• Brick Top
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-01 10:26
Hallo iedereen,

Ik was een keertje aan het kijken naar een HTPC en kwam toen bij deze mooie case van Lian Li uit. Nu stel ik mij enkel 1 vraag. Dat soort case is toch gemaakt om netjes mee in je tv-meubel te schuiven? Alleen, hoe hou je je componenten dan in godsnaam op temperatuur? Die case trekt en spuugt wel lucht langs beide kanten maar daar ben je toch weinig mee als je tv-kast enkel open is aan de voorkant?

Dit is het soort tv-meubel dat wij willen nemen (desnoods maak ik zelf iets gelijkaardigs) maar dat zie ik eerlijk gezegd niet goedkomen met zo'n HTPC. Aanvankelijk was ik ook van plan m'n HTPC uit te rusten met een GTX 970 zodat ik wat kan gamen ook maar dan vliegt m'n kast geheid in de fik.

Of anders gesteld, hoe worden die hitteproblemen in de praktijk opgelost?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

B.T.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

ventilatie openingen van de kast vrijhouden. uitzoeken waar de intake en outtake fans van deze kast zitten en zorgen dat de kast daar zn warme lucht kwijt kan en frisse lucht kan aanzuigen.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Even je case bekeken en is inderdaad een veel voorkomend probleem waar je tegenaan loopt. Prima als je deze in de vrije ruimte plaatst, maar in een kast is het een ander verhaal.Erg veel ruimte naast de ventilatie-gaten is niet nodig, maar er moet wel een beetje ruimte zijn uiteraard. Zelf heb ik een pricewatch: Silverstone Lascala LC16S-MR en heb ik links en rechts van de case pakweg 1,5cm vrij. Dat volstaat al om de boel koel te houden. Achterop zitten 2x 80mm fans die de boel koel houden. De voeding koelt door de zijkant. Het is allemaal niet ruim, maar het gaat best wel :)

Als die ruimte er niet is, dan kun je grofweg 3 dingen doen:
- Je kan een andere case uitzoeken
- Je kan kijken of je de airflow kan aanpassen zodat deze van voor naar achter (of van achter naar voor uiteraard) loopt
- Je kan de warmte buiten de case brengen en daar pas afvoeren. (meestal via waterkoeling)

Gegeven de prijs van je case, en de kosten die waterkoeling met zich mee brengt denk ik dat dit niet heel interessant voor je zal zijn. Daarnaast is er ook een stukje geluidsproductie. Zou je een waterkoelings-setup nemen met 2x 120mm fans, dan maken die geluid, maar ook het pompje maakt geluid. Al met al vaak geen prettige situatie
De case aanpassen naar een andere airflow is vaak ook niet een doorslaand succes. De case is vaak met een bepaalde gedachte gebouwd, en de airflow even aanpassen, dat wordt het vaak niet.
Dan rest dus een andere case uit te zoeken. Gelukkig zijn er legio mogelijkheden daarin. De vraag is met name wat je eisen zijn en wat je zelf mooi vindt. Voor het budget is er in ieder geval genoeg op de markt.

iRacing Profiel