Intel NUC i5 of Custom Build

Pagina: 1
Acties:

• DM89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:51
Beste Mede-tweakers.

Ik zit met een probleem, ik kan niet kiezen tussen een Intel NUC of een Custom Build HTPC.

Wat ik vooral wil gaan doen met de HTPC is 1080p films kijken, internet en downloaden (Spot-net), het systeem moet gewoon vlot werken..

Ik twijfel om de onderstaande NUC te kopen via een mede-tweaker incl 250GB SSD en 8GB geheugen voor 400,- euro nieuw, maar ik heb totaal geen ervaring met dit kleine apparaatje dus weet ik ook niet wat ik er van kan verwachten.

pricewatch: Intel NUC5i5RYH

Ik kan ook kiezen voor een AMD HTPC, die ik dan zelf in elkaar zet voor max 500 euro, dan zou er een AMD A10 (7850k/7870k) in kunnen met 8GB Corsair 2400mhz geheugen een 120GB EVO 850 SSD enzevoort .

wat is de beste keus?, een Intel NUC met Intel Core i5-5250U of een AMD A10 7850k/7870k custom build.. de NUC is dan wel heel klein maar dat vind ik niet zo belangrijk. Gaat me vooral over hoe snel het werkt enz.

Graag jullie reactie :)

[ Voor 3% gewijzigd door DM89 op 22-06-2015 17:31 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Bij deze eisen heb je genoeg aan een bakje van een euro of 250 met pentium/celeron en 4GB RAM. In dat geval is deze NUC vrij duur...

• DM89
br00ky schreef op maandag 22 juni 2015 @ 17:31:
Bij deze eisen heb je genoeg aan een bakje van een euro of 250 met pentium/celeron en 4GB RAM. In dat geval is deze NUC vrij duur...
Daar heb je waarschijnlijk gelijk in, misschien dikke overkill maar ik weet niet echt goed waar ik voor moet gaan.. het moet in iedergeval snel werken, opstarten/afsluiten/uitpakken van films enzevoort en niet te lang over dingen nadenken :P

Het liefst wil ik het ook zo goedkoop mogelijk, maar welke CPU zou jij dan aanraden?

EDIT:
pricewatch: Intel NUC Kit DN2820FYKH zoiets?

Ik wil er BTW Windows 8.1 op draaien.

[ Voor 17% gewijzigd door DM89 op 22-06-2015 17:47 ]

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Een G3220 maximaal eigenlijk, maar in principe is een G1840 ook al prima. Er hoeft verder geen "zwaar" encode werk gedaan te worden? Films zijn gewoon 2D?

• DM89
br00ky schreef op maandag 22 juni 2015 @ 17:48:
Een G3220 maximaal eigenlijk, maar in principe is een G1840 ook al prima. Er hoeft verder geen "zwaar" encode werk gedaan te worden? Films zijn gewoon 2D?
Jup, Heb wel een 3D TV maak kijk nooit 3D. Had gelezen datde bovenstaande Intel NUC met Celeron te langzaam is voor windows goed te draaien, maar goed dat is de ervaring van een iemand.

• LukasW
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-01 09:12
De celeron uit de nuc is inderdaad geen hoogvlieger, al zal deze in een HTPC meestal wel voldoen. Wel lees ik vaker dat YouTube in HTML5 niet echt lukt met die n2820. Een desktop celeron is echter een stuk sneller dan de Bay Trail in de nuc, dus om de G1840 zou ik me niet druk maken.

[ Voor 13% gewijzigd door LukasW op 22-06-2015 17:56 ]

• DM89
LukasW schreef op maandag 22 juni 2015 @ 17:53:
De celeron uit de nuc is inderdaad geen hoogvlieger, al zal deze in een HTPC meestal wel voldoen. Wel lees ik vaker dat YouTube in HTML5 niet echt lukt met die n2820. Een desktop celeron is echter een stuk sneller dan de Bay Trail in de nuc, dus om de G1840 zou ik me niet druk maken.
Oke dan laat ik die zeker achterwegen, Youtube wil ik toch wel kunnen gebruiken.

Begin toch wel meer te denken aan een NUC omdat die zo klein zijn, kan je ook meenemen enzo.. is wel handig :P

Laat ik wel duidelijk zijn dat de HTPC wel snel moet werken, dus misschien een i3 of i5 geen slechte keuze icm Windows 8.1..

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Waarom geen NAS voor al je content en een simpele streamer voor XBMC (eventueel op windows, maar liever niet). Youtube kan ook via een smart tv of deze XBMC.

ZO heb je direct al je media/content centraal, kun je uitpakken/decoden etc daarop doen en kunnen al je devices (inclusief tv's en media streamers) hier bij. Met NZBGET en sickbeard kun je tevens op de NAS automatisch je series/films laten downloaden.. ik wil niet meer anders :)

M.a.w. koop een synology (uit de + serie als het kan), wat disks en een goedkope nuc hierboven en klaar. Veel betere investering imho dan een decentrale htpc met overkill CPU, welke ook alles gaat downloaden (zoveel kun je ook niet kwijt met 256GB SSD..)

[ Voor 38% gewijzigd door Workaholic op 22-06-2015 18:12 ]

Mijn V&A

• LukasW
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-01 09:12
Meulendijks89 schreef op maandag 22 juni 2015 @ 18:04:
[...]

Oke dan laat ik die zeker achterwegen, Youtube wil ik toch wel kunnen gebruiken.
Het kán wel hoor, alleen schijnt het alleen met internet Internet Explorer goed te gaan. Dat was in ieder geval wat ik enkele maanden geleden tegenkwam toen ik me in die NUC aan het verdiepen was. Volgens mij kwam het omdat YouTube in IE nog met Flash werd afgespeeld en in andere browsers met HTML5.

Ik kan me echter goed voorstellen dat je liever een apparaat hebt waarbij je nog wat reserve hebt in plaats van dat je constant het gevoel hebt dat het wel kan, maar dan ook maar net. Zelf heb ik hem toen ook laten staan.

Edit: lijstje van brooky hieronder lijkt me erg geschikt. Niet zo klein als een NUC, maar je levert niet in qua prestaties en je krijgt meer waar voor je geld. Als je nog een AMD A10 overweegt komt de ingebouwde voeding van de Antec geloof ik wel wat te kort, maar een celeron lijkt me sowieso de beter keuze als je geen games wilt spelen.

[ Voor 21% gewijzigd door LukasW op 22-06-2015 18:21 ]

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Voor klein hoef je natuurlijk niet per se een NUC te nemen, wel groter maar nog steeds handzaam;
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 36,-€ 36,-
1ASRock H81M-ITX€ 63,-€ 63,-
1Antec ISK 110 Vesa€ 76,75€ 76,75
1Crucial CT51264BA160BJ€ 23,95€ 23,95
1Crucial BX100 250GB€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 282,65

• DM89
De Intel NUC zijn leuke apparaatjes maar betaal je vooral voor het formaat denk ik zo..

Met het goedkope segment heb ik weinig ervaring, mijn vriendin heeft wel een laptop met een celeron (geen ssd) maar als ik die moet gebruiken wordt ik al meteen chagerijnig omdat het gewoon traag is.

In principe hoeft de PC niet persé klein te zijn, een kast waar een normale voeding in past is ook goed met een uatx/itx bordje, waar ik vooral over twijfel is e processor, als ik aan celeron denk, denk ik aan sloom en k*t haha, misschien is het wel niet zo maar dat is wat ik er nu over denk.

Goedkoop is fijn, het lijstje waarmee br00ky kwam is inderdaad leuk met zo'n klein kastje maar goed ik ben ook wel bereid om wat meer uit te geven, wat is dan slim.. ik denk altijd meteen aan het beste model van de A10 serie terwijl de A8 misschien ook wel goed genoeg is of misschien wel de celeron.

Ik vind het een erg moeilijke keuze, de HTPC moet gewoon VLOT opstarten en windows draaien zonder dat ik ergens op moet wachten , fims en downloaden met spotnet, youtube.. het moet gewoon goed werken.

• racemichel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:43
Als je het geld ervoor over hebt zou ik een NUC nemen, echt rete klein en snel. Ik was best wel onder de indruk hoe klein zo'n ding is (en toch zo snel) toen ik 'm laatst bij een iemand zag. Alleen gamen is uiteraard een no-go.

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik val in herhaling maar splits beter je download functionaliteit van je video/afspeel pc. Een betere investering met meer performance en een goede scheiding van functionaliteit. Als bonus kun je met deze combinatie ook nog veel voordelen halen uit een centraal opslag medium.

Ik heb twee celeron based NUCs als mediacenter hier + synology NAS voor alles wat downloaden/opslag betreft. Gaat perfect en andere apparaten kunnen er ook gebruik van maken, verder is de synology gelijk ook multi functioneel met andere toepassingen zoals back-up, cloud storage, sickbeard etc.

Als je dan toch perse een alles in één device zoekt die ook nog met maximale snelheid gaat downloaden via spotnet + unrarren/decoden tegelijkertijd mag je wel minimaal een core i5 kopen met wat extra memory. Zeker als je een 200/20 internet verbinding hebt. Ga je dan ook alles opslaan op je relatief kleine SSD met een hoge prijs per GB? :X

[ Voor 43% gewijzigd door Workaholic op 22-06-2015 19:02 ]

Mijn V&A

• DM89
Workaholic schreef op maandag 22 juni 2015 @ 18:58:
Ik val in herhaling maar splits beter je download functionaliteit van je video/afspeel pc. Een betere investering met meer performance en een goede scheiding van functionaliteit. Als bonus kun je met deze combinatie ook nog veel voordelen halen uit een centraal opslag medium.

Ik heb twee celeron based NUCs als mediacenter hier + synology NAS voor alles wat downloaden/opslag betreft. Gaat perfect en andere apparaten kunnen er ook gebruik van maken, verder is de synology gelijk ook multi functioneel met andere toepassingen zoals back-up, cloud storage, sickbeard etc.

Als je dan toch perse een alles in één device zoekt die ook nog met maximale snelheid gaat downloaden via spotnet + unrarren/decoden tegelijkertijd mag je wel minimaal een core i5 kopen met wat extra memory. Zeker als je een 200/20 internet verbinding hebt. Ga je dan ook alles opslaan op je relatief kleine SSD met een hoge prijs per GB? :X
Bedankt voor je reactie, maar het wordt toch een Custom Build ofzo, en ik heb aan 250GB genoeg hoor zoveel gebruik ik niet, als ik een film heb gezien verwijder ik die daarna ook weer.. Heb ook nog een Externe HDD van 2TB mocht dat nodig zijn.. ik had een verbinding van 200 maar nu verlaagd naar 120... ik had een gaming pc en die heb ik nu niet meer. Daarom wil ik nu een leuke htpc waar ik toch van alles mee kan doen behalve het zware werk.. gamen enz..

[ Voor 7% gewijzigd door DM89 op 22-06-2015 19:09 ]

Pagina: 1