xychix schreef op maandag 22 juni 2015 @ 22:02:
Dank! Volgens de Chinese handleiding kan hij in SWR stand tot 3 watt aan en 20 watt 'forward' vermogen.
Denk dat ik m liever afstel op een externe swr meter, natuurlijk eerst op een zo laag mogelijk vermogen..
Ik neem aan dat de weerstanden op de print er dan uitfikken?
Het pad (stand van de schakelaar) zoals je die nu in het schema zit is de zend modus (naar ik begrijp tot 15 Watt), de schakelaar naar beneden set het SWR deel aan die je blijkbaar moet stellen tot de led zo min mogelijk brand...
Ik zou de schakeling graag helemaal snappen maar ik kan me ook maar op 1 onderwerp tegelijk inlezen. Dus alle uitleg is welkom!
Het is een brug van Wheatstone. Als je het schema van die Chinezen iets anders tekent ziet het er zo uit:(ff in Altium Q&D getekend):

Als de antenne (R4 in het schema) netjes is afgestemd met die tuner dan is die 50 (51...) Ohm. De brug is dan netjes symmetrisch, en de spanning in de punten A en B is dan identiek (en in fase). De spanning over de spoel is dan dus 0 en de led is gedoofd. Zodra R4 - het antenne systeem - niet 50 Ohm is en dus niet goed is afgestemd dan is de brug uit balans en is de spanning in A niet gelijk aan de spanning in B. Hoe groter de asymmetrie hoe groter de spanning over de trafo en hoe feller de LED brandt.
Nu die drie Watt. Pas op met spul uit China: die verkopers willen nog wel eens de specs overdrijven....
Maar wellicht zijn het 1 Watt weerstanden die zijn meegeleverd - aan de foto's te zien zou dat net kunnen. Indien de brug in evenwicht is dan is snel te zien dat elke weerkstand (inclusief het 50 Ohms antennesysteem) 1/4 van het inputvermogen opneemt.
Met 4 Watt input kan het dan net. Maar zodra de antenne niet precies 50 Ohm is (0 Ohm of oneindig Ohm als uitersten) dan zal meer zendvermogen in de weerstanden worden gedissipeerd (bij 0 of oneindig Ohm Antenneweerstand zelfs AL het zendvermogen). Daar zal dan wel die drie (3) Watt vandaan komen...Dat is dan overigens niet correct want die 3 Watt wordt niet netjes verdeeld over de drie weerstanden. Maar je hebt altijd wel wat marge. Met 3 Watt zal het wel niet direct doorbranden maar zet er geen 10 Watt of meer op