hoge temperaturen custom loop waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-09 15:17
Beste tweakers,

Recentelijk heb ik mijn pc geupgrade met een custom loop waterkoeling setje.
preciese specs weet ik niet, kon dit complete setje voor een erg mooie prijs overnemen.
de specs die ik wel weet zijn:
Eheim water pomp & reservoir combi eheim 1001.760
10/8 mm slangen
1x 360mm radiator 45mm dikte
1x 120mm radiator 30mm dikte
alphacool cpu blokje

De idle temperaturen uitgelezen van cpuid hwmonitor, speccy en bios zijn als volgt:
cpuid:
  • Core #0; 30C
  • Core #1; 32C
  • Core #2; 28C
  • Core #3; 30C
  • package; 31C
dit schommelt met +/- 2C hoger/lager

Speccy:
processor; 30-32C

Bios; 31C

Deze temperaturen zijn nog wel normaal en maak ik mij ook weinig zorgen over.
Zodra ik ga stresstesten met Prime95 of LinX schieten de temperaturen enorm omhoog.

Prime95; 2 seconden na het starten van een small FFTs test staan de temperaturen van de cpu op 60C
zodra ik prime95 weer stop zijn de temperaturen ook binnen 5 seconden weer normaal.

met stress testen op LinX schieten de temperaturen naar ronde 6/20 al tegen de 80C aan.
voor een stock snelheid met custom loop is dit veel te hoog.

tijdens een simpel spelletje Gmod, darksiders krijg ik ook al temperaturen van 50C of hoger.

dit is de pc waar het om gaat:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 240,95€ 240,95
1MSI Z87-GD65 Gaming€ 120,66€ 120,66
1MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB€ 229,95€ 229,95
1Samsung HD204UI, 2TB€ 0,-€ 0,-
1NZXT H440 Zwart€ 122,95€ 122,95
1BenQ GW2265HM Zwart€ 119,-€ 119,-
1Corsair Vengeance Pro CMY8GX3M2A1600C9A€ 60,98€ 60,98
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,20€ 12,20
1Gigabyte Odin GT 800W€ 0,-€ 0,-
1Kingston SSDNow V300 120GB€ 52,95€ 52,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 959,64

ik gebruik arctic MX4 koelpasta, en het cpu blokje zit strak aangedraaid, dus hier ligt het niet aan.
de pomp loopt goed, en het water word ook warm tot heet als de temperaturen omhoog gaan.
een te kort aan radiatoren zal het ook niet aan kunnen liggen, vooral aangezien ik alleen mijn cpu eraan heb zitten, wat overkill zou moeten zijn.

waar ik zelf aan zat te denken is:
cpu blokje niet goed? maar aangezien het water wel warm word geeft deze wel zijn warmte af.
slangen te kleine diameter?
of kan het nog iets anders zijn?

ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:25
welke fans gebruik je? en hoe hard draaien ze?

want als je "water" warm word kan hij zijn warmte wel kwijt. dus vermoed niet dat het aan het blok ligt.

[ Voor 24% gewijzigd door loki504 op 22-06-2015 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
  • Laatst online: 19-11-2023
"het water word ook warm tot heet als de temperaturen omhoog gaan"
Hoe heet is heet? Bedenk dat het koelen (warmteoverdracht) tot stand komt door een temperatuurverschil.
Stel je processor wordt 80 °C, maar je koelwater 60 °C. Dan heb je dus nog maar 20 °C temperatuurverschil over om de warmte van je processor op het koelwater over te dragen.
Breng je je koelwater 10 °C omlaag, dan zal je processortemperatuur evenredig mee dalen.
Hoeveel graden dat is kun je alleen bepalen als je hier en daar wat temperaturen (bij voorkeur met thermokoppels) meet en een inschatting van de vermogens kunt maken.
Je kunt dan ontdekken waar je grootste temperatuurverschillen zitten en waar je dus je aandacht op moet richten.
"cpu blokje niet goed?" Hiervoor zul je de temperatuur op je blokje moeten meten en vergelijken met je processortemperatuur.
"ik gebruik arctic MX4 koelpasta, en het cpu blokje zit strak aangedraaid, dus hier ligt het niet aan."
Dat woordje "dus" mag je gerust nog even weg laten. Dat mag je pas gebruiken als je vastgesteld hebt dat je temperatuurverschil tussen processor en koelblok voldoende laag is.
Worstel dit eens door: http://archive.benchmarkr...task=view&id=170&Itemid=1 Vergeet ook de link vooraan in het artikel niet te volgen: "Thermal Interface Material"
Je kunt dan lezen dat in hun testopstelling het temperatuurverschil tussen processor en koelblok tussen de 30 °C en 40 °C ligt.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Welke vloeistof heb je gebruikt?

Misschien is het handig om even wat fotos van je kast en custom loop te maken, zodat we wat beter kunnen oordelen :)

- Is de mx4 koelpasta goed aangebracht?
- Is de backplate van het waterblock correct gemonteerd?
- Heb je de juiste jetplate voor Haswell gebruikt binnenin het waterblockje?
- Is je custom loop correct aangesloten op het waterblockje, dus rekening gehouden met de in- en uitgang van het waterblock?
- Draait de pomp op het juiste aantal RPM?

Zomaar even wat zaken die me binnen schieten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwesz11
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-09 09:43
Bescherm sealtje van je cpu block afgehaald?
Onwaarschijnlijk maar je zal niet de eerste zijn...

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandonvds
  • Laatst online: 14-09 15:17
Bedankt voor de reacties, heb het erg druk op school met toetsen etc. dus heb niet veel eraan kunnen doen nog.

Zal als eerste de gestelde vragen even beantwoorden.
*Welke fans gebruik je en hoe snel draaien ze?
De fans die ik op de radiator heb geinstalleerd zaten bij het setje. Het zijn 3 verschillende fans:
System Fan Power staat op de eerste.
Recom staat op de tweede
Ebmpapst staat op de derde.
Voor mij totaal onbekend.
Ze staan op het moederbord aangesloten en draaien idle 1000rpm ongeveer.
Onder load schieten ze omhoog naar ruim 2000 rpm.
Bovenin en op de achterste radiator zitten gewoon de nzxt case fans die 1200rpm draaien.

*welke vloeistof gebruik je?
Op het moment draait hij op demi water met Mayhems x1 rood en blauw kleurstof (heel donker rood/ bloed rood)
Had gelezen dat demiwater zelfs het beste koelt.

*is de koelpasta goed aangebracht?
Heb een druppel (rijstkorrel) aangebracht in het midden van de cpu en het blokje erop gedrukt.

*is de backplate correct gemonteerd?
Denk het wel, mij werd verteld dat ie geschikt was voor lga 1150 sockets.

*heb je de juiste jetplate?
Ik heb geen idee wat dit inhoud, hij zou geschikt moeten zijn werd mij verteld.

*heb je de loop correct aangesloten op het blokje?
Ik heb "in" boven gedaan en "out" onder, en hierbij erop gelet dat deze ook kloppen.

*draait de pomp op het juiste rpm?
Ik denk het? Hij gaat aan en het water loopt erdoorheen. Hij staat aangesloten op 12v molex met een adapter.

*beschermsealtje eraf gehaald?
Ja dit heb ik gedaan.

Wat ik zelf wel heb opgemerkt is dat als ik de voorkant van de kast eraf haal, de temperaturen al heel erg zakken.
65-70°C ingame naar 45°C. Hierdoor vermoed ik dan ook dat de airflow niet ideaal is in deze kast.
Heeft iemand ervaring met deze kast om de airflow te verbeteren? Want zonder voorkant ziet er ook niet uit.
Ook blazen nu alle fans naar buiten omdat de radiator aan de voorkant zit, en heb ik weinig/geen instroom van koele lucht.
Is dit heel erg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik heb zelf ook een custom loop gehad in de NZXT H440 en het blijft gewoon een erg gesloten kast met weinig airflow; ook mede door de padding is het niet echt een koele kast.

Doordat je nu ook de fans aan de voorzijde naar buiten laat blazen, zullen deze hun lucht dus aangevoerd krijgen van onder meer de grafische kaart. Je blaast nu dus warme lucht door de radiator heen waardoor je het vloeistof opwarmt. Ik zou daarom je fans aan de voorzijde op intake zetten! Het enige nadeel is dat de grafische kaart iétsje zal opwarmen hierdoor.

De radiator met fan(s) aan de bovenzijde mag wel gewoon op outtake blijven draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
  • Laatst online: 19-11-2023
Ik ben het overzicht even kwijt
"Ook blazen nu alle fans naar buiten omdat de radiator aan de voorkant zit, en heb ik weinig/geen instroom van koele lucht."
Als je werkelijk bedoelt dat alle 4 (inc. die van je power) de fans naar buiten blazen heb je natuurlijk een groot probleem.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Pagina: 1