Toon posts:

Windows 8.1 boot niet zonder installatie disc.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik wil windows 8.1 installeren maar lukt niet helemaal.

Nieuwe ssd gekocht en hierop win 8.1 geinstalleerd. Installatie verloopt vlekkeloos. Installatie cd eruit en opnieuw opstarten krijg ik de melding:

Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key.

Doe ik de windows cd erin en druk hierna op een toets krijg ik de vraag of ik van de cd op wil starten en hiervoor op een toets wil drukken. Dan druk ik niet op een toets en dan wordt windows gewoon geboot vanaf de ssd.

In mijn bios beide boot volgordes al geprobeerd maar dit maakt geen verschil. Sluit ik een tweede hardeschijf aan wil de pc automatisch van deze schijf booten ondanks dat deze in de bios niet is opgenomen als boot device. Krijg dan de melding Operating system is missing.......

Weet iemand hoe ik dit op kan lossen?

MB: Asrock x58 extreme 3
Processor: intel i7-950
grafische kaart: HD-6950
ssd: samsung ssd 850 PRO
windows 8.1 64 bit. legeale versie

gr jaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtr33
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:30
Als alles in de BIOS klopt, lijkt het me dat de MBR op de SSD corrupt is (kies voor Repair optie bij booten vanaf CD) of dat de SSD aan de Marvell controller zit (wissel van SATA port en/of kabel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Lijkt toch de boot order te zijn.

Wat krijg je als je F12 drukt? Zie je de SSD dan wel tussen staan? En zo ja, lukt het booten dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties

Ik neem aan dat windows de MBR zelf installeerd op de schijf waar je windows op installeerd? Ik heb de windows installatie een paar keer doorlopen en hiervoor iedere x de schijf geformateerd. het is 1 grote partitie. Elke keer hetzelfde probleem. Verder is de ssd aangesloten op de nummer 1 van de 2 sata 3 aansluitingen.
Repair optie ook al gebruikt.... leidt tot niets

F12 heeft geen functie. tijdens heb opstarten waar je op del moet drukken om in de bios te komen kan ik ook voor de optie F11 boot seqeunce kiezen. hier staat de cd speler eerst en ssd als tweede. draai ik dit om en ga verder met opstarten doet hij heel even niets(knipperend streepje verder zwart scherm) dan weer de optie om van cd te starten door op een toets te drukken. doe ik dan niks start ie gewoon weer van de ssd op.

gr jaap

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2015 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:59

Pos

Ten tijde van de installatie heb je ook de overige HDD's losgehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja ssd is de enige aangesloten schijf.

Net ook MBR gechecked met MBRcheck en die zei windows 7 MBR code detected.
Beetje vreemd aangezien ik 8.1 aan het installeren ben en de ssd net een dag uit de doos heb gehaald. zal wel aan het programmatje liggen......

Ik weet niet wat het is maar heeft het iets met dat UEFI te maken???? Volgens mij nieuwere soort bios die ik volgens mij niet heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist Installatie op een HDD gedaan en nu heb ik dit probleem niet. Deze zit aangesloten op een sata 2 connector op het moederbord.

Ik neem aan dat het dus aan de SSD schijf ligt. weet iemand wat ik hier aan kan veranderen zodat ik windows hier wel op kan installeren? bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtr33
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:30
Zie je de SSD in de BIOS? Probeer ook andere power/sata kabels&ports en/of update de BIOS. AFAIK was er een probleem met de firmware van sommige 850Pro's waardoor deze niet goed werd herkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 21 juni 2015 @ 22:28:
Zojuist Installatie op een HDD gedaan en nu heb ik dit probleem niet. Deze zit aangesloten op een sata 2 connector op het moederbord.

Ik neem aan dat het dus aan de SSD schijf ligt. weet iemand wat ik hier aan kan veranderen zodat ik windows hier wel op kan installeren? bvd
Heb je nu 2 keer Windows geïnstalleerd?
Als je Windows op hebt gestart kan je in systeemconfiguratie (MSCONFIG) kijken in tabblad Computer opstarten.
Klik (met rechter muisknop) op start > Uitvoeren en plak:
MSCONFIG
Klik op OK.
Je kan dus Windows op de SSD schijf wel starten met de DVD van Windows in de lade?

Als de schijf in de bios en in Windows (schijfbeheer = C:\WINDOWS\system32\diskmgmt.msc) herkent worden:
In het menu zit een opdrachtprompt cmd.exe (of blader naar C:\Windows\system32\cmd.exe), klik er met de rechter muisknop op en voer deze uit als administrator.
je zou dan C:\Windows\system32> zien en daarachter typ je:
bcdedit.exe /?
Nu zie je een aantal commando's waarmee je de boot van Windows kan instellen.
Typ je:
bcdedit.exe /? | clip.exe
Dan wordt deze tekst naar het klembord gekopieerd en kan je het in een tekst editor zoals kladblok plakken.

Welke stations letter heeft de SSD als je opstart met de HHD?
de registersleutel:
HKEY_LOCAL_MACHINE\BCD00000000
wordt daarmee bewerkt en verandert dan in MSCONFIG in tabblad Computer opstarten ook regels.
In MSCONFIG in tabblad Computer opstarten kan je alleen regels van op dat moment niet gestarte systemen verwijderen, en je kan er een standaard te starten systeem instellen..
bcdedit.exe /? /createstore
Hier krijg je info om een nieuwe boot regel te maken.
Stel Windows van de HHD is opgestart en de stations letter van de SSD is F:
bcdedit.exe /createstore F:
Op die manier voeg je stations toe aan een Windows boot.
Of je er wat mee kan en of een ander probleem in de weg zit kan je alleen achter komen door dat te proberen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2015 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:25
Heb je meerdere hardeschijven in je computer zitten? Dus naast de SSD ook een HDD?

Grote kans dat je ook de 'hard drive priority' moet aanpassen. Waarschijnlijk staat jouw boot volgorde nu met op de 1e plek booten vanaf HDD, maar als dat je secundaire schijf is, zal het systeem dus niet opstarten.

Even nog een keer in je bios kijken en zoeken naar een optie om de opstartvolgorde van de HDD's aan te passen. Daar de SSD dus op plaats 1 zetten.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ mtr33

Voordat ik windows ook op de HDD had geinstalleerd zag ik de ssd al in de bios. heb hem al op andere poorten gehad en geinstalleerd. Firmware van de ssd schijf is up to date.

@ Erik777

Ja had 2 keer windows geinstalleerd. Heb de ssd weer geformateerd. Zodra ik thuis ben zal ik het eens proberen.

@ Hammetje

Eesrt alleen ssd aangesloten en had ik hetzelfde probleem. het heeft dus niets met de andere schijven te maken.....

Toen ik de eerste keer windows installeerde liep hij steeds vast omdat windows de driver voor mijn wifi kaartje niet had. Dus deze eruit gehaald en toen liep hij niet meer vast. Omdat de ssd op ide ingesteld stond heb ik de schijf weer geformateerd om zo windows nogmaals te installeren maar dan als AHCI. Voodat ik dit deed had windows tijdens de vorige installatie een system reserverd partition gemaakt op de ssd waarin volgens mij het MBR op staat. Dit heb ik ook verwijderd dus is het 1 grote partitie geworden. Na de andere installaties die volgde gebeurde dit niet meer. heeft het hier niets mee te maken??? Ik heb namelijk gelezen dat windows 8.1 350mb system reserved partitie maakt tijdens de installatie maar dit gebeurd zoals ik al zei bij mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er bleef schijnbaar ondank het formatteren iets op de ssd schijf staan waardoor de windows installatie niet helemaal juist verliep en problemen gaf.

Uiteindelijk helemaal leeg gemaakt op een sata 2 aansluiting aangesloten en geinstalleerd. werkt allemaal prima.

Echter als ik de schijf weer formatteer, aansluit op de sata 3 aansluiting. alles installeer start hij nog steeds niet op zonder cd. Beetje jammer want zo kan mijn ssd niet de beste prestaties leveren....

iig bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 22 juni 2015 @ 14:14:
....de driver voor mijn wifi kaartje niet had. Dus deze eruit gehaald ....
Hoe bedoel je dit? Heb je de wifikaart uit de laptop gehaald of in de bios uitgeschakeld?
Een besturingssysteem installeren ten koste van je WIFI-kaart lijkt me geen goede oplossing.

heb je nu een dual boot?
heb je bcdedit al geprobeerd? (zie mijn eerste bericht).
Je had waarschijnlijk nog nooit gehoord van bcdedit, maar het lijkt er op alsof er geen boot op de schijf staat, die proberen aan te maken met bcdedit.
Kom je er niet uit, vraag het dan, in mijn eerste bericht in dit topic staat hoe dat werkt.
En net wat hammetje al typte, ik neem aan dat je de boot in de bios wel weet in te stellen, omdat je bezig bent met harde schijven plaatsen en Windows installeren, meestal weet je dan wel hoe dat werkt.

Het zit m ook in de volgorde waarin dat alles plaats vindt.
Wanneer je dan een schijf er bij gaat plaatsen ga je normaal gesproken eerst in het al aanwezige systeem een aantal dingen checken.
Dat doe je in Computer en schijfbeheer, waar je partities aan kan maken.
Daarna zou je Windows kunnen installeren op nieuwe partities zonder het huidige systeem te raken, en deze blijft dan opstart baar na het installeren van een 2de systeem op een andere partitie.
Dat om vooral grip te houden op alles, de schijf waar de eerst geïnstalleerde Windows op staat bevat dan ook de boot bestanden.
Instellingen daarvoor, je raad het al, zitten in bcdedit.

Met een Windows DVD opstarten zou je ook de mogelijkheid geven om de boot (bootfix) te herstellen.

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2015 18:07 ]

Pagina: 1