GPU fan draaid erg snel, temperatuur normaal

Pagina: 1
Acties:

• Regenton 2.0
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-01 12:06
Overal op internet naar gezocht, maar niks vergelijkbaar kunnen vinden, dus bij deze aan jullie, de experts :)

Ongeveer een jaar geleden heb ik een ''game'' pc'tje gebouwd.
Van mijn werkgeven kon ik een aardige pc over kopen die niet meer in gebruik was. Samen met een aantal andere onderdelen die ik nog had liggen toen ik een aantal jaren geleden vaker gamede heb ik het volgende gebouwd:

Intel DH67CF (temp bij idle:+/-26 graden)
I5 2400 @3.1GHZ (temp bij idle +/- 30 graden)
4 GB DDR kingston geheugen (1 bank)
Corsair AX 760

en het probleem: een AMD 5850 (temperatuur bij gamen: +/- 45 tot 55 graden) die ik destijds voor veeeel te veel geld nieuw heb gekocht.

Deze setup gebruik ik nu een dik half jaar alleen voor games en dit gaat verassend goed! zie Tomb raider, Gta V.alles in 1920x1080 op medium/high setting .

Nu starte ik net mijn pc op en zoals gewoonlijk gingen de CPU en GPU fan een aantal seconden op 100% draaien (waarom precies weet ik niet) na een aantal seconden ging de CPU fan weer op normaal toerental maar de fan van de GPU viel nauwelijks tot niet terug in toeren.

Als ik bij CCC zie ik dat de software 20% fan snelheid aangeeft. Wat duidelijk niet het geval is. Als ik hem handmatig naar 100% zet gaat de fan ook echt 100% maar zodra ik hem weer op 20% zet, gaat de fan niet lager dan 80/90% (afgelezen snelheid is dan 20%.)

Eerst dacht ik aan overhitting, maar waar de GPU voorheen tussen de 45 en de 60 graden word deze nu maar 24 tot 26 graden max. Erg goed voor de GPU dus maar niet voor mijn gehoor. en gamen met een stofzuiger bij je hoofd is ook niet erg prettig.

Verder geen foutmelding/ piepje/ ventilator klinkt ook normaal (geen kapotte lager oid.)
Prestaties ook niets aan te merken.

Nieuwe GPU wil ik nog niet aan beginnen. Ondanks de leeftijd komt de kaart nog zeer goed mee en is hij weinig gebruikt voor games

In het kort:

GPU geeft aan dat hij maar 24 graden is (voelt ook koel aan en lucht die eruit komt is ook koud)
Prestaties normaal
Totaal stofvrij

Hoop dat iemand mij kan helpen zodat ik binnenkort GTA V uit kan spelen (zat namelijk net voor de laatste heist in story mode :) )

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Misschien dat de fan, of kaart, ietwat dood is waardoor het PWM signaal niet meer goed overkomt, waardoor je fan gewoon op volle kracht blijft draaien.

People as things, that’s where it starts.

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-12-2025

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Probeer in MSI afterburner je fanspeed eens custom aan te passen.

Show me your moves.

• Regenton 2.0
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-01 12:06
Dank voor de reacties

Hoop niet dat de kaart echt dood is, zo ja wil ik het wel nog even reken zolang de prestaties goed blijven :)

Toen ik vandaag mn pc aanzetten ging het opeens beter. de fan ging tot ongeveer 25% (normaal 18-20%) Niet helemaal goed dus maar acceptabel.

Toch MSI afterburner geïnstalleerd. en de fan snelheid op 35% vast gezet .
+/- half uur normaal kunnen spelen totdat de fan uit zichzelf naar 40/45% ging (schatting) Maar hier bleef het bij. Tijdens het afsluiten van het spel ging de fan ineens naar 100%
Maar bij zowel CCC als bij Afterburner geeft de software een temp van 35 graden en een fan snelheid van 20 aan...

Waarschijnlijk is er dus een sensor niet helemaal lekker meer. of is het toch iets softwarematig?

Hoop dat iemand met een andere oplossing komt :)

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-01 11:20
Had je al gekeken naar nieuwe drivers?

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."