Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-08 07:32
Ik heb een TP-Link AP (type: WA801ND v2)
Er zijn diverse configuratie te maken met dit access point, echter het blijft een access point en heeft geen routing functionaliteit.

Als ik op dit apparaat OpenWRT installeer heb ik dan wel de beschikking over routing functionaliteit ?
Of zit dit in de hardware ingebakken ?

Ik wil een hotspot uitbreiden en wil daarvoor een nieuw ssid uitzenden wat een ander subnet bedient. Hij wordt enkel wireless gebruikt, dus geen fysieke kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:35

JT

VETAK y0

Ik heb er geen ervaring mee maar het lijkt mij dat een AP qua hardwaresoort niet heel erg verschilt van een router. Wel denk ik dat een router vanwege het meerwerk dat het moet verzetten betere CPU/meer RAM/meer opslag heeft.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rohaantje
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-08 16:39
Ik heb zelf deze ap ook. Je kunt hem laten routeren over de wifi. Via de ethernet poort weet ik niet.
Maar te veel clients zal inderdaad de cpu plat trekken.

Gebruik je software voor de volle 100%!!! Daar is het voor bedoeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-09 21:26
rohaantje schreef op maandag 22 juni 2015 @ 12:06:
Ik heb zelf deze ap ook. Je kunt hem laten routeren over de wifi. Via de ethernet poort weet ik niet.
Maar te veel clients zal inderdaad de cpu plat trekken.
Heb je er ook OpenWRT op draaien?

[ Voor 83% gewijzigd door Ximon op 22-06-2015 12:09 ]

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Met de standaard software kan je deze AP niet laten routeren.
Je kan wel het bereik van een andere wifi netwerk vergroten, maar hij kan geen separaat subnetje maken waaraan je je clients hangt.

Zo heeft hij ook geen DHCP server aan boord.

Dus vroeg ik me af of het met dit AP en de OpenWRT software wel mogelijk is.

Het gaat niet over bijzonder veel apparaten en ook niet veel dataverkeer, ongeveer 5 wireless devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximon
Volgens mij wordt het AP standaard niet ondersteund door OpenWRT. Ik weet niet wat de reden is waarom je van het ene naar het andere SSID wilt routeren, misschien is er een alternatieve oplossing mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-08 21:46
Zie hierboven, volgens mij is je AP niet supported in OpenWRT.
JT schreef op maandag 22 juni 2015 @ 11:17:
Ik heb er geen ervaring mee maar het lijkt mij dat een AP qua hardwaresoort niet heel erg verschilt van een router. Wel denk ik dat een router vanwege het meerwerk dat het moet verzetten betere CPU/meer RAM/meer opslag heeft.
En verder ben ik het hier mee eens. Software maakt (grotendeels, bv. NAT-acceleratie) het onderscheid tussen een router en een access point.

Een prettig geprijsd 'access point' dat wel out-of-the-box meerdere SSIDs ondersteunt en kan routen is de Mikrotik hAP lite (wel beperkt qua specs!). Of zoek een alternatief apparaat dat wel OpenWRT ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rohaantje
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-08 16:39
Ik heb er ddwrt op staan
Thralas schreef op maandag 22 juni 2015 @ 15:36:
[...]

Een prettig geprijsd 'access point' dat wel out-of-the-box meerdere SSIDs ondersteunt en kan routen is de Mikrotik hAP lite (wel beperkt qua specs!). Of zoek een alternatief apparaat dat wel OpenWRT ondersteunt.
Die hAP is idd een top product. Alleen het bereik is matig. Daarnaast vereist routerOS wat kunde(buiten de quickset om). Ik heb er toevallig ook een revieuw over geschreven.

Gebruik je software voor de volle 100%!!! Daar is het voor bedoeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Ximon schreef op maandag 22 juni 2015 @ 15:28:
Volgens mij wordt het AP standaard niet ondersteund door OpenWRT. Ik weet niet wat de reden is waarom je van het ene naar het andere SSID wilt routeren, misschien is er een alternatieve oplossing mogelijk?
Klopt inderdaad, het AP v2 wordt standaard niet ondersteund.

Er zijn echter wel manieren voor:
https://tasksofohm.wordpr...-part-2-building-openwrt/

Ik wil graag het volgende:

- Een bestaand WiFi netwerk versterken;
- Een eigen SSID aanmaken zodat alle devices daarop kunnen aanloggen;
- Een appart subnet voor alle devices die zich op het nieuwe SSID aanmelden (dus router functie)
- Af van de beperking dat er maar 1 device tegelijk internet toegang heeft, wanneer je op het 'hoofd' wifi netwerk aanmeld krijg je een inlog pagina voor je neus. met het beschikbare account kan er maar 1 device aanmelden.

Het laatste punt is het belangrijkste.

[ Voor 7% gewijzigd door Piet400 op 22-06-2015 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-08 10:03
Ah, een hotspot extender dus... Zeg dat dan gelijk...

Volgens mij heeft Enginius een kant en klaar apparaat hiervoor. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

[ Voor 51% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 22-06-2015 21:52 ]

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Exact,

Dat is precies wat ik zoek, maar inderdaad wat prijzig.
Het zou leuk zijn als ik dat met de WA801ND ook kan bereiken door er e.o.a. ..WRT versie op te zetten.

Ik had eens een DLink DIR-505, die had dezelfde functionaliteit, ik was alleen niet zo tevreden over het signaal. kennelijk niet zulke goede antennes in het apparaat zelf.

Dus een beetje voordeliger dan EnGenius moet ook kunnen, mochten er nog mensen zijn die goede ervaringen hebben met een ander merk dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximon
Bedoel je zoiets als dit? DD-WRT lijkt net zo niet helemaal ondersteuning te leveren voor de v2 van het access point, maar elk ander AP dat wel goed ondersteund is door DD-WRT zou moeten werken.

Pagina: 1