BBG Instap- en Basissysteem minder vaak publiceren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-06 09:24
De BBG voor het Instap- en Basissysteem wordt nu elke 2 maanden gepubliceerd, dit is te vaak.
[BBG] Instap- en Basissysteem juli 2015

De huidige pc-markt is weinig dynamisch, prijzen veranderen weinig en slechts 2 keer per jaar komen Intel en AMD met nieuwe producten. Vooral voor de genoemde BBG is dit een probleem, al ruim een jaar wordt praktisch dezelfde configuratie aangeboden. Om de leesbaarheid aantrekkelijk te houden wordt er gevarieerd met de configuratie door een keer een andere maat kast te kiezen of voor de processor van de andere fabrikant, maar dat is dan een geforceerde Best Buy.

Wat we zien op het forum is dat er steeds minder mensen deelnemen aan de discussies omdat ze niet meer interessant zijn, het antwoord is al bekend. Eenzelfde soort reactie is te verwachten aan de lezerskant.

Graag zou ik zien dat deze specifieke BBG minder vaak wordt gepubliceerd, bijvoorbeeld eens per vier maanden. Dit voorkomt herhaling en creëert ruimte voor het aanbevelen van andere BBG systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-06 14:12

P_Tingen

omdat het KAN

Mee eens; in voorgaande edities heb ik me ook tegen de Instap/Basis BBG aanbemoeid maar er verandert simpelweg te weinig om een interessante discussie op te leveren. Eens per 4 maanden is vaak genoeg.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:50
Ook ik wil mij hier positief over uitlaten, inderdaad creëert dit mogelijkheden voor het (roulerend) toevoegen van andere systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:44

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik lees de BBG's ook nog amper omdat ze gewoon niet zo boeiend zijn. Ik zou wel vaker 'specials' zien zoals HTPC / Home server / Ultra zuinig / 3D render / etc. systemen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Standeman schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 13:08:
Ik lees de BBG's ook nog amper omdat ze gewoon niet zo boeiend zijn. Ik zou wel vaker 'specials' zien zoals HTPC / Home server / Ultra zuinig / 3D render / etc. systemen.
* definieer specials... De ene HTPC is de andere niet en zeker als je storage gaat bekijken, heeft de ene persoon voldoende aan een mini-ITX met 1TB HDD terwijl de volgende gewoon een 42cm brede kast, 2 tuners, 2 SSD's en een 16TB NAS nodig heeft.

Hetzelfde geldt voor bijna elke andere term die je bezigt; we zitten helaas/gelukkig op Tweakers en voor elke lezer is er een mening en een bijpassende PC. Je zou bijna kunnen beargumenteren dat de BBG's weer de plank op kunnen en misschien eens in de 6 maanden 3 pre-defined systemen publiceren en dat elke 6 maanden herhalen. Oftewel: geen specials meer maar de community laten suggereren/kiezen uit X systemen, hiervan 5 kiezen zoals "gaming tot 750 Euro", "standalone streaming HTPC", "AutoCAD / SolidWorks / 3DMax WERKstation" (dus geen rendering queues).

Ik zie liever weer ouderwets / dagelijks gewoon comparisons van hardware. De GPU's, de CPU's, de SSD's, de flash-sticks, de muizen, de speakers etc. Hiervan komt er in een jaar meer uit dan we ooit aan BBG-systemen hebben gepost en verdienen hierdoor imho ook veeeel meer aandacht (dan maar ten koste van sommige generieke nieuwsberichten).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-06 12:52
Goed idee. De 3 basis varianten alleen behandelen als er significante wijzigingen zijn (nieuwe architectuur, drastische prijsverandering etc.), en voor de rest alleen specifiekere builds. Als er een htpc wordt gepubliceerd en er gaan veel stemmen op dat er meer storage gewenst is kun je de volgende keer een htpc meer gericht op storage meenemen. Zo krijg je van specifieke builds wat meer varianten wat denk ik aantrekkelijker is voor de lezer.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bento smit
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-03-2024
allereerst zou ik zeggen dat het basis en instapsysteem best zouden kunnen afwisselen, waarbij men voor elk systeem uitkomt op een effectieve frequentie van eens in de vier maanden. Daarnaast lijkt mij een gamesysteem van 1000/1500 euro elke twee maanden wat aan de dure kant. Het zou interessant kunnen zijn om eens een consolebuster in elkaar te zetten. Dan nog een special erbij in elke BBG voor een beetje extra creatief denken. Wat voor power zou je bijvoorbeeld op een vesa mount kwijt kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
We gaan dit hier uitgebreid bekijken want het is inderdaad wel een beetje stagnerend soms :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

bento smit schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 14:01:
Wat voor power zou je bijvoorbeeld op een vesa mount kwijt kunnen?
Meer dan je hoopt; Chieftec heeft/had ATX-cases met VESA-mount. Je zou dus in principe een socket 2011-3 systeem kunnen bouwen met VESA en dat kunnen monteren aan een goede & stevige Vogels-beugel, bijvoorbeeld. Challenge accepted? ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houtig
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-06 13:56
Letten jullie wel op (Tweakers red.) dat, als budget/basis eens per gelegenheid gedaan wordt, er iemand wel actief checkt of er de maand genoeg zooi is om hem mee te nemen. Anders wordt die categorie vergeten.
Ik denk wel dat de basissystemen voor veel mensen een goede start punt is. Misschien verstandig om 3 systemen een basis plek geven (zonder het hele verhaal). Mocht men meer willen lezen achter de keuzes kan er door gelinkt/klikt worden naar de laatste BBG. Anders verdwijnen deze BBG tussen alle andere BBG van servers, werkstations etc, terwijl het in mijn ogen echt een goed startpunt is. En dan daarnaast iets vaker een BBG van opties.

By us.. [Als ik hier ben ben ik niet aan het werk]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

* definieer specials... De ene HTPC is de andere niet en zeker als je storage gaat bekijken, heeft de ene persoon voldoende aan een mini-ITX met 1TB HDD terwijl de volgende gewoon een 42cm brede kast, 2 tuners, 2 SSD's en een 16TB NAS nodig heeft.
Over HTPC's alleen kan je al een volledige BBG wijden, probleem is dat de range door de jaren heen gigantish groot geworden is naargelang je behoeften: Van een eenvoudige raspberry pi tot een stevige steambox.

Zelfbouw steambox zou overigens ook een leuk project zijn voor de BBG :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:27
boe2 schreef op maandag 06 juli 2015 @ 17:05:
[...]

Over HTPC's alleen kan je al een volledige BBG wijden, probleem is dat de range door de jaren heen gigantish groot geworden is naargelang je behoeften: Van een eenvoudige raspberry pi tot een stevige steambox.

Zelfbouw steambox zou overigens ook een leuk project zijn voor de BBG :)
Steambox kun je in elke categorie wel bouwen, 250, 325, 500, 1000 en 1750 euro :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• highfield
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-04-2024
Een lagere frequentie in de genoemde BBG categoriën kan ik wel in komen. Wat ik dan wel graag als extra informatie zou willen zien is een vooruitblik:

"Dit is nu het beste in deze categorie, maar over 2 maanden komt fabrikant xyz met een nieuw product/fabrikageproces/socket/etc/etc. Dat zou een gamechanger kunnen zijn en als je geen haast hebt wacht dan nog even met je aanschaf."

Of iets dergelijks. Ik twijfel nu bijvoorbeeld over de aanschaf van een gamesysteem, maar als dat al een jaar nagenoeg identiek is denk ik dat het loont om te wachten op een nieuwe setup..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-06 15:42
Mja, er is altijd wel een gamechanger om de hoek. Dan wel nieuwe processors van Intel, van AMD, nieuwe videokaarten van Nvidia of van AMD, nieuwe moederborden met USB3.1 of whatever andere leuke feature...

Er is altijd wel een reden te vinden om nog even te wachten met aanschaf. De omschrijving die je geeft kan dus een stuk korter: "Wacht nog even met je aanschaf als je geen haast hebt, want het wordt allemaal mooier en goedkoper"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• highfield
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-04-2024
vanaalten schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 10:43:
Mja, er is altijd wel een gamechanger om de hoek. Dan wel nieuwe processors van Intel, van AMD, nieuwe videokaarten van Nvidia of van AMD, nieuwe moederborden met USB3.1 of whatever andere leuke feature...

Er is altijd wel een reden te vinden om nog even te wachten met aanschaf. De omschrijving die je geeft kan dus een stuk korter: "Wacht nog even met je aanschaf als je geen haast hebt, want het wordt allemaal mooier en goedkoper"
Als er inderdaad al bijna een jaar nagenoeg hetzelfde systeem met dezelfde alternatieven wordt aangeboden, dan koop ik dus in feite technologie die ruim een jaar oud is. Dan kan het lonen om nog een paar weken/maanden te wachten met de aanschaf omdat er dan, op basis van ontwikkelingen in de sector, voor hetzelfde geld betere spullen te koop zijn. De BBG is opgesteld met een richtbedrag, dus goedkoper zal het niet worden.

Het gaat me ook niet om leuke of handige nieuwe features als USB 3.1 of een spiffy audiochip of een mooiere aftermarket koeler, dat zijn geen gamechangers. De overgang van AGP naar PCI-E was zo'n change, de introductie van SLI/Crossfire, de opkomst van multicore-processors, de introductie van nieuwe processoren op een kleiner productieproces. Dat zijn het soort ontwikkelingen waar ik van zeg dat een BBG daar best ruchtbaarheid aan mag geven als ze op de horizon verschijnen, voordat ze daadwerkelijk op de markt zijn.
Pagina: 1