Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:01
Ik post niet heel vaak. Ben meer een lurker, maar ik kom over dit vraagstuk toch niet uit.

Ik zoek een?
Videokaart, die ongeveer 2 jaar op 1080p op high-ultra kan werken.

Wat is je budget?
200 tot max 250 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben altijd een fan geweest van Nvidia, in mijn ogen(no-flaming!) hebben ze betere ondersteuning qua drivers voor nieuwe spellen. En ze zijn een stuk minder warm.

Na dit gezegd te hebben. Voor AMD sta ik helemaal open als het een goede deal is!

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De videokaart gaat samen werken met een i5 2500k (4.4gHz). En een Z serie moederbord. De pc is vooral voor mij thuis om te gamen en soms te matlabben.
Voeding koop ik nieuw (heb nu een GXlite maar las dat die ongelofelijk veel ripples geeft). Ik koop een Coolermaster GM G550M.

Mijn keuze komt neer op deze drie:

MSI GTX 960 2 GB ~200 euro.

Degelijke kaart, komt overeen met de prijsklasse en trekt weinig stroom/stil en is nog goed overclockbaar volgens reviews. Nadeel is de geheugenbus van 128 Bit, ja er zijn verbeteringen gemaakt met de compressie. Maar vindt het toch een vreemde keuze van Nvidia.

R9 285 - R9 380 ~250 euro

In reviews is deze kaart net iets sneller dan de GTX 960. Heeft standaard 4 GB VRAM en een geheugenbus van 256bit. Nadeel is dat hij veel stroom trekt, heel warm wordt en hij zit al redelijk aan z'n limieten qua clocks doordat het een rebrand is.

Gigabyte GTX 960 4GB ~230 euro

Best of both worlds? 4GB vram zou deze kaart moeten helpen met games met zwaardere textures, maar in de praktijk scheelt het 5 fps tegenover de 2GB variant van de kaart.

Dus, mijn vraag is. Wat is in julllie opinie de betere keuze? Is er nog een andere contender in het veld?

alvast zeer bedankt :)

edit: textuele fout.
dubbel edit: nieuwe voeding er bij geplaatst

[ Voor 5% gewijzigd door djoenez op 23-06-2015 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:28
Welke voeding? Zit er in? Merk/type en hoeveel watt. Aan alleen merk en watt hebben we niet veel.

En misschien een 2de hands r9 290?

En waarom geen r9 280x?

Nvidia heeft iets sneller de drivers klopt. Maar de 960 is gewoon niet echt geweldig voor grotere textures. Dit zie je bij bv shadow of mordor 1080p en ultra.

De 285 is nieuwer. Maar ga je die features ook gebruiken?

[ Voor 48% gewijzigd door loki504 op 23-06-2015 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
Edit: voeding bijgewerkt. Dankje voor het melden!

r9 280x heeft niet heel veel over een GTX 960 toch? Vindt dan het vermogen wat hij vraagt buiten proportioneel.

De 285 is iets sneller als de R9 280X. Daarom heb ik deze gemeld als contender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Ik dacht dat een 285 tussen de 280 en 280x zat. En 280x heeft 3gb vram en een grote bus. Maar lust wat meer prik.

Keuze die jij alleen kan maken. Denk dat 2 jaar de max os voor een 960. Misschien een 2de hands 290? Lust aardig wat prik. Maar dat kan je voeding wel aan. En kan je nog prima 3/4 jaar mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 09:44
Correct me if i am wrong: maar volgens mij was die coolermaster GM serie ook niet echt de beste serie van Cooler master ooit (slechte interne componenten, geen idee of die stabiel is of niet, maar erg duurzaam iig niet)

Mocht je die nog niet besteld hebben dan zou ik zeker een andere voeding pakken. (antec vpf bijvoorbeeld)

Het is zonde dat je budget max 250 is: een r9 290 kan je al nieuw kopen voor 270 euro en die verslaan beide kaarten met gemak! (en geen reference koeler! pricewatch: VTX3D Radeon R9 290 4GB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
Dankjewel Loki en Ardje voor jullie reactie. Ik heb nog niet besteld. Heb net even wat reviews gelezen en ben toch afgeschrokken. Had in mijn hoofd dat de GM serie goed was. Maarja, zo leer je elke dag wat :) Ik ga wel voor een seasonic van 550watt.

een tweedehands 290 is een optie. Maar ik ben heel bang voor de geluidsproductie. En lees best vaak over dat de kaarten er opeens mee op houden, als zoiets gebeurd met een tweedehands kaart ben ik natuurlijk al mijn geld kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
zolang je een non reffrence r9 290 neemt valt de geluids productie nog best mee. en 1 met garantie komt het best goed. en de enige die er zomaar mee kan stoppen zal de asus zijn. die heeft geen vram koeling. en kan bij slechte airflow ineens kapot gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:29
Goede voedingen;
pricewatch: Antec VPF Series 450W
pricewatch: Seasonic S12G 450W
pricewatch: Cooler Master V450 Semi-Modular

Over de videokaart wil ik alleen zeggen dat de R9 285 en R9 380 de voorkeur genieten boven de GTC 960 vanwege de grotere geheugenbus. De R9 280 en R9 280X genieten daarboven weer de voorkeur omdat ze een nog grotere geheugenbus hebben en meer geheugen.

De 280X is tweedehands zeer leuk geprijst en je kunt ze zelfs nog met garantie vinden;
http://tweakers.net/categ...buwswI1rddZjuWyEfieQlV_oD

R9 290;
V&A aangeboden: Asus R9290-DC2OC-4GD5
V&A aangeboden: Gigabyte GV-R929OC-4GD

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
Top. Ik ben er uit, ik ga voor een tweedehands R9 290. en de Antec VPF 600. Zeer bedankt heren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:29
Bedoel je de VPF 650? Ik zie namelijk geen 600 vermeld worden ;)

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Pagina: 1