PV installatie niet goed aangesloten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een PV installatie met de volgende specs:

114 panelen a 85 Wp
Totaal vermogen: 9690 Wp
Merk: Schuco
Inverter: SGI10 10K, twee MPP trackers.
Panelen zijn verdeeld 72 vs 42 over deze trackers.
Installatiedatum 21-8 2013

Jaarlijks rendement (opbrengst delen door Wp) kwam niet hoger dan 70% (ca 6800 kWh)

Na lang zoeken naar de oorzaak blijkt dat de sectie met 42 panelen niet goed aangesloten zijn op de inverter, waardoor deze nooit geproduceerd hebben. Hier baal ik behoorlijk van en nu ben ik aan het berekenen hoeveel kWh's ik misgelopen ben.

Nu leek mij de rekensom vrij simpel. Deel de totale opbrengst over de wel werkende panelen, zodat je de opbrengst per paneel krijgt. Vervolgens vermenigvuldigen met 42 niet werkende panelen.

(6800/72) * 42 = 3966 kWh

Echter, het rendement van mijn systeem komt dan op 115%.

Nu vind ik dit rendement weer vrij hoog, wat denken jullie? Is dit te verklaren?

Mijn inverter slaat elke 10 minuten de input vermoges van beide trackers op en ik ben nu deze gegevens aan het analyseren:

MPP A MPP B
gemiddeld vermogen [W]755.86 0.27
Max vermogen [W]7257.80 51.8

Hieruit blijkt duidelijk dat sectie B niet produceert, en vanaf dag 1 niet geproduceerd heeft.

Sinds deze week werkt sectie B weer en krijg ik wat betere gemiddelden:

gemiddeld wattage A: 1485
gemiddeld wattage B: 915.13

Dit komt redelijk overeen met de verhouding 72/42. Ik ben er namelijk niet zeker van dat de panelen precies 72 vs 42 verdeeld zijn (Je gaat op een gegeven moment aan alles twijfelen)

Nog wat specs over ligging:
30 graden tov het zuiden (dus zuid-zuid oost)
dakhelling 22 graden
schaduwvrij
oosten van Nederland.

Ik hoor graag wat jullie van mijn redenering vinden en of jullie nog verbeteringen hebben. Ik heb binnenkort een gesprek met de installateur waar ik hem wil laten zien hoeveel kwh ik misgelopen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-08 03:53
1150 kWh/kWp is niet onmogelijk maar wel opmerkelijk voor het oosten van het land.

Hoe waren de panelen precies verkeerd aangesloten ? (ergens stekker niet aangesloten ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Beter is dat je de 72 panelen x 85W = 6120Wp , dus een opbrengst van 6800kWh/6,12 kWp=1111 kWh/kWp
Set 2, 1111 x 3,57=3966kWh gemist, mits hij helemaal niet meegedaan heeft, als er een klein stukje toch geleverd heeft klopt dit verhaal al niet meer.
Ook is het nog even de vraag of de opbrengst op de omvormer klopt, sommige kunnen erg optimistisch zijn.

Wel een mooie score als het klopt :) volgend jaar weet je het..

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Excuus, het rendement is iets lager:

6800kWh/(72*85Wp) = 111%

Het probleem was als volgt:

de sectie van 42 panelen bestaat uit 6 strings van 7 panelen. Elke string is in serie(duh) en vervolgens staan de 6 strings parallel. Van daaruit gaan er twee stekkers (+ en -) naar de ingang van de MPP tracker.

Van 1 van deze stekkers zat het metalen binnenwerk te ver teruggeschoven t.o.v. het plastic buitenwerk. De stekker klikte dus wel (en heb een normale spanning gemeten over beide pluggen) maar zodra je de stekker dus in de mpp tracker stak maakte hij geen contact.

Omdat het maar een paar millimeter scheelt zou ik het minimale wattage van MPP B kunnen verklaren. (Misschien dat hij dan af en toe toch contact maakt ofzo)

Update:
Inderdaad, de afwijking van kWh meter zou het ook kunnen verklaren, daar had ik nog niet aan gedacht.

Het maximale vermogen (elke 10 minuten gemeten, 22 maanden lang) van de MPP B is niet boven de 50W geweest. Volgens mij is dit wel een vrij sterk bewijs dat die 42 panelen nooit gewerkt hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2015 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Maar na het aansluiten en aanzetten istoch het eerste wat je doet op de omvormer kijken of je het zelfde voltage hebt en er vermogen uit komt, dat kan je toch geen 22! Maanden missen? 😳

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt helemaal gelijk ;-).

Het is niet mijn systeem, dus ik ben er pas sinds twee weken ingedoken.
Het eerste half jaar stond er nog een boom voor, dus eerst werd het verlies in rendement daar aan toegeschreven.
Daarna zei de installateur dat je een jaar moet wachten voor een goede meting. (Toen kenden we sites als PVoutput.org nog niet)
Vervolgens zijn we een tijdje naar de oorzaak aan het zoeken geweest en elke sectie doorgemeten met een voltmeter.
Ook over de twee draadjes die de inverter ingaan stond een normale spanning (De voltmeter maakt wel contact).
Toen dachten we dat de MPP tracker kapot was. We hadden inmiddels uitgevonden dat je dus per tracker spanning en stroom kan aflezen.

Dus, het systeem leek bij oplevering normaal te werken, de vermogens meter gaf een waarde, maarja is dat goed of slecht?

Toen kwam ik het idee om de twee secties om te wisselen op de inverter. Toen produceerde de andere tracker niets meer en moest het dus aan de bekabeling liggen.

Gelukkig nu alles opgelost net voor de zomer. Binnenkort met de installateur om de tafel...
Pagina: 1