HTPC / opslag PC in de woonkamer

Pagina: 1
Acties:

• psychoed
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-04-2024
Beste allemaal,

Dit bericht had ik in 'Mediaspelers en HTPC's geplaatst, maar bij gebrek aan reactie probeer ik het in dit forum:

Op dit moment heb ik een PC in de woonkamer staan die media-content streamt naar mijn Samsung ES8000 via Plex. Omdat de televisie daardoor gebruik kan maken van zijn interne tuner, wordt het geluidssignaal met een optische kabel via de televisie doorgestuurd als 5.1- signaal naar een Sonos Playbar (met twee Play: 1 surroundspeakers).
Naar wat ik begrijp kan de televisie niet via een externe HDMI-bron een 5.1-signaal naar de Playbar doorsturen, maar wordt het signaal dan PCM doorgestuurd.

Binnenkort ga ik verhuizen, en wil een hele andere setup:
De huidige PC gaat naar de zolder, waar ik mijn studeer- / werkruimte heb. In de woonkamer wil ik een nog te bouwen HTPC plaatsen.

Mijn idee is om deze HTPC op te gebruiken als:
X Opslagserver voor mediabestanden, de ES8000 zou deze bestanden dan afspelen.
X PC voor internet, Office en een beetje gaming.
X XBMC

Ik stel me voor dat ik het beeld met behulp van Chromecast stream naar de televisie, zodat er ook op de bank gesurft kan worden. Voor wanneer de televisie in gebruik is door mijn partner wil ik een monitor op de eetkamertafel, waar ik dan mijn gang kan gaan. Ik weet niet of ik de HTPC draadloos op de monitor kan aansluiten? Kan dat ook met de Chromecast, of zit er teveel vertraging in de overdracht om een spelletje te kunnen spelen?

De volgende HTPC wil ik zelf bouwen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4160 Boxed€ 115,-€ 115,-
1Gigabyte GA-H81M-HD3€ 53,49€ 53,49
1Silverstone Milo ML04€ 74,95€ 74,95
1Crucial CT51264BA160BJ€ 23,95€ 23,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,95€ 32,95
1Crucial BX100 250GB€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 383,29

In de PC die naar zolder gaat zit een 3TB Seagate Barracuda (ST3000DM001), deze wil ik overplaatsen in de HTPC.

Ik vraag me af of ik hiermee het bovenstaande scenario kan realiseren, en of er nog andere mogelijkheden zijn die ik over het hoofd zie?

Is deze HTPC stil genoeg, en is de processor niet te krachtig of juist niet?

Graag jullie advies, en bij voorbaat dank!

• psychoed
Mmmm, ik vraag me af of ik mijn vraag verkeerd stel of dat niemand hier kaas van gegeten heeft...

• GOTD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-11 12:17
Streamen met chromecast geeft een hoop lag. Ik doe het zelf wel eens en binnen 10 minuten wil je je computer uit het raam gooien.

Verder vraag ik mij af of het zin heeft om een SSD in een htpc te doen, dit kost aanzienlijk meer en geeft voor dit doel weinig voordelen.

Wat wil je precies gamen? echte games gaat met deze setup niet lukken maar een facebook spelletje zal geen probleem zijn.

Om een echt stille htpc te krijgen zul je wel een andere koeler moeten kopen.

• 2green
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:12
GOTD schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 22:18:
Streamen met chromecast geeft een hoop lag. Ik doe het zelf wel eens en binnen 10 minuten wil je je computer uit het raam gooien.
Streamen met de chromecast geeft bij de meeste mensen totaal geen lag, bij mij ook niet, perfecte kijk ervaring. Vermoedelijk een issue met je draadloos netwerk.

• 2green
Met de setup in de TS kun je perfect streamen vanaf plex naar je chromecast, hiervoor is het zelfs overkill. Voor het gamen ligt het net als GOTD zegt eraan wat voor je games je bedoeld. moderne firstperson shooters zullen waarschijnlijk niet of niet vlot spelen. Alle casual games zullen prima lopen en alles tussen deze twee uitersten in is even uitproberen. Platform games zullen uitstekend lopen, maar 3d games zullen al snel te zwaar zijn.

Voor 383 euro kun je trouwens ook een laptop kopen die makkelijk kan streamen en waarop je nog wat lichte games kunt spelen op de bank. Denk geef het nog even mee als tip (denk aan de WAF ;) ).

• psychoed
Thx voor jullie reacties!

De aanschaf van een laptop heb ik ook aan gedacht, maar het is de bedoeling om de computer 24/7 aan te laten staan. Verder lijkt het me dat de opslagcapaciteit van een laptop beperkt is? Het lijkt me niet dat je zo even snel een 3 of 4 TB harde schijf in de laptop prikt...

De SSD-schijf heb ik gekozen voor de 'gebruikerservaring'. Ik denk dat alles dan vlotter en vloeiender werkt?

Met betrekking tot de CPU zie ik dat ik de verkeerde heb opgenomen: het moet de energiezuinige Intel Core i3-4160T Tray zijn.
Deze CPU gebruikt slechts 35W in plaats van 54W.

Met betrekking tot het gamen ben ik niet heel veeleisend. Ik zou graag bijvoorbeeld een spelletje als Diablo 3 willen spelen... Zijn de HD4400-graphics dan voldoende?

Over het moederbord heb ik nog enige twijfels: De Gigabyte GA-H81M-HD3 heb ik gekozen vanwege de prijs en omdat er een optische aansluiting op zit.

Voor het geheugen heb ik willekeurig een goedkoop reepje geselecteerd waarvan ik de merknaam ken en op 1,6 Ghz loopt.

Na enige tijd speuren lijkt het moeilijk om de HTPC draadloos aan te kunnen sluiten op een monitor? Wat het dichtst in de buurt komt van wat ik wil is dan een portable monitor als: Asus MB168B (1366x768) Zwart .

Uiteindelijk is deze computer voor 'erbij', de grote computer gaat naar zolder en in de woonkamer wil ik deze HTPC gebruiken voor streamen en dataopslag, en dan tegelijkertijd gebruiken voor de lichte taken als boven beschreven.

De Chromecast ga ik uitzoeken, hier twee tegenstrijdige reacties en ik vind het wel belangrijk dat er geen lag in de verbinding zit.

Nog een overweging is de koeling. Zoals het systeempje er nu bij staat is de koeling dan stil en afdoende?

• 2green
Hier staat de laptop al jaren 24/7 aan als dedicated home server, maakt niets uit. Qua opslag kun je in een laptop meestal twee schijven inbouwen van 2,5". Soms iets minder of meer. Een 2 terabyte 2.5"schijf kost ongeveer 90 euro, terwijl de 3.5" 70 euro kost. Niet bijzonder veel verschil en je hoeft gelijk ook geen extra scherm erbij te komen en het probleem met draadloos beeldscherm uit te zoeken.

Geheugen neem ik gewoonlijk de goedkoopste die aan mijn eisen voldoet, merk boeit niet erg veel.

Koeling kun je gewoon uitproberen met standaard koelers en later stillere koelers nabestellen als het nodig is.

Geen idee of diablo 3 op een hd4400 werkt, kun je even googlen.

Edit: diablo 3 is supported: https://us.battle.net/sup...iablo-iii-supported-video

low performance helaas.

[ Voor 8% gewijzigd door 2green op 24-06-2015 19:48 ]

Pagina: 1