde onderdelen van de andere schijf hierop plaatsen?Als ik een systeem zelf samenstel, mag de HDD dan weggelaten worden?
250GB is toch wel aan te bevelen, JUIST omdat je dan de HDD kan weglaten. Op een SSD wil je in ieder geval je besturingssysteem (Windows/Linux) zetten samen met je meest gebruikte / zwaarste programma's om op te starten. Gezien een basis Windows installatie met wat programma's en foto's erbij al snel >60GB is en je ongeveer ~30GB wil vrijlaten om de SSD snel te houden, wordt een 60/120GB schijf toch wel krap. Met 250gb heb je genoeg ruimte als huis/tuin/keuken gebruiker tenzij je er duizenden foto's op wil gaan opslaan, maar dan is het lijkt me ook niet moeilijk te verantwoorden voor drie tientjes een paar TB harde schijf erbij te nemen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de reacties, heb op korte tijd toch al een pak informatie gekregen en ook bijgeleerd!!!

• redbullet
  • Laatst online: 26-12-2024
Ik zou gewoon lekker een intel nuc kiezen met 4gb ram en een leuke ssd(Merk curcial).
Voornamelijk omdat het systeem in elkaar gezet moet worden en bij een nuc hoef je enkel het ram geheugen en de ssd erin te plaatsen.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik voor en intel nuc zou kiezen, zou de n2820 dan voldoen als processor voor mijn toepassingen? Anders moet je al direct naar de i3 gaan en zit je zonder ram en ssd al rond de 300 €...

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 08:51:
Als ik voor en intel nuc zou kiezen, zou de n2820 dan voldoen als processor voor mijn toepassingen? Anders moet je al direct naar de i3 gaan en zit je zonder ram en ssd al rond de 300 €...
Als je bij die i3 RAM a la 50 euro rekent, en een ssd van 90, ben je voor 440 euro klaar. Het is onder het budget, en je weet dat je daar meerdere jaren van kan genieten.

-

Verwijderd

Om nog even terug te komen op je vraag of dat werken op een TV aangeraden is of not done.

Persoonlijk vind ik dat het voor films en wat youtube filmpjes bekijken best aardig is, maar van zodra je langere tijd teksten gaat lezen of tekstverwerking gaat doen, dan ga je toch opvallend meer last hebben van vermoeide ogen. De tekst ziet er gewoon veel minder scherp uit en dat zou mij erg storen.

Verwijderd

Topicstarter
Thecrook, heb dit via men laptop uitgetest en kan je niet anders dan gelijk geven...

Wat die i3 betreft, dan ben ik er misschien met 440 € klaar mee, maar als dit met een lichtere processor ook even 150 € goedkoper kan, zou dit nog wel beter zijn. :)

Verwijderd

Topicstarter
Beslissing is genomen, hierbij mijn samenstelling voor diegene die het interesseert:

Hardware:
- Intel Celeron G1840 Boxed
- ASRock H81M-HDS
- Silverstone Precision PS09 Black
- Crucial CT51264BA160BJ
- Crucial BX100 120GB
- Be quiet! System Power 7 300 W

Aangezien ik hier Linux op wil draaien en ik niet veel grote bestanden heb (en deze staan op een externe harde schijf) heb ik toch geopteerd voor een SSD van 120 GB.

Randapparatuur:
- Logitech MK270 (draadloze muis/toetsenbord)
- Asus VS 239HV (scherm 23" IPS)

Totaalprijs: 484 €

Nogmaals mijn dank voor jullie hulp! ;)
Pagina: 1