Video bewerkings pc ~1000 €

Pagina: 1
Acties:

• Strychnine
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-10 12:46
Beste Tweakers,

Ik probeer een semi-professioneel video bewerkingssysteem samen te stellen voor een vriendin. Maar met een absoluut maximum budget van 1000€ valt het me niet mee aan alle eisen te voldoen |:( . Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Zoals gezegd gaat het om een semi-professioneel video bewerkingssysteem. Ik weet niet precies welke programma's ze hiervoor gebruikt maar ik zal het morgen nog eens vragen. (is al vrij laat nu :P )
Verder zou ze de pc graag gebruiken als een standaard huis-tuin-keuken pc. Er wordt niet op gegamed.

Wat mag het systeem gaan kosten?

tussen 800€ en 1000€ max. Dit mag dan eventueel nog excl. een windows licentie en verzendingskosten zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Ze heeft geen randapparatuur nodig. Ze gaat de pc trouwens op haar TV aansluiten dmv HDMI.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Geen idee eigenlijk. Ik denk dat een snelle processor met hyperthreading wel interessant is in dit geval.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Geen voorkeur. Dit is wat ik tot nu toe heb gevonden:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790 Boxed€ 310,50€ 310,50
1Gigabyte GA-Z97-D3H€ 100,50€ 100,50
1Gigabyte GeForce GTX 750Ti (GV-N75TOC-2GL) LP€ 140,51€ 140,51
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 72,50€ 72,50
1Sweex 3 + 1 Poort FireWire Card€ 6,80€ 6,80
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 107,-€ 107,-
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 69,58€ 69,58
1Cooler Master Hyper 412S€ 31,25€ 31,25
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 50,51€ 50,51
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,60€ 12,60
1Cooler Master GM G550M€ 63,50€ 63,50
1Crucial MX100 256GB€ 107,78€ 107,78
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.073,03

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Liefst een vrij sobere, niet te luide kast aangezien ze in de woonkamer komt te staan. Ze heeft nog wat oude apparatuur met firewire aansluitingen dus heb ik een losse controller toegevoegd aan mijn lijstje, als dit onboard kan zou mooi zijn maar niet noodzakelijk.

Ga je overklokken?

Nope.

Alvast bedankt voor alle hulp!

• Tribits
  • Laatst online: 16:05

Tribits

Onkruid vergaat niet

Ik heb even een beetje zitten schuiven en kom hier op uit: de 4790k omdat die stock 10 procent sneller is en een B85 moederbord in plaats van een Z97 omdat je toch niet gaat overklokken. Controleer voor de zekerheid wel of alle benodigde aansluitingen er op zitten mocht je voor dit moederbord kiezen.

De Define R5 is een mooie kast maar lijkt me wat aan de grote en dure kant voor dit systeem, vandaar de moeilijke keus gemaakt om deze voor de Silencio 352 te wisselen. De stille Mugen 4 PCGH past daar theoretisch net niet in, maar in de praktijk heb je iets meer ruimte waardoor het toch past.

Verder een betere voeding die tevens 80plus gold certificering heeft en een goedkoper alternatief voor de SSD. Ik neem aan dat de DVD brander dient om film materiaal te branden, als het alleen voor installatie is kan je die ook weglaten en via een USB stick installeren.

Overigens heeft Windows 8.1 tegenwoordig wel de voorkeur boven Windows 7. Ik ga er echter van uit dat het toch de bedoeling is om later dit jaar naar Windows 10 te upgraden dus dan maakt het verder niet zoveel uit.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 345,50€ 345,50
1ASRock B85M Pro4€ 64,51€ 64,51
1Gigabyte GeForce GTX 750Ti (GV-N75TOC-2GL) LP€ 140,51€ 140,51
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 72,50€ 72,50
1Sweex 3 + 1 Poort FireWire Card€ 3,99€ 3,99
1Cooler Master Silencio 352€ 47,90€ 47,90
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 69,58€ 69,58
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 37,95€ 37,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 50,51€ 50,51
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,60€ 12,60
1Cooler Master V450 Semi-Modular€ 67,95€ 67,95
1Crucial BX100 250GB€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 996,45

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Strychnine
  • Laatst online: 06-10 12:46
Bedankt voor de snelle reactie Tribits!

De case die jij voorsteld kan er wel mee door denk ik. Is deze ook relatief stil te noemen? Ik kan misschien dan beter voor een iets lagere koeler gaan om zo inbouw problemen te vermijden...

Verder lijken de processor en voeding, mits we toekomen met 450W, een uitstekende keuze.
Wat windows betreft, dat laat ik aan haar over. Ik heb geen ervaring met windows 8, maar als ze hier liever een licentie op neemt ga ik het zeker niet afraden.

Ik vraag me enkel nog af als 8GB werkgeheugen wel voldoende is voor een videobewerkingssysteem. Ik weet dat het budget vrij krap is maar ik zou niet willen dat alles rete-traag gaat lopen gewoon omdat we niet een paar tientjes extra hebben uitgegeven aan 2 latjes van 8GB...

• xKeito
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-01-2023
Het is een beetje de vraag wat precies met het systeem gedaan wordt...

Natuurlijk is meer RAM beter voor video, maar de vraag of misschien wat geld van het CPU budget in het GPU budget zou moeten is afhankelijk van wat precies, met welke software gedaan wordt?

- Wordt HD/2K footage bewerkt, of 4K? Is het materiaal in 8-bit of 10-bit?

- Gaat het alleen om editing of ook om color grading en compositing?

Ik zit zelf tegen het einde van mijn upgrade cycle aan en werk op een systeem met een i5 3570K met 8GB RAM en enkele SSDs. Mijn GPU is duidelijk mijn bottleneck (een oude AMD HD3870 - mijn voormalige, snellere GPU heeft het helaas begeven). Aan het systeem hangen 2 beeldschermen.

Zelf bewerk ik doorgaans 2K, 10-bit ProRes of DNxHD footage van 220MB/s en voor editing heb ik gewoon real-time playback en een goede performance voor een PC van bijna precies 3 jaar oud.

Vooral bij compositing en color grading zou een betere GPU helpen (protip; Nvidia. Hoe meer cuda cores hoe beter...). Daar heb ik toch wel performance drops en afhankelijk van de complexiteit geen 100% real-time playback meer.

Qua software heb ik met verschillende programmas gewerkt en in principe was de performance gelijk; zowel Premiere Pro als Lightworks werken prima voor editing op mijn systeem (real-time playback), After Effects en Nuke voor compisiting hebben dus af en toe moeite, en Resolve voor grading is afhankelijk van de footage en de complexiteit van de grade op mijn oudere systeem.

Ik ben op dit moment niet zo thuis in de hardware markt, omdat ik nog niet aan mijn upgrade-research begonnen ben, maar ik kan me voorstellen dat een i5 met een betere GPU uiteindelijk betere performance oplevert.

PSN: H1SOLO

• Tribits
  • Laatst online: 16:05

Tribits

Onkruid vergaat niet

Allereerst even de opmerking dat ik die GTX750Ti videokaart maar even in het lijstje had laten staan omdat niet bekend was welke software gebruikt ging worden. Tenzij een Nvidia de voorkeur heeft (niet alle software heeft evenveel baat bij die meer Cuda cores) zal de R7 370 waarschijnlijk een betere keuze zijn. Kaarten op basis van deze GPU kosten ongeveer evenveel en zijn wat sneller en mogelijk ook wat stiller. Nadeel is dat ze wat meer stroom verbruiken, maar een goede 450 watt voeding moet nog steeds voldoende zijn.

Dat die HD3870 de boel vertraagt verbaast me dan eigenlijk weer weinig. Kaartje van een jaar of zeven oud dat zich tegenwoordig nauwelijks beter presteert dan een iGPU. Met de rest van die PC lijkt me overigens verder weinig mis, maar goed, ik dwaal af.
Strychnine schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 19:23:
De case die jij voorsteld kan er wel mee door denk ik. Is deze ook relatief stil te noemen? Ik kan misschien dan beter voor een iets lagere koeler gaan om zo inbouw problemen te vermijden...
De Silencio kasten zijn vooral ontworpen om stil te zijn, de Define R5 is over de hele linie de betere met een zwaardere bouwkwaliteit, betere inbouwmogelijkheden etc. Mocht je twijfelen aan de koeler dan is de pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 een goed alternatief. Het verschil in geluid lijkt groot maar dat komt vooral omdat de waarden van de Mugen 4 PCGH wat overdreven laag zijn. Daarnaast praat je ook bij de 25db van de Tranquillo nog steeds over het niveau van ruisende blaadjes of een fluistergesprek.
Verder lijken de processor en voeding, mits we toekomen met 450W, een uitstekende keuze.
Wat windows betreft, dat laat ik aan haar over. Ik heb geen ervaring met windows 8, maar als ze hier liever een licentie op neemt ga ik het zeker niet afraden.
Reden dat doorgaans Windows 8 aangeraden wordt is omdat het toch wel een aantal verbeteringen heeft ten opzichte van 7, met name onder de motorkap zeg maar. Daarnaast zal 7 op termijn ook wel een beetje het nieuwe XP worden. Naarmate meer gebruikers naar Windows 8 en binnenkort naar 10 migreren zal de ondersteuning langzaam minder worden. Maar goed, of je nu 7 of 8 kiest je zit straks toch aan een upgrade vast dus in dat opzicht maakt het weinig uit.
Ik vraag me enkel nog af als 8GB werkgeheugen wel voldoende is voor een videobewerkingssysteem. Ik weet dat het budget vrij krap is maar ik zou niet willen dat alles rete-traag gaat lopen gewoon omdat we niet een paar tientjes extra hebben uitgegeven aan 2 latjes van 8GB...
Tsja, normaal gesproken heb ik altijd zoiets van 'je prikt er makkelijk nog 8GB bij', maar als je een systeem voor een ander bouwt heb je natuurlijk liever dat het in 1 keer goed is. Als de Windows licentie buiten de totaalprijs gelaten wordt past 16GB ook nog wel binnen het budget.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• xKeito
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-01-2023
Tribits schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 11:06:
Allereerst even de opmerking dat ik die GTX750Ti videokaart maar even in het lijstje had laten staan omdat niet bekend was welke software gebruikt ging worden. Tenzij een Nvidia de voorkeur heeft (niet alle software heeft evenveel baat bij die meer Cuda cores) zal de R7 370 waarschijnlijk een betere keuze zijn. Kaarten op basis van deze GPU kosten ongeveer evenveel en zijn wat sneller en mogelijk ook wat stiller. Nadeel is dat ze wat meer stroom verbruiken, maar een goede 450 watt voeding moet nog steeds voldoende zijn.

Dat die HD3870 de boel vertraagt verbaast me dan eigenlijk weer weinig. Kaartje van een jaar of zeven oud dat zich tegenwoordig nauwelijks beter presteert dan een iGPU. Met de rest van die PC lijkt me overigens verder weinig mis, maar goed, ik dwaal af.
Natuurlijk is die oude kaart een duidelijke bottleneck ;) ik wilde er alleen mee aanduiden dat mijn CPU van 3 jaar oud in de CPU-heavy taken gewoon nog mee kan en een i7 daarom misschien niet noodzakelijk is - dat zou dan voor een GPU uitgegeven kunnen worden.

Natuurlijk wordt de videokaart deels bepaald door de software die uiteindelijk gedraaid wordt. Op basis van populariteit ga ik even voor het gemak van software van Adobe uit; m.b.t. de R7 370 wil ik als kanttekening vermelden dat deze kaart niet tot de 'recommended' OpenCL videokaarten hoort voor video acceleration in de Creative Cloud van Adobe.

Aan de andere kant moet ik natuurlijk ook zeggen dat CC sinds een tijd vrijwel alle kaarten (met meer dan 1GB RAM) wel kan inzetten voor acceleratie... Hoe efficient dit gebeurt en of dit beter/slechter is dan een 'recommended' kaart is altijd maar de vraag.

Historisch gezien is er langer support voor GPUs van Nvidia, maar OpenCL trekt inmiddels behoorlijk gelijk. Het is dus een kwestie van goed kijken welke software gebruikt wordt en hoe / hoe goed wordt Cuda en/of OpenCL ondersteunt.

PSN: H1SOLO

Pagina: 1