• Fluo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-01 20:56
Hallo allemaal,

Momenteel heb ik een Canon Powershot SX10IS die al enkele jaren oud is en het soms eens laat afweten (natuurlijk altijd op het minst ideale ogenblik)

Ik ben altijd tevreden geweest van dit toestel, enige nadeel vond ik het moeilijk focussen bij minder licht.

Ik ben dus toe aan een nieuw toestel en heb al veel gelezen en gezocht, maar kom er niet uit.
Misschien ben ik wel een beetje te veeleisend ;) Alle recente toestellen zullen wel beter dan ons huidige, maar ik wil toch zeker terug een aantal jaar verder kunnen.

Ik hoop dat jullie me misschien in de goeie richting kunnen sturen. Ik heb een lijstje van waarvoor we het toestel willen gaan gebruiken:
  • Vakantiefoto's : dicht en ver (voor deze reden hadden we een superzoom)
  • Natuurfoto's : van landschappen tot macro's van bloemen en planten
  • Gezinsfilmpjes
  • Panorama's
  • Aquarium & Paludarium fotografie : mindergoeie lichtomstandigheden, moeilijker te focussen. Ik heb een groot paludarium (tropisch regenwoud) en heb altijd moeite om de kikkers mooi op foto te krijgen want met de huidige camera moet ik veel te dicht komen om een scherpe foto te krijgen.
  • Budget is 350€ (max 400€)
Een body met aparte lenzen valt af wegens te duur en onhandig om mee te zeulen en snel een foto te nemen. Ik was automatisch terug naar de bridge superzoom categorie aan het kijken omdat ik dit een logische keuze vond na ons huidige toestel, maar misschien mis ik wel een andere categorie die beter zou passen?

ondertussen was ik bij de pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-HX400V Zwart terechtgekomen.
Een goeie keuze of hebben jullie betere alternatieven?

Alvast bedankt voor jullie input!

Fluo

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
tja in je eisen pakket zitten wat eisen die moeilijk samengaan, vooral superzoom en lichtsterk. Vooral als je kwaliteit ook nog goed moet blijven. Afhankelijk of je ook nog iets aan nabewerking wilt doen zou ik eerder voor een prosumer compact gaan.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
De Nikon P330 (heeft ondertss al opvolger(s)) was ik zeer tevreden van. En budget over voor een statief (handig bij weinig licht).

Verwijderd

ik heb een finepix HS 10 met 30x zoom filmen in HD .
kort om een beste camera
is dat niet wat

• Fluo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-01 20:56
Bedankt voor jullie suggesties, ik zal deze eens bekijken. Ondertussen heb ik wat verder gelezen en zou ik toegevingen op de superzoom willen doen voor een meer lichtgevoelige sensor.
Welke richting zou ik dan beter uitgaan?

Fluo

• Dr. Horrible
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-01 10:15
Ik heb niet heel veel ervaring met verschillende camara's en zou mezelf geen fotografiekenner noemen maar ik heb zelf de Sony RX-100 en daar ben ik zelf erg tevreden over. De mark 1 zou binnen jouw budget vallen en veel eisen vervullen. Je mist dan alleen (super)zoom.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:15
je hebt een aantal conflicterende eisen:
veel tele icm goed presteren bij slechte lichtomstandigheden bij een niet al te ruim budget (de RX10 voldoet wel aan de tele-eis en grote sensor, maar valt qua budget af).

veel tele bij een (goedkopere) bridgecamera wordt gerealiseerd door een kleine sensor toe te passen.
Een kleine sensor vangt minder licht op, en presteert bij minder goede omstandigheden altijd slechter (uitzonderingen en generatieverschillen daargelaten).

dus: prioriteer je eisen.

mijn advies:
budget iets oprekken, systeemcamera met superzoom:
pricewatch

voor je paladarium misschien een lichtsterke lens er bij.
Wat betreft een systeemcamera, op standje auto fotografeert dat net zo makkelijk als een bridge/compact.
Pagina: 1