Benaming verschillende stekkers.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-09 11:16
Goedendag mede-Tweakers,

Ik wil met een oude voeding proberen de bedrading op maat te maken voor mijn kast. Nu vroeg ik mij af hoe de verschillende stekkers/connectoren heten ivm het bestellen van de verschillende onderdelen.

Het gaat om de stekkers voor SATA voeding, de 24-pins voeding van het moederbord en de 8 pins natuurlijk,
Daarnaast de MOLEX-stekkers.

Verder zou ik ook graag willen weten waar ik dit soort dingen makkelijk en relatief goedkoop kan bestellen.

Groeten,

Kalekat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:10

Infant

It's a floating Dino!

Volgens mij maakt Molex ze allemaal, of TE. Er zijn vast nog meer fabrikanten.
De ATX specs noemen allerlij Molex part nummers.

SATA connectoren heten letterlijk SATA connectoren, ook van Molex, en daar zijn er zo kansloos veel van (16 pagina's) dat ze niet de moeite hebben genomen om daar part nummers van in de specs te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis J.
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
En hier kun je ze bestellen:
http://www.moddiy.com/categories/Connectors/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
Geweldig dank jullie wel! Nog snel 2 vragen. Welke tang heb ik nodig voor deze pins?

En wat voor bedrading moet ik bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Kom op zeg, een beetje eigen inzet kan ook geen kwaad...

Op de website die net gelinkt is: http://www.moddiy.com/pro...-Molex-Crimping-Tool.html

In de ATX specs die net gelinkt zijn wordt gesproken over 16AWG (≈ 1,3mm2). Of kijk even naar de draden van de voeding(en) die je hebt liggen, soms staat het er gewoon op. Of Google even op bijvoorbeeld 'atx wire gauge'. Ik zou zelf 1,5mm2 gebruiken, dat is dik zat imho en makkelijk verkrijgbaar.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
real[B]art schreef op maandag 22 juni 2015 @ 23:29:
Kom op zeg, een beetje eigen inzet kan ook geen kwaad...

Op de website die net gelinkt is: http://www.moddiy.com/pro...-Molex-Crimping-Tool.html

In de ATX specs die net gelinkt zijn wordt gesproken over 16AWG (≈ 1,3mm2). Of kijk even naar de draden van de voeding(en) die je hebt liggen, soms staat het er gewoon op. Of Google even op bijvoorbeeld 'atx wire gauge'. Ik zou zelf 1,5mm2 gebruiken, dat is dik zat imho en makkelijk verkrijgbaar.
Ik had inderdaad al wat gevonden na het plaatsen van mijn vraag en ben vergeten dit aan te passen.

Wat betreft die tang, is dit een speciale maat/uitsparing of zijn al die tangen zo goed als gelijk? Ik heb namelijk wel zo'n tang liggen volgens mij maar weet niet of deze ook geschikt is voor dit soort pins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Ja er bestaan verschillende maten en typen, moeilijk te zeggen dus of jou tang past zo op afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
Ploink schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 08:53:
Ja er bestaan verschillende maten en typen, moeilijk te zeggen dus of jou tang past zo op afstand.
Kan ik daar achter komen als ik een type weet of moet ik dat echt gewoon proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
De vorm van de inkepingen kun je op het oog vergelijken. Bijvoorbeeld een tang voor adereindhulzen heeft andere vormen, maar de maten moet je weten.
Bij genoemde tang staan er helaas geen maten bij.

Bij onderstaande zie je dat de maten er wel bij staan, maar welke maten je nodig hebt weet ik niet.
Afbeeldingslocatie: http://www.moddiy.com/product_images/n/523/IMG_4564__56463_zoom.JPG

ps.
Als de vorm klopt heb je nog geen zekerheid dat de tang kwalitatief goed is, het luistert erg nauw bij die tangen. Bovendien, zoals je ziet op de afbeelding knijpt de tang op 2 plaatsen de terminal dicht, over de isolatie en over de kern. Er zit dus een dubbele rij inkepingen die verschillend zijn.

Afbeeldingslocatie: http://www.moddiy.com/product_images/n/168/PtONn__96833_zoom.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door Ploink op 23-06-2015 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
Ploink schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 11:05:
De vorm van de inkepingen kun je op het oog vergelijken. Bijvoorbeeld een tang voor adereindhulzen heeft andere vormen, maar de maten moet je weten.
Bij genoemde tang staan er helaas geen maten bij.

Bij onderstaande zie je dat de maten er wel bij staan, maar welke maten je nodig hebt weet ik niet.
[afbeelding]

ps.
Als de vorm klopt heb je nog geen zekerheid dat de tang kwalitatief goed is, het luistert erg nauw bij die tangen. Bovendien, zoals je ziet op de afbeelding knijpt de tang op 2 plaatsen de terminal dicht, over de isolatie en over de kern. Er zit dus een dubbele rij inkepingen die verschillend zijn.

[afbeelding]
dank jullie wel! ik ga even kijken hoe mijn tang eruit ziet.
Pagina: 1