High end gaming pc

Pagina: 1
Acties:

• Dude36
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 26-06-2024
Aangezien ik in mijn vorige post de vragen gewist had en meteen al mijn specs begon rond te schieten, maak ik dit topic opnieuw zodat er wat constructiever te werk kan gegaan worden. Waarvoor mijn excuses mede tweakers!

Dit is het systeem die ik momenteel voor ogen heb:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 345,50€ 345,50
1MSI Z97 GAMING 7€ 191,-€ 191,-
1EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Superclocked+ ACX 2.0+€ 739,50€ 739,50
1Fractal Design Define R5 Titanium Window€ 116,80€ 116,80
1NZXT Kraken X61€ 138,50€ 138,50
1Corsair Vengeance Pro CMY16GX3M2A2400C11R€ 112,-€ 112,-
1EVGA SuperNOVA 750 G2€ 109,51€ 109,51
1Samsung 850 EVO 500GB€ 185,05€ 185,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.937,86

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit systeem zal vooral dienen om mijn huidige desktop te vervangen en 80% van de tijd de laatste games te spelen zijn. Als beroep ben ik sysadmin, wat inhoud dat ik meestal connecties maak met andere pc's. Dit heeft dus geen invloed op specs die hiervoor nodig zijn. Video-editing en rendering doe ik niet, dus moeten niet meespelen in het uiteindelijk besluit.

De bedoeling is om de laatste games op de hoogste settings te kunnen spelen. Momenteel zit ik met een 2560x1080 1080p ips scherm, dus daarvoor is de gtx980 ti zeker overkill. Echter ben ik van plan in de nabije toekomst een nieuw scherm aan te schaffen, wat hoogstwaarschijnlijk 1440p/4k zal worden, met een 144 refresh rate. Dit dus vooral de reden voor de 980 ti. Nog een reden dat ik eerder voor de uit de kluiten gewassen grafische kaart zou gaan is omdat de Oculus Rift hopelijk niet te lang meer op zich laat wachten. Dit zou ik dan ook aanschaffen als de consumer versie uit komt. VR is iets wat me wel intrigeert ;)

Verder is het systeem ook bedoelt om een tijdje mee te gaan. Ben niet van plan om upgrades uit te voeren binnen de komende 3 jaar, dus dit systeem zou voor toch een langere periode snor moeten zitten.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Aangezien dit systeem al rond de 2000€ aan hangt is dit dan ook ongeveer mijn maximumprijs. Assemblage doe ik zelf, en verzendingskosten zijn meestal niet zo hoog dat ik daar over zou beginnen problemen maken. 100€ meer kan in principe wel, mocht er een echt performance verschil zijn, maar 100€ minder voor dezelfde prestaties is altijd beter natuurlijk :9

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik bouw de machine van nul op, aangezien mijn vorige desktop waarschijnlijk naar mijn vriendin doorgaat.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik refereer hier naar het begin van mijn post met alle specs die momenteel gekozen zijn. De vraag is natuurlijk, kunnen hier aanpassingen aan gebeuren? De i7 is waarschijnlijk wel overkill, dan misschien beter een i5?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merk voorkeuren niet echt, buiten dan intel + nvidia voorkeur. Heb altijd deze combinatie gehad, en ben er altijd zeer tevreden over geweest, dit is eigenlijk de enige reden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk dat alles al gezegd is geweest. Future proof systeem, die een toekomstig 1440p/4k scherm met hoge refresh rate kan aanvoeren en ook klaar is voor VR. Dit alles voor de laatste nieuwe games op hoge settings.

Ga je overklokken?
Overklokken in het begin zal ik hoogstwaarschijnlijk niet doen. Mede omdat denk ik het momenteel totaal niet nodig is voor gamen. Dit niet tegenstaande dat de mogelijkheid tot overklokken er is voor de toekomst, mocht dit nodig zijn.

Alvast bedankt om deze volledige post te doorlezen en/of commentaar te voorzien! Nogmaals mijn excuses dat de vorige post die ik maakte niet volgens de regels van de kunst was ;)

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:39
Ik zou nog eventjes een weekje wachten zodat je kan zien wat de Fury van AMD gaat doen: de gelekte benchmarks laten zien dat het nog een interessante alternatief kan vormen! Al wil je bij Nvidia blijven: misschien wordt Nvidia wel tot een prijsverlaging gedwongen door de nieuwe AMD gpu's.

(dit blijft uiteraard speculatie)

• Dude36
Ardjee schreef op zondag 21 juni 2015 @ 12:26:
Ik zou nog eventjes een weekje wachten zodat je kan zien wat de Fury van AMD gaat doen: de gelekte benchmarks laten zien dat het nog een interessante alternatief kan vormen! Al wil je bij Nvidia blijven: misschien wordt Nvidia wel tot een prijsverlaging gedwongen door de nieuwe AMD gpu's.

(dit blijft uiteraard speculatie)
Goed punt. Het komt inderdaad niet op een week voor mij. Maar zou toch binnen de komende 1/2/3 maanden het nieuwe systeem bouwen. Wat denk je van de rest van de build?

Thanks voor je comment alvast!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:39
De vraag is vooral: wil je je budget persee opmaken of niet? Futureproof zijn is altijd een lastig iets aangezien je niet 100% zeker kan voorspelen wat in de toekomst interessant wordt: Een quadcore i5 doet in games nog niet onder voor een quadcore i7 aangezien games practisch geen gebruik maakt van hyperthreading. De eerste imho nuttige upgrade is dan naar het x99 platform en een hexacore pakken (wat de prijs dan weer gigantisch opdrijft)

Hoezo eigenlijk de keuze voor waterkoeling? Tenzij je extreem van stilte houdt (of extreem gaat overclocken) is een waterkoeler van 140 euro wel een gigantisch bedrag. Een cpu koeler van 4 tientjes en de rest van je case volstoppen met casefans is volgens mij een stuk goedkoper, en koelt meteen alles in je case ipv alleen je CPU.

Ook heb ik geen verstand van je gekozen EVGA voeding, maar ik weet wel dat 750 watt overkill is, en dat je een goede kwaliteitsvoeding wel goedkoper kan halen dan 100+ euro.

pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular is bijvoorbeeld genoeg prik en een stuk goedkoper.

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-12 22:32
750 watt is overkill voor 1 grafische kaart. vooral met nvidia kaarten.
450-500 is genoeg.

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Mijn beeld bij game PC's dat je die prima rond de 1000 euro kunt kopen, zoals in de BBG's. Alles daarboven maakt het niet echt veel beter. Prijs/kwaliteit wordt sowieso rap slechter. Mijn advies: Hou de helft van dat geld in je zak en kijk over een paar jaar nog eens.

• Nip
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:02

Nip

Waarom ga je voor water cooling?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je de PC enkel gaat gebruiken voor gaming en niets met rendering e.d. gaat doen, kun je beter een i5 4460 nemen als je niet gaat overclocken. Wil je wel overclocken (en vind je het waard de extra investering (vaak toch een 100+ euro) te doen voor veel te weinig extra performance), dan kan je het beste de i5 4690K nemen.

Voor gaming is een i7 echt overkill en gooi je je geld overboord, zonde dus. Ook kun je dan een goedkoper moederbord nemen, een moederbord met een H97 chipset is dan ruimschoots voldoende en ook weer de nodige euro's goedkoper.

4k gaming is naar mijn idee momenteel weggelegd voor de early adopters, duur dus en de performance die je uiteindelijk hebt, zal denk ik ook nog niet al te hoog zijn, voor fatsoenlijk 4k gaming zou ikzelf dus de nodige jaren nog wachten en zou ik dus in de toekomst eerder gaan voor 1440p, wat nu al wel redelijk goed te doen is. Hierdoor kan je ook wat besparen op de videokaart, ik denk dat een GTX980 TI dan namelijk wat overkill is, een GTX 980 zelf is dan denk ik de sweet spot, met een 200 euro goedkoper.

[ Voor 35% gewijzigd door CH4OS op 21-06-2015 13:05 ]

• Dude36
Ardjee schreef op zondag 21 juni 2015 @ 12:42:
De vraag is vooral: wil je je budget persee opmaken of niet? Futureproof zijn is altijd een lastig iets aangezien je niet 100% zeker kan voorspelen wat in de toekomst interessant wordt: Een quadcore i5 doet in games nog niet onder voor een quadcore i7 aangezien games practisch geen gebruik maakt van hyperthreading. De eerste imho nuttige upgrade is dan naar het x99 platform en een hexacore pakken (wat de prijs dan weer gigantisch opdrijft)

Hoezo eigenlijk de keuze voor waterkoeling? Tenzij je extreem van stilte houdt (of extreem gaat overclocken) is een waterkoeler van 140 euro wel een gigantisch bedrag. Een cpu koeler van 4 tientjes en de rest van je case volstoppen met casefans is volgens mij een stuk goedkoper, en koelt meteen alles in je case ipv alleen je CPU.

Ook heb ik geen verstand van je gekozen EVGA voeding, maar ik weet wel dat 750 watt overkill is, en dat je een goede kwaliteitsvoeding wel goedkoper kan halen dan 100+ euro.

pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular is bijvoorbeeld genoeg prik en een stuk goedkoper.
Met de i5 heb je zeker gelijk. Denk ook wel dat ik stapje terug zal nemen van de i7 en dit dus terugschroeven naar een i5. Overklokken zal ik niet meteen doen. Het is me meer te doen voor de base clock. Ik zie dat de i5-4460 base clock van 3.2Ghz heeft met turbo naar 3.4. De 4690K heeft dan weer base 3.5 met turbo naar 3.9 (plus het feit dat hij overclockbaar is). Het is me hier vooral om te doen.
Watercooling vooral omdat ik dit nog nooit gehad heb in het verleden, en eens wou zien hoe dit staat. Plus die van NZXT ziet er poepsimpel uit om te monteren en te te gebruiken (+ledjes :D )

De voeding staat zeker open voor verandering. Heb gewoon iets gekozen dat me genoeg watt leek (duidelijk wat overkill gekozen dus) + was een gold rated, dus leek me wel een goeie keuze?
dfbt schreef op zondag 21 juni 2015 @ 12:42:
750 watt is overkill voor 1 grafische kaart. vooral met nvidia kaarten.
450-500 is genoeg.
Ja dit blijkt inderdaad. Hoe weet je precies waarmee je genoeg hebt?
KopjeThee schreef op zondag 21 juni 2015 @ 12:54:
Mijn beeld bij game PC's dat je die prima rond de 1000 euro kunt kopen, zoals in de BBG's. Alles daarboven maakt het niet echt veel beter. Prijs/kwaliteit wordt sowieso rap slechter. Mijn advies: Hou de helft van dat geld in je zak en kijk over een paar jaar nog eens.
Is inderdaad een goed punt. Maar hier probeer ik dus echt voor een high end systeem te gaan die net dat tikkeltje sneller/beter/performanter is dan het voorgestelde high end systeem. Maar dit systeem is natuurlijk zeker nog voor verandering vatbaar!
Nip schreef op zondag 21 juni 2015 @ 12:54:
Waarom ga je voor water cooling?
Meer voor de nieuwigheid ( voor mezelf ) dan iets anders. Heb dit nog nooit gehad, en ziet er best wel mooi uit zo. Plus stilte is altijd een voordeel.
CptChaos schreef op zondag 21 juni 2015 @ 13:00:
Als je de PC enkel gaat gebruiken voor gaming en niets met rendering e.d. gaat doen, kun je beter een i5 4460 nemen als je niet gaat overclocken. Wil je wel overclocken (en vind je het waard de extra investering (vaak toch een 100+ euro) te doen voor veel te weinig extra performance), dan kan je het beste de i5 4690K nemen.

Voor gaming is een i7 echt overkill en gooi je je geld overboord, zonde dus. Ook kun je dan een goedkoper moederbord nemen, een moederbord met een H97 chipset is dan ruimschoots voldoende en ook weer de nodige euro's goedkoper.

4k gaming is naar mijn idee momenteel weggelegd voor de early adopters, duur dus en de performance die je uiteindelijk hebt, zal denk ik ook nog niet al te hoog zijn, voor fatsoenlijk 4k gaming zou ikzelf dus de nodige jaren nog wachten en zou ik dus in de toekomst eerder gaan voor 1440p, wat nu al wel redelijk goed te doen is. Hierdoor kan je ook wat besparen op de videokaart, ik denk dat een GTX980 TI dan namelijk wat overkill is, een GTX 980 zelf is dan denk ik de sweet spot, met een 200 euro goedkoper.
Een i5 ga ik mee akkoord en dit zal het dan waarschijnlijk worden. Je spreekt over early adopters, maar ik reken mezelf wel graag tot deze groep. Zoals ik in mijn originele post ook zei zou ik me graag voorbereiden op VR als de consumer versie van de Oculus tevoorschijn komt. Dus ik denk dat de 980 TI wel redelijk vast staat voor mij in deze build.

Andere suggesties zijn natuurlijk altijd welkom.

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-12 23:08
Ik zou je systeem wat terugschroeven naar 1200-1300 euro, en dan dat geld opzij zetten om bijvoorbeeld volgend jaar te kunnen upgraden naar betere kaarten. Het nieuwste is vaak overbodig duur voor wat je krijgt, dan kan je naar mijn mening beter op lamge termijn upgrades plannen dan geld wegsmijten voor een systeem die niet heel lang top of the line blijft.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dude36 schreef op zondag 21 juni 2015 @ 14:24:
Een i5 ga ik mee akkoord en dit zal het dan waarschijnlijk worden. Je spreekt over early adopters, maar ik reken mezelf wel graag tot deze groep. Zoals ik in mijn originele post ook zei zou ik me graag voorbereiden op VR als de consumer versie van de Oculus tevoorschijn komt. Dus ik denk dat de 980 TI wel redelijk vast staat voor mij in deze build.

Andere suggesties zijn natuurlijk altijd welkom.
Oculus adviseerd een i5 4590* als recommended, waardoor meer niet per se nodig is.

* En daarmee dus eigenlijk ook de 4460, aangezien die qua presetaties niet onder doen voor elkaar

[ Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 21-06-2015 14:49 ]

• Dude36
CptChaos schreef op zondag 21 juni 2015 @ 14:42:
[...]
Oculus adviseerd een i5 4590* als recommended, waardoor meer niet per se nodig is.

* En daarmee dus eigenlijk ook de 4460, aangezien die qua presetaties niet onder doen voor elkaar
Inderdaad. Denk dat deze processor zowiezo wordt teruggeschroefd naar een i5. Weet nog niet precies welke. De 4590 geadviseerd is maar een 30€ minder dan de 4690K. Die dus ook met hogere clockspeeds komt. Dan is misschien de 4460 inderdaad een goeie keuze omdat deze toch een 50€ minder uitkomt vergeleken bij de 4690K.

Denk toch vooral te investeren in de grafische kaart (980ti). Lees maar deze quote van Oculus
On the raw rendering costs: a traditional 1080p game at 60Hz requires 124 million shaded pixels per second. In contrast, the Rift runs at 2160×1200 at 90Hz split over dual displays, consuming 233 million pixels per second. At the default eye-target scale, the Rift’s rendering requirements go much higher: around 400 million shaded pixels per second. This means that by raw rendering costs alone, a VR game will require approximately 3x the GPU power of 1080p rendering.
Dus momenteel zit ik nu met dit systeem na inbegrip nemen van de processor:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 180,50€ 180,50
1MSI Z97 GAMING 7€ 191,-€ 191,-
1EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Superclocked+ ACX 2.0+€ 739,50€ 739,50
1Fractal Design Define R5 Titanium Window€ 116,80€ 116,80
1NZXT Kraken X61€ 138,50€ 138,50
1Corsair Vengeance Pro CMY16GX3M2A2400C11R€ 112,-€ 112,-
1EVGA SuperNOVA 750 G2€ 109,51€ 109,51
1Samsung 850 EVO 500GB€ 185,05€ 185,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.772,86

De koeler veranderen en een minder watt voeding is waarschijnlijk de volgende stap?
Iemand hier voorstellen voor? Had ook graag in het zwart/rood kleurenschema gebleven. Dus misschien een koeler met desnoods verlichte van? Of enkele koelers extra voor de case met rode leds?

Alle voorstellen zijn welkom!

• Kevin1Smid
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-12 19:09
Het moederbord dat je nu hebt is in ieder geval flinke overkill, als je niet gaat overclocken kan je beter een H97 of een b85 moederbord pakken. Als je in de toekomst 4k wil gaan of 1440p @144hz dan zou ik wel de mogelijkheid voor sli openhouden aangezien je dat met een gtx 980ti nog (net) niet haalt.
pricewatch: Asus Z97-PRO GAMER met sli kom ik toch op een Z97 mobo uit en dit is de eerste mooie met zwart/rood.
De 16gb ram snap ik voor gamen ook niet???

Je voeding is van goede kwaliteit maar als je geen 2 980ti's gaat draaien nogal oversized dan kan je beter een 500 watt van seasonic pakken!

[ Voor 37% gewijzigd door Kevin1Smid op 21-06-2015 15:43 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je de 4460 neemt, kun je niet overclocken en is een moederbord met Z97 chipset overbodig. Neem dan een moederbord met H97 en bespaar wederom een 100 euro.

Edit:
Ik weet niet in wat voor termijn je naar 1440p of 4k wilt, maar als dat pas over jaar of 2 is, zou ik zeker voor h97 gaan en geen z97 nemen voor sli. Over twee jaar zijn gpu's dusdanig snel, dat ze net zo snel, zo niet sneller dan jouw SLI opstelling zal zijn, met een veel lager verbruik.

[ Voor 48% gewijzigd door CH4OS op 21-06-2015 23:31 ]

Pagina: 1