Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snott
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21-12-2024
Hallo!

Ik ben op zoek naar een nieuwe TV voor rond de €800 (ik wil gerust tot €1000 gaan zelfs indien dit een slimme zet is prijs/kwaliteit-gewijs). Een 50" zou ideaal passen op mijn meubel, maar 48" (cf. Samsung) gaat natuurlijk ook. Kleiner wil ik liefst niet gaan. Na mij wat ingelezen te hebben lijkt het me het best om voor Full HD te gaan en niet voor 4K aangezien ik +- 2,5 m van de TV zal zitten. (Een 4K kan echter gerust als die kwalitatief gelijkwaardig is aan een Full HD rond dezelfde prijs.) De belangrijkste eis voor mij is de beeldkwaliteit in het algemeen (een VA-paneel is dus een must?). Met wat rondgelezen te hebben hier op het forum merk ik dat de Sony 50W8xx-reeks aanbevolen wordt (ook voornamelijk omwille van de lage input lag).

Ik ben vandaag wat rondgaan kijken in verschillende winkels en heb ook de Sony 50W829B gespot. Op het eerste zicht was dit een leuke TV, maar ik merkte toch wat miniem gestotter en precies wat wazige randen rond gezichten. De TV speelde National Geographic HD. TV's van andere merken heb ik geen gewone TV zien spelen dus vergelijken is moeilijk. Al bij al gok ik dat deze minpunten normaal zijn en ook bij andere merken/type's voorkomen? Eerlijk gezegd verschoot ik er toch van; ik dacht dat anno 2015 deze onzuiverheden weggewerkt zouden zijn (al is dit geen high-end TV). Het ligt misschien ook aan de uitzending of aan andere factoren?

Voortgaand op deze ervaring met de W8-reeks en de zeer lage input lag kan ik best zeggen waarvoor ik de TV ga gebruiken. Ik van plan om een "media-pc" aan te sluiten op de TV en dan zo voornamelijk films en series bekijken. TV as such kijken zal maar sporadisch gebeuren. Gamen as such zal ook maar sporadisch gebeuren; dit mogelijk via mijn pc en mogelijk eens via een console. Daarom is mijn vraag of ik me echt moet houden aan die lage input lag: ga ik dit ook merken als ik gewoon films en series via mijn pc op de tv kijk of speelt die input lag enkel als je aan het gamen bent en je bent met invoerapparatuur bezig (bv. een controller). M.a.w.: kan iemand het verhaal rond input lag even plaatsen en of ik in mijn situatie er veel belang aan moet hechten?

Indien wel blijf ik waarschijnlijk best bij de W8-reeks. Indien wel, volgende vragen. Van de 2014 modellen zijn er verschillende types waartussen weinig verschil is: er zijn er van 400, 600 en 800 Hz, maar dat verschil is in de praktijk niet waar te nemen blijkbaar. Na wat googlen vond ik ook dat de W828B en de W829B een "de-blur"-functie hebben. Is dit belangrijk in de praktijk? Ook heb ik even gelezen dat de W8xxC modellen van 2015 stilaan beschikbaar worden met als grootste verschil Android TV en een merkwaardig hogere input lag dan de 2014 modellen. Qua beeldkwaliteit is er geen verschil (?). Het lijkt mij dan ook niet de moeite om extra te betalen voor enkel Android TV (waar blijkbaar zelfs wat problemen zijn).

Goed, indien die input lag niet zo speelt in mijn situatie komen andere merken ook in aanmerking, en dan vooral Samsung (de beeldkwaliteit van LG is over het algemeen slechter dan Sony en Samsung?). Ik heb gelezen dat de UE48H6xxx-reeks ook interessant is. Echter volg ik totaal niet bij de nummering: er is een H6200, H6240, H6400, H6410, H6500, H6640, H6650, H6670, H6800, H6850, ... Wat is nu het verschil tussen deze types (want prijzen durven precies toch nogal verschillen; zie hieronder) en waar moet ik op letten? Ik heb al gevonden dat het grote verschil de "CMR Hz" is (200, 400, 600) op deze site: http://forum.hardware.fr/...ries-sujet_124412_107.htm. In ieder geval, ik zou beginnen twijfelen als lage input lag niet essentieel is voor mij.

Hier een lijst met interessante TV's die ik ben tegengekomen in de verschillende winkels om jullie een leidraad te geven (voornamelijk met de prijs in gedachten):

- Panasonic TX48AX630: €899
- Samsung UE48H6200: €679
- Samsung UE48H6400: €777
- Samsung UE48H6500 €599
- Samsung UE48H6670: €849
- Samsung UE48H6850: €999
- Samsung UE50H6200: €799
- Sony 50W829B: €849

Graag wat hulp dus wat jullie zouden doen in mijn plaats met deze prijzen. Na de winkelbezoeken ben ik namelijk echt wel in de war.

Een meer technische vraag nu. Ik ben dus van plan een media-pc aan te sluiten op de TV. Aangezien dit een oudere pc is zal de aansluiting via DVI of VGA moeten gebeuren. Ik denk niet dat het een probleem is om een DVI of VGA to HDMI-kabel hiervoor te gebruiken (of een adapter naar HDMI, wat levert de beste kwaliteit?)? Ook wil ik even melden dat de pc geen Full HD-resolutie heeft (max 1280x800 geloof ik). Zal dit voor problemen zorgen?

Excuses voor de lange post; ik heb geprobeerd mijn situatie en dilemma zo goed mogelijk te schetsen. Hopelijk kunnen jullie mij een beetje wegwijs maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte8
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-11-2022
Die hoger inputlag op de 2015 modellen, ga je dat ni echt merken? Wil geen polemiek starten, maar het hangt ervan of je "voelsprieten" er gevoelig aan zijn of niet. De inputlag op de nieuwe modellen is nog altijd meer dan prima om op te gamen hoor. Ik zou die eis laten vallen en je er niet druk om maken. Weeral iets minder om jezelf druk om te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snott
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21-12-2024
Witte8 schreef op maandag 22 juni 2015 @ 19:37:
Die hoger inputlag op de 2015 modellen, ga je dat ni echt merken? Wil geen polemiek starten, maar het hangt ervan of je "voelsprieten" er gevoelig aan zijn of niet. De inputlag op de nieuwe modellen is nog altijd meer dan prima om op te gamen hoor. Ik zou die eis laten vallen en je er niet druk om maken. Weeral iets minder om jezelf druk om te maken.
Hoewel dat de keuze moeilijker zou maken, aangezien de Samsung-modellen ook in aanmerking komen dan. :P