[MS VLSC] Teveel licenties

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urk
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-06 23:55
Beste medetweakers,

Vreemdgenoeg vond ik geen topic hierover op GoT maar ik loop eigenlijk al best lang rond met deze vraag over het Microsoft Volume License Service Center en weet dat meerdere partners en IT'ers dit ook hebben.

Heel kort komt het er op neer dat er het MS VLSC van een klant van mij teveel licenties genoemd staan. Er staat in het Licentie Samenvatting overzicht namelijk dat mijn klant 1 licentie heeft voor Microsoft Exchange 2013 Server Standard en 1 x Microsoft Exchange 2010 Server Standard.
Ik weet echter heel zeker dat ze geen Exchange 2013 Standard Server hebben aangeschaft. de korte vraag is dus: valt meerderen van jullie dit soms op in het VLSC.
Net zoals dat als je bijv 5 x Office 2013 koopt je in het activeringsoverzicht dan 5/50 hebt staan, het lijkt er dan dus op dat je veel meer kan activeren.

En zijn er MS partners of klanten die hier wel eens mee te maken hebben gehad met Microsoft zelf, met andere woorden: het VLSC geeft aan dat je de licentie hebt maar de licentie is nooit besteld bij de klant. Ik neem aan dat je dan bij een controle sterk staat, of niet?

Benieuwd naar jullie ervaringen hierin....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
"Ik weet echter heel zeker dat ze geen Exchange 2013 Standard Server hebben aangeschaft"

Ik zou gewoon contact opnemen met Microsoft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urk
Squ1zZy schreef op zondag 21 juni 2015 @ 19:55:
"Ik weet echter heel zeker dat ze geen Exchange 2013 Standard Server hebben aangeschaft"

Ik zou gewoon contact opnemen met Microsoft..
Die reactie had je je kunnen besparen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Urk schreef op zondag 21 juni 2015 @ 20:11:
[...]

Die reactie had je je kunnen besparen ;)
En wat was de reactie van Microsoft op die vraag dan?

Het is niet vreemd dat wanneer je het niet vermeld, je die vraag wel krijgt hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 672534

Ik denk dat de vraag hier niet thuis hoort maar HIER.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat je meer activaties krijgt dan je aan licenties hebt is heel normaal. Doordat je een volumelicentieovereenkomst hebt ben je namelijk gerechtigd om WDS te gebruiken. Het hoeft niet, maar je mag voor deze images MAK of KMS keys gebruiken, zolang de versie die je installeert maar gelijk is aan de OEM licentie van het werkstation. Dus je mag Windows 7 pro activeren met een MAK key zolang dat werkstation maar een licentie voor Windows 7 pro heeft. Dat maakt het makkelijker te beheren.

Zonder volumelicentie is het gebruiken van images niet legaal.

Wat Exchange betreft. Heeft deze klant geen SA op Exchange? Dan is het ook niet zo heel vreemd dat 2013 ook opduikt.

edit: als jouw partner aangeeft dat het wel fijn is dat je 'meer licenties krijgt' dan heeft deze partij geen enkel idee van de gang van zaken! De manier van werken die ik beschrijf is legaal maar dan moet wel elk werkstation een OEM licentie hebben :o

[ Voor 19% gewijzigd door Glashelder op 21-06-2015 20:23 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urk
Arunia schreef op zondag 21 juni 2015 @ 20:13:
[...]

En wat was de reactie van Microsoft op die vraag dan?

Het is niet vreemd dat wanneer je het niet vermeld, je die vraag wel krijgt hier.
Ik heb het niet gevraagd bij Microsoft omdat ik alleen benieuwd ben of andere Tweakers hier ook wel eens mee te maken hebben, dat was mijn vraag.
Tuurlijk kan ik het altijd nog eens bij MS navragen: wel in het verleden eens nagevraagd bij Ingram over het 5/50 verhaal, tja, komt niet echt een reactie op, meer: "Dat is toch mooi meneer wanneer u meer licenties krijgt"!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urk
Glashelder schreef op zondag 21 juni 2015 @ 20:20:
Dat je meer activaties krijgt dan je aan licenties hebt is heel normaal. Doordat je een volumelicentieovereenkomst hebt ben je namelijk gerechtigd om WDS te gebruiken. Het hoeft niet, maar je mag voor deze images MAK of KMS keys gebruiken, zolang de versie die je installeert maar gelijk is aan de OEM licentie van het werkstation. Dus je mag Windows 7 pro activeren met een MAK key zolang dat werkstation maar een licentie voor Windows 7 pro heeft. Dat maakt het makkelijker te beheren.

Zonder volumelicentie is het gebruiken van images niet legaal.

Wat Exchange betreft. Heeft deze klant geen SA op Exchange? Dan is het ook niet zo heel vreemd dat 2013 ook opduikt.

edit: als jouw partner aangeeft dat het wel fijn is dat je 'meer licenties krijgt' dan heeft deze partij geen enkel idee van de gang van zaken! De manier van werken die ik beschrijf is legaal maar dan moet wel elk werkstation een OEM licentie hebben :o
Dank voor je reactie _/-\o_
Ja, ik heb het verschil tussen KMS en MAK nooit echt goed begrepen: ik begrijp dat je met KMS je activaties lokaal en centraal beheert maar hoe weet MS dan hoeveel licenties er geactiveerd zijn? Of houd de lokale KMS dat in sync met Microsoft?

Van https://www.microsoft.com...-product-activation.aspx:
Are there usage limits on MAKs?

Yes. MAKs allow a predetermined number of activations. This number depends on the type of agreement you have. The number of activations can be revised (at the request of the customer or of Microsoft) to accommodate your regular usage.

You can find the number of activations remaining on a MAK by going to the VLSC or by using the Volume Activation Management Tool (VAMT). If the existing activation limit on your MAK is inadequate for your deployment, contact the Microsoft Activation Center.
En nee, deze klant heeft geen Software Assurance bij zijn Exchange 2010 Server licentie gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Met een KMS server weet MS niet hoeveel licenties er in gebruik zijn. Op basis van de overeenkomst ben je verplicht om te zorgen dat het gebruik in overeenstemming is met hetgeen je hebt aangekocht. Microsoft controleert dit periodiek met SAM trajecten (waar je verplicht aan mee moet werken). Eventuele tekorten moet je dan verplicht aanvullen. Je bent wel vrij om zelf te bepalen waar je de extra licenties vandaan haalt. Schaf je de extra licenties niet aan dan ben je in overtreding en kunnen flinke boetes uitgedeeld worden. In essentie kan de hele overeenkomst ongeldig verklaard worden.

Wat MAK keys betreft: met MAK keys weten ze alleen het aantal activaties. Dat zegt niets over de hoeveelheid licenties die in gebruik zijn dus daarmee weten ze alsnog niets. Het probleem met KMS is dat het pas werkt vanaf 20 werkstations (of 25, weet 't nu even niet zeker).

Wat Exchange betreft: dat is vreemd. Het lijkt erop dat SA toch geactiveerd is.

edit: overigens is er nog een belangrijk verschil tussen MAK en KMS keys. Een MAK activatie is permanent. Een KMS geactiveerd product heeft echter periodiek contact met je KMS server nodig om opnieuw te activeren. Gebeurd dat niet, dan verliest het product zijn geactiveerde status.

[ Voor 13% gewijzigd door Glashelder op 21-06-2015 20:53 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urk
@Glashelder: dank voor je duidelijke uitleg maar toch een paar vragen daaruit:
Dat KMS systeem werkt zo dan toch illegaal software gebruik juist in de hand als er geen activatie nodig is? Je kan dus ook zonder enige online activatie een KMS server opzetten? En hoe werkt dat dan met die minimaal 20/25 licenties? Hoe werkt die minimale eis technisch gezien?

Ik heb juist altijd begrepen dat een SAM inventarisatie niet verplicht is en dat je alleen met een politie huiszoeking verplicht bent mee te werken. Wettelijk gezien dan?!
Ik heb 1 keer een verzoek voor een SAM inventarisatie gehad bij een klant: netjes ingevuld, nooit meer iets op gehoord van Microsoft.

OK, maar hoe simpel is het voor Microsoft om MAK technisch gezien te zetten op maximaal 5 activaties als je 5 licenties hebt gekocht? Ipv nu bijv 50? Je zou dus bijv Office 2010 gewoon 50 keer kunnen activeren. Ook vind ik het vreemd dat als je een systeem uitfaseerd met bijv een Office 2010 VL je die niet kan deactiveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:31
Je zult soms een reinstall moeten doen voor een machine.
Bij een klant van mij is het ook heel simpel : vaag probleem bij een werkplek is al vrij snel een reinstall (15-30 minuten via MDT) en dat is dus weer een activatie. Wij hebben daar ook weleens het limiet van de mak activaties bereikt (300 bij hen en dat was al na een paar keer ophogen), daarna overgegaan op KMS (icm met VAMT is dat redelijk te beheren mocht een automatische activatie om wat voor reden dan ook verkeerd gaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Je zou het KMS systeem inderdaad kunnen misbruiken. Maar dat is niet echt verstandig als je een volumelicentieovereenkomst hebt afgesloten (lees er maar eens een door :) ). De verplichting tot het meewerken aan een SAM traject komt ook voort uit deze overeenkomst. Daar is inderdaad geen wettelijke basis voor. Door niet mee te werken loop je het risico dat je licenties ongeldig verklaard worden, en daar ben je als bedrijf mee akkoord gegaan door je handtekening onder die overeenkomst te zetten.

Ik heb het even nagekeken en de minimum limiet voor Windows 7 is 25 clients. En het gaat daar niet om een minimum aantal licenties: je hebt minimaal 25 online clients nodig. Onder de 25 clients zegt KMS vrolijk 'zoek het lekker uit, je hebt te weinig clients, het minimale aantal is 25'. Of je dan Open Value, Open License of OEM licenties hebt zal je KMS server worst wezen. Van Microsoft krijg je een KMS key toegewezen om lokaal je KMS server te activeren. Je Windows 7/8 machines activeren vervolgens periodiek tegen deze KMS server. Het is verder je eigen verantwoordelijkheid om te zorgen dat je netjes voor alle machines een licentie hebt. Totdat je dus een SAM traject in gaat. En dan is MS zelfs nog zo vriendelijk om je tegen normale prijzen extra licenties aan te laten schaffen. Zoiets moet je eens bij Adobe proberen..

Voor Microosft is het technisch natuurlijk een peace of cake om die limiet op 5 te zetten. De reden dat ze dat niet doen is hetgeen wat Killah_Priest schrijft.

Overigens is het wel vreemd dat je helemaal niets meer hebt gehoord van Microsoft. Normaal krijg je daar volgens mij wel bericht van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 16:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Urk schreef op zondag 21 juni 2015 @ 22:49:
@Glashelder: dank voor je duidelijke uitleg maar toch een paar vragen daaruit:
Dat KMS systeem werkt zo dan toch illegaal software gebruik juist in de hand als er geen activatie nodig is? Je kan dus ook zonder enige online activatie een KMS server opzetten? En hoe werkt dat dan met die minimaal 20/25 licenties? Hoe werkt die minimale eis technisch gezien?
Je zult wel op je KMS-server je geldige productkeys in moeten voeren... Een KMS-server activeert geen producten waarvoor geen keys ingevoerd zijn op de KMS-server.
Glashelder schreef op maandag 22 juni 2015 @ 08:15:
Ik heb het even nagekeken en de minimum limiet voor Windows 7 is 25 clients. En het gaat daar niet om een minimum aantal licenties: je hebt minimaal 25 online clients nodig.
De grap met de eerste generatie KMS was dat deze virtuele VM's niet meetelde, die wilde echt 25 fysieke Windows computers zien. Ik heb wel verhalen gehoord van organisaties met een paar honderd vm's die geen KMS konden gebruiken om deze reden.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1