Game PC van onder de 1100 euro (voor VR)

Pagina: 1
Acties:

• rambojesse
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-06-2022
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoofdzakelijk game's spelen. Daarnaast zou het leuk zijn als het systeem VR games een beetje vloeiend zou kunnen afspelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
900 tot 1100 euro. Indien er een grote winst te behalen valt door bepaalde (duurdere) onderdelen toe te voegen is het budget wel flexibel.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Beeldscherm, toetsenbord, muis en een 1tb HDD van Hitachi.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje onderaan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. Indien er betere merken zijn... Advies is welkom ;).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals het systeem nu opgebouwd is is er geen mogelijkheid voor bijvoorbeeld een SLI setup. Het zou leuk zijn als dit later mogelijk is maar het lijkt er op dat het moederbord enorm in prijs stijgt als ik dit doe (en heeft SLI een grote meerwaarde?).
Daarnaast vraag ik me toch af wat voor invloed de CPU heeft op de grafische kwaliteit van de games, zou dit bijvoorbeeld bij SLI problemen kunnen opleveren?
Mijn huidige computer maakt het geluid van een opstijgend vliegtuig t zou leuk zijn als dit ietsiepietsie minder luidruchtig werd.

Ga je overklokken?
Nee

Hieronder mijn idee van een redelijke pc.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 201,01€ 201,01
1Gigabyte G1.Sniper B6€ 82,95€ 82,95
1Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD€ 368,95€ 368,95
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 104,95€ 104,95
1Cooler Master Hyper T4€ 25,40€ 25,40
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 52,95€ 52,95
1Seasonic S12G 450W€ 67,95€ 67,95
1Crucial BX100 250GB€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 987,11

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:39
Je cpu heeft niet direct invloed op SLI, tenzij de bottleneck natuurlijk op de cpu ligt. In dat geval schroef je de grafische pracht en praal omhoog totdat de bottleneck weer op de cpu ligt :)

Met hedendaagse intel i5's mag je wel verwachten dat het normaal geoptimaliseerde games een steady 60 fps moet opleveren cpu wise, en dat de bottleneck op de gpu ligt. Sli support is IMHO niet de moeite waard: tegen de tijd dat de gtx 970 niet meer interessant is kan je een nieuwe mid/high end kaart kopen die vergelijkbare prestaties gaat neerzetten als een 970 in SLI, maar dan zonder de nadelen!

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-11 14:45
Ardjee schreef op zondag 21 juni 2015 @ 22:59:
Je cpu heeft niet direct invloed op SLI, tenzij de bottleneck natuurlijk op de cpu ligt. In dat geval schroef je de grafische pracht en praal omhoog totdat de bottleneck weer op de cpu ligt :)

Met hedendaagse intel i5's mag je wel verwachten dat het normaal geoptimaliseerde games een steady 60 fps moet opleveren cpu wise, en dat de bottleneck op de gpu ligt. Sli support is IMHO niet de moeite waard: tegen de tijd dat de gtx 970 niet meer interessant is kan je een nieuwe mid/high end kaart kopen die vergelijkbare prestaties gaat neerzetten als een 970 in SLI, maar dan zonder de nadelen!
Er zijn ook redenen om wel SLI te overwegen. Natuurlijk zijn er over een tijdje veel betere kaarten te krijgen, maar die zijn dan gegarandeerd flink aan de prijs. Ik kan me namelijk voorstellen dat je over een bepaalde tijd voor een zeer leuke prijs een tweedehands GTX 970 kunt kopen en daarmee je systeem een hele goede boost geeft. Zie bijvoorbeeld de benchmarks op http://www.guru3d.com/art...gtx_970_sli_review,1.html. Voor 3 tientjes extra neem je een pricewatch: Asus Z97-PRO GAMER en heb je later de mogelijkheid om een kaartje erbij te prikken. Er wordt door Nvidia namelijk SLI-technologie ontwikkeld met betrekking tot VR. Zie bijvoorbeeld http://www.kitguru.net/co...-as-ultimate-vr-solution/. Of dit daadwerkelijk flinke impact gaat hebben op VR games etc. is natuurlijk niet te voorspellen.

Mocht je later geen extra videokaart kopen, dan heb je helaas 30 euro verspild aan dit moederbord. Bepaal voor jezelf of dit het waard is en of je over 3 jaar niet een hele nieuwe pc gaat kopen bijvoorbeeld. Ik zou het zeker overwegen.

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:05

Tribits

Onkruid vergaat niet

Ik vind het alsnog een twijfelachtige investering, hier een praktijkvoorbeeldje. Stel dat je drie jaar terug een GTX680 kocht, dan kan je er nu nog een tweedehands exemplaar bijzetten voor een 150 euro. Dat is de enige optie want nieuw kosten ze het dubbele en daarmee zijn ze dus totaal oninteressant. Dan heb je dus bij aanschaf al moeten investeren in een zwaardere voeding en een bord dat SLI aankan. Er even vanuit gegaan dat je het hele boeltje in SLI aan het werk hebt (Voeding voldoende kabels? Past alles in de behuizing? SLI kabeltje nog gevonden?) heb je dan dus een kaart met 2 GB geheugen maar zonder DirectX 12 ondersteuning en zo nog wat mogelijke nadelen. In theorie ongeveer even snel als een GTX970 schat ik. Alternatief is je GTX680 verkopen en 210 euro bijbetalen voor een GTX970. Kost per saldo totaal evenveel, maar dan heb je wel een nieuwe kaart met alle voordelen van dien.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Ardjee
JoepD schreef op zondag 21 juni 2015 @ 23:16:
[...]

Er zijn ook redenen om wel SLI te overwegen. Natuurlijk zijn er over een tijdje veel betere kaarten te krijgen, maar die zijn dan gegarandeerd flink aan de prijs. Ik kan me namelijk voorstellen dat je over een bepaalde tijd voor een zeer leuke prijs een tweedehands GTX 970 kunt kopen en daarmee je systeem een hele goede boost geeft. Zie bijvoorbeeld de benchmarks op http://www.guru3d.com/art...gtx_970_sli_review,1.html. Voor 3 tientjes extra neem je een pricewatch: Asus Z97-PRO GAMER en heb je later de mogelijkheid om een kaartje erbij te prikken. Er wordt door Nvidia namelijk SLI-technologie ontwikkeld met betrekking tot VR. Zie bijvoorbeeld http://www.kitguru.net/co...-as-ultimate-vr-solution/. Of dit daadwerkelijk flinke impact gaat hebben op VR games etc. is natuurlijk niet te voorspellen.

Mocht je later geen extra videokaart kopen, dan heb je helaas 30 euro verspild aan dit moederbord. Bepaal voor jezelf of dit het waard is en of je over 3 jaar niet een hele nieuwe pc gaat kopen bijvoorbeeld. Ik zou het zeker overwegen.
Laat ik voor de grap ff alle pro's en cons neerzetten:

Pro sli: Mogelijke hogere fps boost dan nieuwe single gpu

Tegen: Hogere stroomverbruik
Sli moederbord nodig (wat duurder is bij aanschaf)
Sterkere voeding nodig (wat duurder is bij aanschaf)
Geen betere fps bij slecht supporte games tov een enkele sterkere kaart
Achterhaalde featureset (next gen gpus hebben misschien wel volledige dx12 featureset)
meer hitte dat uit de kast moet

SLI/crossfire is alleen interessant als je NU op 4k/1440p op 144 fps wilt spelen, als upgradepad zal ik het zeker achterwege laten. Op meerdere topics op tweakers lees ik dat mensen specifieke voedingen/moederborden kochten om later eventueel sli te draaien, en dat kwam er helaas nooit van.

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-11 14:45
Ardjee schreef op zondag 21 juni 2015 @ 23:54:
[...]

Laat ik voor de grap ff alle pro's en cons neerzetten:

Pro sli: Mogelijke hogere fps boost dan nieuwe single gpu

Tegen: Hogere stroomverbruik
Sli moederbord nodig (wat duurder is bij aanschaf)
Sterkere voeding nodig (wat duurder is bij aanschaf)
Geen betere fps bij slecht supporte games tov een enkele sterkere kaart
Achterhaalde featureset (next gen gpus hebben misschien wel volledige dx12 featureset)
meer hitte dat uit de kast moet

SLI/crossfire is alleen interessant als je NU op 4k/1440p op 144 fps wilt spelen, als upgradepad zal ik het zeker achterwege laten. Op meerdere topics op tweakers lees ik dat mensen specifieke voedingen/moederborden kochten om later eventueel sli te draaien, en dat kwam er helaas nooit van.
Ik snap je punt. :) Ik bedoel dat een GTX 970 later misschien wel een goedkope en snelle upgrade kan worden. Ja, je hebt een 550W voeding nodig (hoeft geen extra geld te kosten). En ja, het moederbord is 30 euro duurder. Grote kans dat er nooit een extra kaart gebruikt gaat worden, jammer van die 30 euro dan. En met de berichten dat SLI en VR mogelijk hand in hand gaan, kan het zeker overwogen worden. Feit blijft natuurlijk dat nieuwe kaarten beter zijn, ik heb het puur over de levensduur van de pc met een jaartje rekken tegen een lage prijs. ;)

• rambojesse
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-06-2022
Bedankt voor de snelle reacties! Ik denk dat ik sli achterwege laat. Zijn er nog aanpassingen die nog nuttig zijn in de rest van het systeem? En indien ik toch wel voor sli zou willen gaan welke voeding raden jullie dan aan?

• Ardjee
Een pricewatch: Seasonic S12G 650W of een pricewatch: Antec VPF Series 650W

Vergeet ook niet dat sli over het algemeen een Z chipset moederbord nodig heeft (de sniper heeft het ook, maar via een aftermarket chip wat mindere prestaties levert)
Pagina: 1