Bepaalde bestanden wel/niet cachen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:19
Hoi allemaal,

ik heb zelf een relatief basale website waar ik wat mee aan het oefenen ben met o.a. caching van bestanden etc.

Nu wil ik dat er bepaalde bestanden wel en andere niet gecached worden. Zo heb ik bijvoorbeeld een JSON bestand waar de afbeeldingen in staan die ik toon op de website. Dit bestand mag van mij gecached worden, maar voor de maximale duur van 1 week.

De afbeeldingen zelf daarentegen mogen wat mij betreft voor een jaar lang gecached worden.

En zo zijn er nog enkele bestanden waar ik dus de caching van wil regelen.

Momenteel cache ik helemaal niets d.m.v. de meta header <meta http-equiv="cache-control" content="no-cache" />, maar dit wil ik dus anders doen.

Nu lees ik dat het kan door middel van een htaccess bestand, maar zijn er ook nog methoden om het bijvoorbeeld in de html pagina zelf op te lossen?

Ik heb (helaas) geen toegang tot de configuratie van de server zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
En toch kan je dit het beste dmv van configuratie oplossen. Http caching hints horen gewoon in de http response headers, en niet enkel in dat ene HTML'etje.

Als je dit niet geregeld kan krijgen en wel tijd in een andere oplossing wil stoppen: stop je tijd in migratie naar een capabele hoster. ;)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Dat zal misschien inderdaad het beste zijn, maar dat is vooralsnog geen optie. De hoster zal dit misschien wel kunnen regelen, maar zelf kan ik het helaas niet.

Dus, zijn er nog andere alternatieven? Of wordt het toch een keer aanrommelen met het .htaccess bestand, zolang ik nog bij deze hostingpartij zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-10 19:38
Wat is er mis met .htaccess dan? Zoals deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01
Als het om JSON en JPEG bestanden (of andere image files) gaat, kun je die HTML meta-tag sowieso niet gebruiken. Dan is een HTTP header je enige optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Wat mij betreft niets, maar ik was gewoon even benieuwd naar de mogelijkheden :)
Ben nog niet zo bekend op caching gebied.

Voutloos zegt dat configuratie op de server beter is.

[ Voor 6% gewijzigd door PdeBie op 22-06-2015 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Tja, .htaccess is gewoon een configuratiefile in 1 mapje. ;) Keuze tussen server config en .htaccess is een andere discussie, maar gezien jouw mogelijkheden kan je gewoon binnen een paar minuten met een .htaccess klaar zijn.

[ Voor 60% gewijzigd door Voutloos op 22-06-2015 15:39 ]

{signature}

Pagina: 1