Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop repareren of nieuwe aanschaffen

Pagina: 1
Acties:

• Red91
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 28-11 21:23
Wat ga je met je laptop doen?
Dit wordt een huis en tuin laptop voor mijn moeder. Wordt gebruikt om te internetten, mailen en af een toe een Youtube filmpje te kijken

Wat is je budget?
Geen vast bedrag, maar liefst minder dan 400.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Laptop blijft voornamelijk in huis. In de zomer wordt hij in de camper meegenomen op vakantie.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren

Ik zit met een probleempje. Mijn moeder heeft nu een http://tweakers.net/pricewatch/328065/asus-k53u-sx014v.html. Deze is nu 4 jaar oud en heeft een retetrage AMD C-50 1ghz processor met 3GB RAM. Voor haar activiteiten was het prima, al klaagde dat het soms wat lang duurde om op te starten etc.
Dat kan wel kloppen want de CPU zit al op 100% als er een internetpagina geopend moet worden.
Maar sinds de laaste tijd crasht hij op verschillende tijden, mijn vermoeden gaat naar een harde schijf die op zijn eind zit, maar dit ga ik nog verder onderzoeken.
Mocht de harde schijf einde verhaal zijn dan is de volgende logische stap een SSD.
Maar heeft een SSD wel zin in zo'n trage laptop?
Als dit er niet beter op wordt is het beter om afscheid van de laptop te nemen en een andere te halen.

Dan kan mijn moeder de laptop van mijn broertje overnemen, een HP Pavilion G6.

Dan heeft mijn broertje een nieuwe laptop nodig. Wat heeft hij nodig?
De mogelijkheid om via een HDMI-kabel een presentatie te geven op een Full-HD TV. De HP trekt dit niet en nu moet mijn broertje de laptop van mijn pa gebruiken (volgt u het nog :+ )

Nu zat ik te denken aan een http://tweakers.net/price...-satellite-l50-b-180.html. Heeft een optische drive (presentatie wordt vanaf CD geladen) en heeft een HDMI uitgang. Ook is de iGPU van de i3 beter dan die van de AMD processor die nu in zijn HP zit.
Daarnaast heeft de Toshiba een Full-HD scherm en kan gebruik maken van de 5ghz WiFi band.

TLDR;

Heeft een SSD zin in een laptop met een 1ghz AMD c-50 processor?
Is de Toshiba een goede keuze?

Alvast bedankt,
Groeten Rick

[ Voor 10% gewijzigd door Red91 op 23-06-2015 10:36 ]

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik heb laatst in een Acer laptop met ook een gigantisch trage AMD processor (weet niet precies welk model, maar loopt op 1,2 GHz) een SSD gezet, maar dat was eigenlijk de moeite Nietzsche waard.
De bottleneck is duidelijk de processor.
Volgens mij kun je zo'n systeem alleen nog een beetje werkbaar krijgen met een kleine Linux distro erop.

• steff85
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-11 14:28
Hoi Rick, aardig wat keuzes om te maken.

Mijn moeder heeft ook zo'n CPU (C60, die boost naar 1,33GHz maar is in feite dezelfde CPU).
Kijk of er een BIOS update voor die laptop uitgekomen is die de boost mogelijk maakt.

De SSD erin stoppen vind ik geen goed idee. Ik zou geen enkele kosten meer maken aan die laptop. Bovendien weet je niet zeker of de HDD defect is. De hardeschijf testen kan met verschillende programma's (trial voor 10 dagen is ook al prima, hoeft slechts eenmalig). Een crash kan ook door een softwarefout voorkomen. Ik raad een fabrieksherstel aan, nadat de belangrijke bestanden gebackup'ed zijn.

Is de laptop verder stoffig? Zo ja kun je hem ontstoffen.

De activiteiten die je noemde voor jouw moeder (huis-tuin-keuken) zouden prima moeten kunnen met de C50. Youtube is wel zwaar overigens.

Opvallend dat er 3GB in zit. Komen de klachten sinds er 1GB extra in is geplaatst? Zo ja kun je die 1GB eruit halen en kijken of dit een boosdoener kan zijn.

EDIT: De C50 is eigenlijk gelijk aan C60 (boost) en C70 (identiek aan C60). Rebrand trucje wat we vaker bij AMD zien. ;)

EDIT 2: Welke laptop heeft jouw broertje precies? Dan weten we of dit echt een upgrade voor jouw moeder zou kunnen betekenen en of jouw broertje ècht aan een nieuwe laptop toe is.

PS: De C60 van mijn moeder kan prima een 1080p bureaublad aansturen met HDMI. De iGPU van de APU is relatief krachtig ivt de rekenkracht van het processor gedeelte.

[ Voor 24% gewijzigd door steff85 op 23-06-2015 11:04 ]

• Red91
steff85 schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 10:50:
Hoi Rick, aardig wat keuzes om te maken.

Mijn moeder heeft ook zo'n CPU (C60, die boost naar 1,33GHz maar is in feite dezelfde CPU).
Kijk of er een BIOS update voor die laptop uitgekomen is die de boost mogelijk maakt.

De SSD erin stoppen vind ik geen goed idee. Ik zou geen enkele kosten meer maken aan die laptop. Bovendien weet je niet zeker of de HDD defect is. De hardeschijf testen kan met verschillende programma's (trial voor 10 dagen is ook al prima, hoeft slechts eenmalig). Een crash kan ook door een softwarefout voorkomen. Ik raad een fabrieksherstel aan, nadat de belangrijke bestanden gebackup'ed zijn.

Is de laptop verder stoffig? Zo ja kun je hem ontstoffen.

De activiteiten die je noemde voor jouw moeder (huis-tuin-keuken) zouden prima moeten kunnen met de C50. Youtube is wel zwaar overigens.

Opvallend dat er 3GB in zit. Komen de klachten sinds er 1GB extra in is geplaatst? Zo ja kun je die 1GB eruit halen en kijken of dit een boosdoener kan zijn.

Verder: is jouw broertje tevreden met zijn HP Pavilion G6? Zo ja, kan hij daar voorlopig bij blijven, ook al besluit je voor moeders een betere laptop te nemen.

PS: De C50 is eigenlijk gelijk aan C60 (boost) en C70 (identiek aan C60). Rebrand trucje wat we vaker bij AMD zien. ;)
Ik zal hem eerst wel eens helemaal naar fabrieksinstellingen terugzetten nadat ik de harde schijf gecontroleerd heb.

Over die 3 GB. Ik kan mij niet herrinneren dat er extra geheugen is bijgeplaatst. Vanaf het begin heeft hij het goed gedaan en ik ga er niet van uit dat dat het probleem is.

• steff85
De config waar je naar linkte had 2GB standaard, vandaar dat ik eraan dacht.
Ik heb mijn bericht nog aangepast, met name op gebied van doorstoten laptop broer naar moeder. Overigens vind ik het apart dat de laptop niet krachtig genoeg voor 1080p weergave van een presentatie zou zijn.

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Voor ongeveer € 60,- geef je zo'n laptop nog wel een tweede leven hoor, idd processor wel iets een bottleneck maar met een SSD gaat de rest echt sneller = meer plezier!

pricewatch: Crucial BX100 120GB

NRG

Verwijderd

Met CH 033: Ik zou er een 120GB SSD in zetten. Dan OS opnieuw installeren en je bent klaar. Voor minder geld ga je niet weer een bruikbare laptop krijgen.

• Red91
Dat verhaal over de laptop van mijn broertje kan weer vergeten worden.
Ik heb de laptop net getest en alles liep prima. Het zijn niet echt presentaties, maar programma's voor autotheorie waar examens mee gemaakt kunnen worden (we hebben een rijschool)
Maar deze programma's lijken mij prima te lopen, mijn broertje is ook een vreselijke digibeet, dus ik denk dat het daar aan ligt ;)

Ik zal het advies hier dan ook opvolgen, een BX100 gaat vanmiddag besteld worden.
Allemaal bedankt!

• steff85
Red91 schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 13:03:
Dat verhaal over de laptop van mijn broertje kan weer vergeten worden.
Ik heb de laptop net getest en alles liep prima. Het zijn niet echt presentaties, maar programma's voor autotheorie waar examens mee gemaakt kunnen worden (we hebben een rijschool)
Maar deze programma's lijken mij prima te lopen, mijn broertje is ook een vreselijke digibeet, dus ik denk dat het daar aan ligt ;)

Ik zal het advies hier dan ook opvolgen, een BX100 gaat vanmiddag besteld worden.
Allemaal bedankt!
Mooi dat de HP naar behoren functioneert, Rick.
Verder weet ik niet of je het probleem al hebt gevonden van de C50 laptop en dat je zo'n SSD nu blind bestelt in de hoop dat alles dan OK wordt.
Een SSD in een langzame laptop heeft niet hetzelfde effect als in een krachtige PC. Er zullen alsnog bottlenecks voorkomen.

Heb je al naar BIOS-update gekeken voor CPU boost-functionaliteit? De C50 gaat dan boosten van 1GHz naar 1,33GHz, een enorm verschil. En kost je geen cent. Je moet geen enkele kosten meer maken aan die laptop, die spaar je maar voor de upgrade naar ècht een groot verschil, bijv zo'n (skylake?) i3 straks onder de kerstboom ofzo? ;)

• Red91
steff85 schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 15:01:
[...]

Heb je al naar BIOS-update gekeken voor CPU boost-functionaliteit? De C50 gaat dan boosten van 1GHz naar 1,33GHz, een enorm verschil. En kost je geen cent. Je moet geen enkele kosten meer maken aan die laptop, die spaar je maar voor de upgrade naar ècht een groot verschil, bijv zo'n (skylake?) i3 straks onder de kerstboom ofzo? ;)
Ik heb naar de BIOS-update gekeken. Ik heb er de nieuwste versie (223) op gezet.
Maar zou hij dan automatisch gaan boosten? en waar zou ik dat aan moeten zien?

• steff85
Je kan het uitproberen door CPU-Z in de gaten te houden en een CPU intensief programma (prime95) te starten. Bij deze zware belasting zou het dan naar 1,33GHz moeten gaan ipv 1GHz.
Lukt het niet, kun je het energie-plan naar 'hoge prestaties' zetten en opnieuw kijken.
Pagina: 1