Toon posts:

Rare artifacts in spellen als GTA V en BF4 met mijn R9 280x

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb onlangs een tweede hands Asus R9 280x DCII gekocht. Nu heb ik na een tijdje echter het probleem dat hij rare artifacts (zwarte blokken/strepen etc. door mijn scherm) Ik weet niet waardoor dit komt. Het kan komen door mijn Voeding (Deze is 500w) maar daarnaast heb ik geen idee wat de oorzaak kan zijn. De kaart is niet overclocked, alle drivers zijn up-to-date, tenminste volgens AMD's Catalyst en de videokaart temperaturen zijn redelijk (net onder de 70%)

Het kan natuurlijk ook zijn dat de kaart defect is en of er misschien een reparatie voor mogelijk is.

Mijn verdere pc specs zijn:
Voeding: Sharkoon WPM 500w v2
Moederbord: ASRock Fatal1ty professional-m
CPU: Intel core I7-2600
en natuurlijk de R9 280x.

Ik heb ook een filmpje met een klein beetje gameplay van GTA V waar kleine artifacts in voorkomen:
https://youtu.be/KfTl4298qIs

of zie:
http://i.imgur.com/5DbJC4f.png

Sorry als dit topic op een verkeerde plek staat ik ben een soort van nieuw _/-\o_

Ik zou het erg fijn vinden als iemand me kan helpen.

Maarten/Speedos

Verwijderd

Bekend probleem met de 280x. Dat ding is fabriek af zo ver overgeklokt dat hij vaak standaard al artifacts krijgt. Ik denk dat als je hem wat terugklokt ( en misschien een nieuwe voeding haalt) dat hij het normaal doet.

Verwijderd

Topicstarter
Heb geen ervaring met overklokken/terugklokken. Wel heb ik Asus' GPU Tweak. De GPU Clock staat nu op 1070 MHz en de Memory Clock op 6400MHz.
Wat zouden goede settings zijn?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 22 juni 2015 @ 21:03:
Heb geen ervaring met overklokken/terugklokken. Wel heb ik Asus' GPU Tweak. De GPU Clock staat nu op 1070 MHz en de Memory Clock op 6400MHz.
Wat zouden goede settings zijn?
Geen idee :P Ik zou zeggen, zet de GPU terug naar 1000 en kijk eens of je er dan nog last van hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt :) Heb je nog een aanrader voor een niet al te dure (liefst modular) voeding?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 22 juni 2015 @ 21:10:
Heel erg bedankt :) Heb je nog een aanrader voor een niet al te dure (liefst modular) voeding?
Wat merken betreft weet ik dat XFX en Seasonic goed zijn. Hieraan zou je wel genoeg hebben: pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W

Aan de andere kant weet ik niet of het aan je voeding ligt, maar volgens mij staat Sharkoon niet erg goed bekend en je wilt eigenlijk altijd een goede voeding hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Heb de kaart een stuk terug geklokt. nu bijna een half uur getest en geen rare dingen tegen gekomen! Het kan natuurlijk nog terugkomen maar voor nu ben je mijn held Dbhuis ;)

Erg bedankt!

EDIT: Net nadat ik dit stuurde kwamen ze toch weer terug x)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2015 21:46 ]

• Yamotek
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Net nieuwe drivers geinstalleerd? Misschien dat het daardoor komt?

Of misschien een setting aangepast? AA of zoiets? Ik gok maar wat, heb zelf ook niet echt een idee waardoor dit zou komen.

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-01 16:23
weet je misschien iets meer over de geschiedenis van de kaart? Misschien heeft de vorige eigenaar iets te veel geexperimenteerd, ander is de voeding inderdaad een mogelijk punt. pricewatch: Seasonic M12II Evo 520W

EDIT: deze voeding is modulair en komt erg goed uit menig tests

[ Voor 10% gewijzigd door aminam op 22-06-2015 23:05 ]

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-01 21:20

Nemesizz

Untouchable

Verwijderd schreef op maandag 22 juni 2015 @ 21:44:
Heb de kaart een stuk terug geklokt. nu bijna een half uur getest en geen rare dingen tegen gekomen! Het kan natuurlijk nog terugkomen maar voor nu ben je mijn held Dbhuis ;)

Erg bedankt!

EDIT: Net nadat ik dit stuurde kwamen ze toch weer terug x)
Geheugen ook wat underclocked? Want die zijn meestal het meeste overgeklokt, dat een eindje terug schroeven werkt vaak beter.

Artefacts bij de 280x komt inderdaad regelmatig voorbij, dingen worden van de fabriek uit vaak al veel te ver overgeklokt, en dat geeft regelmatig problemen.

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:32
Bekend probleem, Asus heeft het geheugen overgevolt om het op 1600MHz te laten werken. En gezien er geen geheugen koeling op zit gaat dat op sommige kaarten gewoon fout.

Je opties zijn terugsturen of iets doen aan het ongekoelde geheugen
YouTube: How to fix Matrix Platinum HD 7970 square artifacts
Andere kaart maar hetzelfde probleem
Het verschil is dat je het geheugenvoltage niet kunt verlagen op een 280x TOP voor zover ik weet, dus uittesten of hier het probleem zit is er niet bij

Heb zelf deze kaart ook gehad, heb hem toen teruggestuurd vanwege dit probleem

[ Voor 32% gewijzigd door !mark op 23-06-2015 11:26 ]

• JEROENrgfgf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-01 13:34
Ik dacht dat dergelijke artifacts vooral voorkwamen bij een te hoge geheugenklok. Wat je kan proberen is om je geheugen ook flink terug te klokken, kijken of dit het probleem oplost. Als dit het geval is, kan je proberen de geheugenklok weer langzaam op te schroeven tot het probleem terugkomt.

Verwijderd

Topicstarter
Terugsturen is voor mij helaas geen optie omdat het volgens Asus via de winkel van aankoop moet alleen ik heb hem tweede hands gekocht en heb de factuur niet. ik zal het terugklokken proberen. Gisteren was het al een stuk minder.

Allemaal erg bedankt voor de hulp!
Pagina: 1