Toon posts:

Wisselschakelaar? Hulp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Mijn elektrische kennis is erg beperkt maar ik wilde graag een trekschakelaar aanleggen waarmee ik één licht uit doe terwijl er tegelijkertijd een ander juist aan gaat.
Hoe krijg ik dit voor elkaar? Zou iemand mij kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Een wisselschakelaar gebruiken. Er zijn vast wisselschakelaren met trekkoord beschikbaar.
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b6/SPDT-Switch.svg/325px-SPDT-Switch.svg.png
Com wordt de fase (bruine draad) L1 & L2 de schakeldraden van de beide lampen, dus als je de schakelaar omzet gaat een uit en een aan.

fase ipv nul, door sypie :>

[ Voor 16% gewijzigd door MB113 op 22-06-2015 14:05 ]

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Com wordt nooit nul bij een wisselschakelaar!

Bij een wisselschakelaar komt een bruine binnen (= fasedraad, +). Daar gaan er 2 zwarte draden (=schakeldraad) weer weg naar de beide lampen.

Vanaf de lamp leg je een nul aan (=blauwe draad) naar de centraaldoos, en dus de rest van je installatie.

Op de manier die ik hierboven beschrijf haal je namelijk altijd de spanning van je verlichtingspunt. Dit voorkomt ongelukken. Spanning moet je kunnen schakelen, de nul niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt. Haal maar eens een lamp van het plafond af. Zul je zien dat daar zwart (schakel) en blauw (nul) in de doos zitten. Bij de schakelaar zul je zwart (schakel) en bruin (fase) in de doos vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

sypie schreef op maandag 22 juni 2015 @ 13:56:
Com wordt nooit nul bij een wisselschakelaar!

Bij een wisselschakelaar komt een bruine binnen (= fasedraad, +). Daar gaan er 2 zwarte draden (=schakeldraad) weer weg naar de beide lampen.

Vanaf de lamp leg je een nul aan (=blauwe draad) naar de centraaldoos, en dus de rest van je installatie.

Op de manier die ik hierboven beschrijf haal je namelijk altijd de spanning van je verlichtingspunt. Dit voorkomt ongelukken. Spanning moet je kunnen schakelen, de nul niet.
Ja klopt, maar er loopt sowieso toch over een draad de hele tijd stroom dus echt veiliger wordt het er niet van, maar het is wel netter inderdaad. Woeps liet me teveel afleiden door de com op het plaatje.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Deze situatie is in geen geval veilig inderdaad, daar had ik nog niet eens aan gedacht. Als je het écht goed wilt doen dan neem je een 3-standen draaischakelaar met een nulstand in het midden.

Zoiets als deze maar dan wat minder lomp en zonder controlelichtjes er in:
Afbeeldingslocatie: http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/2_1_57.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En over die trekschakelaar: die zijn zeker als wisselschakelaar te krijgen. Ik heb er namelijk al vaker 1 in een hotel-schakeling gehad en voor een hotelschakeling heb je hoe dan ook wisselschakelaars nodig. (In ons vorige huis hadden we bijv. zo'n schakeling in de slaapkamer. Kon je het licht aandoen met de normale schakelaar bij de deur en het licht uitdoen met de trekschakelaar boven het hoofdeind van het bed.)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2015 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-10 09:54

Sebazzz

3dp

MB113 schreef op maandag 22 juni 2015 @ 14:03:
[...]

Ja klopt, maar er loopt sowieso toch over een draad de hele tijd stroom dus echt veiliger wordt het er niet van, maar het is wel netter inderdaad.
Je kan een gloeilamp laten branden op een fase zonder nul. Zelfs zonder nul kan je spanning van een fase trekken, daarom schakel je de fase en niet de nul.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realsoft
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-06-2022

realsoft

Fucking Åmål

Sebazzz schreef op maandag 22 juni 2015 @ 14:10:
[...]

Je kan een gloeilamp laten branden op een fase zonder nul. Zelfs zonder nul kan je spanning van een fase trekken, daarom schakel je de fase en niet de nul.
Altijd leuk om iets nieuws te leren. Kun je me uitleggen hoe dit in zijn werk gaat met alleen een fase?

Varför måste vi bo i fucking jävla kuk-åmål!?

Pagina: 1