Hotelschakelaar omzetten naar dimmer+schakelaar of 2X dimmer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perlian
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-02 13:51
Situatieschets:

In de gang heb ik 2 halve schakelaars (in een enkele doos) waar de linker-schakelaar het licht in de gang bedient en de rechter schakelaar het licht op de overloop boven bedient. Deze 2e schakelaar maakt deel uit van een hotelschakeling waar de 2e schakelaar boven is.

Wens:

In de gang hebben we nu een nieuwe lamp die 4 dimbare ledlampen bevat. Deze is natuurlijk erg fel en ik wil deze graag dimmen. Dus eigenlijk wil ik in de enkele doos een dimmer en een schakelaar. Ik ben deze nergens tegen gekomen op internet. Je komt dan echt uit op 2 aparte dozen met een dimmer en een schakelaar. Maar ik wil niet een extra gat moeten maken in de muur. Ik denk dat het alleen mogelijk is om een duo-dimmer te installeren in een enkele doos. Helaas wordt het dan wel een lastig verhaal voor de hotel-schakeling. Want als ik de lamp op de overloop met de dimmer beneden aanzet door aan het knopje te draaien en hem daarna weer uit zet met de knop boven hoe krijg ik hem dan weer beneden aan? De dimmer staat immers al open gedraaid. Als er duodimmers bestaan waar je zoals op sommige enkele dimmers de stroom kan inschakelen door er op te drukken zou het misschien wel kunnen maar die ben ik nog niet tegen gekomen. KlikaanKlikuit zender/ontvanger ziet er ook goed uit maar de unit die ik dan bij de lamp moet plaatsen is is vrij groot en alleen handig als je deze boven het plafond kan leggen.

http://www.klikaanklikuit...aadloze-dimmers/aild-251/

Is hier een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Er zijn van KlikaanKlikuit ook micro dimmers beschikbaar wel makkelijk in een lamp zijn te verstoppen. Let wel op dat je hiermee niet je gewone lichtschakelaars kunt gebruiken.

Een dimmer welke een wisselschakeling erin heeft ben ik nog niet tegen gekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Je kan prima je lichtschakelaars gebruiken maar niet je standaard dimmers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perlian
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-02 13:51
Dus als ik het goed begrijp zou ik deze mini inbouw dimmer:

http://www.klikaanklikuit.nl/shop/nl/awmd-250/

boven mijn lamp kunnen plaatsen en met een aparte KaKu afstandsbediening kunnen dimmen en met de normale schakelaar (die er al zit) aan en uit kunnen zetten.

Als ik alleen de dimmer zou willen gebruiken zal ik de stroomdraden van mijn linker schakelaar met elkaar moeten verbinden zodat de lamp in de gang altijd aan staat. De dimmer boven de lamp zou dan verder alles kunnen regelen. Klopt dit een beetje of moet ik nog iets doen met de schakeldraad?

[ Voor 35% gewijzigd door Perlian op 23-06-2015 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Zonder de specifieke situatie te kennen zou het kunnen zoals je het voorstelt.