ITV van KPN draadloos

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapoes
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-08 21:19
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag; ik ben onlangs verhuisd en maak gebruik van itv van KPN. In mijn nieuwe huis is het trekken van een ethernet kabel naar de TV op de begane grond redelijk problematisch dus zocht ik naar een draadloze oplossing. In de vorige woning maakte ik gebruik van een draadloze verbindingsset van Telfort om boven TV te kijken. Helaas werkt deze in de nieuwe woning (beneden!) niet goed, ik krijg regelmatig een F12 fout (geen netwerk). Ik denk dat dit komt omdat het een oude woning is, (jaren 40) en er ongeveer 8 groepen aanwezig zijn.

Nu zoek ik naar een oplossing om het signaal draadloos van de experia box naar het itv motorolla kastje in de woonkamer te krijgen. dus eigenlijk ethernet naar wireless naar ethernet. Ik heb hierover het e.e.a. opgezocht op Internet maar kan niet echt iets vinden.. Daarnaast weet ik ook niet wat wel en niet werkt met itv.

EDIT: Of wellicht is er een betere draadloze verbindingsset te krijgen waardoor het signaal wel doorkomt via het stroomnet?

Kunnen jullie mij op weg helpen?
Alvast bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door Jaapoes op 22-06-2015 12:36 ]

[Gigabyte X670 gaming X][Ryzen 7800X3D][Kraken X62][32GB Corsair][Zotac 5080 Solid][Samsung 980 PRO][NZXT H7 FLOW][Evnia 34M2C8600]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:53
Kleine achtergrond vraag: is het een tijdelijke woning ( <1jaar?) of blijf je daar voorlopig wel even?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-09 16:33
Je kunt ook gewoon wifi gebruiken.
Ik gebruik zelf wifi in combinatie met WDS.

Met WDS kun je een point to point verbinding maken die veel beter is dan een normale wifi verbinding.
Voorwaarde is wel dat je WDS implementatie aan beide kanten gelijk zijn en dat is meestal alleen zo als je devices van hetzelfde merk hebt.

Ik gebruik zelf een Draytek AP800 en een AP700.
De AP800 is multi ssid, dus ik heb een aparte ssid voor de WDS en een voor het overige wifi verkeer.
Deze device doen alleen 2,4Ghz maar dat is in mijn situatie voldoende.
Als je hogere snelheden nodig hebt zul je naar de 5Ghz band moeten.

PS powerline adaptors zijn nog veel ergere dingen dan wifi. Er gaat niet boven een kabel, maar ja soms kan het niet anders.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incomer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:54
Jaapoes schreef op maandag 22 juni 2015 @ 12:14:
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag; ik ben onlangs verhuisd en maak gebruik van itv van KPN. In mijn nieuwe huis is het trekken van een ethernet kabel naar de TV op de begane grond redelijk problematisch dus zocht ik naar een draadloze oplossing. In de vorige woning maakte ik gebruik van een draadloze verbindingsset van Telfort om boven TV te kijken. Helaas werkt deze in de nieuwe woning (beneden!) niet goed, ik krijg regelmatig een F12 fout (geen netwerk). Ik denk dat dit komt omdat het een oude woning is, (jaren 40) en er ongeveer 8 groepen aanwezig zijn.

Nu zoek ik naar een oplossing om het signaal draadloos van de experia box naar het itv motorolla kastje in de woonkamer te krijgen. dus eigenlijk ethernet naar wireless naar ethernet. Ik heb hierover het e.e.a. opgezocht op Internet maar kan niet echt iets vinden.. Daarnaast weet ik ook niet wat wel en niet werkt met itv.

EDIT: Of wellicht is er een betere draadloze verbindingsset te krijgen waardoor het signaal wel doorkomt via het stroomnet?

Kunnen jullie mij op weg helpen?
Alvast bedankt!
Kijk eerst eens of er een firmware update beschikbaar is voor die dingen. Bij mijn ouders hadden we het zelfde probleem (ook oud huis, tv stotterde af en toe en ook foutcodes) maar na een firmware upgrade van die dingen nergens meer last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 12:11
Jaapoes schreef op maandag 22 juni 2015 @ 12:14:
In mijn nieuwe huis is het trekken van een ethernet kabel naar de TV op de begane grond redelijk problematisch dus zocht ik naar een draadloze oplossing.
Heb je bij je TV nu wel een coax aansluiting?
Toen ik UPC verving door Telfort/KPN had de coaxkabel geen nut meer en heb ik die eruit getrokken en vervangen door twee ethernetkabels (tv-signaal resp. data).
De door Telfort geleverde powerlines maken nu een verbinding tussen router (meterkast) en 2e etage. Geen monsterverbinding, maar stabieler en sneller dan de verbinding mbv een repeater die ik eerst had.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je wel coax kabels hebt en die niet eenvoudig kunt vervangen door utp kabel kun je ook ovewegen om twee moca 32 modules te nemen.
Die doen ethernet over coax en zijn staabieler dan wifi of powerline adapters.
zie:
http://www.allekabels.nl/...et-over-coax-adapter.html

[ Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 22-06-2015 14:17 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-08 21:46
Ben(V) schreef op maandag 22 juni 2015 @ 13:43:
Je kunt ook gewoon wifi gebruiken.
Nee. Waardeloos advies.
Ik gebruik zelf wifi in combinatie met WDS.
Niet icm. streaming media over een unreliable transport.
PS powerline adaptors zijn nog veel ergere dingen dan wifi. Er gaat niet boven een kabel, maar ja soms kan het niet anders.
Dat is jouw mening; die is wmb. sterk contextafhankelijk en in deze specifieke case (IPTV) onjuist.

Een powerlineset die 'slechts' 20 Mbit/s haalt is ruim voldoende voor 1080i IPTV. Ik heb geen ervaring met die dingen, maar uit het feit dat KPN ze uitlevert voor IPTV maak ik op dat jitter geen probleem is, dat is met WiFi wel anders.

tl;dr iets met een kabeltje (ethernet, powerline, coax) or bust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-09 08:31
WiFi gebruiken voor ITV van KPN is vragen om problemen. Het eerste probleem is, zoals Thralas al opmerkt, het realiseren van voldoende betrouwbare bandbreedte. De TV streams zijn namelijk op UDP verkeer gebaseerd, waarbij een verloren pakket niet opnieuw verzonden wordt. Is er dus ook maar even storing die genoeg pakketjes laat droppen, dan krijg je 'blokjes' in beeld.

Daarnaast is het ITV verkeer gebaseerd op multicast. Dit geeft hele goede schaalbaarheid op normale (bedrade) netwerken. Op WiFi zorgt dit er echter voor dat al het andere verkeer weggedrukt wordt en/of je weer de gevreesde blokjes krijgt. Enkel een dedicated WiFi link, zoals Ben(V) beschrijft, geeft je hier nog enige speelruimte.

En als je dan toch al spullen gaat aanschaffen zou ik eerder gaan voor een 2e powerline set waarmee je de groepen overbrugt in de meterkast of, nog vele malen beter, voor het vervangen van je coax door ethernet kabel of het gebruik van een MoCa setje.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Ga een middagje klussen en leg wat UTP kabels in die buisjes van de Coax, dan ben je er voor de rest van je leven van af. WiFi bruggen en powerline oplossing zijn altijd suboptimaal.

Voor de prijs van twee MoCa trancievers heb je honderd meter UTP, een tang en genoeg stekkertjes om het vaak opnieuw te doen...

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Mensen die roepen dat powerline stabieler is dan wifi hebben geen idee waar ze het over hebben.

De stabiliteit van wifi is voornamelijk afhankelijk van de omgeving, dus hoeveel last heb je van je buren.
Aangezien hij het over een oud huis heeft zullen er wel geen betonnen verdiepingsvloeren inzitten dus waarschijnlijk redelijk bereik.
Verder is de potentiele bandbreedte van wifi veel hoger dan van powerline, dus heb je ook meer ruimte.

Om reden van stabiliteit gaf ik ook aan dat een wifi WDS verbinding beter zou zijn.

Verder gaf hij al aan dat powerline niet werkte, dus om dan te gaan roepen dat het beter lijkt me vrij nutteloos.

Uiteraard is een kabel het beste, maar als dat kon had hij de vraag niet gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:23
Doordat ITV multicast gebruikt gaat Wifi domweg niet werken. Multicastverkeer is gelimiteerd tot 54Mbps linksnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
En waarom dan wel?
Overigens zou dat voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 12:11
Ben(V) schreef op maandag 22 juni 2015 @ 19:56:
Mensen die roepen dat powerline stabieler is dan wifi hebben geen idee waar ze het over hebben.
Anders onderbouw je die uitspraak even....

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
Het versturen van het IPTV signaal via WiFi is af te raden. De IPTV dienst maakt gebruik van multicast, wat per definitie niet efficient is over een WiFi verbinding. Veel routers, waaronder de Experiaboxen, zullen dit dan ook niet toestaan. Kenmerk is dan dat in het meest gunstige geval de decoder wel opstart en EPG laat zien, maar dat er geen beeld getoond zal worden. Sommige eigen routers hebben wel de mogelijkheid multicast over IPTV te doen, als dit expliciet wordt geactiveerd. Of dat werkt in elke situatie ... "your mileage may vary".
Oftewel, ja IPTV over wifi kan werken. Maar totaal geen garanties. Ook is het handig om een router te hebben die IMGP snooping ondersteund of inderdaad 2 wireless routers/access points een point-to-point verbinding op te laten zetten (hoeft overigens niet specifiek WDS te zijn). Wat dat betreft is powerline veel minder gevoelig voor interferentie en in mijn oog ook een veel stabielere/nettere oplossing.

Maar om even het doel van dit topic niet uit het oog te verliezen.

Jaapoes
  • Welke verbindingsset heb je nu?
  • Heb je al geprobeerd de firmware te upgraden?
  • Heb je de verbindingsset al op dezelfde groep uitgeprobeerd om uit te sluiten of het daar aan ligt?

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
TheOmen schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 14:00:
[...]

Anders onderbouw je die uitspraak even....
Als je een KPN glasvezel aansluiting hebt, heeft een iptv kanaal 12Mbps nodig.

Powerline hebben zelden een hoger snelheid dan 20MBps(en vaak veel lager) en hun stabiliteit is vrij slecht en onvoorspelbaar.
Omdat er dus weinig "hoofdruimte" is zul je een storing snel merken.
Slaat de koelkast of vriezer aan of gaan de buren stofzuigen weg signaal.
Ook als er gewoon een hoog ruislevel op je spanningnet zit hou je geen of weinig bandbreedte over.

Als je een nieuw model hebt die via de aarddraad werkt zijn ze iets stabieler, maar die zijn weer behoorlijk prijzig.

Als je tussen twee punten een wifi bridge (al dan niet met WDS) opzet heb je een dedicated wifi kanaal voor je iptv, zal ook multicast prima werken.
Je moet uiteraard niet op dat kanaal ook je andere wifi verkeer gaan sturen.

Als je wifi op de 5Ghz neemt zul je nauwelijk last hebben van de buren of omgevings storing.
Heb je wel een rustig wifi omgeving dan zal 2,4Ghz ook ruim voldoen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 23-06-2015 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-08 21:46
Ben(V) schreef op maandag 22 juni 2015 @ 19:56:
Om reden van stabiliteit gaf ik ook aan dat een wifi WDS verbinding beter zou zijn.
En ik heb eerder betoogd dat dat niet zo is; een verbinding met jitter is niet 'stabiel' genoeg voor IPTV over UDP. ShadowLord legde dat nog verder uit:
ShadowLord schreef op maandag 22 juni 2015 @ 16:12:
WiFi gebruiken voor ITV van KPN is vragen om problemen. Het eerste probleem is, zoals Thralas al opmerkt, het realiseren van voldoende betrouwbare bandbreedte. De TV streams zijn namelijk op UDP verkeer gebaseerd, waarbij een verloren pakket niet opnieuw verzonden wordt. Is er dus ook maar even storing die genoeg pakketjes laat droppen, dan krijg je 'blokjes' in beeld.
En als laatste; in afwachting van gereedschap om een kabel door de muur te jagen heb ik het voor de gein ooit even geprobeerd (dezelfde IPTV van Telfort), het werkt precies zoals je zou verwachten. eens in de zoveel tijd (~ halve minuut) valt er een UDP-pakketje buiten de playback buffer met als resultaat een 'blokjesbeeld' voor een aantal seconden.

Stay clear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
Ben(V) schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 15:24:
[...]

Als je een KPN glasvezel aansluiting hebt, heeft een iptv kanaal 12Mbps nodig.
Klopt, zolang je maar 1 programma tegelijk kijkt. Heb je nog een recorder (die niet in de cloud opneemt), of gebruik je meer dan 1 IPTV kastje, dan neemt dit in verhouding toe per open stream. Dit geld zowel voor WiFI als powerline en is iets om zeker rekening mee te houden (en de reden waarom een ethernetkabel altijd de voorkeur heeft).
Powerline hebben zelden een hoger snelheid dan 20MBps(en vaak veel lager) en hun stabiliteit is vrij slecht en onvoorspelbaar.
Omdat er dus weinig "hoofdruimte" is zul je een storing snel merken.
Slaat de koelkast of vriezer aan of gaan de buren stofzuigen weg signaal.
Ook als er gewoon een hoog ruislevel op je spanningnet zit hou je geen of weinig bandbreedte over.
Al deze argumenten gaan ook op voor WiFi. Met wat ruis in de omgeving haal je al snel geen stabiele bandbreedte. Elektrische storing (stofzuiger, licht aan/uit, magnetron(!), slechte afgeschermde apparatuur, een babyfoon, een draadloze telefoon, etc) kunnen allemaal van invloed zijn. Daarnaast loop je bij WiFi immer het risico dat de buren hun WiFi instellingen aanpassen of er een WiFi netwerk bij zetten waardoor het bij jou ineens niet meer werkt. Dit kan zelfs zonder bewuste actie zijn; Veel routers en kabel/ADSL modems doen aan autoconfiguratie van het WiFi netwerk. Wordt zo'n apparaat herstart dan kan hij zomaar ineens jouw netwerk gaat storen omdat hij van kanaal wisselt.

Bij WiFi zit je dus niet enkel met de invloeden die je zelf kan veroorzaken, maar ook met die van je omgeving.

Daarom, in volgorde van voorkeur:
  1. Ethernet kabel
  2. Andere fysieke dedicated link zoals MoCa
  3. Powerline
  4. WiFi

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Het begint nu een discussie wifi versus powerline te worden, waar geen gelijk in bestaat.
Als een powerline het niet doet (en dat werd aangegeven) dan doet hij het niet punt uit.

Een alternatief is dan wifi en een dedicated wifi kanaal(eventueel met WDS) geeft je dan de beste opties.
Verder maakt wifi veel hogere bandbreedtes mogelijk dan powerline en kun je met wifi veel meer doen om het werkbaar te krijgen (andere frequenties, andere kanalen, andere standaarden).

En dan nog mensen die gaan roepen dat multicast niet over wifi kan.
Als het niet over wifi kan dan zeker niet via powerline, in de basis is het namelijk dezelfde techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
Laat ik het dan zo samenvatten:
Bij zowel WiFi als powerline oplossingen is het een kwestie van geluk of pech hebben. Werkt het, top. Werkt het niet, dan zijn er maar een beperkt aantal tweaks mogelijk die vaak geen/weinig verbetering geven.
Ook kan een configuratie die nu werkt later ineens niet meer werken. Hiervan zijn genoeg voorbeelden te vinden in dit forum.

Bij beide oplossingen zullen er zaken zijn die je niet kan verbeteren omdat de kosten te hoog zijn (bijvoorbeeld de elektrische bedrading in het huis aanpassen voor powerline) of omdat je er geen invloed op kan uitoefenen (apparatuur van de buren).

[ Voor 14% gewijzigd door ShadowLord op 23-06-2015 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapoes
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-08 21:19
Bedankt voor alle replies :) !

Ik heb gisteravond de firmware een update gegeven (nooit bij stil gestaan dat die adapters ook firmware updates krijgen). Sindsdien lijkt het allemaal weer goed te werken. Ben benieuwd of het zo blijft op alle dagen en tijdstippen maar het ziet er vooralsnog goed uit!

[Gigabyte X670 gaming X][Ryzen 7800X3D][Kraken X62][32GB Corsair][Zotac 5080 Solid][Samsung 980 PRO][NZXT H7 FLOW][Evnia 34M2C8600]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 11:36
Verder heb je de powerline rechtstreeks in het stopcontact? Dus niet in een stekkerdoos? Dit kan namelijk ook nog storingen veroorzaken.

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

Pagina: 1