Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Excel 2010] Dynamische v/h Lookup

Pagina: 1
Acties:

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-11 21:46
De lijst werkt niet automatisch bij..

Situatie
Er zijn 10 tabbladen met in cel A1:A10 de namen van organisaties.
Er is een blad waar vanuit alle tabbladen de gegevens van A1:10 onder elkaar staan. In totaal dus 100 organisaties onder elkaar. Die 100 onder elkaar zetten is omdat ik een pivot tabel nodig heb.

Daarvoor gebruik ik in dit overzicht tabblad:
Verticaal zoeken (="naam tabbladA"!A1)
Verticaal zoeken (="naam tabbladA"!A2)
etc.
"
Verticaal zoeken (="naam tabbladB"!A1)
Verticaal zoeken (="naam tabbladB"!A2)

Wat gaat er mis
Zodra ik in een van de tabbladen bijvoorbeeld een nieuwe rij aanmaak, bijvoorbeeld een nieuwe A2, waardoor er in totaal 11 organisaties staan dan gaat dat prima.

Wat er echter niet verwerkt wordt is dat dan in het verzamelblad de nieuwe organisatie er niet bij staat! De Vlookup springt dan van A1 naar A3 en past niet automatisch aan.

Ik zou uiteraard opnieuw de formules kunnen trekken, maar dat zou niet moeten.

Gezocht heb ik al op Dynamisch horizontaal zoeken, $, data validation, maar dat bracht geen respijt.

Iemand? :)

• Tomino
Bump :+

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Waar je wilt kan met VBA of een behoorlijk complexe vlookup, die rekening houdt met het gebruikte bereik. Maar waarom draai je het niet om? Een centrale lijst en met vert.zoeken verdeel je het over de tabbladen.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Tomino
Omdat in de verschillende tabbladen continue gewerkt wordt..
Wat ik geprobeerd heb is de pivot tabel te laten verwijzen naar de 10 werkbladen en daarvan de tabel te laten genereren, maar dit werkt niet. Daarom is ervoor gekozen de informatie vanuit de 10 werkbladen onder elkaar te laten zetten en dáárvan de tabel te laten genereren.

We hebben nu wel een script die de pivor automatisch laat verversen, maar de verwijzing is nog steeds niet dynamisch.

Net weer getest door in het eerste tabblad iets te verwijderen of toe te voegen in de bestaande rij, en inderdaad, in de lange lijst staat volgendes:

=Tab1!A23
=Tab1!A25

A24 komt er gewoon niet in terug.. :/

Als er een andere manier is om informatie te kopiëren van een werkblad naar een ander werkblad in z'n totaliteit kan dat uiteraard ook, als de info van 10 werkbladen maar onder elkaar komen te staan.

[ Voor 13% gewijzigd door Tomino op 26-06-2015 12:02 ]

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Tomino schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 12:00:

We hebben nu wel een script die de pivor automatisch laat verversen, maar de verwijzing is nog steeds niet dynamisch
Laat dat scriptje dan ook de verzamellijst verversen?

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:35
Maar als ik het goed begrijp dan bestaat de informatie uit alle 10 werkbladen uit dezelfde kolommen en wil je eigenlijk "alleen" consolideren? Dan moet je een consolidatie tabblad maken waar je de data uit de andere werkbladen in plakt. Dat is zelfs een macro die je nog wel kan opnemen (hoewel met VBA het uivoeren een stuk sneller gaat).

EDIT: Overigens kan dit in Excel 2013 geloof ik ook al zonder macro's. Als je de Wizard Draaitabel en draaigrafiek maakt kun je meerdere bereiken selecteren. Dit kan pas vanaf 2013, in 2010 werkt dat niet (dat gebruiken we nl. op het werk en daar werkt het niet :+ ). Ik heb het even getest en ik vermoed dat dat is wat jij wil. Ik heb twee verschillende tabbladen gemaakt met dezelfde kolommen (en kolomnamen dus ook gelijk), vervolgens daar wat data ingevoerd en daarna de Wizard gebruikt. De draaitabel telt gewoon op, werkt prima!

[ Voor 44% gewijzigd door Arjan90 op 26-06-2015 15:07 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Volgens mij ben je op zoek naar de INDIRECT() formule in Excel :)
Pagina: 1